Gå til innhold

Viljas ubrukte spillsamling er verdt over 200 000 kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Runis skrev (2 timer siden):

P.T var iallefall ikke verdiløst, nettop fordi det var så vanskelig å bare gjøre det gratis.

P.T. er verdiløst. Det ligger på Archive.org. Men du må vel ha en opplåst PS4 for å spille det.

Alpred93 skrev (3 minutter siden):

Og folk må selvfølgelig kverulere 😮‍💨 Om man samler på digitale spill så gjør man det, så kan alle andre ta en bolle.

Kverulering er faktisk gøy! Og uansett er det jo ingen som trekker i tvil at hun har en samling av spill i sitt Steam-bibliotek. Jeg bare sier at den samlingen har ingen verdi for andre enn henne selv, og at det blir direkte feil å si at "Viljas ubrukte spillsamling er verdt over 200 000 kroner". 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kajac skrev:
eirikheggelund skrev (36 minutter siden):

Spillsamlere kjøper de aller fleste spill til redusert pris. Jeg har omlag tre ganger flere spill i mitt bibliotek enn personen i denne artikkelen, men har brukt langt mindre penger på summen som blir nevnt i artikkelen. Man må være lur og følge med på tilbud og pakkepriser på de flerfoldige sidene som selger rimelige nøkler.

Spørsmålet er om de spillene dine er verd noe som helst, som i faktisk verdi. Skal noe ha en verdi (sett vekk i fra sentimental verdi), må det kunne omsettes for penger eller byttes i andre verdier. Min påstand er at Vilja har en "samling" spill som har en kjøpskostnad på 200k. Men siden de ikke kan selges, og kun eksisterer virtuelt på Steam, er de i praksis verdiløse.

Dersom jeg piratkopierer nøyaktig de samme spillene hun har brukt hundretusener på, og vi har hver vår digitalt identiske samling, så er det ingen tvil om at min samling er verdiløs. Og siden hennes samling er helt lik min, må derfor også den være verdiløs. Man kan egentlig argumentere for at min pirat-samling er mer verd, da jeg har de "fysiske" filene til spillene, mens hennes samling kun er virtuelle lisenser på en server et eller annet sted (jeg nekter å tro at hun har alle 3239 spillene installert lokalt). 

Om jeg forstår det rett er det kalkulert basert på spillenes innkjøpspris for øyeblikket. Jeg har ikke betalt flere hundre tusen, heller en brøkdel
Skrevet
Kajac skrev:
Runis skrev (2 timer siden):

P.T var iallefall ikke verdiløst, nettop fordi det var så vanskelig å bare gjøre det gratis.

P.T. er verdiløst. Det ligger på Archive.org. Men du må vel ha en opplåst PS4 for å spille det.

Alpred93 skrev (3 minutter siden):

Og folk må selvfølgelig kverulere 😮‍💨 Om man samler på digitale spill så gjør man det, så kan alle andre ta en bolle.

Kverulering er faktisk gøy! Og uansett er det jo ingen som trekker i tvil at hun har en samling av spill i sitt Steam-bibliotek. Jeg bare sier at den samlingen har ingen verdi for andre enn henne selv, og at det blir direkte feil å si at "Viljas ubrukte spillsamling er verdt over 200 000 kroner". 

Kverulering på en gladsak er bare trist. Ingen bryr seg om disse direkte feilene du påpeker.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Alpred93 skrev (2 minutter siden):

Kverulering på en gladsak er bare trist. Ingen bryr seg om disse direkte feilene du påpeker.

Åpenbart noen som gjør det, siden det er blitt en god diskusjon ut av det 😉 Og det kan jo fremdeles være en gladsak, kan det ikke? Den påståtte verdien på spillene (eller mangel på den) har jo egentlig ingen ting å si for noe annet enn overskriften.

Lady Vilja skrev (23 minutter siden):

Om jeg forstår det rett er det kalkulert basert på spillenes innkjøpspris for øyeblikket. Jeg har ikke betalt flere hundre tusen, heller en brøkdel

Ja, det er dette jeg tenker er gjort. Du har uansett en imponerende spillsamling! Mine kommentarer handler utelukkende om hvorvidt en digital spillsamling har en reell verdi, og evt. hva 😊

Skrevet
Kajac skrev:
Alpred93 skrev (2 minutter siden):

Åpenbart noen som gjør det, siden det er blitt en god diskusjon ut av det 😉 Og det kan jo fremdeles være en gladsak, kan det ikke? Den påståtte verdien på spillene (eller mangel på den) har jo egentlig ingen ting å si for noe annet enn overskriften.

Lady Vilja skrev (23 minutter siden):

Ja, det er dette jeg tenker er gjort. Du har uansett en imponerende spillsamling! Mine kommentarer handler utelukkende om hvorvidt en digital spillsamling har en reell verdi, og evt. hva 😊

Den er forståelig! For min del har den mye emosjonell verdi, ettersom pengene har gått til veldedighet de siste tolv årene, og jeg elsker spill som en kunstform. Jeg har alltid muligheten til å prøve noe nytt! De faktorene er det som gjør at jeg er glad i spillsamlingen min!
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Lykke til med å samle på spill med DRM eller som krever at man kobler seg til servere. Selv om det ikke kan knuses, kan det stenges ned. Jeg brukte over 10k i et spill på Steam, nå er serverene stengt ned.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev:

Lykke til med å samle på spill med DRM eller som krever at man kobler seg til servere. Selv om det ikke kan knuses, kan det stenges ned. Jeg brukte over 10k i et spill på Steam, nå er serverene stengt ned.

Og det er en veldig trist situasjon. Derfor store deler av samlingen min har jeg óg på GOG. Jeg gjør også hva jeg kan for å støtte Stop Killing Games så dette kan unngås
Skrevet (endret)

Verst er de spillene hvor man kan bruke penger til å kjøpe utstyr, helter eller farkoster  i spillet. Det kommer en dag hvor man enten ikke spiller eller at spillet ikke er tilgjengelig. Det er ei dårlig anvendelse av penger. Det man kjøper er nødt til å gå tapt på den ene eller andre måten.

Jeg savner da man kunne kjøpe komplette spill over disk til en oersiktlig pris og patcher var ikke en greie så spillene måtte virke fra første dag. I dag er det for mange skjulte kostnader, begrensninger og fallgruver.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev:

Verst er de spillene hvor man kan bruke penger til å kjøpe utstyr, helter eller farkoster  i spillet. Det kommer en dag hvor man enten ikke spiller eller at spillet ikke er tilgjengelig. Det er ei dårlig anvendelse av penger. Det man kjøper er nødt til å gå tapt på den ene eller andre måten.

Jeg savner da man kunne kjøpe komplette spill over disk til en oersiktlig pris og patcher var ikke en greie så spillene måtte virke fra første dag. I dag er det for mange skjulte kostnader, begrensninger og fallgruver.

Mye jeg kjenner meg igjen i der. Kjenner jeg blir lei meg av at mange spill ikke lengre har fysiske hardkopier
Skrevet

Det er vel over 20 år siden man kunne kjøpe et spill på CD/DVD over disk og så ble man møtt av en dialog om at man måtte installere Steam. Det var slik jeg fikk Steam i utgangspunktet.

Skrevet
Kajac skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er om de spillene dine er verd noe som helst, som i faktisk verdi. Skal noe ha en verdi (sett vekk i fra sentimental verdi), må det kunne omsettes for penger eller byttes i andre verdier. Min påstand er at Vilja har en "samling" spill som har en kjøpskostnad på 200k. Men siden de ikke kan selges, og kun eksisterer virtuelt på Steam, er de i praksis verdiløse.

Dersom jeg piratkopierer nøyaktig de samme spillene hun har brukt hundretusener på, og vi har hver vår digitalt identiske samling, så er det ingen tvil om at min samling er verdiløs. Og siden hennes samling er helt lik min, må derfor også den være verdiløs. Man kan egentlig argumentere for at min pirat-samling er mer verd, da jeg har de "fysiske" filene til spillene, mens hennes samling kun er virtuelle lisenser på en server et eller annet sted (jeg nekter å tro at hun har alle 3239 spillene installert lokalt). 

Påstanden hadde vore riktig om alt var kjøpt til fullpris, noko det ikkje er. Den reelle kostnaden er langt lågare.

Skrevet
Zeph skrev (54 minutter siden):

Påstanden hadde vore riktig om alt var kjøpt til fullpris, noko det ikkje er. Den reelle kostnaden er langt lågare.

Jepp. Heldigvis. Men jeg mener fremdeles Gamer.no sin overskrift (og påstand) er feil, eller i beste fall misvisende. Men alt dette bunner ut i semantikk.

Lady Vilja skrev (1 time siden):
BadCat skrev (1 time siden):

Mye jeg kjenner meg igjen i der. Kjenner jeg blir lei meg av at mange spill ikke lengre har fysiske hardkopier

Det gjelder ikke bare spill. Alt av media er online-first/streaming-first nå. Jeg kjøper fremdeles alt jeg kan på fysiske medier, selv om det er "vanskeligere" og ofte dyrere. Men å eie det fysisk gir en helt annen glede enn å "leie" det virtuelt.

Skrevet
BadCat skrev:

Mikrotransaksjoner er fandens verk. Jeg forstår ikke hvorfor utviklere lykkes med å gi spilleren en falsk følelse av rask progresjon, før situasjonen raskt snus og man må ut med større og større summer for å låse opp neste nivå, egenskap eller våpen, og tiden det tar for å låse opp disse øker eksponensielt etter hver oppgradering. Som om ikke det er nok, så kan så å si alt av det visuelle ved din karakter endres mot nok en betaling. Disse hvalene, som de blir kalt i spillmiljøet, ser ut til å til enhver tid bruke alle sparepengene på de dyreste og mest sjeldne kosmetiske tingene, og betaler seg gjennom den tykke muren av jobb og slit for å havne på toppen av ledertavla. Hva er poenget? Det er ren og skjær juks per definisjon og det kan ikke være særlig gøy å spille i mer enn femten minutter vel vitende om at man ikke har gjort seg fortjent til sin posisjon. Får jeg spørre hvilket spill som stakk av med pengene dine?
Skrevet
BadCat skrev (9 timer siden):

Det er vel over 20 år siden man kunne kjøpe et spill på CD/DVD over disk og så ble man møtt av en dialog om at man måtte installere Steam. Det var slik jeg fikk Steam i utgangspunktet.

Det startet med Half-Life 1 Anthology i mitt tilfelle. Ikke lenge etter dukket The Orange Box opp i butikkhyllene. Det var gode tider.

Skrevet

har ca 380 spill bare på steam, så kan du pluse på GOG, Ubisoft, EA, Xbox, Switch, Battle,net, Epic. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...