bo1e Skrevet mandag kl 15:43 Skrevet mandag kl 15:43 Finnes det noen oversikt over hvilke operatører som støtter hva når det gjelder wifi-tale? Jeg har to simkort nå fra Pluss mobil (to forskjellige nummer). Det ene er et par år gammelt, og det andre er helt nytt. Med det gamle så får jeg opp wifi-tale som valg i ringe-menyen, men med det nye simkortet så får jeg ikke noe valg for wifi-tale. Det virker veldig snodig. Telefonen er samsung galaxy note 10+. Listen over støttede enheter hos de forskjellige operatørene er gjerne veldig kort eller helt fraværende. At en telefon i seg selv har hatt støtte i mange år betyr ingenting for om den faktisk funker med en gitt operatør såvidt jeg kan forstå. Er det prøv og feil som gjelder?
toralfb Skrevet mandag kl 16:33 Skrevet mandag kl 16:33 Har forstått det kan være forskjell på hva simkort støtter? Kan påvirke hva som fungerer og ikke.
bo1e Skrevet mandag kl 17:24 Forfatter Skrevet mandag kl 17:24 Ja det ser veldig sånn ut. Men litt snodig at to simkort fra samme operatør skal være forskjellig. Uten at de nevner det noe sted.
toralfb Skrevet mandag kl 17:55 Skrevet mandag kl 17:55 Nøyaktig hva simkort styrer skal jeg ikke si, men det har betydning for en del tjenester slik jeg forstår. Simkort er på vei til å fases ut, der eSIM tar over. eSIM kan oppdateres over nettet. Ulempen med eSIM er det må være støttet av telefonen, eldre telefoner er gjerne ikke støttet.
bo1e Skrevet mandag kl 18:58 Forfatter Skrevet mandag kl 18:58 Problemet er at forskjellene i funksjonalitet er udokumentert og utilgjengelig for kunden. Det er vel kanskje til og med uakseptabelt, siden man da ikke vet om det man kjøper har funksjoner man trenger eller ei. Sånn kan det ikke være.
Kynxx Skrevet mandag kl 20:19 Skrevet mandag kl 20:19 De virtuelle operatørene leier kapasitet og ferdiglagde systemer som netteierne drifter. Telenor og Telia har sine egne ferdige pakker. Onecall er vel den operatøren som fortsatt har sin egen imsi? De går egne veier trass i at de er heleid av Telia. Om et simkort ikke støtter f.eks wifi tale kan være mangel av oppdateringer til den serien/batch kortene er i. Og omvendt. Det kan også være så enkelt som bugs i backend hos de virtuelle operatørene. Så kan man i tillegg legge til tilfeldigheter med støtten mellom telefonprodusent og operatør... Det er så mange aspekter som spiller inn for at wifi tale og volte skal kicke inn. Sistnevnte er vel stabilt på alle nyere mobiltelefoner etter 2016-2017? Om man regner vekk disse eksotiske produsentene. 1
bo1e Skrevet tirsdag kl 06:39 Forfatter Skrevet tirsdag kl 06:39 (endret) Svaret fra pluss mobil (som ikke akkurat var noe å bli klokere av): Sitat På de nye SIM-kortene så er det nye krav for WiFi Tale, og da kan det være en del mobilprodusenter som ikke har implementert PlussMobil WiFi Tale. Mobilprodusentene har vel ikke så mye med dette å gjøre? De har vel hatt støtten på plass i mange år? Wifi-tale har fungert fint tidligere på min telefon. Men altså ikke lenger på nye simkort. Får bare fortsette å teste å se hvem som funker og ikke funker 🤷 Endret tirsdag kl 06:40 av bo1e
NorsknRev Skrevet tirsdag kl 07:23 Skrevet tirsdag kl 07:23 Jeg fikk et nytt sim fra ICE i går, som sitter i en Nokia XR20. Telefonen er snart fire år gammel og har vært litt til og fra når det gjelder VoLTE og ICE. Telia og VoLTE har alltid fungert bra. VoLTE kom på plass nå nettopp, etter å ha ventet et døgn, mulig at ting bare tar litt tid.
bo1e Skrevet tirsdag kl 09:46 Forfatter Skrevet tirsdag kl 09:46 Når jeg setter i det gamle simkortet så er wifi-tale et valg i ringeinnstillingene med en gang. Med det nye simkortet er valget borte.
Nimrad Skrevet tirsdag kl 10:11 Skrevet tirsdag kl 10:11 bo1e skrev (3 timer siden): Mobilprodusentene har vel ikke så mye med dette å gjøre? De har vel hatt støtten på plass i mange år? Jeg vet ikke så mye om WiFi Tale, men det stemmer jo ikke at ting aldri forandrer seg. Vi er på WiFi versjon 7 nå, og hadde ikke WiFi vært bakoverkompatibel så ville du kunne kommet der at mobilen din ikke virket på trådløst nett. bo1e skrev (24 minutter siden): Når jeg setter i det gamle simkortet så er wifi-tale et valg i ringeinnstillingene med en gang. Med det nye simkortet er valget borte. Da høres det jo veldig ut som det de sier er riktig. Det er jo dumt å ikke ha bakoverkompabilitet, men når jeg ikke er teknisk inni det er det jo umulig å si hva grunnen er.
