Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det vanlig at man kan høre det som sies på sambandet til ambulanse?

Gjest 7d7c4...ac4

Anbefalte innlegg

Gjest 7d7c4...ac4
Skrevet

Da ambulansepersonell var hos meg så hørte jeg at politiet sa til de på sambandet at de var der hvis de trengte det. Jeg trodde at alle som brukte samband hadde en sånn propp i øret men de hadde tydeligvis ikke det? Var det meningen at jeg skulle høre det kanskje?

Anonymous poster hash: 7d7c4...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dei bruker ørepropp eller høgtaler på terminalutstyret er vel avhengig av type bruk og oppdrag. Eg trur ikkje du kan tolke meir utav det enn at dei ikkje brukte ørepropp.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Guest 7d7c4...ac4 said:

Da ambulansepersonell var hos meg så hørte jeg at politiet sa til de på sambandet at de var der hvis de trengte det. Jeg trodde at alle som brukte samband hadde en sånn propp i øret men de hadde tydeligvis ikke det? Var det meningen at jeg skulle høre det kanskje?

Hva er problemet om du hører det?

• Liker 2
Gjest 7d7c4...ac4
Skrevet
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet om du hører det?

Var i en studenthybel så kunne risikert at andre hørte det. Har de ikke taushetsplikt?

Skrevet
1 minute ago, Guest 7d7c4...ac4 said:

Var i en studenthybel så kunne risikert at andre hørte det. Har de ikke taushetsplikt?

Nope, Sorry....

• Liker 2
Skrevet
Gjest 7d7c4...ac4 skrev (5 minutter siden):

Var i en studenthybel så kunne risikert at andre hørte det.

Er vel strengt talt noe som burde vært vurdert før situasjonen oppstod? 😁

(Siden politiet er involvert mener jeg.)

Gjest 7d7c4...ac4
Skrevet
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Nope, Sorry....

Du tuller nå?

Gjest 7d7c4...ac4
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Er vel strengt talt noe som burde vært vurdert før situasjonen oppstod? 😁

(Siden politiet er involvert mener jeg.)

Jeg regner med eneste grunnen til at politiet var der var at gangen før ble jeg ikke med med en gang fordi jeg var så redd, jeg har altså ikke gjort noe ulovlig er bare psykisk syk. 

Skrevet

Svært sjeldent de sier noe som er taushetspliktig over radioen, da det er mange som er på samme kanalen. 
(Alt er forsåvidt taushetspliktig, men ikke alt er hemmelig.)

Som regel bruker de mobiler til slikt. 

• Liker 1
Gjest fcb64...057
Skrevet

Nødnettet har uansett ikke kanaler som i gamle dager, det er kontakter og grupper av kontakter.

Når det er sagt, på analogt ukryptert VHF så må man under eksamen (Telenor Kystradio) signere at man skal overholde taushetsplikten på det som er en åpen ukryptert kanal (som uansett ulykke ender opp på vg.no og youtube uten at noen straffeforfølges for det).

Anonymous poster hash: fcb64...057

Skrevet
Gjest fcb64...057 skrev (2 timer siden):

Nødnettet har uansett ikke kanaler som i gamle dager, det er kontakter og grupper av kontakter.

Som er kanaler, bare mange flere. 

Skrevet
Gjest 7d7c4...ac4 skrev (På 24.6.2025 den 21.35):

Jeg regner med eneste grunnen til at politiet var der var at gangen før ble jeg ikke med med en gang fordi jeg var så redd, jeg har altså ikke gjort noe ulovlig er bare psykisk syk. 

Eller som ei sikkerheit for ambulansepersonalet dersom du hadde blitt utagerande.

Forøvrig er det oftare motsatt, at ambulansen står klar i nærheita som sikkerheit for politiet som skal ghennomføre ein aksjon.

Skrevet
On 6/24/2025 at 9:33 PM, Guest 7d7c4...ac4 said:

Du tuller nå?

Du misforstår hva taushetsplikt er.

• Liker 3
Skrevet
Gjest 7d7c4...ac4 skrev (På 24.6.2025 den 21.02):

Angåande det heilt praktiske så vil ambulansepersonalet ha ein radio for å prate med AMK og ein anna radio for å snakke med politiet og liknande. Skal du ha ein propp i kvart øyre så blir det veldig vanskeleg å høyre kva som blir sagt i rommet du er i.
Det blir omtrent som å ha ein earbuds i kvart øyre som med ein podcast på kvart øyre og samtidig prøve å føre ein samtale face to face.

Akkurat meldinga om at politiet også var der ligg langt utanfor det som tausheitsplikta til helsepersonell dekker, dessutan så er det slik at dei nabane som eventuelt var nært nok til å høyre sambandet er også definitivt nært nok til å sjå at ambulansepersonellet er inne hos deg, og kaster dei då eit blikk ut av vinduet så vil dei sjå at det står både ein ambulanse og ein politibil ved inngangsdøra. Eg hadde vært meir bekymra for at naboane trur at det var politiet som gjekk til aksjon mot deg med ambulansen som backup, enn at dette var eit helseoppdrag med politi-backup som faktisk var tilfellet.

• Liker 1
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...