SpecialForce Skrevet lørdag kl 00:54 Skrevet lørdag kl 00:54 (endret) Heisann. Jeg registrerer at det er innlegg fra tid til annen som benytter seg av ulike språkmodeller/KI som ChatGPT med flere. På generelt grunnlag så er nok flere av disse verktøy med nytteverdi for flere. Men det kunne vært en fordel å ta et aktivt standpunkt fra forumets side slik at brukerne her heller finner kildemateriale og bidrar med mer organiske svar og informasjon. Jeg innser at dette er et tema hvor mange her inne kan ha forskjellige synspunkter. Hvis noen vil diskutere hvordan dette kan integreres i retningslinjene så tar jeg gjerne en diskusjon basert på sak, og ikke person. Endret lørdag kl 01:57 av SpecialForce 1
Iki Skrevet lørdag kl 01:13 Skrevet lørdag kl 01:13 Jeg vil påstå det kun burde være lov å bruke i oversettelse, og selv da med kilder. Å komme inn i en diskusjon med en kommentar om at "gtp diktet opp dette for meg, uten at jeg kommer med noe som helst selv" blir for dumt. Om noen hadde ønsket å diskutere mot en AI bot så kunne dem bare gå inn på en slik side, istedenfor å gjøre det her på et diskusjonsforum. Som hovedregel burde det iallefall være forbud mot å legge igjen en kommentar som kun er ai. 2
Uderzo Skrevet lørdag kl 18:14 Skrevet lørdag kl 18:14 Iki skrev (16 timer siden): Jeg vil påstå det kun burde være lov å bruke i oversettelse, og selv da med kilder. Å komme inn i en diskusjon med en kommentar om at "gtp diktet opp dette for meg, uten at jeg kommer med noe som helst selv" blir for dumt. Om noen hadde ønsket å diskutere mot en AI bot så kunne dem bare gå inn på en slik side, istedenfor å gjøre det her på et diskusjonsforum. Som hovedregel burde det iallefall være forbud mot å legge igjen en kommentar som kun er ai. Det er det i praksis i dag, men retningslinjene nevner det ikke spesifikt, men det er aktuelt å revidere dem med tanke på AI. Som du sier, det er ikke noe poeng å diskutere med AI eller bare poste AI generert tekst i stedet for å delta i diskusjonen. En grunn til å opprette en tråd på forumet er nettopp for å snakke med andre mennesker og få råd og hjelp til ting
Sjørøver Skrevet lørdag kl 18:50 Skrevet lørdag kl 18:50 Ai er fint hjelpemiddel til å starte en tråd.
The Avatar Skrevet lørdag kl 19:00 Skrevet lørdag kl 19:00 Eg tenker dette er teknologiuavhengig. Forumet er her for å diskutere med folk, både lekfolk og innimellom også fagfolk. Kravet bør enkelt og greit være at brukaren må ha levert eit bidrag. Å bruke AI kan være eit hjelpemiddel, men om du ikkje kommenterer og supplerer til AI svaret så er det berre å slette innlegget. Dette vil være tilsvarande med innlegg som berre lenker til ein youtube video eller eit dokument. Som minstekrav så må brukaren kunne supplere med eigne betraktningar. 2
Uderzo Skrevet lørdag kl 20:12 Skrevet lørdag kl 20:12 Sjørøver skrev (1 time siden): Ai er fint hjelpemiddel til å starte en tråd. Jeg ser poenget ditt, tror jeg, men jeg mener at det heller ikke er ønskelig at tråder er laget av AI. Da mister vi mye av det som gjør et forum levende, nemlig at folk deler egne erfaringer, vurderinger og spørsmål. Internett utvikler seg dessverre i den retningen, og noen spår at 90 % av alt innhold på nettet vil være AI-generert om få år. Et eksempel er Youtube, hvor vi kanskje allerede er der. AI kan absolutt være et verktøy for å formulere seg bedre eller finne inspirasjon, men selve innholdet i en tråd bør komme fra den som poster, ikke være noe en bot har laget. Det er jo nettopp dialogen mellom mennesker som gir verdi her på forumet. Jeg ønsker ikke at forumet går i den retningen jeg var inne på, hvor alt ender opp med å være generert av en LLM. 2
SpecialForce Skrevet lørdag kl 21:13 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:13 Sjørøver skrev (2 timer siden): Ai er fint hjelpemiddel til å starte en tråd. Hvis man starter en tråd så har man jo ofte en problemstilling eller noe man vil formidle. Klarer man ikke det uten en maskin som setter bokstaver og ord etter hverandre så er noe alvorlig galt. Da bør man avstå fra å lage en oppføring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå