kremt Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Det er mye debatt rundt hva som er riktig side opp og ned. Teoretisk sett er det løsningen til høyre som er riktig. Når bordene har ligget en stund og begynner å krumme seg, vil høyre variant gjøre at vannet renner av fortere og ikke ligger i lengre tid noe som bidrar til råtning. Lufting generelt er svært viktig i bygninger, fasader etc, både på tak, vegg og mange andre områder. Spoiler 1
Yessmann Skrevet 22. juni Forfatter Skrevet 22. juni kremt skrev (46 minutter siden): Hvis du kapper et bord vil du se om det er impregnert. Skal være grønnaktig i midten men kan ha blitt vasket bort mye av det. Bordene ser ut som 20x98, det var vanlig å bruke på 90-tallet husker jeg. Målte nå. De er 28x120 mm.
Simen1 Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Noen teiper bjelkene med gaffa før de monterer terrassebordene. Hensikten er å få en fuktsperre og dryppkant som beskytter bjelkelaget mot fukt og vann som trekker inn mellom bordene ved hjelp av kapillærkrefter. Det finnes også dyre spesialprodukter. Og denne og denne. Jeg har bare sett på youtube at noen gjør dette. Aldri sett det i praksis. Endret 22. juni av Simen1
ProphetSe7en Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Simen1 skrev (6 minutter siden): Noen teiper bjelkene med gaffa før de monterer terrassebordene. Hensikten er å få en fuktsperre og dryppkant som beskytter bjelkelaget mot fukt og vann som trekker inn mellom bordene ved hjelp av kapillærkrefter. Det finnes også dyre spesialprodukter. Og denne og denne. Jeg har bare sett på youtube at noen gjør dette. Aldri sett det i praksis. Grunnmurspapp gis bort på finn med jevne mellomrom, og er supert å bruke mellom bjelkelaget og terrassebord. Er vel ikke så vanlig å gjøre i Norge
ilpostino Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Yessmann skrev (2 timer siden): Men spørsmålet er *hvorfor* skjedde dette? Selv om terrassen ble laget på midten av 90-tallet, så er det 30 år siden. Treverket er gammelt, så ikke rart det blir slikt. Har du trepanel på huset må dette også byttes etterhvert, selv etter flere tiår. Jeg kan ikke tenke meg noe som helst form for vedlikehold klarer å gjøre at treverk holder i det uendelige. I riktig gamle dager brukte de trekjære og linolje. Det holder lenge, men er lite iddelt å bruke på en terrasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå