Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ødelagt av myndigheten

Gjest 9293a...fab

Anbefalte innlegg

Gjest 9293a...fab
Skrevet

Vet ikke ol

dette er riktig underforum å poste men jeg prøver. Livet mitt er ødelagt. Eller vårt liv. 
Ungdommen vår som har vært sviktet av kommunen (skolen) med mobbing og utfrysning begynte å isolere seg og har tatt noen dårlige valg ved å prøve hasj. Bv kom inn og plasserte han på tvang på en institusjon der han har fått det betydelig verre. Vi var vært gjennom mye på kort tid etter denne plasseringen med både advokater og nemd. 
Jeg føler meg maktesløs og er sykmeldt og fungerer ikke under hele tatt. For noen mnd siden hadde vi et godt liv som familie. Ungdommen er snart 18 år og nekter å være på en slik plass. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer meg tilbake i jobb og fungere igjen. Det er et sjelelig mord på morshjerte 

Anonymous poster hash: 9293a...fab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Guest 9293a...fab said:

Ungdommen vår som har vært sviktet av kommunen (skolen) med mobbing og utfrysning

Hva gjorde du når du fikk høre om at mobbing og utfrysning foregikk?

Hvordan vil du si at ditt forhold til ditt barn har vært før dette som foregikk på skolen?

Gjest f0133...1c8
Skrevet

Bv er de som kan hjelpe i slike saker da de har tiltak som kan hjelpe. Så selv om plassering på institusjon kan føles hard så må en tenke at dette kan hjelpe og at det er bare for en periode.

Anonymous poster hash: f0133...1c8

Gjest 46a43...3af
Skrevet

Høres ut som  det er noe du unnlater å fortelle her. Det er svært sjeldent at barnevernet plasserer så gamle barn på institusjon ved tvang. 

Selv om det føles at livet er ødelagt, og at du aldri kommer tilbake i jobb, så stemmer nok ikke dette. Du er sannsynligvis i en sorgprosess nå. En fase som vil gå over. Får du lov å besøke ungdommen? Hvis ungdommen er sviktet av skolen, så er det mulig å gå til sak mot kommunen for "tapt barndom". 

Ditt fokus nå bør være hvordan ungdommen best mulig kan få hjelp. Noen ganger så strekker ikke morskjærligheten til, selv om man aldri så mye vil, og man må ha hjelp utenfra. 

Anonymous poster hash: 46a43...3af

Gjest 9293a...fab
Skrevet
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Hva gjorde du når du fikk høre om at mobbing og utfrysning foregikk?

Hvordan vil du si at ditt forhold til ditt barn har vært før dette som foregikk på skolen?

Vi tok det opp med skolen selvsagt, og sto i dette ganske lenge. Klager og møter. Vi meldte skolen til Statsforvalteren og fikk fullt medhold. 
Vi har alltid hatt et svært tett bånd og det har vi fortsatt. Bv sier selv vi er ressurssterke og gode foreldre. 

Gjest 9293a...fab
Skrevet
Gjest 46a43...3af skrev (31 minutter siden):

Høres ut som  det er noe du unnlater å fortelle her. Det er svært sjeldent at barnevernet plasserer så gamle barn på institusjon ved tvang. 

Selv om det føles at livet er ødelagt, og at du aldri kommer tilbake i jobb, så stemmer nok ikke dette. Du er sannsynligvis i en sorgprosess nå. En fase som vil gå over. Får du lov å besøke ungdommen? Hvis ungdommen er sviktet av skolen, så er det mulig å gå til sak mot kommunen for "tapt barndom". 

Ditt fokus nå bør være hvordan ungdommen best mulig kan få hjelp. Noen ganger så strekker ikke morskjærligheten til, selv om man aldri så mye vil, og man må ha hjelp utenfra. 

Den saken vil nok skje, men på et senere tidspunkt. Det er ikke i fokus nå. Nei, institusjon har ikke gjort bedre, det har blitt verre. Ungdommen har utviklet depresjon etter han kom dit. 

Gjest 9293a...fab
Skrevet
Gjest f0133...1c8 skrev (57 minutter siden):

Bv er de som kan hjelpe i slike saker da de har tiltak som kan hjelpe. Så selv om plassering på institusjon kan føles hard så må en tenke at dette kan hjelpe og at det er bare for en periode.

Flere fagpersoner som ulike leger har frarådet på det sterkeste at oppholdet skal fortsette. Som har vært inne å vurdert hans helse, men Bv nektrene snu. 

Gjest 9293a...fab
Skrevet
Gjest f0133...1c8 skrev (59 minutter siden):

Bv tenker det er best å være på institusjon fordi han har røyket hasj ved noen anledninger. De ser på han som en som trenger rus hjelp. Men det er ingen på institusjon med helsefaglig kompetanse, og bup gir avslag. Så da er vi like langt. På institusjon er det mye rus og flere av de som bor der som ruser seg.  

Skrevet

Vi har hatt flere tråder om mobbing og trakassering og denslags her på Diskusjon.no, blant annet denne:

I akkurat det tilfellet virker det faktisk som om politiet tar tak i saken: https://www.nrk.no/innlandet/hatbrev-saken-i-valdres_-kvinne-siktet-for-a-sta-bak-brevene-1.16817720

Det er dessverre slik at en del mennesker her i Norge, inkludert voksne, ikke er gode mennesker i det hele tatt. De er fulle av respektløshet, kunnskapsløshet, intoleranse, misunnelse og hat. Det er det ikke så mye den enkelte kan gjøre med. Men det er verdt å huske på at vi i Norge har gode lover hva for eksempel injurier angår, som kan gjøre det mulig å politianmelde det som skjer. Når det først har oppstått en situasjon hvor "mobben", som kan være totalt irrasjonell, går inn for å "ta" noen, er antagelig det beste en familie kan gjøre å flytte til en annen del av landet. Det kan for eksempel være store forskjeller mellom ulike skoler og ulike byer. Når det gjelder rus og narkotika, er det avgjørende å få ungdommen helt ut av det før det går for langt, og det er for sent, for hvis ikke slike tendenser brytes veldig fort, fører det ofte til et ødelagt liv. Du må forklare ungdommen at det å ruse seg for å flykte fra virkeligheten bare vil føre til at livet på sikt går i dass, og at det er akkurat det dem som bedriver trakasseringen ønsker at det skal gjøre. De er ondskapsfulle demoner som liker å skade andre. Skal de få vinne? Få fram kampviljen. Minn ungdommen om at når videregående er over, så vil det være mulig å komme seg vekk fra alt dette, for eksempel ved å begynne å studere i utlandet. Lykke til.

Gjest 46a43...3af
Skrevet

Hvor lenge er det til ungdommen fyller 18?

Skrevet

Hvorfor er som regel alltid de som BLIR mobbet som flyttes.
Om der er 10 mobbere så burde de sendes direkte i en militær ungdomsleir for å lære seg oppdragelse og samtidig få utdannelse.

Stort sett ofrene så må lide mens bøllene går fri.

• Liker 1
Skrevet
On 5/29/2025 at 8:38 PM, Guest 9293a...fab said:

For noen mnd siden hadde vi et godt liv som familie

Det kan umulig stemme og ingen tar barn på institusjon pga rus alene, det må foreldrene håndtere. Det er selvfølgelig trist at det har endt slik, men barnevernet gjør nok dette med god grunn.

Skrevet

Det er heilt umogleg å gi gode råd på eit så tynt grunnlag. Det høyres likevel ut som at du har fått forlite informasjon frå barnevernet om kvifor dei velger denne framgangsmåten og kva dei ønsker å oppnå. 

Tvangstiltak ovanfor ungdom med problematisk rusbruk har ofte to formål, fyrst å holde personen rusfri i ei periode for å forebygge skadevirkningane. Og det andre grunnen er å kjøpe seg tid som kan brukast til rusbehandling, og då særleg ved å hjelpe til med å finne amdre mekanismar enn rus for å handtere tankane. Som kjent er fyrste steg for å bli rusfri å anerkjenne problemet og sjølv ønske endring, det skjer vanlegvis ikkje på eigenhand før rusmisbrukaren når eit definert botnpunkt. Det beste for alle partar er om dette botnpunktet er tvangstiltaket frå barnevernet no med ein gong, og ikkje etter mange år med problematisk rusbruk. 

Alternativet er ikkje ein gong prøve og berre la ungdomen fortsette i ein ond spiral. 

• 5 uker senere...
Gjest 828eb...8a8
Skrevet

Det at sønnen din røkte hasj en stund er meget forståelig og IKKE en stor greie det kan ha avverget suicid helt oppriktig så tenk litt på det.

Barnevernet er dessuten  kjent for å skape traumer ved å mishandle barn på ulike måter. Uendelig mer enn en tabusigarett ellerto.

Anonymous poster hash: 828eb...8a8

Skrevet
Gjest 9293a...fab skrev (På 29.5.2025 den 20.38):

Vet ikke ol

dette er riktig underforum å poste men jeg prøver. Livet mitt er ødelagt. Eller vårt liv. 
Ungdommen vår som har vært sviktet av kommunen (skolen) med mobbing og utfrysning begynte å isolere seg og har tatt noen dårlige valg ved å prøve hasj. Bv kom inn og plasserte han på tvang på en institusjon der han har fått det betydelig verre. Vi var vært gjennom mye på kort tid etter denne plasseringen med både advokater og nemd. 
Jeg føler meg maktesløs og er sykmeldt og fungerer ikke under hele tatt. For noen mnd siden hadde vi et godt liv som familie. Ungdommen er snart 18 år og nekter å være på en slik plass. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer meg tilbake i jobb og fungere igjen. Det er et sjelelig mord på morshjerte 

Alltid fristende å legge skylda på det offentlige.
Slik du beskriver situasjonen er det ikke myndighetene, men sønnens rus-problem som har ødelagt livet ditt.
Når barnevernet forsøker å redde situasjonen, har skaden allerede skjedd.

Og som andre i tråden påpeker; her må det ligge mer i historien. Tvang benyttes bare i alvorlige saker.

Skrevet

Her høres det ut som bare en liten del av historien fortelles. Og det er ikke myndighetene her som er de som ødelegger. Det må du legge på de som mobber og på rusbruken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...