Gå til innhold

Høiax varmtvannsbereder lekker - får ny på garanti, men må betale selv for installasjon av ny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en Høiax varmtvannsbereder hvor det virker som tanken har sprukket siden den lekker, eller noe lignende. Uansett får jeg en ny tilsvarende på garanti/reklamasjon, men jeg må dekke installasjonen selv.

Jeg synes det er litt rart at jeg må betale for dette, ettersom det ikke akkurat er min feil at berederen ikke holdt forventet levetid. Samtidig er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg faktisk har her.

Er det vanlig praksis at kun selve produktet dekkes, mens kostnadene rundt (som installasjon) faller på kunden?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte du tanken selv og fikk noen til å montere, eller ble det kjøpt av rørlegger komplett? Det er også spørsmål om hvor gammel den er. 

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Kjøpte du tanken selv og fikk noen til å montere, eller ble det kjøpt av rørlegger komplett? Det er også spørsmål om hvor gammel den er. 

Den var allerede montert av rørlegger ved overtagelse av nytt hus i 2019. Den er 6 år gammel, garantien er på 12 år. 

Skrevet

Hadde dette vært reklamasjon, sier Forbrukerkjøpsloven at reklamasjonen skal være uten utgifter for deg, men siden dette er en garanti som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven, kommer det helt an på garantivilkårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...