Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er lov i forhold offentlig visning av privat kamerovervåkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt utført hærverk på en av våre biler. Bilen stod parkert på privat gårdsplass. Kameraovervåkning i 4k og farger har meget gode opptak av vedkommende. Utifra klesdrakt og øvrig utseende er det garantert noen i nabolaget som lett kjenner igjen denne karen. Utført skader for 5000+ på vår bil, 15000+ på en bil lenger ned i veien. Begge sakene er politianmedlt og video/bilder lagt ved anmeldelsene. Går utifra at politiet henlegger saken i løpet av 5-6 dager. 

Personen er nok i 17-24-års alderen. Garantert ikke første eller siste gang han driver med denslags. 

Noen som har tips fra lignende saker og hva jeg kan jeg gjøre for å finne denne dusten?  Hva kan jeg lovlig gjøre med disse overvåkningsbildene?  

Til info: kun overvåkning av privat eiendom. 2 kameraer godt synlig. Skilt med kameraovervåkning godt synslig før man går inn på eiendommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datatilsynet har en del informasjon rundt kameraovervåking og deling av bilder og video.

Kameraovervåking - hva er lov?
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

Deling av bilder
Når du skal publisere eller dele bilder eller film der personer er motivet, må du tenke gjennom om det du gjør er lovlig.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Tips fra chatgpt.com:

📌 1. Hva du kan gjøre nå (praktisk):
Informer nabolaget
Du kan informere naboer om hendelsen og vise bilder privat til personer i nærområdet du stoler på.

Mange i nabolaget kjenner ungdommer som bor i området og kan gi deg tips, spesielt hvis bildet er klart.

Snakk med naboen som fikk bilen sin skadet
Samarbeid kan styrke saken. Politiet tar ofte saker mer seriøst hvis flere er rammet, og hvis dere viser at dere har samlet bevis og forsøkt identifisering.

Vær i tett dialog med politiet
Følg opp anmeldelsen. Be om en status etter noen dager. Mange saker henlegges raskt, men hvis dere har tydelige bevis og flere skadde parter, kan det føre til mer oppfølging.

⚖️ 2. Hva kan du lovlig gjøre med overvåkningsbildene?
Du kan ikke publisere bilder/video offentlig
Det er ikke lov å publisere bilder eller video av personer i sosiale medier, på nettsider eller i grupper – selv om det gjelder hærverk på din eiendom.

Dette vil bryte med personvernreglene (GDPR) og kan faktisk gjøre at du selv blir anmeldt for ulovlig spredning av personopplysninger.

Du kan dele bildene med politiet og med folk privat
Du kan vise bildet privat til naboer, familiemedlemmer og andre i nærområdet som kanskje kjenner igjen vedkommende.

Deling må skje i en lukket og begrenset krets, og med formål om å identifisere personen for å hjelpe etterforskningen.

💡 3. Tips fra lignende saker
Gå dørene rundt og spør diskret. Fortell at det har vært hærverk og at du har bilde av gjerningspersonen, og spør om de ønsker å se det.

Noen har hatt hell med å kontakte skolene i nærheten (f.eks. videregående). Dette er sensitivt og må evt. gjøres i samarbeid med politiet.

Sosiale medier: Selv om du ikke kan poste bildet, kan du poste en tekst som forklarer hendelsen og at du ønsker tips. Mange vil da ta kontakt og spørre om de kan se bildet – da kan du vise det privat.

📞 Ekstra tips
Datatilsynet kan gi veiledning om hva som er lov og ikke ift. publisering.

Du kan også vurdere å kontakte et privat vaktselskap eller etterforsker, men det er ofte kostbart.

Skrevet

Takk for veldig mange gode innspill!  

Har i første omgang forsøkt meg på en post i bydelsforum med beskrivelse av typen, klesdrakt, utseende osv.   Nevner også at jeg har videoopptak av vedkommende, så håper jeg vel aller helst at fyren leser dette selv og "comes clean". 

Skrevet

Tolker som trådstarter ikke kjenner identiteten til gjerningspersonen?

Er identiteten kjent kan det rettes krav til personen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde et slikt tilfelle, takket være videoovervåkning og lagring til sky sendte jeg over bevismateriale til politiet. En fyr ripet opp bilen min i fylla. Takket være overvåkning mistet jeg ikke noe bonus hos forsikringsselskapet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
fwj__ skrev (4 timer siden):

Jeg hadde et slikt tilfelle, takket være videoovervåkning og lagring til sky sendte jeg over bevismateriale til politiet. En fyr ripet opp bilen min i fylla. Takket være overvåkning mistet jeg ikke noe bonus hos forsikringsselskapet.

Antar forsikringsselskapet i et slikt tilfelle i teorien kan kreve regress fra skadevolder?

Om det faktisk skjer varierer sikkert mye. Å identifisere og faktisk kreve inn erstatning fra skadevolder er ikke nødvendigvis enkelt selv om det i teorien kan gjøres.

Fordelen for den som blir utsatt for skadeverk er en slipper egenandel og eller bonus dersom det kan bevises det er en bestemt skadevolder.

Skrevet

Har dessverre ikke noe navn på vedkommende. Utifra klesdrakt og utseende er det garantert noen i nærområdet her som kjenner han igjen. Har forsøkt diverse FB-grupper i nærområdet med en beskrivelse av typen, men foreløpig ingen treff. 

Fikk takst på skadene på vår bil i dag. 23.000,-, så litt mer enn jeg først antok...   6000 i egenandel så gir ikke helt opp forsøket på å finne dusten.

Skrevet
9 hours ago, flamethower1234 said:

Du får spørre litt rundt i nabolaget. Om du finner han og får han til å betalte 6000kr er en annen sak. 

I følge forsikringsselskapet tar de den jobben om jeg har et navn....

Skrevet

Kan man ikke legge ut stillbilder hvis man sladder ansiktet? Selv om ansiktet er sladdet kan none kjenne igjen klesstilen, kroppstypen eller lignende. 

Skrevet
34 minutes ago, ilpostino said:

Kan man ikke legge ut stillbilder hvis man sladder ansiktet? Selv om ansiktet er sladdet kan none kjenne igjen klesstilen, kroppstypen eller lignende. 

Kan du kjenne igjen nokon er det truleg ei personopplysning.

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (38 minutter siden):

Legg det ut i en lukket gruppe på Facebook for nabolaget? Det er vell per definisjon ikke offentlig. 

Hvis det er et visst antall medlemmer anses det som offentlig selv om det er lukket gruppe. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...