xlarge Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Jeg fikk endelig etablert en epostkonto hos altiboxmail.no. I likhet med mine andre fra gmail og egen domene la jeg den inn i Microsoft 365 Outlook. Testmail ut og inn fungerer. Men snart begynte det å poppe opp vedlagte melding som etterlyser at serveren jeg er tilkoblet bruker et sikkerhetssertifikat som ikke kan kontrolleres. "Målhovednavnet er feil". Denne meldingen/popup får jeg ikke på mine andre epostkonti så jeg tror at feilen ligger hos Altibox. Hvis jeg svarer Nei, kommer meldingen med korte mellomrom, svarer jeg Ja, holder det resten av dagen. Noen som vet?
trn100 Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Jeg bruker ikke Altibox mailen min, men hadde ikke noe problem med å sette opp/teste. Du har lest i gjennom denne? Oppsett av e-post fra Altibox i Outlook – Altibox
toralfb Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni xlarge skrev (11 timer siden): Jeg fikk endelig etablert en epostkonto hos altiboxmail.no. I likhet med mine andre fra gmail og egen domene la jeg den inn i Microsoft 365 Outlook. Testmail ut og inn fungerer. Trykk på vis sertifikat for å se hvilket sertifikat og navn som benyttes, om sertifikatet har gyldig dato osv.
nebrewfoz Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni On 6/24/2025 at 11:40 AM, xlarge said: Jeg fikk endelig etablert en epostkonto hos altiboxmail.no Skulle ikke det ha vært mail.altibox.no? Er det der feilen ligger? Hvis jeg prøver å gå til www.altiboxmail.no får jeg følgende feilmelding: This server couldn't prove that it's www.altiboxmail.no; its security certificate is from mail.altibox.no. This may be caused by a misconfiguration or an attacker intercepting your connection.
vidor Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Her er det Altibox som må fikse greiene på sertifikat-nivå. Du har null skyld i problemet.
nebrewfoz Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Just now, vidor said: Du har null skyld i problemet. Gitt at opprettet er gjort riktig... Hvis Altibox har et sertifikat-problem, så ville vel det manifestere seg hos alle brukere av Altibox mail med samme oppsett? Jeg vet ikke hvor mange som bruker det, men jeg antar at Altibox ville få høre om det relativt umiddelbart fra sine brukere dersom en slik feilmelding plutselig dukket opp hos alle mann. TS kan jo kontakte Altibox kundeservice og høre om det er flere som har sertifikatproblemer, og hvis ikke, så er det kanskje en tanke å sjekke oppsettet i Outlook en gang til?
xlarge Skrevet 25. juni Forfatter Skrevet 25. juni Takk for de mange svar. Jeg hadde flere epostkonti hos altiboxmail.no for 15 år sden, men slettet dem pga samme feil. Nå prøvde jeg meg igjen, men dessverre samme gamle problem. Det som er rart er at alle andre epostkonti fra kjene providere samt mitt eget domene aldri har noe slikt problem. Kan altibox ha lagt inne ekstra "unødvendig" sikkerhet? Jeg tenker nå å droppe å ha epostkonto hos dem. Dette gidder jeg ikke å bruke mere tid på.
nebrewfoz Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 2 hours ago, xlarge said: Jeg hadde flere epostkonti hos altiboxmail.no for 15 år sden, men Du gjentar til stadighet "altiboxmail.no", men det korrekte navnet er "mail.altibox.no". Den ene gir sertifikatfeil; den andre gjør det ikke. Har du dobbeltsjekket at oppsettet ditt korrekt?
