Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i forbindelse med prolaps

Gjest e047c...d27

Anbefalte innlegg

Gjest e047c...d27
Skrevet

Hei, holder på å klikke i vinkel pga smerter i forbindelse med prolaps.

Er det noen som har gode tips for å døyve smertene? Så langt har ingenting fungert, har prøvd paracet, og paracet/ibux mix, og paralgin forte (1stk).

Har og prøvd både varmeflaske, og ispose. Dette gjorde ting verre føler jeg.

Jeg tenkte ikke jeg skulle bli nødt til å kontakte legevakt, det er siste utvei og vil ikke være til bry om jeg kan vente til nødtime hos fastlege i morgen.

Å være oppe å røre på seg døyver litt en liten stund, men jeg har rørt såpass mye på meg nå at det begynner å gjøre vondt verre..

Tips mottas med takk. 

Anonymous poster hash: e047c...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Beste å gjøre med prolaps er å ligge, hvis du må sitte så sitt i en lenestol slik at du kan sitte som i en campingstol, altså med bena fremover og hodet godt bakover. Gå rundt litt i små porsjoner og legg deg ned, å sitte er egentlig fy fy med prolaps. Om du har en fotballbane med kunstgress i nærheten skal du gå der eller i mykt og litt kupert terreng - ikke gå på asfalt og grusvei, det er altfor hardt.

Du kan gjøre enkelte øvelser for å styrke muskulaturen i mage/hoftene/bekkenet om dette ikke er helt forferdelig vondt, book time hos fysioterapaut så fort som mulig. Dette hjalp ganske mye for meg. Første prolapsen var det 6 mnd på krykker, nå er jeg halveis inn i opptreningen etter andre prolapsen (det er lett for å kommer flere når du først har fått en) og alt er mye enklere enn første gangen, mest fordi jeg gjør ting riktig og trener riktigere.

Hvis du oppdager forstoppelse/liten urin lekkasje skal du umiddelbart kontakte fastlege og be om henvisning, dette kommer da av prolaps komplikasjoner med trykk på nerve/tap av funksjon og muskelkontroll i underlivet. Veldig viktig å få addressert dette før du "presser" på deg en prolaps i tykk/ende tarmen også.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Gjest e047c...d27
Skrevet
Kakkelfant skrev (6 minutter siden):

Du kan gjøre enkelte øvelser for å styrke muskulaturen i mage/hoftene/bekkenet om dette ikke er helt forferdelig vondt, book time hos fysioterapaut så fort som mulig. Dette hjalp ganske mye for meg. Første prolapsen var det 6 mnd på krykker, nå er jeg halveis inn i opptreningen etter andre prolapsen (det er lett for å kommer flere når du først har fått en) og alt er mye enklere enn første gangen, mest fordi jeg gjør ting riktig og trener riktigere.

Dette er aktivt blitt gjort siden forrige forløp, men takk for råd. 👍 Forrige forløp ble jeg lagt inn på sykehus. 

Kakkelfant skrev (9 minutter siden):

Beste å gjøre med prolaps er å ligge, hvis du må sitte så sitt i en lenestol slik at du kan sitte som i en campingstol, altså med bena fremover og hodet godt bakover. Gå rundt litt i små porsjoner og legg deg ned, å sitte er egentlig fy fy med prolaps. Om du har en fotballbane med kunstgress i nærheten skal du gå der eller i mykt og litt kupert terreng - ikke gå på asfalt og grusvei, det er altfor hardt.

Det går greit å ligge i sengen, men jeg blir gal om det er det eneste jeg kan gjøre. 😅 Umulig å holde hode okkupert med andre ting der så da blir det grubling å mental uhelse i tillegg. Skal prøve det du sier om lenestol. 👍

Kakkelfant skrev (12 minutter siden):

Hvis du oppdager forstoppelse/liten urin lekkasje skal du umiddelbart kontakte fastlege og be om henvisning, dette kommer da av prolaps komplikasjoner med trykk på nerve/tap av funksjon og muskelkontroll i underlivet. Veldig viktig å få addressert dette før du "presser" på deg en prolaps i tykk/ende tarmen også.

Ja, vet. 👍🙂 Er ikke første "rodeo", men første gang mens jeg går på medisin som tar knekken på det jeg har av smertestillende fra tidligere forløp, derav frustrasjonen. 🙄

Men takk for det du deler, setter veldig pris på det. 👍❤️

Skrevet
5 minutes ago, Guest e047c...d27 said:

Det går greit å ligge i sengen, men jeg blir gal om det er det eneste jeg kan gjøre. 😅 Umulig å holde hode okkupert med andre ting der så da blir det grubling å mental uhelse i tillegg. Skal prøve det du sier om lenestol. 👍

Jeg flyttet sengen til stua og så meg igjennom alle episoder av "alt som er" av serier. Det tar tid før kroppen reparerer dette selv, og operasjon kan du bare glemme med mindre du får sterkt nedsatt følelse/funksjon i ben/underliv osv.

Gjest e047c...d27
Skrevet
Kakkelfant skrev (6 minutter siden):

Jeg flyttet sengen til stua og så meg igjennom alle episoder av "alt som er" av serier. Det tar tid før kroppen reparerer dette selv, og operasjon kan du bare glemme med mindre du får sterkt nedsatt følelse/funksjon i ben/underliv osv.

Det er desverre uaktuelt her. 🙂

Fikk det sist, med svikt i ene beinet. Ergo sykehusinnleggelse. Regner med at det kanskje blir gjort noe denne gang, om jeg skal tro legen som foretok etterkontroll.👍

Skrevet
Gjest e047c...d27 skrev (På 23.5.2025 den 0.14):

Er det noen som har gode tips for å døyve smertene? Så langt har ingenting fungert, har prøvd paracet, og paracet/ibux mix, og paralgin forte (1stk).

Jeg tenkte ikke jeg skulle bli nødt til å kontakte legevakt, det er siste utvei og vil ikke være til bry om jeg kan vente til nødtime hos fastlege i morgen.

Å være oppe å røre på seg døyver litt en liten stund, men jeg har rørt såpass mye på meg nå at det begynner å gjøre vondt verre..

Tips mottas med takk. 

Når prolapset er ferskt og betydelig så vil så lite som vekten av overkroppen øke presset på prolapset å forverre trykket mot nerverøttene, toleransen for bevegelsestrening er nær null. Da må man for det meste ligge eller sitte bakoverlendt og ta betennelsesdempende jevnlig. Dette må man gjøre til prolapset er tørket inn, varigheten er avhengig av størrelsen på prolapset(2-6uker). Når prolapsen er tørket inn merker man en betydelig smertereduksjon, da kan begynne med fysikalsk rehabilitering. Ikke tro på almennpraktiserende leger som sier du må på fysikalsk behandling så snart som mulig, dette vil forverre og forlenge tilstanden pga toleransegrensen er for lav når prolapset ikke er tørket inn og presset på nerverøttene er for stort(nevral betennelsestilstand).

• Liker 2
Skrevet

Tips mottas med takk. 

Føler med deg. Hatt i nakke og i rygg. Tramadol(opiat) hadde noe virkning på meg, men svært begrenset. Jeg fant en ligge-sitte stilling med puter i sofaen som fungerte bedre enn annet. I tillegg til å vandre litt så forble jeg der dag som natt. 

Siden fastlegen var så jævlig påståelig og kverulant(påstod lumbago) tvang jeg med til et MR. Får man vanligvis ikke hvis ikke operasjon er på trappene. Viste et betydelig prolaps selvsagt.

Det går over, kjære deg. Og som noen sier. For all del ikke la noen pelle på det, fysio eller annet. Og i hvert fall ikke en ivrig kiropraktor. Da kan du ende i rullestol.

• Liker 3
Skrevet

Tips mottas med takk. 

Har ingen erfaring med prolaps, men da jeg skadet kneet (måtte sy 9 sting) så første natta funket det ikke med 1 paralgin F, men forsøkte 2 dagen / natten etterpå. Det funket. Reduserte mengden utover første uka, man bør aldri bruke mer enn man absolutt må.

• Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Har ingen erfaring med prolaps, men da jeg skadet kneet (måtte sy 9 sting) så første natta funket det ikke med 1 paralgin F, men forsøkte 2 dagen / natten etterpå. Det funket. Reduserte mengden utover første uka, man bør aldri bruke mer enn man absolutt må.

Og for ca 1/3 av befolkningen virker ikke paralgin forte i det hele tatt. Det omdannes ikke kodein hos mange.

• Liker 1
Gjest e047c...d27
Skrevet

Takker for alle svar. Setter stor pris på det. ❤️

Noe av problematikken her var at jeg går på en medisin som "slår av" effekten av nesten all smertestillende bortsett fra ibux og paracet osv.

Var til nødtime hos legekontoret på fredag og fikk beskjed om å kutte ut den midlertidig. Går nå på 2x paralgin 3x ganger om dagen, og 3x1 volta-ett eller annet 3 ganger daglig. Er noenlunde levbart nå. (Vikarlege)

Skal til fastlege nå enten i morgen eller tirsdag, så blir vel ortopedisk på sykehus jeg var innlagt på sist, koblet på. Prolaps med innleggelse i juni ifjor, fysio siden da. Nå først på nyåret at jeg har nådd ett nivå der jeg kan leve noenlunde normalt igjen, også starter det på att.. 😂

Er dokumentert godt siden ifjor så mulig det blir operasjon. 👍

• ilpostino endret tittelen til Smerter i forbindelse med prolaps
Skrevet

Når jeg fikk kraftig prolaps for en del år siden skrev legen min ut Nozinan,det er det verste møkka jeg noen gang har fått i meg. Så for al del styr unna det. Ble helt tørr i munnen og litt sløv og det hjalp ikke mot smertene.

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Jobs said:

Når jeg fikk kraftig prolaps for en del år siden skrev legen min ut Nozinan,det er det verste møkka jeg noen gang har fått i meg. Så for al del styr unna det. Ble helt tørr i munnen og litt sløv og det hjalp ikke mot smertene.

Ikke så veldig rart da det er en form for antipsykotika

" It is a low-potency antipsychotic (approximately half as potent as chlorpromazine) with strong analgesic, hypnotic and antiemetic properties that are primarily used in palliative care.[2][3]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Levomepromazine

• Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Tramadol(opiat) hadde noe virkning på meg

Bruker Tramadol (Nobligan) selv, har brukt dette for ryggplager i 30+ år og det fungerer BRA! Vil til og med ANBEFALE dette for den typen smerter. Jeg bruker en daglig dose på 200 mg (4 tabletter) og øker til 3-400 mg ved kraftige smerter.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du klarer å gå bruk sko med tykke gummi såler.
Blir du liggende lenge så låser grunn musklene i magen seg og og den vil stramme opp musklene som går til ryggen og det er ikke bra.
Du bør finne en fysioterapaut eller massør som kan løse grunn musklene i magen.
Dette lærte jeg av ei fra Kambodia som var den beste massøren jeg har vært bort i mitt lange liv.
Prolapsen er jo der men dette kan lette litt.
Hørt med en Fysioterapaut.

• Liker 1
Gjest f8e10...e1c
Skrevet

snakk med lege og få resept på 500mg naproxen (hjelper på nerverøttene der prolapsen ligger) og 1G paracet. En kombi av dette hjelper

Paracet hjelper absolutt ikke mot mekanisk smerte noe proalps ofte er. Det er her naproxen kjem inn

Anonymous poster hash: f8e10...e1c

Gjest e047c...d27
Skrevet
Gjest f8e10...e1c skrev (På 1.6.2025 den 4.20):

snakk med lege og få resept på 500mg naproxen (hjelper på nerverøttene der prolapsen ligger) og 1G paracet. En kombi av dette hjelper

Paracet hjelper absolutt ikke mot mekanisk smerte noe proalps ofte er. Det er her naproxen kjem inn

Anonymous poster hash: f8e10...e1c

Ts her, går på paralgin og volta-ett eller annet 50 mg nå. Har aldri fått effekt av naproxen eller nobligan.

Status pr dags dato, situasjon er likedan som da tråd ble opprettet, dog litt bedre nå når smertestillende fungerer bittelitt.

Er sendt haste-henvisning til sykehus (hvem vet hvor lenge det tar doh), så tar vi det derifra. Fysio og alt det der er prøvd ut. 

Skrevet
Gjest e047c...d27 skrev (32 minutter siden):

Ts her, går på paralgin og volta-ett eller annet 50 mg nå. Har aldri fått effekt av naproxen eller nobligan.

Status pr dags dato, situasjon er likedan som da tråd ble opprettet, dog litt bedre nå når smertestillende fungerer bittelitt.

Er sendt haste-henvisning til sykehus (hvem vet hvor lenge det tar doh), så tar vi det derifra. Fysio og alt det der er prøvd ut. 

Ønsker deg lykke til og håper  du får en bedre fremtid.
Men med dagens helsekøer tar ting altfor lang tid.
Og folk som deg og min kone(noe helt annet) lider.

• Liker 1
Skrevet
Gjest e047c...d27 skrev (16 timer siden):

Er jo bare ti dager siden tråden ble opprettet så det vil uansett være altfor tidlig med fysikalsk rehabilitering(se min tidligere post). 

Naproxen, ibux(ibuprofen) og voltaren(diklofenak) er innenfor samme type betennelsesdempende(NSAID) og vil derfor ha lignende effekt. De skal aldri blandes og man skal derfor kun ta en av delene når man går på betennelsesdempende. Personlig synes jeg voltaren har fungert hakke bedre på senebetennelse i forbindelse med partielle rupturer enn ibux men på betente/irriterte nerverøtter så har ibux fungert greit, men det er først å fremst en tålmodighetsprøve av dimensjoner og man er invalid i lang tid før det begynner å gå seg til.

Gjest e047c...d27
Skrevet

Ts her.

Har fått beskjed om at henvisning til sykehus har prioritet hos dem, og at de kun må sortere en kabal for at jeg skal få time fort.

Fordelen ved å være innlagt hos dem for ett års tid siden går jeg utifra.

Det begynner å bli meget trangt der prolapsene oppstår sånn om det og har noe å si.

Skrevet
Gjest e047c...d27 skrev (14 timer siden):

Ts her.

Har fått beskjed om at henvisning til sykehus har prioritet hos dem, og at de kun må sortere en kabal for at jeg skal få time fort.

Fordelen ved å være innlagt hos dem for ett års tid siden går jeg utifra.

Det begynner å bli meget trangt der prolapsene oppstår sånn om det og har noe å si.

Når et prolaps ikke trekker seg tilstrekkelig tilbake men blir stående å stange mot nerverøttene å skape kronisk inflammasjon, irritasjon og betydelige nervesmerter så kan det være et argument for å få en operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...