Gjest trønder Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Hei, skal snart ut å fly. Og har da en mellomlanding på Gardermoen før jeg skal videre til utland. Hele reisen er på en gjennomgående billett. Hva skal jeg da gjøre når jeg ankommer Gardermoen med innenlandsflyet? Ny sikkerhetskontroll osv? Eller gå rett til ny gate? takker på forhånd for hjelp da jeg er ganske ny på reising:D
robertaas Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Om du har innsjekket bagasje OG ikke gjennomgående billett... da må du hente bagasjen, gå helt ut, sjekke inn bagasjen igjen og gå inn gjennom sikkerhetssjekken. Ellers følger du bare skilt for å komme deg til neste gate.
Gjest trønder Skrevet 21. juni Forfatter Skrevet 21. juni Har innsjekket baggasje med gjennomgående billett, så da er det bare å gå rett til ny gate uten noe form for ny sikkerhetskontroll?
engavif Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/transfer
robertaas Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni De kan finne på å ha sikkerhetssjekk for transit, det kommer ann på sikkerhetssituasjonen.
Karltorbj Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Du slipper nok aa tenke paa bagasjen men maa vel gjennom sikkerhetssjekken til utlandet. God tur!
Gjest trønder Skrevet 21. juni Forfatter Skrevet 21. juni Kommer man gjennom den sikkerhetssjekken når man følger skilting transfer da? Dårlig på flyplass hehe. Ser det står på Gardermoen sine sider at jeg kun må finne ny gate
Markiii Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Gjest trønder skrev (12 timer siden): Kommer man gjennom den sikkerhetssjekken når man følger skilting transfer da? Dårlig på flyplass hehe. Ser det står på Gardermoen sine sider at jeg kun må finne ny gate Det er skiltet ja.
joandreas Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) Så lenge vilkår er oppfylt. min erfaring er bruke vanlig sikkerhetskontroll kjappere. man har bare en stygg omvei på den løsningen. https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer Sitat Sjekkliste for benyttelse av domestic transfer Reisen din er med flyselskapene eller kombinasjonen av flyselskaper nevnt i tabellen over. Reisen i sin helhet er på samme dag/dato, og i tidsrommet fra kl. 07:00 – 23:00. Bagasjelappen din er merket med endelig sluttdestinasjon og ikke «OSL». Bagasjen din består ikke av dyr eller våpen. Fra følgende destinasjoner kan du ikke benytte deg av domestic transfer: Norwegian: Bastia, Bilbao, Burgas, Dubrovnik, Ibiza, Malta, Pula, Salzburg, Sarajevo, Split, Skopje, Tirana, Tivat, Varna, Zagreb. SAS: Dubrovnik, Tivat, Pula, Salzburg, Split. Endret 2. juli av joandreas 1
ali q Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli (endret) Jeg skjønner det ikke. Jeg skjønner det virkelig ikke hvorfor folk flest har så enormt vanskelig for å forstå forskjellen på sikkerhetssjekk på lufthavn og grensekontroll.. Lufthavner har egne sikkerhetsdefinerte områder (CSRA) som har skallbeskyttelse i den form at all, både reisende og ansatte, må gjennom en sikkerhetskontroll. Eneste unntaket her er de som lander på lufthavnen (de skal ha blitt sjekket av avreise-lufthavn-operatøren). Denne utføres av lufthavneier/lufthavnoperatør som har delegert jobben til vekterselskapet som krevde minst i anbudskonkurransen (men klager skal fortsatt rettes til lufthavneier/operatør som tar det med sin underleverandør vekterselskapet). Dette har ingenting med grensekontroll å gjøre (oppgaven til Tolletaten, som bringer inn penger til Skatteetaten sine budsjetter). Grensekontroll er det Tolletaten som utfører, ikke lufthavneier, ikke vektere, ikke Avinor, ikke Luftfartstilsynet, ikke oljeplattformen etc. Grensekontrollen til Tolletaten og Politiets sin passkontroll (innkommende) har absolutt ingenting med CSRA-området til lufthavnen. Tolletaten skal bryr seg om landegrensen og har satt opp egne grønne og røde soner som skal lette jobben med å kunne deklarere enten "ingenting å deklarere" eller "jeg har noe å deklarere til tollmyndighetene". Politiet bryr seg om alle områder i hele sitt politidistrikt, de har heller ingenting spesifikt med sikkerhetskontrollen å gjøre. Sikkerhetskontrollen ser etter trusler imot luftfarten. Sikkerhet. Det ligger i ordet. De bryr seg ikke om du har tenkt å smuggle 10 bager i håndbagasjen fulle av sigaretter med mindre de tror du kan bruke det for utøve et anslag imot luftfarten. Grensekontroll (Tolletaten) bryr seg om smuggling (hovedsaklig inn i landet, men strengt tatt har de hunder som lukter valuta på vei ut av landet også, og til tider vil andre trente hunder sniffe andre ting og på vei ut av landet) av varer/dyr/mennesker. De bryr seg ikke om du har fått en øks med deg inn på flyet. Det er ikke deres ansvarsområde eller jobb å bry seg om. Domestic Transfer er noe Avinor har funnet på. Det går utelukkende på sikkerhetskontrollen de er pålagt å utføre, har absolutt ingen fuckings ting å gjøre med verken grensekontrollen Tolletaten utfører eller passkontrollen Politiet utfører. Den eneste verdien dette har er at man slipper å hente bagasje (som leveres på bånd som er plassert utenfor slusene til det sikre området) og så måtte gjennom sikkerhetskontrollen enda en gang. Grensekontroll utføres på alle internasjonale lufthavner når du skal fly utenlands. Passkontroll utføres også kun når du er på en utenlandsterminal og skal fly utenlands. Igjen, verken grensekontroll eller passkontroll har noe som helst med sikkerhetskontroll (og dermed domestic transfer) å gjøre. Flyr du fra bumfuck-innlandet til Oslo Lufthavn for å fly videre til utlandet så er det kun på Oslo Lufthavn du trenger bekymre deg for grensekontroll og passkontroll, men sikkerhetskontroll må du minst gjennom på første lufthavn, og hvis du velger Domestic Transfer så slipper du sikkerhetskontrollen (samt å hente innsjekket bagasje for å levere den tilbake igjen) på den siste lufthavnet i Kongeriket (men som andre har sagt, noen ganger kan det være raskere, det kan og ta enormt mye lenger tid i sikkerhetskontrollen når den opplever det verste sommerferierushet). Og så det er sagt, om flyselskapet sjekker passet ditt ved gaten rett før du går ombord i flyet SÅ ER IKKE DETTE EN PASSKONTROLL. Passkontroll er det Politiet utfører. Flyselskapene sjekker identitet opp imot billett/reisevisum etc (for hvis du lander uten å ha rett til å entre landet så er det flyselskapet som ender opp med å dekke returen din tilbake). Endret 2. juli av ali q 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå