AndersT2 Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Av og til når det er noe å feire på jobben så kjøper de inn en kake. Ofte den gode sjokoladekaken fra Baker Hansen på det nederste bilde under. Etter å ha spist den, så har jeg lagt merke til at det skjer noe i halsen hos meg, det liksom struper seg litt inn. Har aldri hatt noe problemer med allergi i mine 45 år i live. Så sjekket ingrediensene, og det eneste jeg ikke spiser i det daglige (som jeg vet om) er Soya som det står den kan inne holde. Så tenkte at jeg kanskje kunne vært allergisk mot den. Det føles slik at strupen tetter seg litt men, ikke helt. Var å handlet på Rema forrige uke, og de hadde tilbud på en Soft Brownie kake, som jeg tenkte jeg skulle teste. Spiste 3 teskjer av den i går, og stoppet da jeg ikke syntes den var spesielt god (Likte ikke konsistensen). Men etter noen få minutter så fikk jeg samme reaksjon som fra den andre kaken, men veldig mye kraftigere. Hadde problemer i halsen i nesten 1 time etter. Så jeg kikket på hva den inneholdt for å se om det kanskje var Soya i den også, og da nesten kunne bekrefte at jeg ikke tåler der. Men det står ikke det på den. Noen som kjenner til hva som kan gi en slik reaksjon fra disse?
SpecialForce Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Dette er ikke et tema som du skal utforske på nett. Kom deg til din fastlege. Det er både uklokt og farlig å lene seg på spekulasjoner knyttet til din helse rundt allergier. Det kan også være lurt å snakke med produsenten om de har annen produksjon som kan gi kryssforurensing av råvarer som kan utløse allergi, eller om de har ingredienser i resepten som ikke er merkepliktige men som i sjeldne tilfeller kan gi allergiske reaksjoner. Endret 22. august av SpecialForce 2
Gavekort Skrevet 22. august Skrevet 22. august Beste måten å finne ut av allergi på er å eliminere og reintrodusere. Om det er så akutt som det du beskriver det som så er det ikke verre enn å bare forsøke litt forsiktig med de forskjellige typiske allergenene. Egg er jo fellesnevneren her, men det kan gjerne ta litt tid før du får merkbare utslag, så test gjerne litt grundigere. Jeg reagerer på samme måten på melkeproteiner.
del_diablo Skrevet 22. august Skrevet 22. august Jeg gjentar: "...............anbefalt å bli allergitestet for begge ingredienselistene.. hos fastlegen, i stede for å ikke gi råd Ingrediensemessig så er det eneste som stikker ut egg(f.eks rå eggehvite), eller Aroma(uspesifisert). Så vis det er noe mer sannsynlig, så er dett sannsynligvis mindre varmebehandlet egg. Behandlingsmessig aner jeg ikke om det Norske helsevensnet har noe lavterskeltilbud for å gi OIT(hyposensibilisering) for egg. De har såvidt jeg vet et mellomterskeltilbud mot f.eks Pollen/Hund/Katt/Midd vis antihistaminer ikke biter godt nok." 1
Gavekort Skrevet 23. august Skrevet 23. august del_diablo skrev (18 timer siden): Jeg gjentar: "...............anbefalt å bli allergitestet for begge ingredienselistene.. hos fastlegen, i stede for å ikke gi råd Ok...? ØNH-spesialisten jeg gikk til ba meg om å gjøre det jeg beskrev på egenhånd. Allergitester gir dessuten ikke alltid utslag på intoleranser, så det var verdiløst for min del. For all del dra til fastlegen din, men med mindre det er så kritisk at man får anaphylaksi så kan man enkelt finne ut matintoleranser og -allergier på egenhånd med å eliminere og reintrodusere.
Svein M Skrevet 23. august Skrevet 23. august En kan reagere på små mengder nøtter, selv om det ikke er nøtter i oppskriften.
del_diablo Skrevet 23. august Skrevet 23. august 1 hour ago, Gavekort said: Ok...? ØNH-spesialisten jeg gikk til ba meg om å gjøre det jeg beskrev på egenhånd. Allergitester gir dessuten ikke alltid utslag på intoleranser, så det var verdiløst for min del. For all del dra til fastlegen din, men med mindre det er så kritisk at man får anaphylaksi så kan man enkelt finne ut matintoleranser og -allergier på egenhånd med å eliminere og reintrodusere. Jeg vil si din ØNH ga deg dårlig råd, da det ikke er noen garanti for at du har et sterkt nok utslag til å klare å identifisere alllergenkilden. Vis du får at maten går litt raskere igjennom tarmen på dag 2 eller 3, eller at du får milde utslett på dag 4 kan det være vanskelig å korrolere allergene. "lergitester gir dessuten ikke alltid utslag på intoleranser" Jo, det gjør de, men utslagene stemmer ikke overns med at kroppen faktisk reagerer, men de har grei korelasjon. Det eneste sikre metoden for å garantere resulterer blir blodprøver for og etter eksponering, etter en karanteneperiode på 3-4 dager. Dette er noe helsevesnet ikke tilbyr uten videre, med mindre det er relevant for å starte hyposensibilisering, fordi å finne starttoleransen kan være vanskelig. Jeg vil også anbefale at du siterer "SpecialForce" for "For all del dra til fastlegen din, men med mindre det er så kritisk at man får anaphylaksi", da det er veldyg tydlig myntet på hysteriet.
Trulss Skrevet 23. august Skrevet 23. august Ikke for å kuppe tråden men dersom man bruker allergimedisiner som Cetrizin, vil da en allergitest slå ut riktig? Jeg har opplevd forskjellig resultat ut fra hvilke laboratorie legekontoret bruker. Et laboratorie sier jeg ikke er allergisk og et annet finner utslag på en rekke ting (som jeg selv også mistenker).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå