Snylter Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Just now, Salvesen. said: Kanskje du bør? Fra din lenke: Man er vanligvis smitteførende ett døgns tid før symptomdebut og 3-5 dager framover. Altså fra 2 dager er en kvitt smittefaren. Det er en vesentlig forskjell på ca 3 dager og 3-5 dager. Det er ikke slik at alle er kvitt smittefaren to dager etter utbrudd, det kan like gjerne gå dobbelt så lang tid.. Av hensyn til sine omgivelser holder man seg unna jobb mens man er syk og mens man har grunn til å tro at man kan spre smitte. En skikkelig influensa gir seg sjelden på et par døgn etter min erfaring. Jeg trodde man hadde vært noe av covid.. 1
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Tussi skrev (47 minutter siden): Fordelen med egenmelding, hvis det brukes riktig, er jo at statistisk sett er man kortere borte enn ved sykemelding Enig, jeg tror det er lettere å ta bare de man trenger hvis man kan ta enkeltdager enn hvis man føler man "må bruke de opp".
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (49 minutter siden): 8 dager for influensa?😲 Ja, en influensa varer kjapt i 7 - 10 dager, og hvis man har grunnsykdom som f.eks alvorlig astma eller kols så kan en influensa være dødelig, og man kan iallefall trenge mer enn 8 dager for å bli frisk.
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Snylter skrev (5 minutter siden): Det er en vesentlig forskjell på ca 3 dager og 3-5 dager. Det er ikke slik at alle er kvitt smittefaren to dager etter utbrudd, det kan like gjerne gå dobbelt så lang tid.. Av hensyn til sine omgivelser holder man seg unna jobb mens man er syk og mens man har grunn til å tro at man kan spre smitte. En skikkelig influensa gir seg sjelden på et par døgn etter min erfaring. Jeg trodde man hadde vært noe av covid.. Det er fortsatt langt unna 8 dager.. 1
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Ja, en influensa varer kjapt i 7 - 10 dager, og hvis man har grunnsykdom som f.eks alvorlig astma eller kols så kan en influensa være dødelig, og man kan iallefall trenge mer enn 8 dager for å bli frisk. Ja når en venter til alle symptomer er borte før en får ut fingen så varer det så lenge... Ja, noen få sliter mer enn andre dette har vi diskutert.. 1
Fumla Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg er bekreftelsen på at det finnes få unntak. Normalt strekker jeg det L A N G T før jeg melder meg helt arbeidsutfør. Men influensaen jeg fikk (som foreløpige er den eneste gangen) tok fullstendig knekken på meg. Jeg hadde ikke sjans til å ta meg sammen engang. Jeg har ingen underliggende sykdommer. Når det er sagt: Før denne runden, så mente jeg oppriktig at det bare var å "ta seg sammen". Fordi jeg rett og slett antok hvordan sykdommen opplevdes. 1
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Fumla skrev (9 minutter siden): Jeg er bekreftelsen på at det finnes få unntak. Normalt strekker jeg det L A N G T før jeg melder meg helt arbeidsutfør. Men influensaen jeg fikk (som foreløpige er den eneste gangen) tok fullstendig knekken på meg. Jeg hadde ikke sjans til å ta meg sammen engang. Jeg har ingen underliggende sykdommer. Når det er sagt: Før denne runden, så mente jeg oppriktig at det bare var å "ta seg sammen". Fordi jeg rett og slett antok hvordan sykdommen opplevdes. Det er jo poenget her, stort sett holder det med en kort pause. Men det finnes unntak, såklart. 1
Camlon Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) 2 hours ago, Fumla said: Når det gjelder Danmark, så bygger modellen der på at bedriftene har større frihet til å si opp folk, ja. Men det forutsetter også at staten tar en langt større del av kostnaden gjennom dagpenger og omskoleringstilbud, finansiert gjennom et høyere skattenivå enn vi har i Norge. Risikoen flyttes fra den enkelte arbeidsgiver til fellesskapet. Det var et godt innlegg, men jeg må korrigere dette punktet. Norge har et lavere skattenivå hovedsakelig på grunn av oljeinntektene. Uten hundrevis av milliarder i petroleumsinntekter ville skattene måtte økes betydelig for å opprettholde dagens velferdsnivå. Sammenligner man Danmark med andre velferdsstater som Sverige, Finland og Frankrike, har Danmark ikke et høyere samlet skattenivå. Det kan fremstå slik dersom man kun ser på inntektsskatt, men det skyldes at Danmark ikke har arbeidsgiveravgift, mens Sverige har rundt 31 % og Frankrike er over 40 %. Danmark har heller ikke spesielt høyt offentlig forbruk som andel av BNP. Danmark ligger på 46,5 %, Norge på 49 %, Sverige på 50 %, Frankrike på 57 % og Finland på 58 %. Å tvinge bedrifter til å beholde ansatte som ikke fungerer, er ikke gratis. Kostnadene havner til slutt hos samfunnet, gjennom lavere produktivitet, færre nyansettelser og svakere økonomisk vekst. I praksis er det også slik at langt flere permitteres enn sparkes for dårlig innsats, og enda flere som faller ut av arbeidslivet på grunn av sykdom eller uførhet. Det er derfor feil å hevde at Danmarks arbeidsmodell fører til et høyere skattenivå enn Norges. Endret 13 timer siden av Camlon 1
