Gå til innhold

Føler at sjefen utnytter stillingen sin

Gjest 0dd6b...242

Anbefalte innlegg

Gjest 0dd6b...242
Skrevet

Jobber i butikk på et lite sted, så vi er ofte 1 eller 2 på jobb.

Føler at butikksjefen utnytter stillingen sin. Dessuten er hun svært varierende i humøret, og man vet aldri hvem man møter når man skal jobbe med henne. Jeg jobber ofte alene med henne. Den ene dagen er alt topp, alt jeg gjør er riktig. Neste dag kan hun plutselig være nedlatende mot meg, og alt jeg gjør er feil. Jeg forventer ikke at hun skal være smørblid hele tiden, men er så slitsomt at det er så sinnsykt varierende fra dag til dag.

Ang. det at jeg mener at hun utnytter sjefsrollen:

- Hun går ofte hjem flere timer før hun egentlig skal. Hun mener at hun har lov så lenge det ikke går utover de ansatte? Vet ikke om dette stemmer? F.eks ved rolige dager osv.

- Når hun jobber alene er det oftest ikke fylt på når jeg kommer på jobb dagen etter. Skylder alltid på at det er så mye kontorarbeid. Når jeg jobber alene bruker jeg maks 1 time med effektivt arbeid å fylle opp butikken med varer, hvis det er rolig med kunder. Jeg mener at det bør hun sette av tiden til.

- Når vi får varer er det stort sett jeg som tar av alle pallene, og fyller på det meste. Hun sitter på PCen. Er alltid himmelsk når jeg jobber med en annen kollega de dagene vi får varer når sjefen ikke er på jobb, fordi da går varepåfyllingen som en drøm. 

- Hun tar ofte private telefoner, og blir snakkende i lang stund. Vi andre får ikke lov til det. Jeg har ikke behov for å ta private telefoner på jobb, men jeg liker ikke den forskjellsbehandlingen som hun driver med. En annen jeg jobber med fikk kjeft for å ha tatt en privat telefon, og sa at den telefonen kan h*n ta etter jobb.

- Hun gir meg dårlig samvittighet hvis det oppstår sykdom når jeg har ferie. Dumsnill som jeg er, har jeg avbrutt ferien min 2 ganger i år pga. mangel på folk. Irriterer meg over at jeg var så dum, fordi den gangen vi hadde mangel på folk da hun hadde ferie var det aldri snakk om at hun skulle avbryte sin ferie. Vi fikk bare beskjed om å gjøre det beste ut av det. Dette var i julen, så er mer å gjøre enn vanlig. Hun var ikke langt unna heller.

Ang. julen: Hun har gitt oss beskjed om at vi ikke kan ta fri fra jobben i juletider, fordi da er det så mye å gjøre. Men hun fikser fint ferie til seg selv i julestriden.

- I fjor bestilte jeg billetter til et arrangement i god tid, på en dag som IKKE var min kontraktsdag. Det oppsto sykdom noen dager før, og sjefen min sa: "Er en stor fare for at du må selge billettene dine, for nå er det ingen som kan jobbe på lørdag". Så det er mitt problem? Er jo ikke min kontraktsdag en gang, og jeg kan ikke sette hele livet mitt på vent i tilfelle noen skulle bli syke. (Hun sa det ikke på tull heller, jeg ser det på folk om de tuller eller er seriøse).

- Hun krever at jeg er tilgjengelig på telefonen når jeg har fri. Hun maser og tagger navnet mitt om hun ikke får svar.

- Hun ber meg ta nettkurs selv om jeg har fri.  Hvis jeg skriver at jeg tar det når jeg er på jobb får jeg til svar: "Det tar deg bare 5 minutter". Greit nok, men det er en prinsippsak at jeg ikke gjør noe jobbrelaterte ting gratis på fritiden min. Har også fått tilsnakk fordi hun har sendt en epost til meg som jeg ikke hadde sett, fordi det er viktig å holde seg oppdatert på jobbmailen når jeg har fri.

Det er så synd, fordi jeg trives egentlig veldig i jobben min og med arbeidsoppgavene. Trives også med kollegaene mine. Men sjefen gjør dette uholdbart. Jeg føler at jeg ikke har fri på fridagene mine fordi min maktsyke sjef tror at hun har en slags styring over meg.

Beklager langt innlegg, måtte få det ut. Er det noen andre som har hatt slike sjefer? Er det meg som er problemet? Og er det VIRKELIG så mye kontorarbeid for en butikksjef, at hun nesten ikke har tid til å hjelpe i butikken med varepåfylling osv?

Anonymous poster hash: 0dd6b...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakelig bedre å gå videre enn å fortsette med en situasjon til ulempe, frustrasjon og irritasjon.

En bekjent av meg har vært i en lignende situasjon i over 10 år. Slik jeg ser det har det vært til stor ulempe for vedkommende å bli i situasjonen.

If you don't like how things are, change it! You're not a tree.

Jim Rohn

Skrevet
  • Sjefen kan gå heim når ho vil eller kan. Som butikksjef så har ho ikkje definert arbeidstid og må enten sjølv gjere den jobben som trengs når det trengs, eller tilsette nokon for å gjere den jobben. Er det rolig på jobb så kan ho fint gå heim, for når det er travelt på jobb så kan det være at ho må jobbe svært lenge. Ikkje berre i sjølve butikken men kanskje også med kontorarbeid utover kvelden og natta.
    • Det du følge opp er i kva grad det er forsvarleg at du er åleine på jobb. Mange butikkar har etablert interne instruksar om at ein skal være minst to personar i tilfelle uforutsette ting som ran, truande kunder, brann, osv. Sjølv om det er roleg på jobb så kan det være andre forhold som gjer det nødvendig å være fleire på jobb utifrå ei sikkerheitsvurdering
  • Som butikksjef så velger ho sjølv kva ho vil prioritere. Om det ikkje blir fylt på med varer tidsnok så er det hennar lommebok det går utover. Då må ho velge om ho skal prioritere å gjere denne jobben sjølv eller om ho skal tilsette fleire arbeidarar. Strengt tatt så velger ho heilt sjølv kva ho vil eller ikkje vil gjere av arbeid. Ho kan fint tilsette folk til å utføre butikkarbeidet medan ho sjølv berre jobbar på kontoret, eller ho kan til og med både tilsette nokon til å jobbe på kontoret og nokon til å gjere kontorarbeidet medan ho sitt heime heile dagen, men igjen, jo meir arbeid butikksjefen utfører sjølv, jo meir pengar sparar ho i lønnsutgifter som ho heller kan bruke på seg sjølv i form av lønn eller investering i butikken.
  • Avgrensing av private gjermål som telefonsnakk ligg innafor det ho kan bestemme etter styringsretten. Det er uheldig at ho går fram som eit dårleg eksempel, men ho treng ikkje å sjølv etterleve dei reglane ho har satt for dei tilsette.
    • Om det er rimeleg med eit slikt telefonforbod blir ei vurderingssak, blant anna på i kva grad det er mogleg å snakke i telefon utan at det går utover arbeidet. Å snakke i telefon med handsfree på lageret vil i liten grad gå utover arbeidet. Å sitte på telefonen i kassa vil fort gå utover arbeidet sjølv om det ikkje er kundar der fordi det gir butikken eit inntrykk av at betjeninga ikkje er tilgjengelege dersom kunden treng hjelp.
  • Handteringa av sjukdom og ferie finnes det reglar for, herunder kva du har rett på dersom du må avbryte ferien din.
    • I praksis kan det likevel være lurt å vurdere kor fleksibel du ønsker å være, kontra kva du kan oppnå ved fleksibilitet. Om fleksibiliteten berre går ein veg så bør du også sjølv bli meir firkanta. Samtidig er det ein rekke fordelar med å være samarbeidsvillig med sjefen alt frå at du kan få meir lønn, gunstigare skift, og ikkje minst at butikken går rundt økonomisk slik at du fortsatt har ein jobb der.
  • Igjen, ho kan styre arbeidet herunder at du skal jobbe i jula. Men som tidlegare nemt så er det ugunstig at ho ikkje sjølv tek sin del av belastninga. Ein slik måte å drive butikk på fører fort til at dei tilsetter seier opp, noko som igjen gir mykje meirarbeid med å tilsette og lære opp nye arbeidarar.
  • Kva rettigheiter du har ved pålagt arbeid kjem heil ann på arbeidsavtalen din. Dersom du må avbryte ferien din så seier ferielova at du har rett til kreve erstatning for meirutgiftene du får ved å ha ferie på eit anna tidspunkt. Typisk eksempel her er dersom du har bestilt billige flybilletter i ferien og må bytte frihelg så har du rett til å få dekt nye flybillettar sjølv om billettane er mykje dyrare helga etterpå. Ved vanlig fri så vil slik kompensasjon være avhengig av kva som er avtalt. Arbeidsmiljølova krev berre at du skal ha ein arbeidsplan for dei neste to vekene. Har du lagt planar langt fram i tid så er det ingen automatikk i at du har rett verken på fri eller erstatning. Du kan sjølvsagt alltids kreve erstatning etter vanlege erstatningsreglar men det er ikkje gitt at du kan vinne fram når du har eit arbeidsforhold som i praksis seier at du er forplikta til å jobbe X timar i måneden/år på dei tidspunkta som sjefen bestemmer.
  • Butikksjefen kan ikkje kreve at du er tilgjengeleg når du har fri. Eller meir presist så kan ikkje sjefen kreve at du er tilgjengeg utan at du får betalt for det. Arbeidstid er per definisjon den tida der du er til arbeidsgivers disposisjon. Om du må være tilgjengeleg døgnet rundt så har du strengt tatt 24 timers arbeidstid. Arbeidsmiljølova setter ikkje eksplisitt krav til at arbeidstida skal være lønna, men lova seier at dersom du har beredskapsvakt utanfor arbeidsstaden så skal du ha betalt minst 1/7 timelønn per time, meir om vakta er belastande.
    • Merk likevel at det ikkje er eit forbod mot å ringe deg på fritida, men om det er jobbrelatert så kan du som hovudregel kreve betalt for tida. Her finnes det mange typar avtalar som er vanleg. Mange stadar så reknar ein det ikkje som beredskapsvakt å svare på telefonen om sjefen treng å ringe deg innomellom, men ein avtalar i staden at ein i slike tilfeller tek betalt, til dømes at ein får betalt for minimum 2 timar eller liknande.
  • Kursing og slikt som du må ha for å gjere jobben din er utvilsomt tid du sett til arbeidsgivers disposisjon og det vil være heilt naturleg at den tida blir betalt. Enten ved at du tek nettkurset i ordinær arbeidstid eller at du tek dette som overtidsarbeid etter arbeidstid.
  • Dette med å være tilgjengeleg på jobbmail er samme som det ovanfornemte om beredskapsvakt. Dersom du skal påleggast å til stadigheit sjekke eposten så er det også naturleg å kreve ein form for kompensasjon, enten eit slikt beredskapstillegg eller at ein avtalar ein fast sum.

Avsluttningsvis. Her høyres det ut som at det er behov for ein medarbeidarsamtale, ansattmøte, eller liknande. Svært mykje av dette kan nok avklarast gjennom å snakke om tematikken, alt frå måten sjefen din oppfører seg på til fornuftige avtalar om korleis det skal lønne seg å være fleksibel.

• Hjerte 1
Skrevet

Her er det to områder som er viktige å skille: De som angår deg, og de som ikke gjør det. Arbeidsavtalen din og arbeidsgivers styringsrett regulerer hva du skal gjøre og når du skal jobbe. Hvis sjefen gjør private gjøremål eller disponerer tiden dårlig på jobb, mens du får betalt for jobben du er ansatt til å gjøre, har du ikke noe du har noe med hva sjefen driver med.

Hvis sjefen din kontakter deg på fritiden med ting som er jobbrelaterte, ikke minst om de med fordel kan ordnes i felles arbeidstid, bør du si fra til sjefen at du ikke ønsker jobbrelaterte telefoner på fritiden. En annen mulighet er å organisere seg. Får man tariffavtale, har man blant annet rett til høyere lønn eller fri på enkelte av de bevegelige røddagene.

Du skriver ikke noe om eierstrukturen i bedriften. Eier hun bedriften, er det veldig lite som kan gjøres for å "endre" henne. Er det andre som eier bedriften, kan man kontakte distriktssjef eller eier direkte. Det kan imidlertid slå ut begge veier, og ofte støtter eier eller ledelse lenger opp i hierarkiet daglig leder hvis alt annet går bra. Hvis du har andre muligheter for jobb, anbefaler jeg heller å bytte jobb framfor å forsøke å endre på ting der du er. Butikk, ikke minst små, franchisedrevne butikker er ofte nesten helt nederst på stigen for lønn, arbeidstider og arbeidsforhold, så er lite å tape på å gå ut og se om det er noe annet der ute man kunne tenkt seg å prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...