Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
wampster skrev (4 minutter siden):

Ok. Vi ser veldig forskjellig på verden tydeligvis. Jeg ser mange boliger sykepleiere har råd til å kjøpe.
Kjenner selv mange sykepleiere som bor i/rundt Oslo sentrum uten større økonomiske problemer

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKmzV/sykepleierindeksen-vanskeligere-aa-bli-boligeier

Spar meg. 
Jeg ser et ego som er så sårt at det ikke tåler å ta feil.
Du veit, poenget med å diskutere, i hvert fall for meg, er å lære, spisse meningene mine og bidra til at alle får det bedre.
Ditt virker å være å score politiske poeng evt. å bekrefte dine egne tildelte holdninger. (tildelt av tribalismen)

Siden du ikke ser til å gidde å se på kildene mine, 2,5% av boliger i Oslo er innenfor en sykpleiers inntekt, disse er ikke gode plasser å bo.
Det er de 2,5% billigste. Tarvelig.

Men sykepleiere skaper jo kun indirekte verdi igjennom å sørge for at vår arbeidsstokk holder seg arbeidsfør, så det er usynlige verdier som kun vil kunne dokumenteres empirisk om vi faktisk fjerner dem, som selv den mest hardbarka ultra-neo-liberalist som deg selv ikke ville ha utført.

Endret av Bata
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (4 minutter siden):

Ok og jeg skal fortsette å følge med på den utrolig håpløse muntlige avtalen du klarte å inngå ved boligkjøp. 
Lykke til.

Haha godt du tenker på meg🤣 jeg klarer meg helt fint, derfor stemmer jeg i hovedsak for andre som nevnte enker og ikke ‘dine’ enker som også klarer seg fint:)

• Liker 2
Skrevet
Bata skrev (1 minutt siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKmzV/sykepleierindeksen-vanskeligere-aa-bli-boligeier

Spar meg. 
Jeg ser et ego som er så sårt at det ikke tåler å ta feil.
Du veit, poenget med å diskutere, i hvert fall for meg, er å lære, spisse meningene mine og bidra til at alle får det bedre.
Ditt virker å være å score politiske poeng evt. å bekrefte dine egne tildelte holdninger. (tildelt av tribalismen)

"Gjennomsnittlig årlig sykepleierlønn er for første halvår beregnet til 712.560 kroner."

Jeg kan selv finne mange boliger i Oslo de har mulighet å kjøpe/har hatt mulighet til å kjøpe som singel det siste halve året.
Ja det er vanskeligere nå enn for 10 år siden, det er det for alle. Sånn er det når det bygges for lite over en lengre periode

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Haha godt du tenker på meg🤣 jeg klarer meg helt fint, derfor stemmer jeg i hovedsak for andre som nevnte enker og ikke ‘dine’ enker som også klarer seg fint:)

Høres ut som du tenker mer på meg enn jeg på deg. Det er du som er helt manisk opptatt av å nevne at jeg driver med eiendom i så å si alle tråder. Ut i fra din evne til å inngå avtaler er jeg overrasket over at du klarer deg fint, men verden er full av overraskelser heldigvis

• Hjerte 1
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

"Gjennomsnittlig årlig sykepleierlønn er for første halvår beregnet til 712.560 kroner."

Jeg kan selv finne mange boliger i Oslo de har mulighet å kjøpe/har hatt mulighet til å kjøpe som singel det siste halve året.
Ja det er vanskeligere nå enn for 10 år siden, det er det for alle. Sånn er det når det bygges for lite over en lengre periode

Jeg forstår at du ikke forstår den vitenskapelige modell og hva "anekdotisk bevisføring" er.
Wiki-lenke denne kan hjelpe deg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis det var snakk om "rike enker" som må betale mye i eiendomskatt. Det vil løse seg når de flytter til en mindre, lettstelt bolig. Det er ganske vanlig når man blir eldre. En del "rike enker" har også enkepensjon etter ektemannen hvis de selv er minstepensjonister, så det hjelper.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (2 minutter siden):

Hvis det var snakk om "rike enker" som må betale mye i eiendomskatt. Det vil løse seg når de flytter til en mindre, lettstelt bolig. Det er ganske vanlig når man blir eldre. En del "rike enker" har også enkepensjon etter ektemannen hvis de selv er minstepensjonister, så det hjelper.

Det var snakk om formuesskatt. Eiendomsskatt er neglisjerbar og ikke et problem for noen.

• Liker 1
Skrevet

Det var snakk om formuesskatt. Eiendomsskatt er neglisjerbar og ikke et problem for noen.

Ja, jeg mente formueskatt, beklager.

Mange eldre er opptatt av denne skatten. Kan være det handler om at de har betalt skatt hele livet også får de denne på toppen av det hele. Men at de fleste betaler veldig lite i formueskatt, bare at de har hengt seg opp i den.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (7 minutter siden):

Høres ut som du tenker mer på meg enn jeg på deg. Det er du som er helt manisk opptatt av å nevne at jeg driver med eiendom i så å si alle tråder. Ut i fra din evne til å inngå avtaler er jeg overrasket over at du klarer deg fint, men verden er full av overraskelser heldigvis

Forbanna sau

Skrevet
Bata skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at du ikke forstår den vitenskapelige modell og hva "anekdotisk bevisføring" er.
Wiki-lenke denne kan hjelpe deg.

Uansett hva du mener, det er fult mulig å kjøpe bolig i Oslo for en singel/enslig sykepleier med gjennomsnittslønn.
Med mindre man ikke har klart å spare opp noen form for EK da, men da har man kun seg selv å takke.

Akkurat nå er det 123 leiligheter i Oslo mellom 3.5MNOK og 4MNOK, som alle/fe fleste sykepleiere med gjennomsnittslønn
og bittelitt EK kan kjøpe

Skrevet
wampster skrev (38 minutter siden):

Ja, boligen de fleste pensjonister kjøpte, og fortsatt bor i, med sin daværende lønn for 20-40 år siden har jo ikke økt i verdi. Stemmer det....

Gjennomsnittsboligen i Oslo lå i fjor på rett under 7 millioner, altså tilsvarende ligningsverdi at de akkurat slipper formuesskatt. I Bergen, Stavanger var gjennomsnittsprisen på en bolig 4,5 millioner, i Trondheim 4,8 millioner. Hvor mange av de som har bolig som ligger på over 7 millioner som er pensjonister vet vi ikke, men jeg kan tenke meg at det var for de fleste av disse som det var for oss da vi kjøpte bolig, at de kjøpte en nøktern bolig som ikke er verdt 7 millioner pluss i dag. Ikke bare boligen er økt i verdi, også lønningene har økt (selv om det ikke er like mye som boligprisene har økt). Jeg har svigermor i Oslo, tipper boligen hennes er verdt rundt 5 - 6 millioner, som tilsvarer en ligningsverdi som ikke utløser formuesskatt. Midlene hennes i banken derimot gjør det. Og det er det som er hele poenget mitt her, at verdier man har i bolig / eiendom sjelden fører til formuesskatt fordi man bare blir skattet av 1 /4 av det boligen faktisk er verdt i dag.  (hvis man kun har boligen fordi man selv skal bo i den, og ikke eier masse eiendommer man leier ut f.eks). Mens verdier man har på konto regner man med hele beløpet som formue. For hver million ekstra man har i verdi så øker formuesskatten med 10000 kroner i løpet av et år. 

wampster skrev (50 minutter siden):

Blir de skattet for det de kjøpte den for? Nope. De blir skattet for det den er verdt i dag. Selv om de fleste/mange av dem ikke hadde hatt råd til å kjøpe tilsvarende hus/bolig nå. Men hvorfor skal de få lov til å fortsette å bo i et hus i et fint område bare fordi de kjøpte det for lenge siden. (Det er som oftest ikke selve huset som er dyrt... det er tomten....)

Selvsagt må de skatte av den verdien boligen har i dag. Ja dvs  av 25 % av den verdien boligen har i dag... Jeg har ingen statistikk på det, men jeg tviler at mange pensjonister må selge boligen sin fordi de må betale for høy eiendomsskatt av boligen. De fleste boliger i Norge er faktisk ikke verdt den summen som innslagspunktet for eiendomsskatten ligger på. Ja, det er sikkert noen tilfeller hvor dette stemmer, at de ikke har råd til eiendomsskatten, men mange eldre velger faktisk å kjøpe seg noe mindre og mer funksjonelt med tanke på egen helse (f.eks liten leilighet på 1 plan) uansett. Andre flytter ut av Norge til Spania for helsas skyld. 

wampster skrev (1 time siden):

Men det er jo fair det.. Janteloven vil alltid stå sterkt hos de som har lite og/eller gjør lite.

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn dette i diskusjonen. Jeg ser ikke relevansen med hva du har sitert meg på. Når jeg diskuterer så kan jeg fint si hva som er "galt" både på venstresiden og høyresiden i politikken. 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Gjennomsnittsboligen i Oslo lå i fjor på rett under 7 millioner, altså tilsvarende ligningsverdi at de akkurat slipper formuesskatt. I Bergen, Stavanger var gjennomsnittsprisen på en bolig 4,5 millioner, i Trondheim 4,8 millioner. Hvor mange av de som har bolig som ligger på over 7 millioner som er pensjonister vet vi ikke, men jeg kan tenke meg at det var for de fleste av disse som det var for oss da vi kjøpte bolig, at de kjøpte en nøktern bolig som ikke er verdt 7 millioner pluss i dag. Ikke bare boligen er økt i verdi, også lønningene har økt (selv om det ikke er like mye som boligprisene har økt). Jeg har svigermor i Oslo, tipper boligen hennes er verdt rundt 5 - 6 millioner, som tilsvarer en ligningsverdi som ikke utløser formuesskatt. Midlene hennes i banken derimot gjør det. Og det er det som er hele poenget mitt her, at verdier man har i bolig / eiendom sjelden fører til formuesskatt fordi man bare blir skattet av 1 /4 av det boligen faktisk er verdt i dag.  (hvis man kun har boligen fordi man selv skal bo i den, og ikke eier masse eiendommer man leier ut f.eks). Mens verdier man har på konto regner man med hele beløpet som formue. For hver million ekstra man har i verdi så øker formuesskatten med 10000 kroner i løpet av et år. 

Selvsagt må de skatte av den verdien boligen har i dag. Ja dvs  av 25 % av den verdien boligen har i dag... Jeg har ingen statistikk på det, men jeg tviler at mange pensjonister må selge boligen sin fordi de må betale for høy eiendomsskatt av boligen. De fleste boliger i Norge er faktisk ikke verdt den summen som innslagspunktet for eiendomsskatten ligger på. Ja, det er sikkert noen tilfeller hvor dette stemmer, at de ikke har råd til eiendomsskatten, men mange eldre velger faktisk å kjøpe seg noe mindre og mer funksjonelt med tanke på egen helse (f.eks liten leilighet på 1 plan) uansett. Andre flytter ut av Norge til Spania for helsas skyld. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn dette i diskusjonen. Jeg ser ikke relevansen med hva du har sitert meg på. Når jeg diskuterer så kan jeg fint si hva som er "galt" både på venstresiden og høyresiden i politikken. 

Ok, du har en svigemor i Oslo som ikke utløser innslagspunktet. Fint. Det er mange som har en svigemor/far hvor den utløses også.

Personlig synes jeg formuesskatt på primærbolig er en uting og noe man enkelt kan få bort ved å hente inn eiendomsrelaterte skatter på måter som gir mye mer mening. Har aldri skjønt helt greien at man skal skatte hele veien mens man sparer til å kjøpe bolig og når man har kjøpt bolig så skal man skattes på det stedet man bor også (som for de fleste ikke primært er et investeringsobjekt, men et hjem). Sekundær, næring og fritidsboliger synes jeg det er mye mer "fair" at beskattes. 

Men da vil jo de "rike" pensjonistene og de som har hatt råd til å kjøpe dyre primærboliger betale mindre i skatt (selv om de har betalt i dyre dommer for å ha råd til det) og det får av en eller annen grunn noen/enkelte/mange til å gå i fistel.

Skrevet (endret)
Cervinus skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg mener dette er et for snevert perspektiv. Økonomisk handlingsrom handler ikke bare om å omfordele eller bruke mer fra oljefondet – det handler også om å skape mer verdier i samfunnet gjennom innovasjon, produktivitet og vekst. Det er heller ikke gitt at man må kutte til andre grupper; staten kan effektiviseres og prioriteres annerledes. Her mener jeg at dagens venstreside ofte undervurderer potensialet for en slankere offentlig sektor.

Jeg er enig med deg i det. Likevel så har man sett med borgerlige regjeringer at de nettopp kutter til andre grupper. Jeg tror ikke man kommer unna både kutt til visse grupper samt å slanke offentlig sektor. Jeg syns det kan være riktig å gjøre begge deler, men er mest opptatt av at vi hjelper folk til å bli selvhjulpne, der det er mulig. Den offentlige sektoren er jeg enig i at er for stor, så den må effektiviseres. Man burde se mer til hvordan oppgaver løses i det private, og sikte på å bli like flinke innen det offentlige.  Man merker ikke samme betydningen av å være serviceinnstilt og effektiv når man er offentlig ansatt som det man blir nødt til å være hvis man har en bedrift som skal gå rundt, og i stor grad er avhengig av fornøyde kunder og omdømme. Derfor så bør det offentlige se litt mer på hvordan man løser utfordringer i det private. 

Endret av leticia
feil
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (12 minutter siden):

Uansett hva du mener, det er fult mulig å kjøpe bolig i Oslo for en singel/enslig sykepleier med gjennomsnittslønn.
Med mindre man ikke har klart å spare opp noen form for EK da, men da har man kun seg selv å takke.

Akkurat nå er det 123 leiligheter i Oslo mellom 3.5MNOK og 4MNOK, som alle/fe fleste sykepleiere med gjennomsnittslønn
og bittelitt EK kan kjøpe

Ah, gud BEDRE hvor vanskelig det er å nå inn til deg. Du forstår ikke skalering og du forstår ikke statistikk.

Sykepleierindeksen er bare kalt det fordi lønnen til sykepleiere er nært opp til Norges medianlønn.
Og du braser inn her og tror at om sykepleiere kan kjøpe 2,5% av boligene, som nå da er 124 av dem, tilsier at det ikke er et problem.

Hva er konteksten til disse? Tror du genuint at disse boligene kun kan kjøpes av sykepleiere og at de (og menigmann) ikke da må konkurrere mot hele resten av markedet, inkludert eiendomsforvaltere med MYE, MYE mer ressurser enn noen med medianlønn? Dette i seg selv er prisdrivende.

Jeg anbefaler deg og legge av med å ha meninger om temaet da du ikke forstår temaet overhodet. Det er meningsløst å diskutere dette da du bare legger vekk reell statistikk, driver anekdotisk bevisføring og ignorerer hele konteksten til argumentasjonen min.

Hva er vitsen med å diskutere når retorikken din går ut på å slå ned argumentasjon med tullball?

Jeg gidder ikke det her as. Skal vi komme videre må du forholde deg til virkeligheten og ikke det du "føler" er virkeligheten og riktig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bata skrev (14 minutter siden):

Ah, gud BEDRE hvor vanskelig det er å nå inn til deg. Du forstår ikke skalering og du forstår ikke statistikk.

Sykepleierindeksen er bare kalt det fordi lønnen til sykepleiere er nært opp til Norges medianlønn.
Og du braser inn her og tror at om sykepleiere kan kjøpe 2,5% av boligene, som nå da er 124 av dem, tilsier at det ikke er et problem.

Hva er konteksten til disse? Tror du genuint at disse boligene kun kan kjøpes av sykepleiere og at de (og menigmann) ikke da må konkurrere mot hele resten av markedet, inkludert eiendomsforvaltere med MYE, MYE mer ressurser enn noen med medianlønn? Dette i seg selv er prisdrivende.

Jeg anbefaler deg og legge av med å ha meninger om temaet da du ikke forstår temaet overhodet. Det er meningsløst å diskutere dette da du bare legger vekk reell statistikk, driver anekdotisk bevisføring og ignorerer hele konteksten til argumentasjonen min.

Hva er vitsen med å diskutere når retorikken din går ut på å slå ned argumentasjon med tullball?

Jeg gidder ikke det her as. Skal vi komme videre må du forholde deg til virkeligheten og ikke det du "føler" er virkeligheten og riktig.

😂 😂 😂

Ok. Hvis det til en hver tid er mulig for medianlønnen å kjøpe 2,5% av boligene i Oslo så er det ikke et problem. I hvert fall ikke når allerede

• 76 %: av husholdninger eier sin egen bolig.

Jeg anbefaler deg å legge av med å ha meninger på temaer du åpenbart ikke forstår. Jeg gidder ikke det her ass. Skal vi komme videre må du skjønne markedet og hvordan det fungerer.

edit: https://www.aftenposten.no/norge/i/BjOeg/saa-mange-eier-egen-bolig (gammel artikkel, men søker man opp tall p.d.d er tallene omtrent like nå)

Synes Norge ligger ganske bra plassert jeg, noe som for meg peker på et forholdsvis sunt boligmarked

Endret av wampster
Skrevet

....

Jeg tenker mer på negative konsekvenser av effektiviseringen i stat og kommune. At en person jobber ca. 110 prosent istedenfor 100 prosent som før. Det vil både føre til mer slitasje på den enkelte og at flere feil blir begått, som koster penger og tar tid å rette opp i.

Og at folk er forskjellige. Noen passer bedre til å ha en trygg jobb i stat og kommune, mens andre er mer karriereklatrere i det private.

Slanking av staten betyr også at noen må gå. Byråkratiet setter folk i arbeid som er helsebringende i seg selv og vi trenger administrasjon og kontroll. 

Med automatiseringen og AL blir mange overtallige som jeg ikke ser på som positivt. I fremtiden må vi læres opp til å skape våre egne arbeidsplasser.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

....

Jeg tenker mer på negative konsekvenser av effektiviseringen i stat og kommune. At en person jobber ca. 110 prosent istedenfor 100 prosent som før. Det vil både føre til mer slitasje på den enkelte og at flere feil blir begått, som koster penger og tar tid å rette opp i.

Hva med at vi begynner med folk som jobber 60-70% og prøver å få dem opp til 80-90%?
Må ikke nødvendigvis begynne med de som allerede jobber 100%/ræva av seg?

Skrevet

😂 😂 😂

Ok. Hvis det til en hver tid er mulig for medianlønnen å kjøpe 2,5% av boligene i Oslo så er det ikke et problem. I hvert fall ikke når allerede

• 76 %: av husholdninger eier sin egen bolig.

Jeg anbefaler deg å legge av med å ha meninger på temaer du åpenbart ikke forstår. Jeg gidder ikke det her ass. Skal vi komme videre må du skjønne markedet og hvordan det fungerer.

SUUUUUUUUUUUUUUUKK.

Og de 24% som ikke eier. Hvem tror du de er?
I Oslo, som vi nå diskuterer er 67% av boligene egeneid, hvorav 14% av dem er skundærboliger.
Da er vi nede på 53%, rett over halvparten.

Som tilfeldigvis også, relevant for sykepleierindeksen, er andelen sykepleiere som faktisk har en 100% stilling. ;)
Så om vi følger din argumentasjon, så skal vi være nøgde med at de fleste i den dyreste velferdssektoren skal fortsette å slite og dermed bli enda dyrere.

Som sagt, du veit ikke hva du prater om. Dunning Kruger på sitt beste.
Du lever i en virkelighet hvor det du "føler" er det riktige og den eneste taperen for det, er deg selv (og samfunnet som du drar med deg ned som et anker over stemmeseddelen)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bata skrev (6 minutter siden):

SUUUUUUUUUUUUUUUKK.

Og de 24% som ikke eier. Hvem tror du de er?

I Norge er snittalder for å være ferdig med Bachlor/Master 28 år. Så jeg vil tippe at en stoor andel av de 24% er studenter. Hvordan det?

Edit: Som sagt du lever i en virkelighet som ikke eksisterer. Dunning Kruger på sitt beste
Edit2: Hvem tror du det er egentlig?

Kilde: https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/visste-du-dette-om-studentene-i-norge
"Hver fjerde student i Norge er 30 år eller eldre. Norge skiller seg fra land som Frankrike, hvor 4 av 5 studenter er yngre enn 25 år, og hvor medianalderen til studentene er kun 22 år."

Men for deg er det vel naturlig å være student OG kunne kjøpe egen bolig samtidig....?

Endret av wampster
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (24 minutter siden):

Det er mange som har en svigemor/far hvor den utløses også.

Det er det sikkert. Som nevnt så var snittet på rett under 7 millioner verdi på boligen for å slippe unna formuesskatt i Oslo. Likevel så skal man opp i ganske høye beløp før det blir dramatiske tall ut av det. For hver million ekstra i boligverdi over 7 millioner så må man betale 10.000 kroner ekstra i skatt. Som nevnt så ligger snittboligen i andre deler av landet under 5 millioner. Landet består av mer enn Oslo. 

wampster skrev (28 minutter siden):

Personlig synes jeg formuesskatt på primærbolig er en uting og noe man enkelt kan få bort ved å hente inn eiendomsrelaterte skatter på måter som gir mye mer mening. Har aldri skjønt helt greien at man skal skatte hele veien mens man sparer til å kjøpe bolig og når man har kjøpt bolig så skal man skattes på det stedet man bor også (som for de fleste ikke primært er et investeringsobjekt, men et hjem). Sekundær, næring og fritidsboliger synes jeg det er mye mer "fair" at beskattes. 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om skatt på primærbolig. Den kunne f.eks vært unntatt, jeg vet ikke hvor mye beløpet ville vært som man måtte ha hentet inn andre steder. Flere eldre enn yngre betaler formuesskatt – SSB

wampster skrev (31 minutter siden):

Men da vil jo de "rike" pensjonistene og de som har hatt råd til å kjøpe dyre primærboliger betale mindre i skatt (selv om de har betalt i dyre dommer for å ha råd til det) og det får av en eller annen grunn noen/enkelte/mange til å gå i fistel.

Formuesskatten blir ikke så veldig høy stort sett, selv om man har kjøpt en dyr bolig. Men klart kjøper man seg en bolig / har en bolig verdt 20 millioner og har lav inntekt så vil man sikkert merke godt den økte skatten på 130.000 kroner i løpet av et år. Problemstillingen virker lite reell når man ser på medianboligen i de 4 største byene, t.o.m Oslo når ikke opp til formuesskatt med sine 5,4 millioner. Hvor mye dyrere har norske boliger blitt de siste 10 årene? – SSB

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...