:utakt Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Fumla skrev (23 minutter siden): Jeg er bekreftelsen på at det finnes få unntak. Normalt strekker jeg det L A N G T før jeg melder meg helt arbeidsutfør. Men influensaen jeg fikk (som foreløpige er den eneste gangen) tok fullstendig knekken på meg. Jeg hadde ikke sjans til å ta meg sammen engang. Jeg har ingen underliggende sykdommer. Når det er sagt: Før denne runden, så mente jeg oppriktig at det bare var å "ta seg sammen". Fordi jeg rett og slett antok hvordan sykdommen opplevdes. Faktisk influensa er helt jævlig. Sist jeg hadde det lå jeg med 40 i feber i over en uke. Covid var et snufs og et skuldertrekk i forhold. Mange kaller forkjølelse for influensa, men det er overhodet ikke det samme. 😅 1 1
leticia Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (43 minutter siden): Det er jo poenget her, stort sett holder det med en kort pause. Men det finnes unntak, såklart. Nei, det holder som regel ikke med en kort pause. Hvis det er en ordentlig influensa med både høy feber og oppkast osv. Flere blir innlagt med influensa, og hvert år dør i snitt 900 personer av sykdommen. Det er ingenting å spøke med. Jeg syns det er en for dårlig holdning blant de som skal presse seg på jobb for tidlig, og dermed risikere å smitte resten av de ansatte også. (Ja, jeg er en av de som har fått beskjed hos lege at risikoen min er høy for å dø av sykdommen. Derfor tar jeg influensavaksine. Det er tross alt en mindre risiko å få det da, og jeg har heldigvis ikke fått influensa siden jeg begynte å vaksinere meg. Tror heller ikke jeg har hatt covid (har tatt alle covid vaksinene, inkludert årlig oppdaterte). Men jeg blir faktisk oppgitt av folk som presser seg på jobb når det er andre der som kan dø av deres avgjørelse om å ikke vente en dag til eller to... :utakt skrev (27 minutter siden): Faktisk influensa er helt jævlig. Sist jeg hadde det lå jeg med 40 i feber i over en uke. Covid var et snufs og et skuldertrekk i forhold. Mange kaller forkjølelse for influensa, men det er overhodet ikke det samme. 😅 Ja, det er nettopp det. Det er mange som sier de har hatt influensa, at det går fort over osv når det egentlig er snakk om en annen virusinfeksjon. 1
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden leticia skrev (11 minutter siden): Nei, det holder som regel ikke med en kort pause. Hvis det er en ordentlig influensa med både høy feber og oppkast osv. Flere blir innlagt med influensa, og hvert år dør i snitt 900 personer av sykdommen. Det er ingenting å spøke med. Jeg syns det er en for dårlig holdning blant de som skal presse seg på jobb for tidlig, og dermed risikere å smitte resten av de ansatte også. (Ja, jeg er en av de som har fått beskjed hos lege at risikoen min er høy for å dø av sykdommen. Derfor tar jeg influensavaksine. Det er tross alt en mindre risiko å få det da, og jeg har heldigvis ikke fått influensa siden jeg begynte å vaksinere meg. Tror heller ikke jeg har hatt covid (har tatt alle covid vaksinene, inkludert årlig oppdaterte). Men jeg blir faktisk oppgitt av folk som presser seg på jobb når det er andre der som kan dø av deres avgjørelse om å ikke vente en dag til eller to... Ja, det er nettopp det. Det er mange som sier de har hatt influensa, at det går fort over osv når det egentlig er snakk om en annen virusinfeksjon. Igjen, du snakker ikke generelt. Smittefaren er over etter 2-4 dager, klart en skal unngå smitte. Men folk flest klarer å gå på jobb etter denne perioden, selv om en gjerne er sliten etter dagene som har vært. Men om en skal være 100% må en gjerne vente like lenge som du sier. Men om en alltid skal være 100% før en drar på jobb kan en like gjerne slutte for livet er ikke slik. En blir sliten av mye og sykdom er en del av mye men langt i fra alt. 1
