Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc er veldig treg , reinnstallering av windows 11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det temperturer under last? De virker mistenkelig lave. Last ned f.eks. CPU-z, gå til fanen "Bench", trykk "Stress CPU" og se hva temperaturene blir.

Hvis du bruker HWInfo64 kan du også se om CPU har blitt for varm og begynt å "throttle".

Spoiler

ZHwinfo64.png.f9cd741f711f1120c529b80ca682a2a1.png

• 2 uker senere...
Skrevet
kjell arne halv skrev (På 26.8.2025 den 11.02):

litt innviklet

Nja, på moderne hovedkort kan du ofte laste ned en exe-fil som må kjøres. Ofte reinstalleres maskinen ifm oppdateringen av BIOS, men det er lettere nå enn slik det var i gamle dager. 

Skrevet
7 hours ago, ilpostino said:

Nja, på moderne hovedkort kan du ofte laste ned en exe-fil som må kjøres. Ofte reinstalleres maskinen ifm oppdateringen av BIOS, men det er lettere nå enn slik det var i gamle dager. 

Så du mener at man skal Flashe BIOS på en løs kannon?

Skrevet (endret)
1 hour ago, wil said:

Så du mener at man skal Flashe BIOS på en løs kannon?

TS har en CPU/HK-kombo med kjente BIOS-problemer så det er ikke dumt nei.

Som regel laster man ned riktig BIOS-fil, legger den på en minnepenn og starter oppdateringen i BIOS. Er man i tvil så er det mange videoer på YT som viser hvordan. SPesielt Asus-hovedkort kan være litt skumle siden det noen ganger kan se ut som den er ferdig ved at den restarter flere ganger.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet
28 minutes ago, sedsberg said:

TS har en CPU/HK-kombo med kjente BIOS-problemer så det er ikke dumt nei.

Som regel laster man ned riktig BIOS-fil, legger den på en minnepenn og starter oppdateringen i BIOS. Er man i tvil så er det mange videoer på YT som viser hvordan. SPesielt Asus-hovedkort kan være litt skumle siden det noen ganger kan se ut som den er ferdig ved at den restarter flere ganger.

Vel. Jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Det du forklarer nå er en av måtene du BØR gjøre det på, MEN jeg fikk inntrykk av at måten ilpostino forklarte det på, var at man skulle gjøre det igjennom Windows. Det var det jeg mente med løs kannon.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, wil said:

Vel. Jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Det du forklarer nå er en av måtene du BØR gjøre det på, MEN jeg fikk inntrykk av at måten ilpostino forklarte det på, var at man skulle gjøre det igjennom Windows. Det var det jeg mente med løs kannon.

Ikke noe problem å oppdatere BIOS fra Windows i dag. Det var helst for ørten år siden med Windows 9x det kunne være mer ekstremsport.

Edit: Flere HK oppdaterer fra BIOS uansett selv om man starter fra Windows.

Edit 2: Å oppdatere fra Windows er uansett såpass tungvindt nå at jeg ser ingen grunn til å styre med det. Man trenger som regel ikke engang en USB-penn eller noe. Holder å f.eks. legge BIOS-fila i rota på en eller annen stasjon.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet

Å klage på at det er "farlig" å oppdatere BIOS i Windows er som å klage på at man må justere tenninga hele tiden mens man kjører bensinbil. Det var et problem for hundre år siden. Feiler BIOS-oppdateringer i dag så kjører de aller aller fleste HK automatisk recovery.

Skrevet

I alle maskinene jeg har hatt de siste 15 årene har jeg aldri hatt problemer med å oppdatere gjennom Windows. Har heller ikke sett noe til dette problemet på jobb hvor BIOS oppdateringer utelukkende kjøres gjennom Windows.

Skrevet (endret)

Ok. Ja, men hvis det fungerer for dere så er jo det kjempe bra.  Det er samme for meg. Som jeg skrev. Folk får gjøre som de vil.

Og sånn forresten. Hvor leste du  at jeg klaga over noe?

Endret av wil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...