barfoo Skrevet 1. august Skrevet 1. august 1 hour ago, Trulss said: Dekkbransjen mener selvsagt det de tjener mest penger på. Rart å måtte forsvare et slikt argument. Testane er ikkje utførte av dekkbransjen, men uavhengige organisasjoner som NAF. 3 2
Smule8o Skrevet 2. august Skrevet 2. august 15 hours ago, Trulss said: Ja, og en stor fordel er at man kan kjøpe nye dekk dobbelt så ofte. Gammel gummi duger ikke. Husker jeg hadde noen Kelly vinterdekk en gang i tiden, de var steinharde og ble aldri utslitt. Michelin helårsdekk er dårligere sommerdekk enn de dårligste kinadekk: https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024 Men som vinterdekk er de bare skikkelig dårlige: https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2024 2 3
Føniks Skrevet 2. august Skrevet 2. august Kone skrev (19 timer siden): Nei, det er det ikke. Det du refererer til er piggfrie vinterdekk som ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når du i tillegg kjøper det billigste du finner så har du dekk som er dårlig også på vinteren. Fortell meg gjerne hva slags merke "helårsdekk" du kjøper, regner med dette er jalla kina dekk? https://www.motor.no/bil/helarsdekk-overrasker-endelig-et-som-fungerer/278579
Zepticon Skrevet 2. august Skrevet 2. august Trulss skrev (19 timer siden): Det finnes termperaturer som er midt i mellom vinter og sommer. Meg bekjent leveres nye og dyre bilmerker i dag med helårsdekk. Det er nok mange som ikke følger helt med i timen eller viser evne til å forstå at noe midt i mellom ofte er det beste. Midt mellom er jo ikke det beste. Det er dårligst til begge deler. Om du bor i tyskland eller frankriket, og har minusgrader 3-5 ganger i året så kan man kjøpe "helårsdekk". For nordmenn som kjører på snø og is er det rett og slett ikke godt nok. Om du kræsjer med helårsdekk på norsk vinter så får du hele regningen i posten fra forsikringselskapet pga manglende vinterdekk. 4
Zepticon Skrevet 2. august Skrevet 2. august Føniks skrev (1 time siden): https://www.motor.no/bil/helarsdekk-overrasker-endelig-et-som-fungerer/278579 Funker sikkert fint i Tyskland. Men neppe i norsk vinter Uansett er det et kostbart dekk 😃 1
Kone Skrevet 2. august Skrevet 2. august (endret) Føniks skrev (1 time siden): https://www.motor.no/bil/helarsdekk-overrasker-endelig-et-som-fungerer/278579 Jeg tviler på at @Trulss kjører på dette dekket. Det er så langt ETT dekk av denne typen som nevnt i artikkelen, og det er garantert dyrt, og det henger garantert ikke med f.eks et Nokian piggfritt dekk på vinterføre. Jeg har kjørt bil i 20år, hvor jeg også har hatt elektrisk bil med over 500HK på piggfritt, har du selv prøvd å kjøre litt for fort i en skarp sving/rundtkjøring på varm asfalt eller våt asfalt med et piggfritt dekk så skjønner du at slike dekk ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når @Trulss da kjøper det billigste rælet han finner, som garantert er et kina dekk så har han ikke bare noe som er potensielt livsfarlig på sommerføre, men også på vinteren. Endret 2. august av Kone 2
Føniks Skrevet 2. august Skrevet 2. august Kone skrev (21 minutter siden): Jeg tviler på at @Trulss kjører på dette dekket. Det er så langt ETT dekk av denne typen som nevnt i artikkelen, og det er garantert dyrt, og det henger garantert ikke med f.eks et Nokian piggfritt dekk på vinterføre. Jeg har kjørt bil i 20år, hvor jeg også har hatt elektrisk bil med over 500HK på piggfritt, har du selv prøvd å kjøre litt for fort i en skarp sving/rundtkjøring på varm asfalt eller våt asfalt med et piggfritt dekk så skjønner du at slike dekk ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når @Trulss da kjøper det billigste rælet han finner, som garantert er et kina dekk så har han ikke bare noe som er potensielt livsfarlig på sommerføre, men også på vinteren. Jeg foretrekker fortsatt en erfaren og forsiktig sjåfør med billige dekk fremfor et uerfarent fartsfantom med de aller beste dekkene. Alt er relativt. 1
Kone Skrevet 2. august Skrevet 2. august Føniks skrev (2 minutter siden): Jeg foretrekker fortsatt en erfaren og forsiktig sjåfør med billige dekk fremfor et uerfarent fartsfantom med de aller beste dekkene. Alt er relativt. Det er nå greit nok, poenget er at piggfrie dekk burde vært forbudt på sommeren. https://www.yrkesbil.no/dekk-if-norges-bilbransjeforbund/vil-forby-vinterdekk-pa-sommerfore-kan-sta-om-liv-eller-dod/4095981 5
Kakkelfant Skrevet 2. august Skrevet 2. august 19 minutes ago, Kone said: Det er nå greit nok, poenget er at piggfrie dekk burde vært forbudt på sommeren. https://www.yrkesbil.no/dekk-if-norges-bilbransjeforbund/vil-forby-vinterdekk-pa-sommerfore-kan-sta-om-liv-eller-dod/4095981 Piggfrie dekk var de desidert dårligste i testen jeg så, til og med kina rælet og noen av billig merkene var bedre enn piggfritt (linglong comformaster fikk 59 av 100 poeng) 1
Trulss Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Kone skrev (På 2.8.2025 den 12.40): Jeg tviler på at @Trulss kjører på dette dekket. Det er så langt ETT dekk av denne typen som nevnt i artikkelen, og det er garantert dyrt, og det henger garantert ikke med f.eks et Nokian piggfritt dekk på vinterføre. Jeg har kjørt bil i 20år, hvor jeg også har hatt elektrisk bil med over 500HK på piggfritt, har du selv prøvd å kjøre litt for fort i en skarp sving/rundtkjøring på varm asfalt eller våt asfalt med et piggfritt dekk så skjønner du at slike dekk ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når @Trulss da kjøper det billigste rælet han finner, som garantert er et kina dekk så har han ikke bare noe som er potensielt livsfarlig på sommerføre, men også på vinteren. Det er ikke det beste dekket, men det duger. Dessuten er det bedre å ha ferskere dekk enn eldre dekk. Om man har to sett dekk byttes de dobbelt så sjelden. Jeg vil si at det ikke er dekkene som livsfarlig men sjåføren, og bilene man velger til å kjøre med. Mange biler sliter med fantombremsing og lane keep assistent - dette realtivt mye farligere enn absolutt alt annet. Spesielt når bilen har 500 HK og kommer altfor fort inn i en skarp sving, da spiller dekkene liten rolle uavhengig av værforhold.
Kone Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Trulss skrev (1 time siden): Det er ikke det beste dekket, men det duger. Dessuten er det bedre å ha ferskere dekk enn eldre dekk. Om man har to sett dekk byttes de dobbelt så sjelden. Jeg vil si at det ikke er dekkene som livsfarlig men sjåføren, og bilene man velger til å kjøre med. Mange biler sliter med fantombremsing og lane keep assistent - dette realtivt mye farligere enn absolutt alt annet. Spesielt når bilen har 500 HK og kommer altfor fort inn i en skarp sving, da spiller dekkene liten rolle uavhengig av værforhold. Tydelig at folk som kjører rundt med slike dekk, som deg selv, ikke forstår hvor potensielt livsfarlig det er. Det er vel den typiske "Jeg er en trygg sjåfør" "Jeg har kontroll" mentaliteten som spiller inn. Det eneste som er værre er folk som tror at piggfrie dekk er bedre enn sommerdekk på sommerføre, de finnes også har jeg sett i diverse kommentarfelt. SÅ; Om bilen kommer litt for fort inn i en skarp sving, påstår du da at det ikke spiller noen rolle om bilen har piggfrie dekk eller sommerdekk? Fantombremsing og laneassist spiller ingen rolle i en slik situasjon, så hvorfor blande inn dette? Endret 3. august av Kone 3
Trulss Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Kone skrev (3 minutter siden): Tydelig at folk som kjører rundt med slike dekk, som deg selv, ikke forstår hvor potensielt livsfarlig det er. Det er vel den typiske "Jeg er en trygg sjåfør" "Jeg har kontroll" mentaliteten som spiller inn. Det eneste som er værre er folk som tror at piggfrie dekk er bedre enn sommerdekk på sommerføre, de finnes også har jeg sett i diverse kommentarfelt. SÅ; Om bilen kommer litt for fort inn i en skarp sving, påstår du da at det ikke spiller noen rolle om bilen har piggfrie dekk eller sommerdekk? Fantombremsing og laneassist spiller ingen rolle i en slik situasjon, så hvorfor blande inn dette? Alle burde jo kjøre rundt i nye og sikre biler, eller enda bedre, at man krever nye dekk hver sesong? Noe annet er dypt uforsvarlig, og vi har tross alt en nullvisjon om trafikkulykker.
Kone Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Trulss skrev (49 minutter siden): Alle burde jo kjøre rundt i nye og sikre biler, eller enda bedre, at man krever nye dekk hver sesong? Noe annet er dypt uforsvarlig, og vi har tross alt en nullvisjon om trafikkulykker. Du kan gjerne svare på spørsmålet, istedenfor å blande inn enda flere ting som ikke er relevant for diskusjonen. Endret 3. august av Kone 5
Trulss Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Kone skrev (17 minutter siden): Du kan gjerne svare på spørsmålet, istedenfor å blande inn enda flere ting som ikke er relevant for diskusjonen. Selvsagt er dette viktig. Dekk er ikke alene avgjørende. Om man påstår det er uansvarlig å kjøre på godkjente dekk så er det minst like viktig å ha en ordenlig bil. Vi får håpe det blir EU-kontroll hver 6 måned og at man forbyr biler eldre enn 5 år.
Femtekolonne Skrevet 3. august Skrevet 3. august 14 minutes ago, Trulss said: Selvsagt er dette viktig. Dekk er ikke alene avgjørende. Om man påstår det er uansvarlig å kjøre på godkjente dekk så er det minst like viktig å ha en ordenlig bil. Vi får håpe det blir EU-kontroll hver 6 måned og at man forbyr biler eldre enn 5 år. Hvis ikke politikerne får arbeiderklassen over på sykkel eller kollektivt så rikfolket kan ha veien for seg selv så skal du se det er sånn det blir.
Kone Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Trulss skrev (20 minutter siden): Selvsagt er dette viktig. Dekk er ikke alene avgjørende. Om man påstår det er uansvarlig å kjøre på godkjente dekk så er det minst like viktig å ha en ordenlig bil. Vi får håpe det blir EU-kontroll hver 6 måned og at man forbyr biler eldre enn 5 år. Påstår at det er uansvarlig å kjøre på piggfrie dekk? Selfølgelig er det uansvarlig. Skjønner du virkelig ikke dette? Du later som om alt annet enn dekk er viktig for sikkerheten, når nettopp dekk kanskje er den viktigste biten. Endret 3. august av Kone 6
Trulss Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Kone skrev (12 minutter siden): Påstår at det er uansvarlig å kjøre på piggfrie dekk? Selfølgelig er det uansvarlig. Skjønner du virkelig ikke dette? Du later som om alt annet enn dekk er viktig for sikkerheten, når nettopp dekk kanskje er den viktigste biten. Dekk er av veldig liten betydning når det kommer til trafikkuhell på sommerføre. Stort sett handler det om å avpasse farten etter forholdene.
Kone Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Trulss skrev (26 minutter siden): Dekk er av veldig liten betydning når det kommer til trafikkuhell på sommerføre. Stort sett handler det om å avpasse farten etter forholdene. jo mer du skriver, jo værre blir det. https://www.if.no/om-if/presse/nyhetssenter?id=flere-ulykker-pa-trafikkfarlige-vinterdekk-i-sommer Endret 3. august av Kone 3 2
Trulss Skrevet 3. august Forfatter Skrevet 3. august Kone skrev (6 minutter siden): jo mer du skriver, jo værre blir det. https://www.if.no/om-if/presse/nyhetssenter?id=flere-ulykker-pa-trafikkfarlige-vinterdekk-i-sommer Som jeg skriver, man må avspasse farten etter forholdene. Holder man fartsgrensene er det liten fare for vannplaning og for lang bremselengde. Du snakker med som har erfaring med slike dekk over svært mange år.
Kone Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Trulss skrev (26 minutter siden): Som jeg skriver, man må avspasse farten etter forholdene. Holder man fartsgrensene er det liten fare for vannplaning og for lang bremselengde. Du snakker med som har erfaring med slike dekk over svært mange år. At vannplaning og fartsgrenser henger sammen var ny for meg, er det slik at du mener vannplaning ikke oppstår om man kjører i fartsgrensa? Virker som du tror ingenting skjer bare man følger fartsgrensa? Tenker du har fått utvist mer enn nok manglende innsikt i sikkerhet på vei og fullstendig manglende dekk-kunskaper her nå. Endret 3. august av Kone 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå