minim Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Har i dag eg oppsett med Ubiquiti unifi og må til med en oppgradering for å dekke mer av eiendommen utendørs pga robot klipper og lysten på bedre nett i garasje/lager bygg. Ser at Mikrotik blir i en helt annen prisklasse enn Ubiquiti når jeg ser på wifi 6 AP. Er det noen som har byttet fra Ubiquiti til Mikrotik? Er klar over at det er bratt lærekurve på Mikrotik. Har tidligere brukt det til radiolink mellom to hus så kjenner litt til ROS fra før. Er litt bekymret for at jeg vil savne unifi app som gir bra oversikt og gjør oppsett til en lek. Årsaken til at mikrotik vurderes nå er at jeg bør nok bytte 3stk ap for å komme over på Wifi6 + 2stk nye Wifi6 utendørs noe som vil koste 12500 med Ubiquiti og omtrent 7k med mikrotik. Dagens utstyr: -UDM brannmur/router kjeller -Uap-ac-LR aksesspunkt I plan1 -uap-ac-pro aksesspunkt kjeller (betong kjeller så trenger 2x for bra dekning) -uap-ac-mesh utendørs på vegg ved bygning 60m unna huset -poe switch ved udm -behov for 2 stk utendørs AP nå.
minim Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Endte med mer fra ubiquiti siden det er så neat med unifi og config. Det samme gjelder vel Poe switch vil jeg tro. Ingen grunn til å gå for brukt cisco eller annet f.eks? Regner med at vlan oppsett da blir mer styr enn å bare ha alt i ubi?
bar1 Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Greit valg det 👍. Litt av poenget med semi-proff løsninger som Ubiquiti og Tp-link Omada er at man får et felles adm-grensesnitt for alle enheter.
obygda Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Trenger man ha alt fra samme leverandør da? Tenker at at det må da være mulig å koble til et rimelig AP fra en annen produsent. Ser at man mister litt kontroll osv..men det vil jo fungere...
bar1 Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) 16 minutes ago, obygda said: Trenger man ha alt fra samme leverandør da? Tenker at at det må da være mulig å koble til et rimelig AP fra en annen produsent. Ser at man mister litt kontroll osv..men det vil jo fungere... Nei man må ikke det (og man mister ikke kontroll av den grunn). Men man må inn på hver enkelt enhet for å konfigurere. Med flere enheter, vlan og trådløse ssid blir det raskt et lite "helvete". Da er det kjekt å ha alt under et grensesnitt. Endret 28. mai av bar1
obygda Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai bar1 skrev (2 minutter siden): Nei man må ikke det. Men da må man inn på hver enkelt enhet for å konfigurere. Med flere enheter, vlan og trådløse ssid blir det raskt et lite "helvete". Da er det kjekt å ha alt under et grensesnitt. Skjønner det..men et AP er jo ofte ikke så mye en skrur på uansett..men det blir jo klønete med flere vlan..ser den. 1
Woff Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai minim skrev (2 timer siden): Endte med mer fra ubiquiti siden det er så neat med unifi og config Enig med deg i det valget! Utstyr som du skal bruke i lang tid framover, bør være lett avgjørelse noe det tydeligvis var! 1
toralfb Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Ubiquiti UniFi serien er praktisk med alt er samlet i et felles grensesnitt. Ingen lisenser å tenke på som gjelder i proff segmentet. (Lisensene er noen ganger dyrere enn utstyret hos de kjente store merkene.) Husk Ubiquiti også har utstyr som ikke er del av UniFi serien. Da må man manuelt gå via web basert kontrollpanel. Utstyr i UniFi serien har ikke noe web basert kontrollpanel, SSH for konfigurering av controller er alt. Om en benytter flere ulike produsenter av AP vil ikke roaming og mesh fungere sømløst. Da må man manuelt bytte mellom SSID, ikke like elegant når man først har blitt vant med det går automatisk.
obygda Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) toralfb skrev (20 minutter siden): Ubiquiti UniFi serien er praktisk med alt er samlet i et felles grensesnitt. Ingen lisenser å tenke på som gjelder i proff segmentet. (Lisensene er noen ganger dyrere enn utstyret hos de kjente store merkene.) Husk Ubiquiti også har utstyr som ikke er del av UniFi serien. Da må man manuelt gå via web basert kontrollpanel. Utstyr i UniFi serien har ikke noe web basert kontrollpanel, SSH for konfigurering av controller er alt. Om en benytter flere ulike produsenter av AP vil ikke roaming og mesh fungere sømløst. Da må man manuelt bytte mellom SSID, ikke like elegant når man først har blitt vant med det går automatisk. Om man setter opp ulike AP med samme SSID hele veien så vil klienter selv hoppe mellom dem. Dette med mesh har faktisk vist seg å gi dårligere ytelse er min erfaring. Men dette er da ikke utstyr i Unifi serien. Problemet med mesh er jo at man bruker samme wifi kanal overalt..og med stor eiendom og mange naboer med Wifi...så kan det gå ut over stabilitet om man ikke benytter ulike kanaler flere steder på eiendommen. Endret 28. mai av obygda
minim Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai obygda skrev (1 time siden): Om man setter opp ulike AP med samme SSID hele veien så vil klienter selv hoppe mellom dem. Dette med mesh har faktisk vist seg å gi dårligere ytelse er min erfaring. Men dette er da ikke utstyr i Unifi serien. Problemet med mesh er jo at man bruker samme wifi kanal overalt..og med stor eiendom og mange naboer med Wifi...så kan det gå ut over stabilitet om man ikke benytter ulike kanaler flere steder på eiendommen. Ubiquiti ordner dette ganske elegant både med meshing og å finne frie kanaler. Det brukes ikke samme kanal og AP har noen innebygde handover funksjoner om enheten støtter det. Jeg har også et relativt stort hus og stor eiegendom med wifi som skal dekke ca 5mål. Utendørs har jeg 2stk mesh antenner som har trådløs uplink til huset som har 3stk AP nå. Det var når jeg begynte å tenke over hvor kronglete mikrotik oppsett var sist jeg holdt på med radiolink at jeg kom til at utvidelse av ubiquiti ville være enkleste løsning. Her ser du at de to utendørs ap som "ser hverandre" bruker kanal 11/40 og 6/48 så de ikke forstyrrer hverandre. Innendørs er det kun to AP som har samme kanal på 2.4Ghz også, men jeg tror ikke de heller når hverandre så det er sikkert årsaken. Alt dette kan settes opp i mikrotik også.
minim Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai bar1 skrev (3 timer siden): Greit valg det 👍. Litt av poenget med semi-proff løsninger som Ubiquiti og Tp-link Omada er at man får et felles adm-grensesnitt for alle enheter. Ja det er så enkelt å forholde seg til at det får bare koste litt mer kom jeg til. Litt usikker på om switch er like viktig. Ser bare at skal jeg få ok effekt budsjett på core switchen som skal forsyne 3x AP, 2x 5port switch og 2x ip kamera så må jeg ut med en del for ubiquti sin løsning. På brukten får man fine 24-48port Cisco/netgear/zyxcel til 1000lappen med dobbel effekt av Usw 8 porteren som er 2600 for 210watt uten 2.5gb port eller 10gb som ofte de brukte har. 1
toralfb Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) obygda skrev (2 timer siden): Om man setter opp ulike AP med samme SSID hele veien så vil klienter selv hoppe mellom dem. Dette med mesh har faktisk vist seg å gi dårligere ytelse er min erfaring. Men dette er da ikke utstyr i Unifi serien. Problemet med mesh er jo at man bruker samme wifi kanal overalt..og med stor eiendom og mange naboer med Wifi...så kan det gå ut over stabilitet om man ikke benytter ulike kanaler flere steder på eiendommen. Det fungerer i praksis ikke godt å sette opp ulike AP med samme SSID. Kan gjerne oppleve at klienten "henger" igjen på en tidligere AP, selv om en flytter seg. I tillegg vil det komme en rekke varsler om ikke godkjente SSID er oppdaget, gjerne omtalt som "rogue access point". (Dette vil vise i admin grensesnittet, klientene som kobler seg til vil ikke få noen feilmelding.) Å benytte samme kanal er ikke ensbetydende med mesh. Mange modeller mesh basert utstyr velger ulike kanaler, der 1,6 og 11 er defakto standard på 2,4 GHz. (5 GHz har flere kanaler å velge mellom.) Betydningen av WiFi mesh er basert på den selv konfigurerende radio nett løsningen de er basert på. En node kan snakke med flere andre noder, og automatisk finne den beste veien frem. Data overføres da trådløst fra en AP, via en eller flere AP, og deretter til klient. Fordelen med WiFi mesh er en slipper kabling til hvert AP. Ulempen er at den tilgjengelige båndbredden gjerne blir redusert pga. data må overføres trådløst via flere AP. En annen ulempe med mesh er det er ikke spesielt godt standardisert. Wi-Fi EasyMesh skal være en felles standard, men ikke så mye utstyr støtter denne standard pr idag? I de tilfeller det er fremført kabel kan AP forsynes med strøm via PoE, i stedet for lokal strøm der AP er montert, da unngår en at data overføres trådløs over flere AP. En rekke modeller Ubiquiti UniFi støtter mesh. Kan som en kuriositet legge til, TP-Link Deco PX50 støtter både WiFi og G.hn Powerline. Kan overføre data mellom AP via strømkablene. Velger den beste "veien" for å overføre data ved å benytte strømkabler som "antenne", eller via ordinær WiFi. Sitat Fra Wikipedia: Wireless mesh radio networks were originally developed for military applications, such that every node could dynamically serve as a router for every other node. In that way, even in the event of a failure of some nodes, the remaining nodes could continue to communicate with each other, and, if necessary, serve as uplinks for the other nodes. Endret 28. mai av toralfb
obygda Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai toralfb skrev (13 minutter siden): Det fungerer i praksis ikke godt å sette opp ulike AP med samme SSID. Kan gjerne oppleve at klienten "henger" igjen på en tidligere AP, selv om en flytter seg. I tillegg vil det komme en rekke varsler om ikke godkjente SSID er oppdaget, gjerne omtalt som "rogue access point". (Dette vil vise i admin grensesnittet, klientene som kobler seg til vil ikke få noen feilmelding.) Å benytte samme kanal er ikke ensbetydende med mesh. Mange modeller mesh basert utstyr velger ulike kanaler, der 1,6 og 11 er defakto standard på 2,4 GHz. (5 GHz har flere kanaler å velge mellom.) Betydningen av WiFi mesh er basert på den selv konfigurerende radio nett løsningen de er basert på. En node kan snakke med flere andre noder, og automatisk finne den beste veien frem. Data overføres da trådløst fra en AP, via en eller flere AP, og deretter til klient. Fordelen med WiFi mesh er en slipper kabling til hvert AP. Ulempen er at den tilgjengelige båndbredden gjerne blir redusert pga. data må overføres trådløst via flere AP. En annen ulempe med mesh er det er ikke spesielt godt standardisert. Wi-Fi EasyMesh skal være en felles standard, men ikke så mye utstyr støtter denne standard pr idag? I de tilfeller det er fremført kabel kan AP forsynes med strøm via PoE, i stedet for lokal strøm der AP er montert, da unngår en at data overføres trådløs over flere AP. En rekke modeller Ubiquiti UniFi støtter mesh. Kan som en kuriositet legge til, TP-Link Deco PX50 støtter både WiFi og G.hn Powerline. Kan overføre data mellom AP via strømkablene. Velger den beste "veien" for å overføre data ved å benytte strømkabler som "antenne", eller via ordinær WiFi. Jeg har god erfaring med AP med samme SSID rund baut. Det er dog stort sett kablet AP..og klienter er stort sett stasjonære i mitt oppsett. Mesh har jeg derimot litt dårlig erfaring med. Iblant velger utstyret snodige omveier til hovednoden gitt trådløse noder med 3 band hvor en er dedikert mesh.. Dette vil helt sikkert variere mellom ulike løsninger. Men Unifi har den fordelen at man slipper å fikle og fintune alt slik man gjerne må med andre. Hadde også valgt Unifi om jeg skulle starte på nytt nå,men skulle jeg bare utvide internet tilgang på en billig måte i en eksisterende løsning ville jeg kanskje tydd til en enkel ruter og satt den opp som AP. Har brukt mye gammelt utstyr slik..f.eks en i garasjen,en i uthus osv.. Selvfølgelig ikke på nivå med Unifi..men billig og fungerer.
JarleGutt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Driver å ser på hva jeg skal gå for med tanke på kamera, ringeklokke etc i huset. En kompis er solgt på Ubiquiti. Men for meg er det et stort minus alt av kameraer(?) etc er kablet. Har ingen ønsker om å borre i husvegger etc. Har de virkelig ikke wifi/matter/zigby devicer? Hvordan er de vs feks Tuya devicer?
agvg Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden toralfb skrev (På 28.5.2025 den 20.04): Husk Ubiquiti også har utstyr som ikke er del av UniFi serien. Da må man manuelt gå via web basert kontrollpanel. De har jo adminløsninger for dette også men det er jo nokså poengløst og ikke velge Unifi for ett slikt scenario i ett hjem.
agvg Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden toralfb skrev (På 28.5.2025 den 22.32): Det fungerer i praksis ikke godt å sette opp ulike AP med samme SSID. Kan gjerne oppleve at klienten "henger" igjen på en tidligere AP, selv om en flytter seg. I tillegg vil det komme en rekke varsler om ikke godkjente SSID er oppdaget, gjerne omtalt som "rogue access point". (Dette vil vise i admin grensesnittet, klientene som kobler seg til vil ikke få noen feilmelding.) Da har du ett system som ikke støtter roaming, på Unifi flyttes klientene rundt om kring hele tiden etter hvor de befinner seg.
Nimrad Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden JarleGutt skrev (42 minutter siden): Driver å ser på hva jeg skal gå for med tanke på kamera, ringeklokke etc i huset. En kompis er solgt på Ubiquiti. Men for meg er det et stort minus alt av kameraer(?) etc er kablet. Har ingen ønsker om å borre i husvegger etc. Har de virkelig ikke wifi/matter/zigby devicer? Hvordan er de vs feks Tuya devicer? Fordi trådløst er mindre sikkert og stabilt. Og hva mener du med kablet? Du må jo ha strøm, og batteridrevne kameraer er VIRKELIG ikke å anbefale. Instant-serien med kameraer går over WiFi, med kablet strøm, så det er alternativet ditt for ordinære kameraer. G4 Ringeklokka deres kan potensielt bruke strøm fra kabling til din ordinære ringeklokke og kommunisere over WiFi. 1
Woff Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Nimrad skrev (56 minutter siden): Fordi trådløst er mindre sikkert og stabilt. Og hva mener du med kablet? Du må jo ha strøm, og batteridrevne kameraer er VIRKELIG ikke å anbefale. SÅ ENIG! Jeg har selv meget gode erfaringer på feltet om kamera / overvåking da jeg selv har 13 kamera fra Dahua og 13 fra Unifi i daglig drift og har hatt dette i mange år nå. Alle mine nåværende kamera har POE, men jeg HAR hatt oppe både proff-kamera og de mindre proffe (Uten å fornærme noen?) med wi-fi som forbindelse til serveren. Og jeg er som nevnt enig i tidligere kommentar, dette var ustabilt til tusen! Og ha overvåking på batterier er ikke å anbefale (for å si det mildt!) Kjøp Unifi hvis du skal ha en router fra Unifi som også skal stå for opptak. Det blir veldig bra OG rimelig. Ellers er Dahua en av flere leverandører som ikke krever noen leie, men som forventer at du har en (egen) server for opptak (anbefales!) 1
minim Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden JarleGutt skrev (2 timer siden): Driver å ser på hva jeg skal gå for med tanke på kamera, ringeklokke etc i huset. En kompis er solgt på Ubiquiti. Men for meg er det et stort minus alt av kameraer(?) etc er kablet. Har ingen ønsker om å borre i husvegger etc. Har de virkelig ikke wifi/matter/zigby devicer? Hvordan er de vs feks Tuya devicer? Det er mange som anbefaler å skille wifi/nettverk og NVR/kamera fordi Ubiquiti er propreitært. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det, men forstår det slik at Ubiquiti sin NVR trenger ubiquiti kamera og at man blir litt låst i økosystemet om en har andre kamera som ønskes integrert. Nettverksdelen til ubiquiti med unifi admin verktøy er virkelig bra så tviler ikke på at de har fått til bra NVR løsning også, men jeg hadde sjekket opp i det med om løsning er kompatibel med andre kameraer igjen om det er et problem du kommer borti. 1
JarleGutt Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 40 minutes ago, Woff said: SÅ ENIG! Jeg har selv meget gode erfaringer på feltet om kamera / overvåking da jeg selv har 13 kamera fra Dahua og 13 fra Unifi i daglig drift og har hatt dette i mange år nå. Alle mine nåværende kamera har POE, men jeg HAR hatt oppe både proff-kamera og de mindre proffe (Uten å fornærme noen?) med wi-fi som forbindelse til serveren. Og jeg er som nevnt enig i tidligere kommentar, dette var ustabilt til tusen! Og ha overvåking på batterier er ikke å anbefale (for å si det mildt!) Kjøp Unifi hvis du skal ha en router fra Unifi som også skal stå for opptak. Det blir veldig bra OG rimelig. Ellers er Dahua en av flere leverandører som ikke krever noen leie, men som forventer at du har en (egen) server for opptak (anbefales!) Vil ikke kapre hele tråden her, så laget egen ny tråd her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå