knopflerbruce Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli The Avatar skrev (11 timer siden): Reint vatn skal i teorien ikkje lede straum, det viktigaste er å passe på at du ikkje setter på straum før PCen har tørka heilt. Så det vil nok være lurt å vente til litt utpå formiddagen før du slår på PCen. Eit problemstilling som ikkje er tatt opp her er overoppheiting. Om PCen står i sola så kan du koke komponentane sidan vifter og kjøleribber ikkje klarer å transportere bort varmen fort nok. Særleg om om skjerm og kabinett er svart så blir det fort veldig varmt. Med pollen i lufta så kan du også oppleve at kjølevifta blir hemma av klissete pulver og etterkvart få såpass med motstand at motoren blir øydelagt. Eg tenker nok at din gamle PC toler heilt greit å være utandørs under tak i mildt sommarklima, men du må rekne med at holdbarheita blir vesentleg redusert. Skrivebordet jeg tenkte å bruke er ikke laget sånn at kabinettet må stå i sola. Godt poeng, og den hadde jeg forutsett også Hadde noe vannkjøling stående i et vindu med radiatoren i sola en gang, og det merkes.
RRhoads Skrevet 12. juli Skrevet 12. juli Hvis du har PCen på hele tiden, så vil det ikke bli noe kondens, da temp vil være over duggpunktet. 2
SpecialForce Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli knopflerbruce skrev (På 12.7.2025 den 1.46): jeg fikk et tips om å ha PCen inne, og heller bare ha skjermen ute - og legge en lang skjermkabel over hagen. Nå vet jeg ikke hvor lang den må være, men det finnes jo rimelig lange kabler. Skjønt, om det er forskjell mellom utendørs og innendørs bruk på disse vet jeg ikke. Kanskje ikke, siden det ikke er snakk om strøm og bare signaler? https://www.maxgaming.no/no/hdmi-kabel/hdmi-21-kabel-optical-svart-8k-48gbps-40m Du kan bruke nettverkskabel for å transportere signaler til skjerm, blant annet. Så det ordner seg. Du bruker bare en rj-45 til hdmi converter. Mao ikke en tradisjonell skjermkabel. Mer info her: 2
knopflerbruce Skrevet fredag kl 22:03 Forfatter Skrevet fredag kl 22:03 Nja, jeg har ikke testet det ut ennå - har ikke hatt tid til så mye annet enn å kjøpe ting til huset, pakke ned og pakke ut. Det viser seg også at skjermer har USB-hub, men den krever da at du kobler skjermen til PCen også via USB. Jeg trodde dette gikk via HDMI/DP, men slik var det ikke. Og, USB som er så lang er ikke lett å få til - så i praksis må jeg ha en kabeltrommel som er 50 meter lang. Det finnes, men vanskelig å prioritere en slik til 1500kr så sent i august. Det er dog mulig jeg kan slippe unna med to av denne + en forgrener: https://www.biltema.no/bygg/elektro/skjoteledning/skjoteledning-25-m-ip44-2000054775 - men om det er lurt å skjøte dem, vet jeg ikke. Men de skal jo ikke trekke i nærheten av kapasiteten, kanskje 500W som maksimum.