toralfb Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni xlarge skrev (2 timer siden): Takk for de mange svar. Jeg hadde flere epostkonti hos altiboxmail.no for 15 år sden, men slettet dem pga samme feil. Nå prøvde jeg meg igjen, men dessverre samme gamle problem. Det som er rart er at alle andre epostkonti fra kjene providere samt mitt eget domene aldri har noe slikt problem. Kan altibox ha lagt inne ekstra "unødvendig" sikkerhet? Jeg tenker nå å droppe å ha epostkonto hos dem. Dette gidder jeg ikke å bruke mere tid på. Trykk på vis sertifikat for å se hvilket sertifikat og navn som benyttes. Det er trolig ikke samsvar på navnet. I følge Altbox er korrekt navn imap.altibox.no. Når jeg sjekker nettsiden imap.altibox.no så vises det pop.altibox.no som hovednavn for sertifikatet. Det trenger ikke være tilfelle når en benytter port 993, men er trolig samme sertifikat. Sertifikatet har flere alias: imap.altibox.no imap.altiboxmail.dk mail.altibox.no pop.altibox.no www.pop.altibox.no (dns finnes ikke) pop.altiboxmail.dk mail.altiboxmail.dk Eksempelvis smail.altibox.no peker også til samme IP som alle de over, 212.97.141.9, men ligger ikke inne i sertifikatet. Å benytte riktig navn er viktig, er ikke noe ekstra eller unødvendig sikkerhet.. 1
vidor Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Problemet da er sikkert at de har glemt å inkludere alle domenene, eller at de ikke har lagt til de som er tatt i bruk over tid. Regner nesten med at de ganske nylig har lagt til www.altiboxmail.no i produksjon. Profesjonelle selskap pleier å unngå slike tabber. Det kan uansett skje hvis ting ikke er godt nok koordinet. Tipset om å si fra til kundeservice er uansett smart. Endret 26. juni av vidor
xlarge Skrevet 26. juni Forfatter Skrevet 26. juni toralfb skrev (16 timer siden): Trykk på vis sertifikat for å se hvilket sertifikat og navn som benyttes. Det er trolig ikke samsvar på navnet. I følge Altbox er korrekt navn imap.altibox.no. Når jeg sjekker nettsiden imap.altibox.no så vises det pop.altibox.no som hovednavn for sertifikatet. Det trenger ikke være tilfelle når en benytter port 993, men er trolig samme sertifikat. Sertifikatet har flere alias: imap.altibox.no imap.altiboxmail.dk mail.altibox.no pop.altibox.no www.pop.altibox.no (dns finnes ikke) pop.altiboxmail.dk mail.altiboxmail.dk Eksempelvis smail.altibox.no peker også til samme IP som alle de over, 212.97.141.9, men ligger ikke inne i sertifikatet. Å benytte riktig navn er viktig, er ikke noe ekstra eller unødvendig sikkerhet.. Server er imap.altiboxmail.no, sertifikat er imap.altiboxmail.no som altså ikke finnes i listen ovenfor.
kewell79 Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni xlarge skrev (15 minutter siden): Server er imap.altiboxmail.no, sertifikat er imap.altiboxmail.no som altså ikke finnes i listen ovenfor. det er feil. Følg guiden som er linket ovenfor
toralfb Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni xlarge skrev (40 minutter siden): Server er imap.altiboxmail.no, sertifikat er imap.altiboxmail.no som altså ikke finnes i listen ovenfor. Sertifikatet innholder flere navn, der navn imap.altibox.no også finnes i sertifikatet etter det jeg kan se. Se liste i tidligere innlegg.
xlarge Skrevet 26. juni Forfatter Skrevet 26. juni Endret imap til imap.altibox.no, men fortsatt kommer feilmelding om sertifikat opp. I feilmeldingen kom det nå opp mail.altibox.no som jeg selvfølgelig innstallerte. Fortsatt popup så nå er jeg gått lei.
barfoo Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni 7 minutes ago, xlarge said: Endret imap til imap.altibox.no, men fortsatt kommer feilmelding om sertifikat opp. I feilmeldingen kom det nå opp mail.altibox.no som jeg selvfølgelig innstallerte. Fortsatt popup så nå er jeg gått lei. Bruker du eldgammal versjon av e-postklienten?
kewell79 Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni da gjør du noe feil Anbefaler å starte på nytt og følge guide slavisk
xlarge Skrevet 26. juni Forfatter Skrevet 26. juni Som nevnt ovenfor funker alle mine andre epostkonti (fra flere tilbydere) greit. Det siste jeg gjorde nå var å starte helt fra nytt og tilsynelatende funker kontoen, men selv etter innstallering av riktig serfifikat, får jeg fortsatt serfifikatmeldingen hele tiden. Jeg gidder ikke mere og har slettet kontoen. Jeg benytter anledningen til å takke for stor hjelpsomhet her i gruppa.
toralfb Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni xlarge skrev (27 minutter siden): Som nevnt ovenfor funker alle mine andre epostkonti (fra flere tilbydere) greit. Det siste jeg gjorde nå var å starte helt fra nytt og tilsynelatende funker kontoen, men selv etter innstallering av riktig serfifikat, får jeg fortsatt serfifikatmeldingen hele tiden. Jeg gidder ikke mere og har slettet kontoen. Jeg benytter anledningen til å takke for stor hjelpsomhet her i gruppa. Sertifikatet er offisielt, og krever ikke installasjon. Bare private selvsignerte sertifikat krever installasjon. Ved å vise sertifikatet vil det stå hva som er feil med sertifikatet. Varsel på et offisielt sertifikat bruker å komme av ulike årsaker, blant annet: - Feil server navn , feil/ utløpt dato eller feil dato på PCen, eldre epost klient, eldre operativsystem som mangler rot sertifikat.
barfoo Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni 1 hour ago, xlarge said: Som nevnt ovenfor funker alle mine andre epostkonti (fra flere tilbydere) greit. Det siste jeg gjorde nå var å starte helt fra nytt og tilsynelatende funker kontoen, men selv etter innstallering av riktig serfifikat, får jeg fortsatt serfifikatmeldingen hele tiden. Jeg gidder ikke mere og har slettet kontoen. Jeg benytter anledningen til å takke for stor hjelpsomhet her i gruppa. Du svarer jo konsekvent ikkje på spørsmål, men fortsetter på en tangent. Kan du ikkje svare på spørsmåla folk stiller deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå