Gå til innhold

Spørsmål angående Uføretrygd og fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet
51 minutes ago, kittycat said:

da får man selge huset da. når man først kjøper hus så skal\bør man kjøpe hus med et lån som man har råd til og betale hvis      for eks renta går opp eller andre ting + sette en del på spare konto 

jeg betaler 10 000 på regninger. 10 000 til sparing. 500 på buss. 500 - 1000 på katt. 500 til treningjeg har ca samme inntekt og har stort hus som ligger ganske sentralt og har råd til og reise flere ganger i året og bor på suite hver gang 

har man litt økonomisk sans så kan man få råd til det meste. 

Kvinne med ung-ufør tillegg regner jeg med?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, kittycat said:

jeg vet ikke hva ung- ufør tilegg er 

Et tillegg på flere tusen ekstra i måneden som sosionomene gir til de de har sympati med.

Skrevet
Colin. skrev (17 minutter siden):

Et tillegg på flere tusen ekstra i måneden som sosionomene gir til de de har sympati med.

nei har aldri hørt om det så har ikke hatt det. jeg hadde kun bostøtte helt i starten på 500kr i mnd, noe jeg ikke har krav på lenger 

Skrevet
7 minutes ago, kittycat said:

nei har aldri hørt om det så har ikke hatt det. jeg hadde kun bostøtte helt i starten på 500kr i mnd, noe jeg ikke har krav på lenger 

Du skrev du hadde ca 24k i måneden. Jeg har ca. 23k, og jeg får tillegg på rundt 2k fordi jeg er bor alene. Hvis du da ikke allerede har ung-ufør tillegget, så må det bety at du også bor alene? For da vil det gi mening. Jeg får heller ikke bostøtte lenger og har det som regnes som minstetrygd da jeg ikke har hatt anledning til å opptjene pensjonspoeng igjennom arbeidsivet, allikevel får jeg ikke ung ufør tillegget pga de som behandlet saken min. Men uansett honnør til deg som har tatt smarte valg mht økonomi. Selv sitter jeg også med bolig og liknende regnestykke som deg.

Skrevet
Colin. skrev (2 minutter siden):

Du skrev du hadde ca 24k i måneden. Jeg har ca. 23k, og jeg får tillegg på rundt 2k fordi jeg er bor alene. Hvis du da ikke allerede har ung-ufør tillegget, så må det bety at du også bor alene? For da vil det gi mening. Jeg får heller ikke bostøtte lenger og har det som regnes som minstetrygd da jeg ikke har hatt anledning til å opptjene pensjonspoeng igjennom arbeidsivet, allikevel får jeg ikke ung ufør tillegget pga de som behandlet saken min. Men uansett honnør til deg som har tatt smarte valg mht økonomi. Selv sitter jeg også med bolig og liknende regnestykke som deg.

Det er forskjellige regler fra kommunen til kommunen 

Jeg bodde i moss når jeg kjøpe min første lelighet og fikk mye mer hjelp der, jeg hadde hjemmehjelp på grunn av ryggen noe jeg ikke fikk når jeg flyttet til Oslo når jeg søkte på det hadde jeg kreft men fikk forsatt ikke hjemmehjelp 

Så anbefaler ikke oslo hvis man er uføre og trenger hjelp fra nav 

Skrevet (endret)
9 minutes ago, kittycat said:

Det er forskjellige regler fra kommunen til kommunen 

Jeg bodde i moss når jeg kjøpe min første lelighet og fikk mye mer hjelp der, jeg hadde hjemmehjelp på grunn av ryggen noe jeg ikke fikk når jeg flyttet til Oslo når jeg søkte på det hadde jeg kreft men fikk forsatt ikke hjemmehjelp 

Så anbefaler ikke oslo hvis man er uføre og trenger hjelp fra nav 

Jepp, det er slik det er. Forskjellige regler etter hvor man befinner seg og hvem man må forholde seg til.

Fikk 60% uføregrad av kvinnene, skiftet kontor å møtte på en sympatisk mann, da ordnet 100% eren seg. Helt absurd system.

Endret av Colin.
  • Liker 1
Skrevet

Dem har økt minstesatsen og ikke ung ufør satsen, så forskjellen er ikke like stor som tidligere, er vel en tusenlapp ekstra i måneden etter skatt for aleneboere.

Ble ufør for 20 år siden, da var det kalt midlertidig ufør, så ble midlertidig ufør ordningen lagt ned og jeg gikk over til arbeidsavklaringspenger. Det tok vel 10 år før jeg faktisk fikk varig ufør. Disse nav legene nektet meg i utgangspunktet ung ufør, det til tross av at jeg fikk dette under midlertidig ufør statusen, men dette ble borte når jeg gikk over til arbeidsavklaringspenger. Og det uten at jeg ble informert om det. Måtte kontakte en overlege på Rikshospitalet for å få en skriftlig bekreftelse og da skjønte de straks at de hadde dårlige kort på hånden og det ble innvilget.

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (15 minutter siden):

Jepp, det er slik det er. Forskjellige regler etter hvor man befinner seg og hvem man må forholde seg til.

Fikk 60% uføregrad av kvinnene, skiftet kontor å møtte på en sympatisk mann, da ordnet 100% eren seg. Helt absurd system.

Snodig, da det ikke er de lokale kontorene som bestemmer dette.

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, Duriello said:

Hehe, det er det de liker å fortelle brukerne sine. Tror du ikke dokumentene de former etter sitt narrativ over år og dag, har noen innvirkning på slutt-utfallet? Selvfølgelig har det det.

Skrevet
Colin. skrev (3 minutter siden):

Hehe, det er det de liker å fortelle brukerne sine. Tror du ikke dokumentene de former etter sitt narrativ over år og dag, har noen innvirkning på slutt-utfallet? Selvfølgelig har det det.

Broren min sitt vedtak om uføretrygd ble behandlet i Tønsberg, han bor selv i midtnorge. 

At de på det lokale kontoret har noe å si før det i det hele tatt kan søkes, det blir en annen sak. 

• Liker 2
Skrevet

Nå høres det sikkert ut som at jeg forsvarer Nav her, jeg gjør ikke det altså.

Jeg føler oppriktig med alle dem som på noe vis må ha med dem å gjøre. 👍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Duriello said:

Broren min sitt vedtak om uføretrygd ble behandlet i Tønsberg, han bor selv i midtnorge. 

At de på det lokale kontoret har noe å si før det i det hele tatt kan søkes, det blir en annen sak. 

Ja, det vet jeg, at de som behandler det er langt borte. Men det forandrer ikke faktum at om man møter på de som ikke ønsker å hjelpe deg lokalt, så vil også det vise seg igjen senere når konklusjonen skal tas. Derfor vil jeg aldri få ung ufør-tillegget, fordi dokumentene som førte til 60%, fortsatt ligger som en fasit i bunn... selv om jeg oppfyller absolutt alle vilkår til ung ufør tillegget. Mann på annet kontor hjalp meg til å få 100% 🤷‍♂️

• Liker 2
Skrevet
Colin. skrev (13 minutter siden):

Ja, det vet jeg, at de som behandler det er langt borte. Men det forandrer ikke faktum at om man møter på de som ikke ønsker å hjelpe deg lokalt, så vil også det vise seg igjen senere når konklusjonen skal tas. Derfor vil jeg aldri få ung ufør-tillegget, fordi dokumentene som førte til 60%, fortsatt ligger som en fasit i bunn... selv om jeg oppfyller absolutt alle vilkår til ung ufør tillegget. Mann på annet kontor hjalp meg til å få 100% 🤷‍♂️

Ah okei.. 

Har du spurt om råd på facebook, til f.eks AAP aksjonen? Mye god hjelp å få der. 👍

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, Duriello said:

Ah okei.. 

Har du spurt om råd på facebook, til f.eks AAP aksjonen? Mye god hjelp å få der. 👍

Jepp. Har prøvd det meste. 🙂 Hatt advokat og alt som kan tenkes. Siste valg er å ta det til retten, men fri rettshjelp kunne ikke garanteres, så da har jeg bare innfunnet meg med å akseptere situasjonen som den er. Å kjempe mot systemet er en ekstra byrde på toppen av alt det andre som man må håndtere i livet.

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (14 timer siden):

Det er ikke helt riktig. Det er en rettighet man har om man er erklært ufør før fylte 26 år.

Colin. skrev (14 timer siden):

For da vil det gi mening. Jeg får heller ikke bostøtte lenger og har det som regnes som minstetrygd da jeg ikke har hatt anledning til å opptjene pensjonspoeng igjennom arbeidsivet, allikevel får jeg ikke ung ufør tillegget pga de som behandlet saken min. 

Men hvor gammel var du da saken din ble innledet? Unnskyld om jeg spør for inngående og du behøver jo ikke å svare men det er vanskelig å kunne gi noe godt svar når man mangler en del essensielle detaljer. Men jeg forstår jo godt dersom du ikke ønsker å svare på det.

Duriello skrev (13 timer siden):

Det er saksbehandlere i forvaltningskontorene(veldig lukkede kontorer)som har det siste ordet i NAV-saker. Saksbehandlere på NAV-kontor kan i beste eller verste fall bare ha en rådgivende rolle. Men saksbehandlere i forvaltningskontorene møter aldri de det er snakk om så noen særlig rimelig praksis sier jeg ikke at det er.

Og i noen tilfeller velger også forvaltningen å utvise uenighet med den lokale saksbehandlerens anbefaling.

Skrevet

Nå høres det sikkert ut som at jeg forsvarer Nav her, jeg gjør ikke det altså.

Jeg føler oppriktig med alle dem som på noe vis må ha med dem å gjøre. 👍

Jeg oppfatter ikke at du forsvarer dem men det er viktig at man påpeker fakta og ikke lar synsing stå uimotsagt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...