Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Woff skrev (19 timer siden): jeg har skiferheller rundt peisen og skiferheller under to vedovner her. Så de skal selvsagt testes Og nei, ingen utslag på de jeg har her. Fikk et annet tips om å teste glødestrømpe til gasslykt, disse bør jeg ha noen av i kriselageret, må bare rydde unna litt som står foran først! Det var LITT med tanke på å utstyre beredskapslageret at en geigerteller ble aktuell forøvrig. Nå som russerne begynner å bli mer hissige og Donald ikke vil støtte NATO lenger? så vet man jo aldri... 😜
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Kahuna skrev (20 timer siden): Det er alunskifer mange steder i landet. avgir det tilstrekkelig med stråling til at det gir utslag på en hobby-geigerteller?
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Mr.M skrev (3 minutter siden): avgir det tilstrekkelig med stråling til at det gir utslag på en hobby-geigerteller Det er litt derfor jeg startet tråden, jeg kan veldig lite om dette og vet ikke NOK.. Håper derfor dere der ute kan hjelpe! 😊
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (9 minutter siden): Håper derfor dere der ute kan hjelpe! 😊 hva med cesium-137 kartet du fikk på forrige side? (hvis du er mobil å kan komme deg dit) jeg vet ikke om det er samme problematikk med det som med skifer, altså hvorvidt strålingen er kraftig nok, men cesium-137 brukes for å kalibrere geigertellere og sånn sett midt i blinken.
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni (endret) Mr.M skrev (26 minutter siden): hvis du er mobil Kan absolutt forflytte meg men helst på vei da. Offroad er jeg ikke veldig interessert i med bil i alle fall.. 😉 (Nå skal vel Subaru'en min ta seg fram på mye rart..) Å jakte litt etter nedfall fra Tsjernobyl kan bli aktuelt det. Endret 7. juni av Woff
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (8 minutter siden): Kan absolutt forflytte meg men helst på vei da. Offroad er jeg ikke veldig interessert i med bil i alle fall er ikke noe som tilsier at du trenger gå langt fra bilen/veien, hvis du først er i de mest potente (mørke) området på kartet. holder vel med å kjøre til du ser åpent lende, og (uberørt) eng/gress-område, som det ikke har vært sau/kyr på. (innbiller meg det er bedre sted å sjekke enn midt i svarte skauen i samme område, men kan jo være motsatt eller hipp-som-happ for alt jeg vet) 1
barfoo Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 1 hour ago, Mr.M said: avgir det tilstrekkelig med stråling til at det gir utslag på en hobby-geigerteller? Om ikkje er den kinesium. Geigertellere bør reagere på nær sagt alt mulig - det er stråling rundt oss alltid, og aktiviteten bør gi utslag. 1
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni barfoo skrev (8 minutter siden): Geigertellere bør reagere på nær sagt alt mulig Du har selvsagt rett, men da registrerer den dette som 'bakgrunns-stråling og her dreier det seg vel om 5 μR/h (5 mikro-røntgen i timen) som er veldig lite og ikke nok til å få kinesium-detektoren til å hyle! 🧐
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni apropos alunskifer fant jeg interessant info her https://www.dsa.no/radon/alunskiferkart https://www.dsa.no/radon/alunskiferkart/alunskiferkart.pdf 1 1
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Mr.M skrev (35 minutter siden): apropos alunskifer fant jeg interessant info her https://www.dsa.no/radon/alunskiferkart https://www.dsa.no/radon/alunskiferkart/alunskiferkart.pdf Takker for infoen! Denne forklarer hvorfor mine skiferplater neppe er hentet fra 'rett' område ja! Da er det bare å lete etter andre stoffer.. Ingen som har peiling på om det selges radioaktive test-stoffer noen steder?
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (18 minutter siden): rett' område du spurte tidligere om "i nærheten av Lillehammer" og alunskiferen er iflg. kartet ikke langt unna da. ikke interessert å sjekke/teste der?
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni (endret) Mr.M skrev (6 minutter siden): ikke interessert å sjekke/teste der Selvsagt blir det noen test-turer der ja! 🙂 Du har jo gjort en fantastisk jobb med å hjelpe meg! Det jeg mente er at de platene JEG har nå ikke akkurat stråler! 😇 Endret 7. juni av Woff
Mr.M Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (10 minutter siden): Det jeg mente er at de platene JEG har nå ikke akkurat stråler! 😇 skjønner. btw, jeg mistenker du pr. nå har vært over hele huset i alle rom med geigertelleren å lett etter mulige stråling-gjenstander, syns liksom jeg ser deg i aksjon på desperat jakt hehe 🤣 1
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Mr.M skrev (2 minutter siden): ser deg i aksjon på desperat jakt Nå er jeg ikke HELT desperat da! Jeg har ganske bra oversikt over alt jeg har samlet opp over de siste 50 årene, men det er ett sted som jeg skal sjekke litt ekstra bare det blir fint vær. Jeg har et lite 'lager' hvor jeg har masse tekniske duppeditter samlet som BØR sjekkes!
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni NorsknRev skrev (2 minutter siden): granitt- fasade Kanskje det ja, høyskolen her borte har mange vegger med granittplater... Skal selvsagt testes, men HVIS de er brukbare så blir det vel merket om ei plate plutselig mangler.. 🤣
frohmage Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (2 timer siden): Ingen som har peiling på om det selges radioaktive test-stoffer noen steder? Tror ikke det er lov til å omsette radioaktivt materiale i Norge uten tillatelse fra Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA). 1
Woff Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Regner med at det stemmer.. Rart om det ikke var forbudt som mye annet..
frohmage Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (8 minutter siden): Regner med at det stemmer.. Rart om det ikke var forbudt som mye annet.. Sitat § 20.Import- og omsetningsforbud Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet kan nekte import eller omsetning av ethvert produkt eller stoff og enhver vare som kan medføre en helse- eller miljørisiko på grunn av stråling, forutsatt at dette ikke strider mot internasjonale avtaler som Norge er tilsluttet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-05-12-36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå