Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er "helårsdekk" uegnet for norske forhold?


Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Sovna said:

 

 Dess varmere det er dess hardere blir gummien i vinterdekket og grepet dermed dårligere.

 

Mitt inntrykk er motsatt. De er så myke at de lager svarte gummistriper fremfor å gi friksjon mot underlaget. Kjørte firmabil med piggfrie vinterdekk på sommeren. Sleit gummi som en råner på speed det der. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Det er vel krav til 3mm på vinterdekk selv om man kjører de på sommeren. Man er ikke svisj off om man kjører litt forsvarlig. Det er de som ikke har førerkort som mener dette, eller dekkforhandlere da selvsagt. 

Feil, har du ikke pigg har du kun krav om 1,6 mm. Og i varme og tørt føre slites et vinterdekk massivt. Vått føre, katastrofalt ræva grep. Anbefales på det sterkeste IKKE. Du MÅ ikke ha førerkort for å forstå denne fysikken.

Men kanskje du tenker at elektronisk førerstøttesystem ABS/ESP/ASP osv skal redde deg? Fysiske lover opphører?

Skrevet
Femtekolonne skrev (3 minutter siden):

Mitt inntrykk er motsatt. De er så myke at de lager svarte gummistriper fremfor å gi friksjon mot underlaget. Kjørte firmabil med piggfrie vinterdekk på sommeren. Sleit gummi som en råner på speed det der. 

Det er jo fordi vinterdekket mister grepet/tidlig(hard gummi) og bilen skrenser at gummistripene kommer selvsagt. Ikke at dekket er mykt.

Skrevet
10 minutes ago, Sovna said:

Det er jo fordi vinterdekket mister grepet/tidlig(hard gummi) og bilen skrenser at gummistripene kommer selvsagt. Ikke at dekket er mykt.

Ser at Superdekk hevder dette. Nå står superdekk kjeden for meg som en useriøs kjede som aldri har det dekket jeg vil ha, men ett som er mye bedre, men som ikke er i noen tester da testene (selvfølgelig) er kjøpt å betalt. En tilsvarende dekk kjede på nett, Dekk365.no, sier motsatt: "Kjøring med vinterdekk om sommeren, uansett om det er snakk om piggdekk eller piggfrie friksjonsdekk, anbefales ikke, da disse er spesielt designet for vinterforhold. Vinterdekk er laget i en mykere gummiblanding som fungerer bra ved lave temperaturer. Når temperaturen stiger over ti grader, blir disse dekkene for myke, noe som kan føre til lengre bremselengde og raskere slitasje. Dette gjelder spesielt for piggfrie vinterdekk om sommeren."

Jeg driter egentlig i hvem av de som har rett da jeg vet av erfaring at det er noe dritt med piggfrie vinterdekk på stekende asfalt. Ræva er det ihvertfall, og lite økonomisk.

Skrevet
Femtekolonne skrev (12 minutter siden):

Ser at Superdekk hevder dette. Nå står superdekk kjeden for meg som en useriøs kjede som aldri har det dekket jeg vil ha, men ett som er mye bedre, men som ikke er i noen tester da testene (selvfølgelig) er kjøpt å betalt. En tilsvarende dekk kjede på nett, Dekk365.no, sier motsatt: "Kjøring med vinterdekk om sommeren, uansett om det er snakk om piggdekk eller piggfrie friksjonsdekk, anbefales ikke, da disse er spesielt designet for vinterforhold. Vinterdekk er laget i en mykere gummiblanding som fungerer bra ved lave temperaturer. Når temperaturen stiger over ti grader, blir disse dekkene for myke, noe som kan føre til lengre bremselengde og raskere slitasje. Dette gjelder spesielt for piggfrie vinterdekk om sommeren."

Jeg driter egentlig i hvem av de som har rett da jeg vet av erfaring at det er noe dritt med piggfrie vinterdekk på stekende asfalt. Ræva er det ihvertfall, og lite økonomisk.

Ja, rart det med de mange meninger. Mange av de med mangel av både teoretisk og praktisk innsikt.

Men kan legge til noe jeg tror alle vet. At sommerdekk funker dårlig på vinter/kalde temperaturer. Der blir nemlig det flotte og myke sommerdekket ditt steinhardt. Langt hardere enn vinterdekket. Det forteller noe. Altså oppsummert; dekk endrer sine egenskaper med endring av ytre temperaturer. 

Skrevet
2 minutes ago, Sovna said:

Ja, rart det med de mange meninger. Mange av de med mangel av både teoretisk og praktisk innsikt.

Men kan legge til noe jeg tror alle vet. At sommerdekk funker dårlig på vinter/kalde temperaturer. Der blir nemlig det flotte og myke sommerdekket ditt steinhardt. Langt hardere enn vinterdekket. Det forteller noe. Altså oppsummert; dekk endrer sine egenskaper med endring av ytre temperaturer. 

Jeg synes alle skal prøve sommerdekk på ordentlig vinterføre, på sikker plass selvfølgelig. Og trekker man da konklusjonen at jo, det kan gå, så kan man bare kaste førerkort og bilnøkler med en gang. Da er det ikke noe man skal drive med.

  • Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (11 minutter siden):

Jeg synes alle skal prøve sommerdekk på ordentlig vinterføre, på sikker plass selvfølgelig. Og trekker man da konklusjonen at jo, det kan gå, så kan man bare kaste førerkort og bilnøkler med en gang. Da er det ikke noe man skal drive med.

Vi kan snart slappe av alle mann. Om en stund er "hjulet" borte. Drone som bil, eller noe i den retningen. Ikke mye friksjonskoeffiens å snakke om da..

Skrevet
Trulss skrev (5 timer siden):

Det er de som forsøker å rettferdiggjøre sitt kjøp av rådyre dekk dette handler om. Det er på en måte siste skritt i "kjøpsprosessen". 

Du greier fortsatt ikke å svare på det enkle spørsmålet jeg stilte. Notert. Ha en fin kveld videre.

  • Liker 3
Skrevet

Min egen erfaring: Har vært på alle kanter av kjørebanen, i grøfta, på jordet, pluss et par ufrivillige piruetter som mirakuløst nok endte midt i veibanen. Har sklidd både forlengs og baklengs ned bakker, og med henger på slep (Den sakset og ploget bil og henger inn i brøytekanten). Kjørt meg fast de rareste plasser. Ikke en eneste gang kunne jeg skylde på dekkene. De gangene dekkene har vært medvirkende årsak skyldtes det feil dekk til årstiden, dårlige dekk for årstiden, gamle harde dekk i begge kategorier og kombinasjoner av dette (Har hatt min skjerv med ymse gamle kjøretøy med medfølgende hjulsett nr to av høyst varierende kvalitet). Årsak til mine eskapader har enten vært for høy fart, uvøren kjøring, uoppmerksomhet eller dårlige vurderinger. Ved et par tilfeller har det vært så glatt under nysnøen at jeg tror kun ispigg for rally hadde fungert.

Visse bratte kneiker har føltes som utforkjøring på rumpebrett. Da har det vært ganske greit med gode vinterdekk som griper noe når du prøver styre deg nedover. Følelsen av litt kontroll er enormt mye bedre enn følelsen av null kontroll.

En ting har jeg lært av alle flausene. Jekk ned egoet. Sjekk forholdene først. Test føret på flatmark med en bremsesjekk i lav hastighet. Om mulig, gå gjerne ut av bilen og kjenn etter hvordan veidekket føles under skosålene. Det er lov å la bilen stå om det finnes alternativer.

Har hatt alle typer dekk på alt tilgjengelig føre i det norske land. Klart meg bra på eldre helårsdekk flere vintre i bynært kystklima. Også med gode sommerdekk på fremaksel og piggfrie på bakaksel. For det meste salta snøfrie veier, noe slaps og snø til tider. Relativt flatt. Fungerte helt greit så lenge man kjørte etter forholdene, og det ikke var for sleipt i bratt, isete og/eller nedsnødd veibane. I Innlandet på skikkelig kaldt minusføre var de mindre stabile. Mest merkbart på hard isete vei.

Har og kjørt pigg og rendyrka piggfrie vinterdekk. Og det er merkbar forskjell når det virkelig er vinter og veiene er både bratte, isete, ubrøyta, usalta osv. I dag bor og jobber jeg slik til at det kun er skikkelige vinterdekk som fungerer. Har endt opp med piggfrie vinterdekk (hater piggdekkstøyen) Myke dekk med godt mønster. Relativt billige Toyo-dekk med såkalt nordisk gummiblanding. Forbausende gode på isete underlag. Nå har jeg tung personbil (varebil) og AWD, det hjelper noe på friksjonen.

For meg fungerer ikke helårsdekk vinterstid lenger. De gir meg ikke samme fremkommelighet og forutsigbart.

Flott for de som klarer seg på samme dekktype året rundt. Fortsett med det.

Min erfaring er ihvertfall at det ikke fungerer like godt som dedikerte vinterdekk når forholdene blir mer krevende. 

Skjønner godt om myndighetene ønsker å fase ut helårsdekket. Det er enklere enn å fase ut sjåfører som meg.

Skrevet

Spm: Er "helårsdekk" uegnet for norske forhold?

Svar: I praksis både og. Helårsdekk er egnet for en rekke norske forhold, men ikke alle.

Rent lovmessig pr i dag, nei. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...