Gå til innhold

Ny studie: Så mye renere er elbilene nå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dene uavhengige studien er den grundigste hittil, og pulveriserer de idiotiske mytene som de ignorante fossil-rånegutta har likt å tro på alle disse årene, eksempelvis at el-biler visstnok har større CO2-utlsipp enn fossilbiler.
Joda, selve produksjonen av en el-bil er mer energikrevende enn produksjonen av en fossilbil, og CO2-utslippet er derfor størst for en el-bil allerede før bilene har forlatt fabrikken, især der deler av denne energien kommer fra kullkraftverk, noe som Kina er mest berømt for.
Men ved 17 000 km kjørelengde så vil fossilbilen ha sluppet ut den samme mengde CO2 som el-bilen allerede hadde relativt mer av fra fabrikken, slik at differansen i CO2-utslipp mellom bilene nå er null.
Og videre, utover denne kjørelengden, så vil el-bilen grisebanke fossilbilen ned i støvlene ettersom fossilbilen vil slippe ut 183 g mer CO2 for hver bidige km som de to bilene kjører.
Med en årlig kjørelengde på la oss si 10 000 km, så har fossilbilen sluppet ut 1830 kg CO2 mer enn el-bilen.
For å sette dette i perspektiv: de som vet hva tørris er (en massiv klump av frosset is av ren CO2 , ofte brukt til sceneshow) så tilsvarer denne differansen 1200 liter frosset CO2, eller 7,7 fat fulle av ren frosset is av CO2.
For de som liker å reise, så kan det være verdt å vite at samme mengde CO2 slipper du ut hvis du tar fly kun ene veien fra Oslo til Kairo for å se pyramidene i Egypt.
Og all denne CO2 skal opp i lufta som gass for å bidra enda mer til global oppvarming og klimakrise.

Som et fun fact, og for å vise hvor mye CO2 egentlig betyr for global oppvarming:
Middel-temperauren på kloden er nå gjennomsnittlig +15°C, dvs noen steder mye mer (som ved ekvator) og noen steder mye mindre (polene), men 15°C er et som sagt et gjennomsnitt.
Lufta består av 0.04% CO2.
NASA har regnet ut at hvis man fjerner disse 0.04% så vil gjennomsnittstemperaturen synke til -21°C, (altså minus 21°C).
Det har skjedd før.

Her i Norge er omtrent all el-kraften som el-bilene lades med i kategorien "renewable" siden energien stort sett kommer fra vind- og vannkraftverk, og alle el-biler i Norge befinner seg derfor i søyle nr 3 fra høyre.
Til kontrast så befinner de aller fleste fossilbiler i Norge seg i de to søylene helt til venstre.

Dermed skulle den saken være ferdig diskutert og avgjort, og la oss nå slippe mer støy i debattfeltene fra fossil-rånegutter som ikke gidder å lese seg opp på ting eller som nekter å lære seg noe nytt.

image.png.7e944f6996d8cfd3a86fe4e49394eef7.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
10 minutes ago, Sjørøver said:

Her legger du opp til en åpen diskusjon

Øøøhh....javisst gjorde jeg det.
Og jeg som trodde at det var det diskusjonsfeltene i Diskusjon.no skulle brukes til.

Men du, en eller annen teknisk feil må ha skjedd da du postet, for resten av innlegget ditt som inneholder argumenter og/eller som påviser feil i mitt innlegg, er forsvunnet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Radon Ready skrev (4 minutter siden):

Øøøhh....javisst gjorde jeg det.
Og jeg som trodde at det var det diskusjonsfeltene i Diskusjon.no skulle brukes til.

Men du, en eller annen teknisk feil må ha skjedd da du postet, for resten av innlegget ditt som inneholder argumenter og/eller som påviser feil i mitt innlegg, er forsvunnet.

Herregud så tåpelig du oppfører deg

• Liker 2
Skrevet
23 minutes ago, Radon Ready said:

og pulveriserer de idiotiske mytene som de ignorante fossil-rånegutta

Hvorfor klarer du ikke la være? Må du drive med polarisering på denne måten? Du dreper hele tråden før den er begynt når du oppfører deg slik. 

Eg tror ikke rånegutta som liker lukt og lyd bryr seg om mytene om det de driver med er så miljøvennlige. De av oss som bruker bil som fremkomstmiddel, er allerede elbil frelst. Fy flate så billig bilforhold eg har nå, nesten ingenting i service, og det koster meg noen hundre lapper i måneden å lade hjemme. Tror egentlig veldig få tenker så ekstremt mye på klima når de skal ha seg en bil, då er det lommeboken som teller. Det ser vi også på Tesla salget

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Alt koker ned til økonomi. Min gamle fossilbil er god økonomi så lenge den varer. Og passer mitt bruk. Jevnlig vedlikehold er avgjørende. Inngangsbilletten til elbil er for høy for min del. Og usikkerhet rundt verdien av brukt elbil.

Det er lang tid til break even på driftskostnader med tanke på prisdifferansen ny elbil, kontra billig brukt diesel eller bensin. På lang sikt er elbil lønnsomt og trolig mer komfortabel. Men det fordrer at utgiftene til vedlikehold holder seg lave/moderate 10-15 år. At batteri holder ect.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...