Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Sorry!

Er ikke alltid jeg skjønner det selv heller, men det jeg forsøkte å formidle var egentlig spørsmålet om fotballsupportere har større rettigheter til å bevege seg utover sidelinjen enn f.eks. innvanderere? Det er fordi begge deler har blitt nevnt i denne tråden og noen mener at at det er ene greit men ikke det andre ikke så mye?

Var også derfor jeg trakk inn dette med fartsgrenser...

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om du er uopplyst, eller bare spiller dum?
Vedkommende er fra Vartdal, og har en lang historie som dommer også på Norway Cup.
Han giftet seg med ei som var 15 år og spilte Norway Cup når de møttes første gang.
Hun var selvsagt noen år eldre når de giftet seg på Norway Cup noen år senere. Han er 17 år eldre.

Takker for fakta.
Derved øker også Politiets troverdighet på bekostning av arrangørens politiske agenda….

Skrevet (endret)
trn100 skrev (9 minutter siden):

Er ikke alltid jeg skjønner det selv heller, men det jeg forsøkte å formidle var egentlig spørsmålet om fotballsupportere har større rettigheter til å bevege seg utover sidelinjen enn f.eks. innvanderere? Det er fordi begge deler har blitt nevnt i denne tråden og noen mener at at det er ene greit men ikke det andre ikke så mye?

Var også derfor jeg trakk inn dette med fartsgrenser...

Fotballsupportere har å holde seg innenfor loven, som alle andre, men i forbindelse med feks kamper, tenker jeg at de må få lov til, samt ha aksept for at de opptrer utenfor vanlige normer. Altså, marsjere ned gaten med flagg og sang er ok, synge slemme sanger mot andre supportere er ok, kalle dommeren en ku, er ok.  Jeg vil også strekke meg til at det er ok at de har en øl i hånda når de går i marsjen (ulovlig). Dette er ting som kan være skremmende for mange, det har jeg forståelse for. 

Det som derimot ikke er greit, er kasting av gjenstander på banen, ren hatprat, fyrverkeri i marsjene eller kaste fra seg nevnte ølboks i en hage.  

Så ja, fotballsupportere får lov av meg å være litt annerledes, og grensa flyttes litt i forhold til normal oppførsel, men vold, skadeverk, hatprat eller det å gå inn for å skape frykt blant befolkningen er no-go. 

Så skjer jo noen av disse dumme tingene, men jeg mener da løsningen ikke skal være å "tone ned engasjementet", altså i praksis forhindre fotballsupportere i å være fotballsupportere. 

Jeg har vært på en del arrangementer der gemyttene er helt annerledes, altså bordtennis turnering, amerikansk idrett, volleyball turneringer. Det er for meg en litt kjedeligere opplevelse, enn en heksegryte av en fotballkamp. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Fotballsupportere har å holde seg innenfor loven, som alle andre, men i forbindelse med feks kamper, tenker jeg at de må få lov til, samt ha aksept for at de opptrer utenfor vanlige normer. Altså, marsjere ned gaten med flagg og sang er ok, synge slemme sanger mot andre supportere er ok, kalle dommeren en ku, er ok.  Jeg vil også strekke meg til at det er ok at de har en øl i hånda når de går i marsjen (ulovlig). Dette er ting som kan være skremmende for mange, det har jeg forståelse for. 

Det som derimot ikke er greit, er kasting av gjenstander på banen, ren hatprat, fyrverkeri i marsjene eller kaste fra seg nevnte ølboks i en hage.  

Så ja, fotballsupportere får lov av meg å være litt annerledes, og grensa flyttes litt i forhold til normal oppførsel, men vold, skadeverk, hatprat eller det å gå inn for å skape frykt blant befolkningen er no-go. 

Så i og med at det faktisk skjer er vi fremdeles enige! 🙂

Skrevet
trn100 skrev (Akkurat nå):

Så i og med at det faktisk skjer er vi fremdeles enige! 🙂

Ja, altså idiotene må tas, enten ved indrejustis eller ved hjelp av arrangør/politi. Og det er slik det jobbes. Mulig jeg har misforstått "nedtoningen" som det ble snakket om tidligere i tråden, men jeg forstod det slik, at for å få bukt med idiotene, så må man tone ned engasjementet. Jeg syns det er trist å miste lyden, fargene, showene, opphaussingen, stemningen etc, for å få vekk volden. 

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (10 minutter siden):

Takker for fakta.
Derved øker også Politiets troverdighet på bekostning av arrangørens politiske agenda….

Det er den merkeligste konklusjonen jeg har sett på en stund. Politiet kommer overhodet ikke godt ut av denne saken ettersom de ikke har villet snakke med vitner som har meldt seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Ja, altså idiotene må tas, enten ved indrejustis eller ved hjelp av arrangør/politi. Og det er slik det jobbes. Mulig jeg har misforstått "nedtoningen" som det ble snakket om tidligere i tråden, men jeg forstod det slik, at for å få bukt med idiotene, så må man tone ned engasjementet. Jeg syns det er trist å miste lyden, fargene, showene, opphaussingen, stemningen etc, for å få vekk volden. 

Jeg spiller sjakk og har for min del ingen problemer med mangel på vold i den sammenhengen

Man kan godt bli engasjert uten å få lyst til til å banke noen, eller? Etter noe turer på ulike puber i både i Lillestrøm og Oslo har jeg faktisk av og til problemer med å se om det er lidenskapen for fotballen eller et lidenskapen for å banke noen som er det viktigste?

Endret av trn100
  • Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (16 minutter siden):

Jeg spiller sjakk og har for min del ingen problemer med mangel på vold i den sammenhengen

Man kan godt bli engasjert uten å få lyst til til å banke noen, eller? Etter noe turer på ulike puber i både i Lillestrøm og Oslo har jeg faktisk av og til problemer med å se om det er lidenskapen for fotballen eller et lidenskapen for å banke noen som er det viktigste?

Selvfølgelig er det mulig, det er også realiteten . Det er et sted mellom 1,5 og 2 millioner mennesker som drar på fotball kamp i Eliteserien. Hvor mange voldshendelse har vi sett i den forbindelse? Ti stk? Uansett, 99.9% av fotball supporter holder seg til engasjement, og avstår fra vold.  

så er det for meg uforståelig og forkastelig at noen bruker vold, men jeg skal prøve å forklare med en ligning:  

lidenskap+voldsidiot= fare for vold.

problemet er altså ikke lidenskapen, men voldsidiotene. Disse får du ikke fjernet ved å ta lidenskapen ut av ligningen, du ødelegger bare for de som elsker lidenskapen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det mulig, det er også realiteten . Det er et sted mellom 1,5 og 2 millioner mennesker som drar på fotball kamp i Eliteserien. Hvor mange voldshendelse har vi sett i den forbindelse? Ti stk? Uansett, 99.9% av fotball supporter holder seg til engasjement, og avstår fra vold.  

så er det for meg uforståelig og forkastelig at noen bruker vold, men jeg skal prøve å forklare med en ligning:  

lidenskap+voldsidiot= fare for vold.

problemet er altså ikke lidenskapen, men voldsidiotene. Disse får du ikke fjernet ved å ta lidenskapen ut av ligningen, du ødelegger bare for de som elsker lidenskapen. 

Hvis de som elsker fotballen mer enn volden hadde tatt grep hadde dette fort blitt en slutt på, på samme måte som om kristne og muslimer og jøder hadde gjort det samme i forhold til sine fantastiske kjærlige religioner, men de er for feige, dessverre! 😉

Skrevet (endret)
trn100 skrev (5 minutter siden):

Hvis de som elsker fotballen mer enn volden hadde tatt grep hadde dette fort blitt en slutt på, på samme måte som om kristne og muslimer og jøder hadde gjort det samme i forhold til sine fantastiske kjærlige religioner, men de er for feige, dessverre! 😉

Hvilke grep skulle de tatt? Snakker du om andre supportere? Klubbe? Organisasjoner? Lovgivende makt? TV selskaper? 

Endret av Baranladion
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hvilke grep skulle de tatt? 

For å ta jødene først burde de kanskje begynne med å lese de budene de fikk tildelt? Muslimener burde ta hånd om sine egne utskudd, på samme måte som litt for langt komne høyrevridde. Kristne burde lese seg på genrerell vitenskap og innsa at jorden hverken er 6000 år gammel eller flat og skapt av en tryllekunstner med skjegg.

Fotballsupportere som bryr seg om fotballen burde dytte idioten i setet ved siden av og be den evneveike om å slutte å kaste flasker på dommeren, f.eks....

Endret av trn100
Skrevet
2 hours ago, leticia said:

Hmmm... 

Juryordningen i Norge ble avviklet av Stortinget i juni 2017 og erstattet av meddomsrett for alle saker som kom til lagmannsrettene etter 1. januar 2018. Norge har ikke lenger jury i noen saker i domstolene.

https://snl.no/jury

Ja jeg bare lurer på hvorfor han da måtte stille som meddommer i en rettsak. Dette er ikke en kar som lyver for å slippe å gå på jobb. 

