Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Man bruker matematikk og statistikk, samt en ser bort i fra følelser. Som jeg har oppfordret til mange ganger her.

Sa mannen som omtalte folk som "retards" for et par sider siden.

Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Igjen, bruk hodet folkens. Se på tall og lag regnestykker. Ikke stol på overskrifter og følelser. 

Problemet med regnestykkene dine er at de ser bort i fra store ting som renteutgifter, barn, bil, etc.

Du ser ut til å velge deg situasjoner, beløp, låneperioder, etc, som gjør at du får de resultatene du ønsker deg. Du har ikke med hvilke tall du har brukt eller hvor de kommer fra (som Jarmo sier: linker ikke teksten SSB).

Når du i tillegg ikke takler å bli motsagt så er det få som gidder å lage tilsvarende regnestykker som tilbakeviser det du sier for det ser du ikke ut til å håndtere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

2021-2024 står i første posten din i denne tråden. Ellers er linkene dine bare svada for vanlig folk.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
nirolo skrev (Akkurat nå):

Sa mannen som omtalte folk som "retards" for et par sider siden.

Problemet med regnestykkene dine er at de ser bort i fra store ting som renteutgifter, barn, bil, etc.

Du ser ut til å velge deg situasjoner, beløp, låneperioder, etc, som gjør at du får de resultatene du ønsker deg. Du har ikke med hvilke tall du har brukt eller hvor de kommer fra (som Jarmo sier: linker ikke teksten SSB).

Når du i tillegg ikke takler å bli motsagt så er det få som gidder å lage tilsvarende regnestykker som tilbakeviser det du sier for det ser du ikke ut til å håndtere.

Jeg svarte på ett spørsmål med de parameterene som var gitt, med kilder, tall og beregninger. Du bare "maser og maser". 

Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

2021-2024 står i første posten din i denne tråden. 

Spurte du etter lenker etter første post men siterte en annen post? Jeg er usikker på hva du mener og hva du er ute etter.

Skrevet
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Man bruker matematikk og statistikk, samt en ser bort i fra følelser. Som jeg har oppfordret til mange ganger her.

La oss ta ett eksempel:

Si er en person som i 2021 tjener snittet, er på snittet gammel(midt i livet) og bruker snittet strøm. 

Så, for å gjøre det enda verre, er sjefen en skikkelig dust. Hen gir deg ikke noe økning i lønn frem til i år. En er altså fortsatt på snittet for 2021 for å gjøre det tydelig hva en har fått i skattelette. 

Så kan en se på forskjellen.

Forskjellen i netto lønn: 1157

Forskjellen i strøm: -20

Forskjellen i mat OG DRIKKE: 1120

Penger til overs: 57 kroner

Kilder: smartepenger/SSB, SIFO, NVE, minspotpris, Skatteetaten. 

Igjen, bruk hodet folkens. Se på tall og lag regnestykker. Ikke stol på overskrifter og følelser. 

Dette eksemplet blir såklart langt bedre når en tar høyde for normal lønnsvekst osv. Jeg lager tallene dårligere enn de burde være...

Det er fint at du går inn og sjekker i flere kilder. Men jeg savner litt mer politisk begrunnelse, hva var skattesatsene i 2021 versus 2024. Jeg har ikke gått så grundig inn i det enda, men inntektsskatten og skatt på kapitalinntekter var begge på 22 % begge de årene. Jeg må sjekke nøyere med trinnskatt, forskjeller i den. 

På generelt grunnlag syns jeg det er bedre å bruke medianlønna enn gjennomsnittslønna, fordi noen få med veldig høye drar snittlønna opp. SIFO syns jeg også er en litt "dårlig" kilde. Fordi budsjettet deres slik jeg ser det er litt vel romslig.  

Jeg skal forsøke å gå litt mer inn i tallene for meg selv, men gi meg tid. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på ett spørsmål med de parameterene som var gitt, med kilder, tall og beregninger. Du bare "maser og maser". 

Og jeg kommenterer på de parameterene du selv nøye valgte ut.

Jeg merker meg at du ikke håndterer kritkk, men kaller det mas. Pass på å ikke la følelsene ta overhånd igjen nå da.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
nirolo skrev (Akkurat nå):

Og jeg kommenterer på de parameterene du selv nøye valgte ut.

Jeg merker meg at du ikke håndterer kritkk, men kaller det mas. Pass på å ikke la følelsene ta overhånd igjen nå da.

Jeg valgte ikke ut noe som helst, jeg svarte på en kommentar at strøm og mat var dekket inn i skattelette alene. Ble så spurt om hvordan da eller noe slik(husker ikke eksakt) og ga forklaring på min påstand med kilder, statistikk og beregning. I motsetning til deg som bare kommer med påstander. 

Skjønner ikke at jeg gidder å gi deg flere kommentarer engang, trolling på høyt nivå. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Det er fint at du går inn og sjekker i flere kilder. Men jeg savner litt mer politisk begrunnelse, hva var skattesatsene i 2021 versus 2024. Jeg har ikke gått så grundig inn i det enda, men inntektsskatten og skatt på kapitalinntekter var begge på 22 % begge de årene. Jeg må sjekke nøyere med trinnskatt, forskjeller i den. 

På generelt grunnlag syns jeg det er bedre å bruke medianlønna enn gjennomsnittslønna, fordi noen få med veldig høye drar snittlønna opp. SIFO syns jeg også er en litt "dårlig" kilde. Fordi budsjettet deres slik jeg ser det er litt vel romslig.  

Jeg skal forsøke å gå litt mer inn i tallene for meg selv, men gi meg tid. 

Som sagt, dette med skatt kommer an på. I eksemplet var nedgangen 2.2% i skatt fra 2021 og 2025 med snittlønnen. Joda, median er nok bedre men en kommer ikke mye forskjellig ut. Da de er nære i Norge. 

Og jeg kan ikke si meg enig i at SIFO er romslig 😛 Det er vell fratatt stort sett alt luksus. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Spurte du etter lenker etter første post men siterte en annen post? Jeg er usikker på hva du mener og hva du er ute etter.

Du selv som har lagt ut tråden, med henvising til info på første post.

Jeg gir meg, har absolutt ingen troverdighet på dine poster når du ikke legger ut linker til relevant dokumentasjon. Ikke krev linker fra andre  brukere så lenge du selv ikke gjør det.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Skrevet

Du selv som har lagt ut tråden, med henvising til info på første post.

Jeg gir meg, har absolutt ingen troverdighet på dine poster når du ikke legger ut linker til relevant dokumentasjon. Ikke krev linker fra andre  brukere så lenge du selv ikke gjør det.

Jeg ga deg linker på posten du siterte... Om du mener noe mangler, vennligst vær spesefikk så skal jeg fint google å finne det for deg jeg Jarmo. Og om du mener jeg deler noe som er feil(trovedighet) så må du gjerne også påpeke det å være spesefikk.. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det er også flere grunner, som redusert kostnad til barnehage og økt barnetrygd, redusert skatt, reduserte kostnader for strøm osv. det er MYE som har blitt bedre de siste årene. 
gud forby en får inflasjon Erna tilbake neste år. Da går det bakover, igjen og en mister disse ‘godene’

Gud forby 4 nye år med Støre i sjefsstolen. 

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Gud forby 4 nye år med Støre i sjefsstolen. 

Skal ikke være uenig i det, men Erna er verre for min del. Eller, ikke for min del. Jeg vill sannsynligvis få mange goder, men mine bestemødre feks vill slite mer enn nødvendig. 

Som jeg har sagt tidligere, jeg er veldig sikke på hvem jeg ikke skal stemme på i år. Hvem jeg skal stemme på, det er dog mye verre.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Skal ikke være uenig i det, men Erna er verre for min del. Eller, ikke for min del. Jeg vill sannsynligvis få mange goder, men mine bestemødre feks vill slite mer enn nødvendig. 

Som jeg har sagt tidligere, jeg er veldig sikke på hvem jeg ikke skal stemme på i år. Hvem jeg skal stemme på, det er dog mye verre.

Jeg har ingen bestemødre å tenke på - men jeg er opptatt av neste generasjon.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jeg ga deg linker på posten du siterte.

2021-2024 i henhold til første posten din. Analyser innen tidsperioder er viktig, alt utenom har null verdi i denne tråden.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Sliter med samme problemet 😂

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen bestemødre å tenke på - men jeg er opptatt av neste generasjon.

Jeg også, da jeg har barn(dog kanskje en generasjon unna), Erna har ingenting å tilby henne. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

2021-2024 i henhold til første posten din. Analyser innen tidsperioder er viktig, alt utenom har null verdi i denne tråden.

HVA er det du mangler for denne perioden, vær spesefikk så skal jeg finne det for deg... Meg bekjent er alle kildene dekkende for posten jeg startet med. 

EDIT: Kan det være leiepris kanskje? Her har du den.. Historisk leieprisutvikling

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Som sagt, dette med skatt kommer an på. I eksemplet var nedgangen 2.2% i skatt fra 2021 og 2025 med snittlønnen. Joda, median er nok bedre men en kommer ikke mye forskjellig ut. Da de er nære i Norge. 

Og jeg kan ikke si meg enig i at SIFO er romslig 😛 Det er vell fratatt stort sett alt luksus. 

Nå har jeg sjekket egne skattetall. Jeg kan skrive under på at økningen i mat og strøm er høyere enn reduksjonen i skatt. Dvs at min økonomi isolert sett har blitt strammere fra 2021 til 2024. Men som nevnt tidligere så har jeg fått halvert mine boutgifter, så jeg kommer veldig godt ut av det likevel... 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg sjekket egne skattetall. Jeg kan skrive under på at økningen i mat og strøm er høyere enn reduksjonen i skatt. Dvs at min økonomi isolert sett har blitt strammere fra 2021 til 2024. Men som nevnt tidligere så har jeg fått halvert mine boutgifter, så jeg kommer veldig godt ut av det likevel... 

Åja, da kan du jo kanskje være så grei å dele tallene da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...