Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tette EGR ventil og fjerne dieselpartikkelfilter, smart eller dumt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hørt at en del gjør dette for å slippe fremtidige problemer og at det ikke skaper noe problemer i forhold til EU kontroll!? 

Vill anta at å stenge egr ventil og fjerning av filter vill være mye sunnere for en dieselmotor? Vill drivstoff bruket gå opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
toralfb skrev (4 timer siden):

Slik jeg leser denne artikkelen vil ikke bilen passere PKK/ EU kontroll om en slik endring utføres:

https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022

 

Man stenger EGR via software så det blir ingen synlige modifkasjoner i motorrom, DPF kan man fjerne innmaten i, gjør man det slik så går man som regel glatt gjennom på EU kontroll.

Man kan også fjerne EGR ventil fysisk, men den må uansett kodes bort for å unngå og få feilkode, noen bytter også ut DPF med Downpipe (altså ett ertstaningsrør, men dette er synlig på noen bilmodeller og dette må også kodes bort uansett hvordan man gjør det)

 

Motoren har det forøvrig mye bedre uten EGR, DPF osv... begge disse er bare tikkende bomber som venter og gå av, de fører også til mer sot og avleiringer i motor noe som forøvrig forringer smøreevnen også.

Skrevet
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Man stenger EGR via software så det blir ingen synlige modifikasjoner i motorrom, DPF kan man fjerne innmaten i, gjør man det slik så går man som regel glatt gjennom på EU kontroll.

Man kan også fjerne EGR ventil fysisk, men den må uansett kodes bort for å unngå og få feilkode, noen bytter også ut DPF med Downpipe (altså ett erstatningsrør, men dette er synlig på noen bilmodeller og dette må også kodes bort uansett hvordan man gjør det)

Jeg antok bilen ikke ville passere krav for utslipp uten EGR og DPF?

Produsentene har innført disse for å redusere utslipp og tilfredsstille krav vil jeg tro?

AdBlue er også en variant for å redusere utslipp. Leser det kan gjøres endringer i programvaren for å unngå feilmelding ved tomt for AdBlue. 

Ser det finnes firma som reklamerer for hydrogenrens for å passere EU kontroll, blant annet Autor med flere. 

https://www.autor.no/artikkel/ikke-godkjent-eu-kontroll-grunnet-avgassmåling

 

Skrevet (endret)
toralfb skrev (2 timer siden):

Jeg antok bilen ikke ville passere krav for utslipp uten EGR og DPF?

Produsentene har innført disse for å redusere utslipp og tilfredsstille krav vil jeg tro?

AdBlue er også en variant for å redusere utslipp. Leser det kan gjøres endringer i programvaren for å unngå feilmelding ved tomt for AdBlue. 

Ser det finnes firma som reklamerer for hydrogenrens for å passere EU kontroll, blant annet Autor med flere. 

https://www.autor.no/artikkel/ikke-godkjent-eu-kontroll-grunnet-avgassmåling

 

Enn så lenge så har de ikke noe god metode for og måle diesel partikler i eksosen, så nei det vil ikke slå ut på røyktesten, med å kople ut EGR så vil jeg i grunnen tro at eksos blir ennda renere da den som i navnet bare sender eksos gassene i retur inn i avsug for og forbrenne den ennda mer, man oppnår også å tette igjen innsug pga dette, ikke etter noen dager men jeg har selv renset innsug som har vært kjørt nærmere 200k og det så ikke så pent ut inni der.

Du bør heller ikke lese artikler fra firma som "spesialiserer" seg på å rense EGR/DPF da de ikke er så veldig nøytrale i hva de skriver, de skal jo tross alt rense disse delene for deg istedet for at det fjernes, da tjener jo ikke de penger ;)

Endret av Dragonlove
Skrevet

Så dere kan anbefale å gjøre dette og at det er "trygt"? Stemmer det at egr ventilen lukker seg automatisk ved høyere turtall(over 1500rpm)? Og derfor lønner det å holde turtallet så høyt som mulig, så lenge motoren er varm!?

Skrevet
dan83 skrev (8 timer siden):

Hei, hørt at en del gjør dette for å slippe fremtidige problemer og at det ikke skaper noe problemer i forhold til EU kontroll!? 

Vill anta at å stenge egr ventil og fjerning av filter vill være mye sunnere for en dieselmotor? Vill drivstoff bruket gå opp?

Hei. Jeg er en godt voksen (straks 40-års krise) bilentusiast og jeg mener (personlig) at å fjerne Partikkelfilter bare skaper trøbbel. Ja, man kan få tett partikkelfilter, men om du kjører bilen på EU så kan kontrolløren (og alle andre) lukte på eksosen at du kjører uten filter. Du blir sendt rett på kontroll om du blir stoppa på utekontroll med dieselbil med tom partikkelfilter. Om du bruker bilen normalt vil filteret leve lenge. Sjangsen er nok sikkert høyere for å få trøbbel på EU/kontroll etter fjerning, enn å få trøbbel med tett filter.

EGR kan være noen fordeler med å fjerne via omprogrammering. Dette for å hindre at innsuget blir tettet av sot. Jeg hadde nettopp av innsuget på min 2013 diesel kjørt 140k, og da fjernet jeg ca 2 liter med sot fra innsuget. Beregnet at selve innsugskanalene hadde 50% redusert tverrsnitt pga sot. Jeg har dog valgt å ikke gjøre noe her rett og slett pga det koster penger for å kode det om.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dragonlove skrev (35 minutter siden):

Enn så lenge så har de ikke noe god metode for og måle diesel partikler i eksosen, så nei det vil ikke slå ut på røyktesten,

En vanlig nese er alt man trenger for å lukte forskjell. Jeg har mange kompiser som har gjort dette og ekosen fra disse stinker rett og slett. Det er stor forksjell på eksosen fra en diesel med og uten filter, og enhver kontrollør vi lukte dette uten å plugge i noen måler. Så spørs det bare hvor heldig man er med verksted.
 

Sitat

med å kople ut EGR så vil jeg i grunnen tro at eksos blir ennda renere da den som i navnet bare sender eksos gassene i retur inn i avsug for og forbrenne den ennda mer, man oppnår også å tette igjen innsug pga dette,

EGR brukes ikke for å forbrenne gassene enda mer, men for å senke temperaturen på forbrenningen. Når man sender eksos inn i sylinderen sammen med luften så vil man blande ut oksygenet og luften og brenne blandingen på en lavere temepratur, og dermed skape mye mindre NOx. Problemet er dog at det kan gi mer partikkelutslipp fra eksosen.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (33 minutter siden):

Hei. Jeg er en godt voksen (straks 40-års krise) bilentusiast og jeg mener (personlig) at å fjerne Partikkelfilter bare skaper trøbbel. Ja, man kan få tett partikkelfilter, men om du kjører bilen på EU så kan kontrolløren (og alle andre) lukte på eksosen at du kjører uten filter. Du blir sendt rett på kontroll om du blir stoppa på utekontroll med dieselbil med tom partikkelfilter. Om du bruker bilen normalt vil filteret leve lenge. Sjangsen er nok sikkert høyere for å få trøbbel på EU/kontroll etter fjerning, enn å få trøbbel med tett filter.

EGR kan være noen fordeler med å fjerne via omprogrammering. Dette for å hindre at innsuget blir tettet av sot. Jeg hadde nettopp av innsuget på min 2013 diesel kjørt 140k, og da fjernet jeg ca 2 liter med sot fra innsuget. Beregnet at selve innsugskanalene hadde 50% redusert tverrsnitt pga sot. Jeg har dog valgt å ikke gjøre noe her rett og slett pga det koster penger for å kode det om.

Kjørt privat og arbeidsbil i over 10 år uten innmat i DPF. Kjørt igjennom X antall kontroller hos vegvesenet i flere landsdeler og aldri blitt sendt videre på noen kontroll.  

Skrevet

Er det kun korte turer hvor motoren ikke blir sikkerlig varm at EGR kan sote og tette seg? Vill mye lange turer "kontre" dette til en viss grad?

Skrevet
dan83 skrev (1 time siden):

Er det kun korte turer hvor motoren ikke blir sikkerlig varm at EGR kan sote og tette seg? Vill mye lange turer "kontre" dette til en viss grad?

Generelt sett kan man si at ingen motorer bør kjøres på småkjøring, spesielt ikke diesel motorer og iallefall ikke om motoren har EGR og DPF, en motor liker seg best når den er driftsvarm.

Så sånn sett så er det bedre å kjøpe en bil som har kjørt mye over kort tid kontra en som har kjørt kort over lang tid.

Skrevet
Randeboy skrev (14 timer siden):

Kjørt privat og arbeidsbil i over 10 år uten innmat i DPF. Kjørt igjennom X antall kontroller hos vegvesenet i flere landsdeler og aldri blitt sendt videre på noen kontroll.  

Da har du tydeligvis ikke vært på samme verksted som Zepticon hvor nesa til de ansatte er kalibrert etter EU's direktiver. :lol:

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...