Gå til innhold

Bord som trolig ble skadet under transport - Ingen mulighet til å klage på skade etter 24t fra levering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt brettspillbord, laget i Portugal, levert 2 mnd siden. Levert med DAP betingelser med DB Schenker, seller ordnet alt med transport. 

Alt bra ut, super kvalitet. Tok en grov sjekk at alt var med. Men nylig skulle jeg ta i bruk de siste delene av bordet, som er et tillegg som jeg kommer til å bruke sjelden, men det er veldig kjekt å ha. Som du ser på ene bildet, det er det "normale" oppsett, 0-1 del i bruk av de topp bladene.

Så kom et besøk hvor jeg ønsket å bruke alle delene for å kunne spille noe på toppen, og det var da jeg oppdaget skade i kantene på 3 av 4 blad (så klart ikke på det endestykket som jeg hadde brukt en del siden jeg fikk bordet..) Så ble jo ikke oppdaget før nå, siden det var ganske subtil skade. Likevel skade som er ille nok siden det er i "sømmen" mellom bladene, så de kommer til å flise seg opp mer og bli verre over tid. 

Selger sier at siden det er over 24t siden, så kan de ikke klage til carrier. Er det virkelig sant, har man NULL rettighet til å klage for skade under transport etter dette lille vinduet? Var en pakke på 130kg, så måtte ha hjelp til å pakke ut og løfte ut alt uansett. Hvis det er så ekstremt, så synes jeg jo de burde presisert at det er svært viktig at hele pakken blir undersøkt med lupe, for etter 24t kan de ikke gjøre noe hvis bordet blir skadet i transport. Dyrt bord, så ganske kjipt.. 😕 

20250531_232115.jpg

20250422_201846.jpg

20250531_232358.jpg

20250531_232349.jpg

20250531_232133.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i logistikk og ser at mange selskaper henger lapp på kolliene sine at reklamasjoner på skade må skje innen 24 timer. Dette gjelder spesielt firmaer som har gods som er lett utsatt for skade, slik som dusjvegger, vinduer osv.

Jeg kjenner ikke avtalene som inngås mellom transportselskap og kunder (avsender), men kan tyde på at standard er at reklamasjoner må skje innen 24 timer etter leveranse siden flere setter på disse lappene.

Ellers kan jeg si at over 50% av skadene jeg ser på gods skyldes dårlig emballering fra avsender. Resten skyldes ufin behandling eller uhell under transport/på terminaler.

Skrevet

Sikkert mange butikker som hadde godtatt reklamasjon etter både 2 og 3 dager, men 2 mnd er uansett alt for lenge.. 

Skrevet
On 6/9/2025 at 6:02 PM, strike_ said:

Sikkert mange butikker som hadde godtatt reklamasjon etter både 2 og 3 dager, men 2 mnd er uansett alt for lenge.. 

Kvifor det? Vara har ein mangel, og ifølge forbruker europa er fristen for å melde ifrå om reklamasjon i Portugal to måneder etter at mangelen vart oppdaga. 

image.png.a1e3560d4f94647655720faf089fe8ef.png

Eg hadde høfleg informert om at mangelen vil bli tatt som reklamasjon mot kredittyter om dei ikkje var villige til å fikse det.

• Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (11 minutter siden):

Kvifor det? Vara har ein mangel, og ifølge forbruker europa er fristen for å melde ifrå om reklamasjon i Portugal to måneder etter at mangelen vart oppdaga. 

image.png.a1e3560d4f94647655720faf089fe8ef.png

Eg hadde høfleg informert om at mangelen vil bli tatt som reklamasjon mot kredittyter om dei ikkje var villige til å fikse det.

Vi har 5 års reklamasjon i Norge, men det gjelder ikke her med mindre TS kan bevise at skaden skjedde under transport. 

Skrevet
10 minutes ago, Dubious said:

Vi har 5 års reklamasjon i Norge, men det gjelder ikke her med mindre TS kan bevise at skaden skjedde under transport. 

For det første er det litt uklart om bordet er selt av portugisisk firma eller norsk; det vil jo ha relevans for lovverket her.

For det andre så er eg veldig nysjerrig på kor du utleiar den plikta til å bevise at skaden skjedde under transport frå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...