leticia Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Igjen, du snakker ikke generelt. Smittefaren er over etter 2-4 dager, klart en skal unngå smitte. Men folk flest klarer å gå på jobb etter denne perioden, selv om en gjerne er sliten etter dagene som har vært. Men om en skal være 100% må en gjerne vente like lenge som du sier. Men om en alltid skal være 100% før en drar på jobb kan en like gjerne slutte for livet er ikke slik. En blir sliten av mye og sykdom er en del av mye men langt i fra alt. Skal man være helt nøye på det (slik jeg ofte er) så er det 3 - 5 dager smittefaren er på. Men hvis du ser hva @Fumla og @:utakt skriver så er det ikke sikkert at det er nok sykedager selv om man i utgangspunktet er frisk. Jeg vet hvordan influensaen virker på meg, som har underliggende sykdom (det er faktisk 1,6 millioner cirka av oss som har det), jeg bruker 1 - 2 uker på å bli kvitt influensaen, og deretter 1 - 2 uker for å komme meg på beina igjen. Men det er et enkelt tiltak både for en arbeidsgiver og meg selv å ta den influensavaksina årlig da. Der sitter jeg sammen med alle pensjonistene og venter å bli stukket 😅 Salvesen. skrev (14 minutter siden): Men om en skal være 100% må en gjerne vente like lenge som du sier. Men om en alltid skal være 100% før en drar på jobb kan en like gjerne slutte for livet er ikke slik. En blir sliten av mye og sykdom er en del av mye men langt i fra alt. Jeg mener ikke at man skal overdrive den veien heller da. Men hvis man er smittsom i 3 - 5 dager, så syns jeg faktisk at man kan bli borte i 5. Om jeg ikke husker helt feil så er det visse yrker man er pålagt å holde seg hjemme en viss tid (tror det er 48 timer) etter man er friskmeldt med norovirus, vet ikke hvordan det er med influensa.
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Skal man være helt nøye på det (slik jeg ofte er) så er det 3 - 5 dager smittefaren er på. Men hvis du ser hva @Fumla og @:utakt skriver så er det ikke sikkert at det er nok sykedager selv om man i utgangspunktet er frisk. Jeg vet hvordan influensaen virker på meg, som har underliggende sykdom (det er faktisk 1,6 millioner cirka av oss som har det), jeg bruker 1 - 2 uker på å bli kvitt influensaen, og deretter 1 - 2 uker for å komme meg på beina igjen. Men det er et enkelt tiltak både for en arbeidsgiver og meg selv å ta den influensavaksina årlig da. Der sitter jeg sammen med alle pensjonistene og venter å bli stukket 😅 Jeg mener ikke at man skal overdrive den veien heller da. Men hvis man er smittsom i 3 - 5 dager, så syns jeg faktisk at man kan bli borte i 5. Om jeg ikke husker helt feil så er det visse yrker man er pålagt å holde seg hjemme en viss tid (tror det er 48 timer) etter man er friskmeldt med norovirus, vet ikke hvordan det er med influensa. Det er 3-5 dager der første dagen vet du det ikke engang så det blir 2-4 med symptomer. Altså på 4 dagen med sykdom vill en i de fleste tilfeller være fri for smitten og for de fleste av oss også fri for symptomene som hindrer oss i å jobbe. Men ja, det finnes unntak og det er diskutert i hel over. Jeg snakker generelt. 1
Camlon Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 25 minutes ago, leticia said: Jeg syns det er en for dårlig holdning blant de som skal presse seg på jobb for tidlig, og dermed risikere å smitte resten av de ansatte også. De aller fleste blir smittet av de som ikke har fått symptomer og de som drar på arbeid når de er midt i sykdommen. Det er derfor ikke nødvendig å vente til man er helt frisk. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (37 minutter siden): Det er 3-5 dager der første dagen vet du det ikke engang så det blir 2-4 med symptomer. Altså på 4 dagen med sykdom vill en i de fleste tilfeller være fri for smitten og for de fleste av oss også fri for symptomene som hindrer oss i å jobbe. Men ja, det finnes unntak og det er diskutert i hel over. Jeg snakker generelt. 3 - 5 dager ETTER utbrudd. Utdrag fra linken nedenfor: "Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager, men varierer fra en til fire dager. Du er smitteførende fra dagen før symptomene viser seg og i tre-fem dager etterpå. " https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ Ikke misforstå, jeg syns det er flott med arbeidsvilje, fremfor folk som drar ut sykemeldingen lenger enn nødvendig. Jeg syns bare at man ikke må gjøre en så dårlig vurdering at man smitter resten av kollegaene også.
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): 3 - 5 dager ETTER utbrudd. Utdrag fra linken nedenfor: "Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager, men varierer fra en til fire dager. Du er smitteførende fra dagen før symptomene viser seg og i tre-fem dager etterpå. " https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ Ikke misforstå, jeg syns det er flott med arbeidsvilje, fremfor folk som drar ut sykemeldingen lenger enn nødvendig. Jeg syns bare at man ikke må gjøre en så dårlig vurdering at man smitter resten av kollegaene også. Ja, dagen før og 3-5 dager frem i tid. Det er 4 dager med symptomer. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Camlon skrev (45 minutter siden): De aller fleste blir smittet av de som ikke har fått symptomer og de som drar på arbeid når de er midt i sykdommen. Det er derfor ikke nødvendig å vente til man er helt frisk. Jeg mener ikke at man trenger vente til man er helt frisk, men vente til man ikke er smitteførende lenger. Dvs 5 dager fra man ble syk. Utenom det, så er kropper forskjellige, noen takler sykdom helt greit, andre ikke så bra, så selv om man ikke er smittsom er det noen som trenger lengre tid. Man skal kunne fungere i jobben sin også uten fare for andre. Når det gjelder trådens tema / overskrift, så syns jeg det er helt horribelt at noen gjør slike ting, altså å utnytte sykemeldinger...
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Ja, dagen før og 3-5 dager frem i tid. Det er 4 dager med symptomer. Nei, det er 5 dager med symptomer hvis man er smitteførende i 3 - 5 dager ETTER symptomutbrudd, for de som er smitteførende så lenge som 5 dager. Man vet jo ikke hvor lenge den enkelte smitter frem i tid, noen gjør det i 3 noen i 4 noen i 5 dager. Derfor er det greiest å være på den sikre siden, og dra på jobb på dag 6 etter man ble syk. Det er iallefall min mening.
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden leticia skrev (8 minutter siden): Nei, det er 5 dager med symptomer hvis man er smitteførende i 3 - 5 dager ETTER symptomutbrudd, for de som er smitteførende så lenge som 5 dager. Man vet jo ikke hvor lenge den enkelte smitter frem i tid, noen gjør det i 3 noen i 4 noen i 5 dager. Derfor er det greiest å være på den sikre siden, og dra på jobb på dag 6 etter man ble syk. Det er iallefall min mening. Det er fra dagen før og 3-5 dager frem i tid... Jisez 1
Camlon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 2 minutes ago, leticia said: Nei, det er 5 dager med symptomer hvis man er smitteførende i 3 - 5 dager ETTER symptomutbrudd, for de som er smitteførende så lenge som 5 dager. Man vet jo ikke hvor lenge den enkelte smitter frem i tid, noen gjør det i 3 noen i 4 noen i 5 dager. Derfor er det greiest å være på den sikre siden, og dra på jobb på dag 6 etter man ble syk. Det er iallefall min mening. Det er ikke uvanlig å ikke bli syk en eneste dag, men vi kan fortsatt smitte. Man smitter også før man får symptomer. Det er derfor håpløst å fullstendig unngå smitte. Det viktigste er at man ikke drar på arbeid mens man er syk for å unngå høye doser med smitte. Om det skjer etter 1 eller 10 dager er individuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå