Gå til innhold

Hvor mye penger bør man bruke på bolig som ufør? Hvor mye bør man spare hver månde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på ufør og har fått innvilglet startlån fra kommunen. Men jeg lurer på hvor mye penger man bø ha igjen per månde før det er ikke vært å kjøpe bolig?

F.eks: 10 tusen i boliglån + 3000 i felleskostnader + 6000 mat +  500 for andre ting = 19500

Hvis jeg får 24 tusen i ufør minus 19500 - 24000-19500 = 4500.

Er dette så lite at man ikke bør kjøpe bolig? Jeg har ikke noen som kan hjelpe meg å gjøre valg. Vil høre hva dere tenker.

Eller skal dette være normalt på ufør? Vil ikke klage hvis dette er det som skal forventes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på sifo sin kalkulator og få deg noen reelle tall for her mangler det mye. En mann i midt i livet bør ha ca 15000 igjen etter kostnader for å bo. 

Gjest bb910...7d0
Skrevet

10 000 på regninger

3 200 på mat

7 000 til sparing

5 000 er igjenn til det jeg tenger eller ønsker og bruke dem på 

mitt budsjett

Anonymous poster hash: bb910...7d0

Skrevet (endret)

Eksempel på sifo budsjett:

image.png.8c0782f49e80a3764bf2249776d2a368.png

Om du da har 10000 + 3000 for lån og felleskostnader. Og en regner 12830 som i budsjettet så blir det tilsammen:

13000 + 12830 = 25830

Så det blir litt for dyrt da trolig om en ikke lever billigere enn sifo budsjettet. Men det er mulig å bruke mindre penger enn Sifo budsjettet. Så det kan være mulig om en får lån. En må da bruke ca 2000 mindre enn Sifo budsjettet.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Så rådet mitt er vel egentlig at dette ser ut til å gå greit. Det er økonomisk trangt, men det virker å være innenfor det som er mulig.

edit: Oppdaget at strøm ikke er med. Så det må en ta hensyn til.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. For meg virker det som det ikke går, vet ikke helt om Svein M er korrekt. Skal prøve å få fysisk møte med de i Startlånet fra kommunen men vet ikke om det vil forandre noe. Uansett takk for info om SIFO.

Er overrasket av mange av dere klarer spare så mye. Jeg er alene og det koster likevel 6000 kr i mat. Røyker ikke, drikker ikke.

Skrevet
Letterboxd skrev (6 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. For meg virker det som det ikke går, vet ikke helt om Svein M er korrekt. Skal prøve å få fysisk møte med de i Startlånet fra kommunen men vet ikke om det vil forandre noe. Uansett takk for info om SIFO.

Er overrasket av mange av dere klarer spare så mye. Jeg er alene og det koster likevel 6000 kr i mat. Røyker ikke, drikker ikke.

6000 er nok inkludert en del ‘luksus’, sifo er uten slikt og på en måte ‘minimum’ når en lever billig.

Skrevet

Jeg kunne aldri klart meg på et så lite mat/daglivarebudsjett. Bare det å kjøpe litt alkohol og sigaretter samt god og sunn mat tredobler beløpet. Videre er reisekostnadene ekstremt lave da man i mange tilfeller trenger bil og må betale bompenger etc. Og om man er ufør har man gjerne noen ekstra utfordringer som gjør feks. transport til en utfordring, eller kostholdet, eller begge deler.

Kr. 3000 i felleskostnader er svært lavt og jeg undrer hva de inneholder. Husk at kommunale avgifter vil øke markant. 

Skrevet
Trulss skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne aldri klart meg på et så lite mat/daglivarebudsjett. Bare det å kjøpe litt alkohol og sigaretter samt god og sunn mat tredobler beløpet. Videre er reisekostnadene ekstremt lave da man i mange tilfeller trenger bil og må betale bompenger etc. Og om man er ufør har man gjerne noen ekstra utfordringer som gjør feks. transport til en utfordring, eller kostholdet, eller begge deler.

Kr. 3000 i felleskostnader er svært lavt og jeg undrer hva de inneholder. Husk at kommunale avgifter vil øke markant. 

3000 er lavt? Virkelig? Jeg har aldri kjøpt bolig før, men det virker dyrt for meg

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (15 minutter siden):

Sigaretter er ikke mat…

Skrevet
Letterboxd skrev (7 minutter siden):

3000 er lavt? Virkelig? Jeg har aldri kjøpt bolig før, men det virker dyrt for meg

Strøm, fyring, varmtvann, vann/kloakk, renovasjon, TV/nett.
I tillegg har man felleskostnader som styrehonorar, forretningsførerhonorar, vasking, forsikringer, vedlikehold, måking, plenklipping, heiskostnader osv.

Alt dette avhenger av hvor/hvordan man bor. Er man svært sparsom og ikke lever under et borettslagstyrani-lignende boligkompleks kan man komme ned i kr. 3000,- uten noen form for vedlikehold eller plenklipp og måking.

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Sigaretter er ikke mat…

Nei, men er man så uheldig å røyke en pakke om dagen kan man legge på kr. 6000,- og det før man har tatt så mye som en liten drink.

Skrevet
Trulss skrev (Akkurat nå):

Nei, men er man så uheldig å røyke en pakke om dagen kan man legge på kr. 6000,- og det før man har tatt så mye som en liten drink.

Røyk er ett valg for de fleste, så en er ikke uheldig 

• Liker 4
Skrevet
34 minutes ago, Letterboxd said:

Jeg er også alene, tjener bra og ser aldri på mat prisene. Men jeg har enda ikke brukt 6000kr på mat på en måned. Ligger på rundt 3800-4500kr i måneden på mat. Så du bruker veldig mye på mat.

Mye fastfood/ gatekjøkken mat ?

• Liker 1
Skrevet
paatur skrev (3 minutter siden):

Jeg er også alene, tjener bra og ser aldri på mat prisene. Men jeg har enda ikke brukt 6000kr på mat på en måned. Ligger på rundt 3800-4500kr i måneden på mat. Så du bruker veldig mye på mat.

Mye fastfood/ gatekjøkken mat ?

Nei, men jeg spiser 4 måltid hver dag. Skal prøve følge med denne måneden og tenke ut om jeg kan kutte ut noe.

• Liker 1
Skrevet
Letterboxd skrev (2 minutter siden):

Nei, men jeg spiser 4 måltid hver dag. Skal prøve følge med denne måneden og tenke ut om jeg kan kutte ut noe.

Selv med mat bokser i fra tren og mat klarer en ikke bruke så mye..

Skrevet
Letterboxd skrev (43 minutter siden):

Jeg tror du klarer dette, men pengene du ser for deg å kunne spare vil trolig gå til det man kan kalle fellesutgifter/bolig-relaterte utgifter i stor grad fordi kr. 3000 er veldig lite. Du kan kanskje kutte litt ned på mat om dette er ønskelig/mulig. Jeg undrer litt over hva du betaler for bolig i dag?

Skrevet
Trulss skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du klarer dette, men pengene du ser for deg å kunne spare vil trolig gå til det man kan kalle fellesutgifter/bolig-relaterte utgifter i stor grad fordi kr. 3000 er veldig lite. Du kan kanskje kutte litt ned på mat om dette er ønskelig/mulig. Jeg undrer litt over hva du betaler for bolig i dag?

Studentbolig + strøm + forsikring = 9000. Fiberinternett er inkludert i boligen. Mat 6000. Mobil og gym = 600 circa. Bruker ikke penger på andre ting, kjøper ikke klær å sånn. Har gått til psykolog men prøver slutte med det.

Skrevet

Hvor høyt lån har du fått innvilget, og til hvilken rente? Jeg ser andre skriver her at de tenker at du har lagt fellesutgifter altfor lavt. Men noe annet du bør tenke på med fellesutgifter er at plutselig så bestemmer sameiet seg for å oppgradere boligene, og da vil også fellesutgiftene øke. Jeg tror heller jeg ville sett meg om etter en bolig hvor man slipper å tenke på fellesutgifter, men det er kanskje vanskelig der du bor, med tanke på priser og beliggenhet? 

På generelt grunnlag, hvis det går rundt så er det bedre å kjøpe enn å leie, så hvis du føler du kan greie det, så hadde jeg gått for det. Om mulig bør du også spare litt hver måned til en bufferkonto, slik at du har litt i bakhånd hvis noe uforutsett skulle skje. F.eks at vaskemaskinen ryker... 

Skrevet (endret)

Vi har 3500 i felles, det dekker tv/internett, forsikring, kommunale avgifter, renovasjon og brøyting. Robotklippere m serviceavtale. 🤷

Og styrehonnorar. Dette er satt meget lavt da.

Endret av Duriello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...