Kakkelfant Skrevet fredag kl 22:08 Skrevet fredag kl 22:08 (endret) Mener jeg så en løsning for mange år siden, at alle komponentene var senket ned i en slags væske, tror det var for kjøling den gangen, men en slik løsning ville vel enkelt og greit ta knekken på kondens problemet? Endret lørdag kl 20:08 av Kakkelfant
SpecialForce Skrevet lørdag kl 18:12 Skrevet lørdag kl 18:12 Kakkelfant skrev (20 timer siden): Mener jeg så en løsning for mange år siden, at alle komponentene var senket ned i en slags veske, tror det var for kjøling den gangen, men en slik løsning ville vel enkelt og greit ta knekken på kondens problemet? Du tenker nok på væske. En veske har man gjerne i hånden eller i en stropp rundt nakken. Jeg kom til å tenke på en eldre forumtråd her: https://www.diskusjon.no/topic/970949-kj%C3%B8p-av-mineral-olje/ Når man fortsatt må forholde seg til vær og vind så tror jeg ikke det blir en god løsning. Men det er en sprek måte å holde temperaturen på i alle fall. 1
Maskinfører Skrevet lørdag kl 18:58 Skrevet lørdag kl 18:58 1Dr.E skrev (På 11.7.2025 den 13.11): Husker vi stod i kø for å komme inn på LAN en gang i ungdommen, med PC og CRT-skjerm. Dette var tidlig om morran, og vi ble advart mot å sette spenning på ting før det hadde stått inne i hallen en stund. En fyr bortafor oss ignorerte dette, og det sa pang og knistra og kom røyk ut av kabinettet hans. Hadde droppa hele ideen med ute-PC. Samme sa min far også romtemperatur før man setter i kontakta 1
Kakkelfant Skrevet lørdag kl 20:09 Skrevet lørdag kl 20:09 (endret) 1 hour ago, SpecialForce said: Du tenker nok på væske. En veske har man gjerne i hånden eller i en stropp rundt nakken. Jeg kom til å tenke på en eldre forumtråd her: https://www.diskusjon.no/topic/970949-kj%C3%B8p-av-mineral-olje/ Når man fortsatt må forholde seg til vær og vind så tror jeg ikke det blir en god løsning. Men det er en sprek måte å holde temperaturen på i alle fall. Ja væske er riktig, det vil i allefall fortrenge fuktighet ganske effektivt - altså ha hele pc'en i olje Endret lørdag kl 20:10 av Kakkelfant
knopflerbruce Skrevet lørdag kl 20:23 Forfatter Skrevet lørdag kl 20:23 Jeg la ut strømkabler og nett. Begge deler er beregnet for utendørsbruk. Men jeg satt ikke opp noen PC, det får jeg ta i morgen om jeg har tid. Det blir uansett ikke tidlig på morgenen, så dugg bør ikke være et problem. Men festlig langt ned - 10 meter ut vinduet og ned til en switch i kjelleren, pluss femti meter derfra, ble søren meg ikke mer enn akkurat nok heller - den siste patchekabelen burde nok vært 15 meter og ikke 10 meter. Men jeg driller nok noen hull i gulvene til kabler innen neste sommer, 2
SpecialForce Skrevet i går, 00:13 Skrevet i går, 00:13 Kakkelfant skrev (3 timer siden): Ja væske er riktig, det vil i allefall fortrenge fuktighet ganske effektivt - altså ha hele pc'en i olje Basert på informasjonen fra Puget systems så vil nok utfordring med dugg og vann isolert sett gå greit om man lager en form for kasse/skjerming av systemet. Men da igjen så får man en utfordring av den enkle grunnen at maskinen naturlig nok uansett skal ha en viss for for lufting for å kvitte seg med varmeutviklingen til maskinen. Men når man tar med maskinen utenfor så får man plutselig besøk av pollen, insekter og andre partikler som typisk på sikt vil lage trøbbel. Det mest realistiske er å føre fiber eller internett-kabler ut for å sikre at man kan bruke skjerm, tastatur og mus utvendig. Mens man lar den stasjonære maskinen stå igjen innendørs. Da får man mindre utstyr å flytte på og forsinkelsen mellom lyd, tilbehør og skjerm er ikke problematisk om man kjøper en skikkelig kvm/rekkeviddeforlenger for alt av utstyr. https://www.pugetsystems.com/mineral-oil-pc/ 1
Abigor Skrevet i går, 00:29 Skrevet i går, 00:29 (endret) Du vil få snegleslim, spindelvev, vepsebol, fuglerede og svartsopp i PC'en før sommern er over. Akkurat som grillen. Endret i går, 00:30 av Abigor
Kakkelfant Skrevet i går, 08:37 Skrevet i går, 08:37 "Heat generated by the PC is transferred into the mineral oil at a rate over 5 times better than air." "The mineral oil is pumped through a radiator to dissipate the heat into the ambient air." Jeg vil si det systemet er perfekt i kampen mot kondens - alle komponenter er beskyttet av mineralolje, mineraloljen kjøles utenfor boxen i en radiator før den pumpes tilbake.
knopflerbruce Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Det funket fint i dag. Viktig å tørke støv av skjermen, det merkes mer ute i sollys enn inne etter min lille erfaring. Lot "småplukket" ligge ute, pakket inn i sitteputene til benkene. PCen tok jeg innendørs. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå