Gå til innhold

Hvordan fungerer det når barn er i ulykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste denne saken her:

https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-har-stoppet-utleie-av-elsparkesykler-etter-at-12-aring-havnet-pa-sykehus-1.17442573

For en del år siden var jeg borte i noe lignende. 2 ungdommer på moped kjørte inn i meg i ett veikryss. De stakk av,men jeg tror nok det ene barnet fikk seg en skikkelig smell. Mopeden hadde god fart og de kjørte inn i siden og langs siden på bilen jeg førte. Jeg gjorde som en god innbygger skal gjøre og kontaktet politiet. Der ble jeg avhørt mens de jaktet på ungdommene. Politiet fant de aldri så jeg hørte aldri noe mer. Men det var en ganske så utrivelig seanse på politistasjonen der politiet prøvde å antyde at det var jeg som hadde kjørt på dem. Når de så gikk over bilen så endret de tone og forstod at her hadde ungdommene kjørt inn i meg ettersom hele siden på bilen var skrapet og bulket opp. Jeg fikk uansett beskjed om at siden vi her trolig snakket om barn under 18 år,så ble det ikke noen sak mhp erstatning. Men jeg kunne tilsynelatende straffes om barna var skadet. Som sagt,dette ble til ingenting bortsett fra en herpet bil og ganske mye kostnader jeg måtte dekke via forsikring.

Men hvordan fungerer dette egentlig for bileier? Når barnet har skyld,vil foreldre da trekkes inn og være ansvarlige? Hva med forsikringsselskap her..vil de kreve bonustap? Jeg mistet bonus i min sak fordi jeg aldri fikk navn på de som hadde forårsaket skaden. 

Og i denne saken med sparkesykkelen..kan ruter stilles ansvarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Loven sier vel at foreldre ikke kan gjøres ansvarlig for meg enn 5.000,- pr skadetilfelle så lenge barna er under 18 år. Så er det noen nyanser rundt uaktsomheten til foreldrene, men så vidt meg bekjent skal det en del til for å kunne påberope seg dette, i akkurat din sak.

Skrevet

Var en sak i Norge for en god del år tilbake. Foreldre med lite barn på et hotell og barnet ødela et veldig dyrt kunstverk eller noe i den dur. Hotellet krevde erstatning, gikk til sak/søksmål, men fikk ingenting.

Samme med barnehageunger eller skoleunger på tur, hvis de kaster stein på biler eller riper opp biler eller whatever, ingen erstatning å få.

Personlig synes jeg dette er helt feil. Jeg mener foreldre har et ansvar for hva ungene deres gjør. 

Derimot tror jeg foreldrene er erstatningsansvarlige når barnet er over en viss alder, kriminell lavalder? Fordi foreldre til taggere har måttet erstatte for flere hundre tusener etter at ungene har tagget. Har kanskje noe å gjøre med om det var uhell eller ikke. Tagging er ikke uhell. Har man stjålet en moped og kjørt inn i siden på en bil så er det heller ikke uhell, mener jeg.

Uansett, skulle vært slik at foreldre er ansvarlig uansett.

• Liker 3
Skrevet
RookieNO skrev (5 minutter siden):

Loven sier vel at foreldre ikke kan gjøres ansvarlig for meg enn 5.000,- pr skadetilfelle så lenge barna er under 18 år. Så er det noen nyanser rundt uaktsomheten til foreldrene, men så vidt meg bekjent skal det en del til for å kunne påberope seg dette, i akkurat din sak.

Min sak er gammel og ferdig for å si det slik. Men jeg ser jo små barn som virrer rundt på sparkesykler på den lokale barneskolen. Det skjer stadig vekk ulykker,men ingen som er alvorlige så langt meg bekjent.. Men dette baller jo på seg for forsikringsselskaper og kunder. Det har jo tatt helt overhånd mhp sparkesykler og små barn. Vi snakket vel fort 100 barn som bruker dette til/fra skolen daglig.

Skrevet

Skadeerstatningsloven § 1-2 – Barn og foreldreansvar

Denne paragrafen regulerer når barn og foreldre kan holdes økonomisk ansvarlige for skade som barnet har forvoldt. Den deles i tre hovedpunkter:

1. § 1-2 nr. 1 – Barnets eget erstatningsansvar

Barn under 18 år kan selv bli erstatningsansvarlige, men det gjøres en skjønnsmessig vurdering basert på:

• Barnets alder og modenhet

• Om barnet handlet uaktsomt eller med vilje (forsett)

• Skadens art og barnets økonomiske evne

Eksempel: En 13-åring knuser et vindu med en stein. Retten kan holde barnet ansvarlig, men beløpet kan reduseres på grunn av alder og betalingsevne.

2. § 1-2 nr. 2 – Foreldres objektive ansvar

Foreldre kan bli ansvarlige for skader barnet har gjort med vilje eller ved uaktsomhet, selv om foreldrene ikke har gjort noe galt selv.

Vilkår:

• Skaden må være forårsaket med forsett eller uaktsomhet

• Det må være snakk om økonomisk skade (ikke bare ubehag)

Beløpsgrense:

• Foreldrene kan bli ansvarlige med inntil 5 000 kr per skadehendelse per barn

• Gjelder uavhengig av hvor stor skaden faktisk er

• Grensen ble sist fastsatt i 2013, og kan endres ved lov

3. § 1-2 nr. 3 – Foreldres skyldansvar

Foreldre kan bli fullt erstatningsansvarlige (uten beløpsgrense) hvis de selv har vært uaktsomme. Eksempler på uaktsomhet:

• Manglende tilsyn med barnet

• Å ha gitt barnet tilgang til farlige gjenstander

• Å ikke gripe inn når barnet skader noe

Skrevet

Beløpet 5000 kroner fremstår veldig lavt i dag. Spesielt i saker som berører skade på bil. I 2013,når beløpet ble fastsatt,kunne man få ordnet mye for 5000 kroner på en bil. I dag er 5000 kroner ingenting og man må vel fort opp i 20.000 kr på tilsvarende skade...i alle fall på biler der selv små sensorer og speilhus koster skjorta.

Videre så slipper jo foreldre generelt billig unna vil jeg nå mene. Og det igjen gir jo veldig små intensiver til å faktisk drive aktiv barneoppdragelse. Nesten litt underlig at ingen har løftet denne problemstillingen inn i politikken. Man hører jo om gjengkriminalitet..og alle de utfordringene det skaper..og så skal foreldre kunne slippe så billig unna ved å være passive??? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dessverre ikke størrelsen på beløpet for foreldrenes erstatningsplikt har spesiell sammenheng med interessen for å bedrive barneoppdragelse...

Heller motsatt, jeg tror de fleste ikke er klar over denne begrensingen og regner med at de må dekke ALT barna deres ødelegger.

Skrevet (endret)

Slik jeg forstå det, har man krav om å ha forsikring når man bruker elektrisk scooter. Dette gjelder vel også barn, og der må foreldrene tegne forsikring på vegne av barna. Om man leier, er det vel Ruter i dette tilfellet som er ansvarlig for forsikringen. Så bileier i dette tilfellet vil nok få dekket skadene av Ruters forsikringsselskap.

Endret av likferd
  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (20 timer siden):

Beløpet 5000 kroner fremstår veldig lavt i dag. Spesielt i saker som berører skade på bil. I 2013,når beløpet ble fastsatt,kunne man få ordnet mye for 5000 kroner på en bil. I dag er 5000 kroner ingenting og man må vel fort opp i 20.000 kr på tilsvarende skade...i alle fall på biler der selv små sensorer og speilhus koster skjorta.

I ditt tilfelle med mopeden med 2 ungdommer så blir det 2x 5k = 10k.

Du har absolutt et poeng i at beløpet bør indeksjusteres. 5000 kr i 2013 tilsvarer ca 7150 kr nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...