Gå til innhold

Fra Auschwitz til Gaza.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
The Very End skrev (6 minutter siden):

Tallene stammer fra anerkjent forskerteam som har brukt flere parametre enn uttaleser fra Hamas for å fatte sine konklusjoner. Vi kunne diskutert i større lengder her rundt metode, men tviler på å diskutere akkurat det vil få deg til å endre mening.

Du har rett, jeg har ikke sett noe som helst bevis for at "hundretusenvis" er døde. Ikke engang Hamas påstår noe sånt.

The Very End skrev (6 minutter siden):

Det har ikke vært valg på over 20 år. Da er alt annet synsing om hva som kunne vært all den tid menigmann ikke har kunne valgt sin retning. Det er uansett sidespor, da vi nå diskuterer hvorfor det er vanskelig å fordømme et folkemord

Jeg er ikke enig i at det at Hamas taper en krig de selv startet er det samme som folkemord. Et folkemord ville vært over på noen uker maks. Den palestinske befolkningen vokser, du får sammenligne med andre historiske folkemord.

Av nysgjerrighet, omtaler du alle disse krigene som folkemord også?

Den andre Kongo-krig (1998-2003): 5,4 millioner dødsfall

Irak-krigen (2003-2009): 600.000-1.000.000 dødsfall

Tigray-krigen (2020-2022): 600.000 dødsfall

Den syriske borgerkrig (2011-): 470.000-600.000 dødsfall

Borgerkrigen i Jemen (2014-): 377.000 dødsfall

Russlands invasjon av Ukraina (2022-): 350.000 dødsfall (snart 1.1 million russiske casualties!)

Darfur-konflikten: (2003-): 300.000 dødsfall

Krigen i Afghanistan (2001-2021): 175.000 dødsfall

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Et folkemord ville vært over på noen uker maks. Den palestinske befolkningen vokser, du får sammenligne med andre historiske folkemord.

Av nysgjerrighet, omtaler du alle disse krigene som folkemord også?

Den andre Kongo-krig (1998-2003): 5,4 millioner dødsfall

Irak-krigen (2003-2009): 600.000-1.000.000 dødsfall

Tigray-krigen (2020-2022): 600.000 dødsfall

Den syriske borgerkrig (2011-): 470.000-600.000 dødsfall

Borgerkrigen i Jemen (2014-): 377.000 dødsfall

Russlands invasjon av Ukraina (2022-): 350.000 dødsfall (snart 1.1 million russiske casualties!)

Darfur-konflikten: (2003-): 300.000 dødsfall

Krigen i Afghanistan (2001-2021): 175.000 dødsfall

Dette er ikke så relevant.

Når det snakkes om folkemord i denne sammenhengen handler det i bunn og grunn ikke om hvor mange som er drept, eller om befolkningen på Gazastripen synker eller vokser, men om hvorvidt israelske ledere har brutt en eller flere av bestemmelsene i folkemordkonvensjonen. Ved kombinasjonen av handling og retorikk fra politikere og militære ledere.

Antall drepte, fordrevne eller skadde alene er for eksempel ikke nok til å bevise et folkemord, man må også bevise hensikt/intensjon om å bryte en eller flere av bestemmelsene. Dette er det viktigste.

For eksempel er derfor denne uttalelsen fra daværende forsvarsminister potensielt en del av en rettssak: «Jeg har beordret en fullstendig beleiring. Ingen strøm, ingen mat, ingen drivstoff. Vi kjemper mot menneskelige dyr.»

Eller denne, fra Israels kulturarvminister: «Hele Gaza vil bli jødisk».

Og denne fra Knessets visepresident: «Vi må skille ut barna og kvinnene og drepe de voksne i Gaza. Vi er altfor hensynsfulle. (…) Ingen i hele verden ønsker de sivile i Gaza, alle presser dem inn i Israel, fordi de vet at de er avskum og undermennesker» samt: «Jeg tror ikke det er noen uskyldige sivile der».

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette er ikke så relevant.

Når det snakkes om folkemord i denne sammenhengen handler det i bunn og grunn ikke om hvor mange som er drept, eller om befolkningen på Gazastripen synker eller vokser, men om hvorvidt israelske ledere har brutt en eller flere av bestemmelsene i folkemordkonvensjonen. Ved kombinasjonen av handling og retorikk fra politikere og militære ledere.

Antall drepte, fordrevne eller skadde alene er for eksempel ikke nok til å bevise et folkemord, man må også bevise hensikt/intensjon om å bryte en eller flere av bestemmelsene. Dette er det viktigste.

For eksempel er derfor denne uttalelsen fra daværende forsvarsminister potensielt en del av en rettssak: «Jeg har beordret en fullstendig beleiring. Ingen strøm, ingen mat, ingen drivstoff. Vi kjemper mot menneskelige dyr.»

Og denne fra Knessets visepresident: «Vi må skille ut barna og kvinnene og drepe de voksne i Gaza. Vi er altfor hensynsfulle. (…) Ingen i hele verden ønsker de sivile i Gaza, alle presser dem inn i Israel, fordi de vet at de er avskum og undermennesker» samt: «Jeg tror ikke det er noen uskyldige sivile der».

Det var bare et spørsmål (til en annen)

Men den eneste part i denne konflikten som er åpne på at de ønsker å begå et folkemord er Hamas. "Vi skal gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet" sa den nå avdøde Hamas-lederen. Så ikke bare skal staten Israel utslettes, men folket skal drepes, voldtas og tortureres på verst mulig vis. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Nei, men antall blir en del av bevisbildet ifht å bevis intensjon. Vil jeg tro. IDK.

Den mest rett frem strategien for en forsvarsadvokat vil feks være å vise til at ingen av disse uttalelsene ble realisert i handlinger.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Snikpellik said:

denne uttalelsen fra daværende forsvarsminister potensielt en del av en rettssak: «Jeg har beordret en fullstendig beleiring. Ingen strøm, ingen mat, ingen drivstoff. Vi kjemper mot menneskelige dyr.»

Slåen er nå fjernet fra helvetes porter. Når døren er åpnet, kommer den ikke til å stenges, og IDFs operasjoner trappes opp, skrev forsvarsminister Israel Katz på X fredag.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Konteksten for å kalle Hamas for dyr her er altså at de nettopp har drept/torturert/voldtatt 1000+ israelere. Jeg kan forstå han, selv om jeg tenkte det var litt dumt formulert.

• Liker 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Konteksten for å kalle Hamas for dyr her er altså at de nettopp har drept/torturert/voldtatt 1000+ israelere. Jeg kan forstå han, selv om jeg tenkte det var litt dumt formulert.

Det er nok mer den delen om fullstendig beleiring og ingen mat som er aktuelt her, fordi det er noe som rammer hele befolkningen - ikke bare terroristene. Kollektiv straff og å bruke sult eller mattilgang som våpen eller pressmiddel er ikke lov.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det er nok mer den delen om fullstendig beleiring og ingen mat som er aktuelt her, fordi det er noe som rammer hele befolkningen - ikke bare terroristene.

Vel, den trusselen ble aldri noe av. Det er sendt og sendes inn mange millioner måltid inn til palestinere siden den gang. Så da kan du krysse vekk den.

Men jeg tror han siktet til Hamas uansett

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Skrevet
Ballalaika skrev (28 minutter siden):

Den mest rett frem strategien for en forsvarsadvokat vil feks være å vise til at ingen av disse uttalelsene ble realisert i handlinger.

Nettopp. 

Skrevet (endret)
gunshot skrev (4 timer siden):

Jeg har en snikende mistanke om at deres syn på seg selv som "guds utvalgte" kan ha gått til hodet på enkelte der nede, slik en nokså bastardisert variant av Friedrich Nietzsches idé om "übermensch" også gikk til hodet på en del tyskere før og under andre verdenskrig...

Du vet at Hamas, og mange palestinere, anser at Mohammad, fred være med ham, er den siste profet, og hans rett til Jerusalem overgår jødenes pakt med Allah

Dette er et av hovedpunktene Hamas benytter for å forsvare sin kamp mot jødene, at det er jihad, hellig krig, jødene fikk Israel av Allah, men ble fordrevet av Mohammad, fred være med ham, og hans arabiske etterkommere, og jødene har derfor ingen gudegitt rett til landet, Allah har nå gitt det til muslimene

De meste ekstreme religiøse er ikke uventet muslimene?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Skrevet (endret)
The Very End skrev (3 timer siden):

Men som jeg også var inne på: dette forsvarer ikke Hamas sine grusomme handlinger mot Israelere eller Palestinere. Som vi skiller IDF/Netanyahu og den jevne Israeler, må vi også skille Hamas og Palestinerne - som tross alt ikke har valgt politisk retning på over 20 år. 

Du vet at store deler av den palestinske befolkningen støtter Hamas og er enige i terrorangrepene
Tallet var relativt høyt rett etter 7. oktober, men har falt noe siden, men det er fremdeles et flertall som støtter terror

I Israel derimot demonstrerer mange, hvordan hadde en slik demonstrasjon gått i Gaza?

Endret av 0laf
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...