benjadin Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Har en Tesla Model Y fra 2024 som vi er veldig fornøyde med, men vi skal flytte til et sted uten lademulighet. Det kan fortsatt la seg gjøre å få ladet den, men det innebærer at vi må kjøre et sted for å lade og så flytte den hjem igjen... litt logistikk. Vi har også brukt den mindre enn vi trodde (endrede reisevaner), så den har bare gått 12 000 km på snart halvannet år. Vi kjører dessuten kun i helger og ferier, ikke i det daglige. Da syns jeg det er litt råflott å ha en såpass ny og dyr bil. Jeg ser på muligheten til å erstatte den med en eldre og rimeligere bil, for eksempel Lexus RX fra 2013-14 eller Ford Mondeo og Volvo V70 fra ca. 2016-17. Vi har spesifikt krav om stort bagasjerom samt tilhengerfeste med kapasitet til tunge elsykler, så det utelukker en god del biler, for øvrig. Det er særlig verkstedkostnader jeg er bekymret for. Model Y: Lave driftskostnader. Høyt verditap. Veldig forutsigbart bilhold. 8-10 år gammel brukt bensin-/dieselbil: Høyere driftskostnader, lavere verditap, potensielt uventede og dyre reparasjoner. Uforutsigbart bilhold? Jeg er veldig usikker på om vi bare skal holde på Y-en, fordi en 7-10 år gammel bruktbil lukter risikoprosjekt... Samtidig kjører vi såpass lite at en bil med solid historikk kanskje vil vare mer enn lenge nok uten trøbbel for oss. Betraktninger?
GengarGeng Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg har Model 3 long range, lader hjemme. Har aldri hatt bruk for å lade andre steder. Skal jeg på langtur lader jeg til 100%, og har kun trengt å lade langs veien hvis jeg kjører 6+ timer. Jeg ville bare installert hjemmelader, løser de fleste problemene.
lania Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Hvis du får investert i solceller, kan du stå for strømmen selv opp mot lading av elbil. Medlemspris på solcelleanlegg - Norsk elbilforening Endret 7 timer siden av lania
benjadin Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden GengarGeng skrev (7 minutter siden): Jeg har Model 3 long range, lader hjemme. Har aldri hatt bruk for å lade andre steder. Skal jeg på langtur lader jeg til 100%, og har kun trengt å lade langs veien hvis jeg kjører 6+ timer. Jeg ville bare installert hjemmelader, løser de fleste problemene. Vi bor i leilighet, og det er ikke faste parkeringsplasser. Nærmeste kommunale ladere er et par kvartaler unna, så det er det vi i så fall må belage oss på å bruke.
kremt Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tross noe kostnader til reparasjon kan man fortsatt komme veldig godt ut av det med fossilbil. Verditapet er som regel begrenset da veldig mange er på utkikk etter slike biler. Men du må nok belage deg på å punge ut en anseelig sum for en veldholdt, nyere bil. Da det knapt nok er solgt slike biler i dette landet de siste 10 årene gjør det sitt med utvalget, etterspørselen og prisene. Så nettopp en mai-24 my-p til salgs, ut fra nyprisen og til salgs prisen lå verditapet an til å bli ca 140 tusen, på 1 år. Og det var med relativt høy, og kanskje urealistisk salgspris. Da hjelper det ikke mye å ha spart 2-3 tusen i bommer og 10 tusen på drivstoff i året.
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Om dere bare kjører i helger og "på tur" så lar det seg vell gjøre å lade på veien? Evt har dere noen aktiviteter ila helgen der dere kan lade? Om bilen ikke brukes i ukedagene så trenger den jo heller ikke lade.
Frobe Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) EU ønsker å innføre årlige EU-kontroller og mer testing av utslipp fra fossilbiler. Da blir fossilt bilhold muligens mer forutsigbart, men også dyrere om man ikke mekker selv. Om utslippene går over grensen sitter man fort med en delebil... Selv har vi en 6 år gammel Leaf som blir kjørt hardt (30 000 km per år), og en 13 år gammel Volvo XC70 for ferieturer. De har nå samme kjørelengde (det var vanskelig å finne en Volvo med under 11 000 km årlig). Prøver å kompensere for usikkerheten ved å mekke mest mulig selv. Skal man ha en god bruktbil må man gjøre godt forarbeid og undersøke nøye, men selv da kan man ha uflaks. En "nesten ny" dieselbil som du kikker på er fortsatt dyr, med mindre de er kjørt langt. En Volvo V70 kan gjerne gå over 400 000 km med jevnlig vedlikehold, men enkelte modeller har utfordringer med automatkasser. Har dere gode arbeidskollegaer eller venner med ladestasjon, som dere kan byttelåne bil med en gang i uken for å få ladet bilen hos dem? Endret 26 minutter siden av Frobe Utdypet enkelte punkter
benjadin Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Takk for gode innspill. Lener mot å beholde bilen. Usedvanlig høyt prisnivå på aktuelle brukte biler, og verditapet på vår egen er jo på vei mot å flate ut (antar den har tapt seg 150000 på et drøyt år). Alt i alt ikke verdt usikkerheten og kostnadene ved å bytte bil
Sjørøver Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden benjadin skrev (6 timer siden): Det er særlig verkstedkostnader jeg er bekymret for. Det er jo fornuftig å være. En fordel med en eldre gjeldsfri bil er at du ikke har noe særlig verditap på de, en model y taper seg selv når den ikke blir brukt. Det høres fornuftig ut.
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sjørøver skrev (6 minutter siden): Det er jo fornuftig å være. En fordel med en eldre gjeldsfri bil er at du ikke har noe særlig verditap på de, en model y taper seg selv når den ikke blir brukt. Det høres fornuftig ut. En tesla taper seg kanskje 4-5000 pr måned over to år. Om en kjøper den normale modellen LR. 0 rente kan en også få. Eldre biler det er verdt å sette seg inn i har stor risiko for store reperasjoner ift turbo, ras, eksosystem osv. For ikke å snakke om slitedeler som understell, clutch, gearbox osv. Jeg betaler heller 100 000 over to år for å ha ingen utgifter, leiebil om noe oppstår osv mot å risikere kondemnering eller giga regning i fra verksted. Ikke minst får en nybil og ny teknologi, markedets sikreste biler osv. Worst case koster det noen tusenlapper ekstra i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå