Gå til innhold

App-arbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 hours ago, Feynman said:

Si meg, har du noe personlig erfaring med app-arbeid? Kan du utdype?

kansellert pga teknisk trøbbel.

Endret av lada1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
The Avatar skrev (26 minutter siden):

Alt dette fører til at det ikkje lenger er eit lavterskeltilbod i praksis, i staden blir det mykje ubetalt papirarbeid og potensiale for både straffeskatt og anna straff om ein skulle slurve med forpliktingane ovanfor skatteetaten.

Det er ikke all verden med papirarbeid hvis man driver slik, dog må man ha flere oppdragsgivere for og oppfylle kravet for og være selvstendig, det og eie en tråsykkel kan vel ikke oppfylle kravet om og holde egne driftsmidler? Jeg vet ikke hvor lista ligger, gamledager hadde de som leide seg ut som maskinfører på anlegg med seg en spade og ei krafse, ergo hadde med seg eget utstyr hvis det skulle bli spørsmål.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Feynman said:

Si meg, har du noe personlig erfaring med app-arbeid? Kan du utdype?

Jeg har nære venner som ville ligge langt nede uten tilgang til app-arbeid. Da kunne det hende at de da måtte se etter utveier slik som diagnoser/trygd etc og livet ville kanskje bli kortere enn ellers.

Og så har jeg venner som bruker det for å finansiere grunder-satsing og holder NAV langt unna livet sitt. Jeg for min del har lite kontakt med pengespørsmål 🙂

Endret av lada1
Skrevet
lada1 skrev (2 minutter siden):

Jeg har nære venner som ville ligge langt nede uten tilgang til app-arbeid. Da kunne det hende at de måtte se etter utveier slik som diagnoser/trygd etc og livet ville kanskje bli kortere enn ellers.

Og så har jeg venner som bruker det for å finansiere grunder-satsing og holder NAV langt unna livet sitt. Jeg for min del har lite kontakt med pengespørsmål 🙂

Men disse er ikke A4 personer så de er helt irrelevante for diskusjonen, kun A4 personer i A4 jobber er relevante, alt annet er utnytting...

Skrevet
On 9/9/2025 at 6:34 AM, lada1 said:

Noen som vet hvor stor andel som har for eksempel Fedora som "fast (eneste) oppdragsgiver"? Kan det være mer enn 5 prosent?

Fedora:
  1. En type hatt
  2. En Linux-distro

Skrevet
2 hours ago, nebrewfoz said:

Fedora:
  1. En type hatt
  2. En Linux-distro

Ja da. Foodora.  Du burde prøve å leve med dysleksi og sløvsinn:-)

Skrevet (endret)
7 hours ago, agvg said:

Men disse er ikke A4 personer så de er helt irrelevante for diskusjonen, kun A4 personer i A4 jobber er relevante, alt annet er utnytting...

Jeg sliter med å forstå at sosialistiske partier er så negative til "app-arbeid". 

Dersom det blir forbudt, så betyr det at flere ganske fattige mister hjemmet sitt eller ikke har råd til tannlege. Og noen mister mulighet til å realisere et start-up. Man må vel sitte ganske godt i det for ikke å forstå dette.

Endret av lada1
Skrevet
lada1 skrev (20 timer siden):

Jeg sliter med å forstå at sosialistiske partier er så negative til "app-arbeid". 

Dersom det blir forbudt, så betyr det at flere ganske fattige mister hjemmet sitt eller ikke har råd til tannlege. Og noen mister mulighet til å realisere et start-up. Man må vel sitte ganske godt i det for ikke å forstå dette.

Det betyr også at det blir rom for å gi folk fast jobb i store stillingsprosentar som igjen gjer at dei på varig basis blir uavhengige av NAV støtte.

Dei som er ganske fattige vil i liten grad være mykje betre stilte om dei får ein tjene seg litt lommepengar innimellom utan nokon form for stabilitet eller garantiar for at det også finnes jobb og lønn neste veke.
Det er sjølvsagt heilt greit å jobbe som frilanser, men i det ordinære arbeidslivet så vil frilansere ofte kreve høgare betaling for å kompensere for manglande forutsigbar inntekt. App arbeidarane er låste til kva appens algoritmer fastsetter at selskapet vil tilby arbeidaren.

Skrevet (endret)
14 hours ago, The Avatar said:

Det betyr også at det blir rom for å gi folk fast jobb i store stillingsprosentar som igjen gjer at dei på varig basis blir uavhengige av NAV støtte.

Dei som er ganske fattige vil i liten grad være mykje betre stilte om dei får ein tjene seg litt lommepengar innimellom utan nokon form for stabilitet eller garantiar for at det også finnes jobb og lønn neste veke.
Det er sjølvsagt heilt greit å jobbe som frilanser, men i det ordinære arbeidslivet så vil frilansere ofte kreve høgare betaling for å kompensere for manglande forutsigbar inntekt. App arbeidarane er låste til kva appens algoritmer fastsetter at selskapet vil tilby arbeidaren.

Dette kan illustrere klisjen: "det beste er det gode sin fiende". Mitt poeng er at "lommepenger for fattige" er viktig og bør ikke bli forbudt/hindret.

"App-arbeid" blir av noen oppfattet som synonymt med dette missbruket som foregår i regi av Wolt og Foodora på Østlandet. Dette bør ikke ødelegge for alt det andre app-arbeidet som foregår (i store deler av resten av landet). 

For ganske mange er krav om "ansettelse" bare uaktuelt og ikke noe som er "bedre enn løsarbeid".  Har du for eksempel tendenser til aspberger så er man ganske enkelt utestengt fra "fast ansettelse". Da er veier til selvstendig næringsdrivende i praksis den eneste mulighet. Dette krever at en unngår å havne i "NAV-fella". For andre er "fast ansettelse" i prinsippet svært uønsket og "app-arbeid" kan brukes til å sikre inntekt kombinert med andre inntekt  og å holde NAV unna livet. Mulighet til diverse lavterskel "app-arbeid" gjør tilværelsen tryggere for mange som ellers har usikker inntekt. Og fantasier om at "fast ansettelse/NAV" er bedre hjelper ikke. Kanskje kan former for "borgerlønn" eller "nedre inntektsgulv" være en bedre fantasi - men det er heller ikke så umiddelbart aktuelt *nå*. Kanskje om 50 år 🙂

Digresjon: du kan være sikker på at enkelte av de som du ser halser avgårde med Foodora-sekk på ryggen, er bland morgendagens milliardærer og sentrale i norsk næringsliv🙂

Endret av lada1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...