Gå til innhold

Dette er dei beste skjermkorta

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
MadMax00 skrev (2 timer siden):

Usaklig mange nordmenn som av en eller annen grunn «ikke liker» DLSS og frame generation fra Nvidia. Jeg klarer ikke å tolke om det bare er snakk om «Nvidia hat» eller om det foreligger tilsvarende meninger om FSR også. Men dette er jo noe av det mest banebrytende innenfor spillteknologi i senere tid, som jeg ville tro at de fleste som spiller moderne spill som utnytter denne teknologien fullt ut ville jublet for (jeg gjør i alle fall det). Disse løsningene bringer mange fordeler med seg som for eksempel topp ytelse i nye spill (du slipper å måtte oppgradere jevnlig for å få høy ytelse i nye spill), du kan spille med høy ytelse med betydelig redusert strømforbruk og teknologien bidrar i mange tilfeller til et «renere» bilde sammenlignet med native.

Jeg mistenker at noe av misnøyen rundt  DLSS/FSR henger igjen fra de tidlige utgavene av disse teknologiene. Da var det ikke så godt optimalisert. Det kan ikke sammenlignes med dagens versjoner av løsningen. Kanskje gamer.no redaksjonen vil gjøre en feature på nettopp oppskaleringsteknologi og forklare leserne hvorfor denne teknologien er så bra og har kommet for å bli.

Obs! Jeg er for øvrig kjent med at Frame generation på ett tidspunkt pleide å gi en liten dipp i responsivitet i bildeoverføringen. Om det fremdeles er tilfellet vet jeg ikke. Men derfor er det kanskje ikke så populært å bruke det i konkurransedrevet spilling. Men de færreste av oss driver jo med det.

Usaklige nordmenn eller ei, men oppskalering har ført til at spillutviklere har blitt late og ikke lenger er gode til å fikse spillene for bugs etc. Altfor mange spill blir utgitt med alvorlige mangler og problemer. DLSS og FSR har blitt en krykke å lene seg på. Denne utviklingen er ikke bra.

Endret av Boing_80
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (1 time siden):

Usaklige nordmenn eller ei, men oppskalering har ført til at spillutviklere har blitt late og ikke lenger er gode til å fikse spillene for bugs etc. Altfor mange spill blir utgitt med alvorlige mangler og problemer. DLSS og FSR har blitt en krykke å lene seg på. Denne utviklingen er ikke bra.

Sikter du ikke til TAA/SAA nå? Jeg er kjent med at denne «latskapen» har vært et problem i industrien helt siden TAA ble tatt i bruk, det vil si lenge før DLSS og FSR kom. TAA gir bildet en etterbehandling som mange er kritisk til, nettopp fordi det i stor grad har blitt benyttet som en krykke (kanskje et bedre uttrykk er «sminke»?). Men jeg er ikke kjent med at DLSS driver med den samme type «sminkingen».

Grunnen til at jeg er positiv til DLSS og FSR er jo hvor banebrytende det er sammenlignet med nettopp TAA. Så jeg ser ikke på det som en krykke, jeg ser heller på det som en katalysator for utviklerne samtidig som det kommer spillerne til gode.

Edit: skrivefeil

Endret av MadMax00
Skrevet (endret)
MadMax00 skrev (4 timer siden):

Sikter du ikke til TAA/SAA nå? Jeg er kjent med at denne «latskapen» har vært et problem i industrien helt siden TAA ble tatt i bruk, det vil si lenge før DLSS og FSR kom. TAA gir bildet en etterbehandling som mange er kritisk til, nettopp fordi det i stor grad har blitt benyttet som en krykke (kanskje et bedre uttrykk er «sminke»?). Men jeg er ikke kjent med at DLSS driver med den samme type «sminkingen».

Grunnen til at jeg er positiv til DLSS og FSR er jo hvor banebrytende det er sammenlignet med nettopp TAA. Så jeg ser ikke på det som en krykke, jeg ser heller på det som en katalysator for utviklerne samtidig som det kommer spillerne til gode.

Edit: skrivefeil

Gi meg heller DLAA i så fall. Det er greier det (men hard på dataen). TAA har jeg ikke så store problemer med. I spill der den er brukt optimalt synes jeg blir rimelig fengende. Skal dog innrømme at DLSS Swapper har gjort at jeg har kunnet spille de spillene som krever bedre skjermkort og prosessor enn det jeg har. Frame gen mod gjorde for eks. Returnal til en flott opplevelse. Det samme med Khazan som kjører ganske bra. Jeg kan bare drømme om 165 fps, men har låst det til 120 fps og alt er smidig. Dette uten å aktivere DLSS, kun DLAA.

Men ja. Jeg sikter ikke til TAA/SAA. Jeg kommer ikke på noen i farten, men det er en del spill der utviklerne har vært dårlige med optimaliseringen, og inkludert DLSS for å skjule det elendige arbeidet. Jeg vil spille på den opprinnelige oppløsningen, ikke bruke oppskalerere. Jeg har en 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning (165 Hz)+ RTX 3070 samt i5-12400F. 

Endret av Boing_80
Skrevet
sedsberg skrev (6 timer siden):

Hvis man ikke bryr seg om artefacts og input lag så er det sikkert helt fantastisk.

Men merkelig nok har de samme folkene tilsynelatende ingen problemer med artifacting fra shadow mapping og SSR når de ikke har nok ytelse til å  kjøre med ray-tracing pga de er for bildekvalitets bevisste til å bruke DLSS. DLSS har forøvrig etterhvert blitt ganske bra på å unngå artifacts.

Skrevet
Boing_80 skrev (13 minutter siden):

Men ja. Jeg sikter ikke til TAA/SAA. Jeg kommer ikke på noen i farten, men det er en del spill der utviklerne har vært dårlige med optimaliseringen, og inkludert DLSS for å skjule det elendige arbeidet. Jeg vil spille på den opprinnelige oppløsningen, ikke bruke oppskalerere. Jeg har en 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning (165 Hz)+ RTX 3070 samt i5-12400F. 

Det er kanskje noe sannhet i den påstanden, men DLSS og tilsvarende teknikker er bare en av en lang rekke av teknikker som muliggjør grafikken og bildekvaliteten vi har i dag med real-time rendering. Det er vel ingen som f.eks skulle ønske at det ikke ble utviklet nye og mye mer effektive AA teknikker og vi heller burde kun hatt SSAA fortsatt pga de nye AA teknikkene i dag blir brukt som en krykke.

Skrevet (endret)

Nvidia har en stor fordel på oppskalering (DLSS) da AMD FSR4 ikke er i så mange spill ennå. Men det kommer vel inn etterhvert, og i mange spill er det ikke nødvendig med oppskalering.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...