Skrevet
leticia skrev (4 timer siden):

Som ventet så forkastet Høyesterett politiets anke:

Norway Cup, Vold | Høyesterett: Norway Cup-anke forkastet

Ikkje uventa. Varetektsfengsling i fire veker framstår som ein overreaksjon. Eg trur likevel at politiet kan ha rett i at det er stor fare for at spanjolen reiser heim til Spania sjølv om han har meldeplikt. Men å holde han i varetek i ein måned berre fordi han er utlending framstår som nemt som ein overreaksjon når det ikkje er fare for at bevisforspillelse. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Bing123 said:

Linjedommerne ikke helt uskyldig i følge et vitne

Hvis dette er sant så er det ikke noe tvil om at linjedommeren har brutt en klar grense.

Når det er sagt så er linjedommer avhengig at folk ikke oppholder seg langs linjen og hvis de ikke lystret når de fikk beskjed om å trekke unna så startet det allerede der.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Jalla21 said:

Han giftet seg med ei som var 15 år og spilte Norway Cup når de møttes første gang.
Hun var selvsagt noen år eldre når de giftet seg på Norway Cup noen år senere. Han er 17 år eldre.

Hvorfor er dette relevant for saken?

Skrevet
1 minute ago, Theo343 said:

Hvis dette er sant så er det ikke noe tvil om at linjedommeren har brutt en klar grense.

Når det er sagt så er linjedommer avhengig at folk ikke oppholder seg langs linjen og hvis de ikke lystret når de fikk beskjed om å trekke unna så startet det allerede der.

Vanskelig å vite hva som er sant, media bare kjører på med clickbait. Er neppe det beste "vitnet" som begynner å spre sin versjon på denne måten.

Første gangen jeg leste saken trodde jeg noen var forbanna på dommeren pga dømming, slik VG la det frem 😅

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Baranladion said:

I dette tilfellet ble det veldig komplisert, siden laget som er involvert liksom er "litt utlendinger".
Hadde laget vært fra Syria, og norsk dommer, hadde saken også vært lette å bedømme, laget er voldelige, dommeren uten skyld. 

Så tipper jeg denne saken her blir enda mer komplisert, med en norsk dommer og et "litt utenlandsk" lag. Så det beste er vel å gi alle litt skyld, men mest laget, siden de ikke er etnisk norske. 

/sarcasm

Dette er så tragisk latterlig. Hadde turneringen vært i sverige så hadde norske lag vært utlendinger. Samme hvis turneringen gikk i Spania. Klarer man ikke lenger forstå den enkle betydningen av et ord? Må vi forby ordet utlending fordi der krenker noen?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Baranladion said:

Så skjer jo noen av disse dumme tingene, men jeg mener da løsningen ikke skal være å "tone ned engasjementet", altså i praksis forhindre fotballsupportere i å være fotballsupportere. 

Jeg har vært på en del arrangementer der gemyttene er helt annerledes, altså bordtennis turnering, amerikansk idrett, volleyball turneringer. Det er for meg en litt kjedeligere opplevelse, enn en heksegryte av en fotballkamp. 

Her tror jeg vi alle er enige med deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
trn100 skrev (24 minutter siden):

For å ta jødene først burde de kanskje begynne med å lese de budene de fikk tildelt? Muslimener burde ta hånd om sine egne utskudd, på samme måte som litt for langt komne høyrevridde. Kristne burde lese seg på genrerell vitenskap og innsa at jorden hverken er 6000 år gammel eller flat og skapt av en tryllekunstner med skjegg.

Fotballsupportere som bryr seg om fotballen burde dytte idioten i setet ved siden av og be den evneveike om å slutte å kaste flasker på dommeren, f.eks....

Og det sistnevnte er nøyaktig slik det er, eller det er faktisk enda mer tiltak. Vedkommende bli pekt ut av de rundt, overvåkningskameraer blir i ettertid brukt til å finne vedkommende og vedkommende blir utestengt i x- antall kamper.  Uønsket adferd blir slått hardt ned på av arrangører (klubben) og den supportene som ikke selv er voldsidiot. 

Hvis det er flaskekastingen i Fredrikstad du sikter til, så gikk også forbundet inn og straffet alle supportere på den tribunen, ved å stenge den neste kamp. Så joda, de som elsker fotball jobber aktivt mot vold, rasisme og annen hatkriminalitet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...