NorsknRev Skrevet tirsdag kl 10:32 Skrevet tirsdag kl 10:32 Som jeg har sagt tidligere: det er mulig at det løser seg bare man venter. Det tok nesten et døgn før jeg fikk VoLTE. (Eller rettere sagt, jeg fikk data men én gang, SMS og VoLTE kom etter 22 timer.)
bo1e Skrevet tirsdag kl 11:53 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:53 (endret) All info jeg finner sier at dette er noe carrier/operatør må konfigurere for. Det finnes haugevis med enheter som støtter vowifi, men listene hos de norske operatørene er ekstremt korte. De virtuelle operatørene har gjerne et sted mellom begrenset og ingen adgang til å konfigurere noe som helst selv. Noen som jobber med disse tingene kunne sikkert sagt forklart hvordan det henger sammen, men jeg trodde ikke de virtuelle operatørene hadde så veldig stort handlingsrom på sånt. AIen sier Sitat Norwegian carriers have very short lists of officially supported devices for VoWiFi (Wi-Fi Calling), and this is a common frustration among users. Here's why this happens: Norwegian carriers require device-specific firmware certification for VoWiFi. Even if a phone technically supports VoWiFi, it won’t work unless the carrier has tested and approved that exact model and firmware version. Smaller markets like Norway may not have the resources to test and certify a wide range of devices. Carriers focus on a narrow set of popular models to reduce support complexity. Endret tirsdag kl 11:56 av bo1e
Kynxx Skrevet tirsdag kl 15:41 Skrevet tirsdag kl 15:41 Såvidt jeg kan huske fra tidligere tråd her på forumet, sagt av en godt opplyst bruker (husker ikke detaljer), har jeg forstått det sånn at operatør må ha en form for avtale med telefonprodusent om å implementere støtte for volte og wifi tale per håndsett. Er ikke operatøren inni varmen hos tlf produsent? Neivel da blir det ikke støtte for nevnte tjenester hos akkurat den operatøren. Samtidig kan en annen og større operatør med eget nett ha støtte for wifi tale på en telefon da de har bedre/bredere samarbeid med Google/Android/iOS/med mer. Per dags dato er det så mye som skal til av tilpasninger for at en tjeneste virker. I motsetning til en pc med Windows, mac os eller en Linux distro som kan ha fungerende tjenester basert på plattform. Med Android må en tjeneste tilpasses til hver enkelt telefon da Android er bygd opp slik at hver versjon er forskjellig. Og bygd oppå bios som da er spesielt tilpasset akkurat DEN telefonen. Frem til man får en standard som kan sammenlignes med feks direktx fra Microsoft for å ha en plattform for hvordan alle spill kommuniserer med hardware, vil det være mer som flaks å ha støtte for wifi tale til alle telefoner hos alle operatører. Bare se til hvordan eSIM er implementert hos de forskjellige operatørene i Norge og ellers i verden. Der også er det mye hummer og kanari.
mandela Skrevet tirsdag kl 18:14 Skrevet tirsdag kl 18:14 (endret) toralfb skrev (På 30.6.2025 den 19.55): Nøyaktig hva simkort styrer skal jeg ikke si, men det har betydning for en del tjenester slik jeg forstår. Simkort er på vei til å fases ut, der eSIM tar over. eSIM kan oppdateres over nettet. Ulempen med eSIM er det må være støttet av telefonen, eldre telefoner er gjerne ikke støttet. pSIM er ikke på vei til å fases ut, eSIM er heller på vei til å fases inn. Det er lenge til eSIM er enerådende. pSIM kan, og blir, forøvrig oppdatert over nett. Det var mye hummer og kanari av påstander og antakelser i denne tråden. Jeg legger på noen til: Apple og Samsung er de største leverandørene av telefoner i norske mobilnett, det meste som lanseres av tjenester hos norske operatører rulles først ut med disse produsentene. Dette innebærer en testfase hvor operatør og produsent verifiserer løsningen etter en periode med utvikling, testing og feilretting. MVNO-er, virtuelle operatører (alle som ikke er MNO-er som Telenor, Telia, ice og deres underselskaper) kjøper tjenester fra MNO-er, hele pakker eller kun tilgang til radionett og løsninger fra andre mellomledd slik som Telavox/Erate. Kjøper de tjenester direkte fra MNO-er som Telenor, vil de kunne velge hvilke tjenester kundene deres skal tilbys. Kjøper de tjenester fra nye eller mindre tredjeparter, må de innom å få innstillingene sine med i operatørkonfigurasjonsdatabasen på iOS, Android, Samsung, dette krever i dag en testfase som nevnt ovenfor. Hvis jeg skal gjette, så er Pluss mobil her. Generisk støtte for vowifi fra MVNO-er kommer trolig først en gang i 2026 gjennom standardiseringsarbeid i GSMA. Generisk støtte for volte fra MVNO-er finnes allerede fra og med Android 15. Endret 14 timer siden av mandela 1 2
bo1e Skrevet i går, 05:55 Forfatter Skrevet i går, 05:55 Ja volte har jeg ikke opplevd problemer med så lenge jeg kan huske, og jeg har prøvd en del forskjellige operatører. Men vowifi ser ut til å være annerledes. Det rare er at det har fungert fint lenge, men nå har jeg opplevd problemer hos flere operatører. Det går liksom feil vei.
Kjell Olaf Winther Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Jeg har Telenor og e-sim i mange år. Ingen problem med WiFi tale.
bo1e Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden La meg gjette, du har et rimelig nytt flaggskip fra samsung eller apple?
NorsknRev Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Nei han har Telenor, direkte, ikke via 3. part (Telavox/Erate).
Kjell Olaf Winther Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden iPhones siden jul 2015. Og Telenor siden…… 1
NorsknRev Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden bo1e skrev (På 1.7.2025 den 11.46): Når jeg setter i det gamle simkortet så er wifi-tale et valg i ringeinnstillingene med en gang. Med det nye simkortet er valget borte. Sett i det nye sim-kortet, skru telefonen av og på hver ca. 4-6 time, og meld av ved lunchtider på fredag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå