Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
wil skrev (1 time siden):

Evil-Duck: Var det noen spesiell grunn til akkurat Kubuntu (Plasma)? På en 9 år gammel Laptop, så ville det vel vært mer praktisk med Xubuntu?

Mest fordi jeg bruker KDE Plasma på CachyOS og er det jeg er vandt med, så tenkte det var greit å få inn ett DE som jeg selv er vandt med ettersom det trolig er jeg som blir tech support.  Så skal jo Kubuntu LTS være dønn stabilt.

Det er jo ikke en dårlig PC heller (bare for gammel for Windows 11), ettersom det er eldre Dell Precision workstation med 7th gen i7HQ CPU og Nvidia Quadro grafikk, 32 gb ram osv. Så at det er så ekstremt lightweight er heller ikke så fryktelig viktig. Egentlig en ganske kapabel PC som ikke er noe grunn til å kaste på dynga bare fordi windows dropper support.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvde meg på Zorin 18 Core på laptopen (I7,16gb,2060RTX)

-Første som skjer er jo at musen ikke virker. En RAKK mus jeg har kjøpt i Asia. Greit nok å fikse

-2 SSDer og 1 HDD - Kun SSD med OS blir "mountet" automatisk ved start. Greit nok å fikse

-Som forventet tull med nVidia drivere. Bildet blinker og herjer med oppløsning. Spill av en video,og det hele bare går fullstendig bananas. Fullscreen er umulig. Ikke klart å fikse dette. Prøvd 6 forskjellige drivere.

-Nettverksdisk virker ikke. Den finner den,men gir bare feilmelding. Det er noe krøll med SMB1 protokollen,men alle "kjente" fikser gav ikke tilgang til disken som jeg kunne finne.

-Dosbox-X som jeg er ganske så glad i - Virker overhodet ikke. Hva alternativer finnes? Må jo kunne tas på egen kappe,da jeg ikke vet om alternativer.

-Hele OSet oppfattes som treigt,uresponsivt og laggete. Noe må skyldes skjermkortdriverne,men alt tar minst 1 sekund mer en på Windows 11. Ikke klart å finne ut om dette er en "feature" eller om noe er galt. Søker man på Google,er dette visstnok "vanlig" hvordan kan man synes dette er tilfredstillende?

Kun brukt noen timer på dette,men synes man dette er "lett" ? Jeg har også mer erfaring en mange andre. Dette er helt tilfeldig installasjon av Linux,og en relativt populær distro. PC hardware må kunne oppfattes som "nyere" og kompatibelt med det meste. Windows 11 virker bare ved ny installasjon. Så hvor brukervennlig er egentlig Linux? Som nettopp er poenget mitt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
wil skrev (1 time siden):

Evil-Duck: Var det noen spesiell grunn til akkurat Kubuntu (Plasma)? På en 9 år gammel Laptop, så ville det vel vært mer praktisk med Xubuntu?

Kubuntu er lett nok så om en har f.eks 8GB RAM, så er det det jeg ville valgt om en ikke har mindre RAM.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (28 minutter siden):

Så hvor brukervennlig er egentlig Linux? Som nettopp er poenget mitt. 

Jeg vet ikke hva vi gjør forskjellig for å ha så ulike erfaringer. Jeg har nå vært innom både Bazzite og CachyOS på hoved-PC-en min, som består av nærmest utelukkende cutting-edge maskinvare (Nvidia 5090, AMD 9950X3D, AM5 X670E-hovedkort). Ingen problemer, alt har fungert fra start. Det mest komplekse jeg måtte gjøre i Cachy var å skrive "sudo pacman -S cachyos-gaming-meta" i terminalen for å laste ned og installere alt av spillrelaterte pakker. Ellers har alt fungert utmerket, og i Bazzite slapp jeg å gjøre noe som helst.

Jeg har også en Plex-server som kjører Ubuntu LTS på en AtomMan X7 Ti, en kinesisk mini-PC med Intel Core Ultra 9 185H. Jeg installerte Ubuntu helt vanlig, og alle drivere var på plass og fungerte fra start. Jeg installerte Plex via Discover-appen, mountet mappene med filmer og serier fra NASen min via SMB, og satte opp Plex akkurat som på en Windows-maskin. Forskjellen er at jeg nå har en Plex-server med uavbrutt oppetid siden installasjon, i motsetning til Windows-installasjonen jeg tidligere brukte på samme PC, som stadig krasjet på grunn av problemer med NVMe-håndteringen til windows i nyere tid.

Nå la jeg også inn Kubuntu på en eldre workstation-laptop, igjen uten noe som helst kluss. Alt fungerte fra første oppstart etter installasjon: lyd, nettverk, lysstyrkejustering, alt.

Så vi har nok ganske forskjellige erfaringer når det gjelder Linux og brukervennlighet, i hvert fall. Men  når det kommer til laptoper er det selvfølgelig litt avhengig av produsent og hvor godt tilrettelagt dette er for Linux, hvor noen produsenter er flinke og andre ikke fult så flinke.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg vet ikke hva vi gjør forskjellig for å ha så ulike erfaringer. Jeg har nå vært innom både Bazzite og CachyOS på hoved-PC-en min, som består av nærmest utelukkende cutting-edge maskinvare (Nvidia 5090, AMD 9950X3D, AM5 X670E-hovedkort). Ingen problemer, alt har fungert fra start. Det mest komplekse jeg måtte gjøre i Cachy var å skrive "sudo pacman -S cachyos-gaming-meta" i terminalen for å laste ned og installere alt av spillrelaterte pakker. Ellers har alt fungert utmerket, og i Bazzite slapp jeg å gjøre noe som helst.

Jeg har også en Plex-server som kjører Ubuntu LTS på en AtomMan X7 Ti, en kinesisk mini-PC med Intel Core Ultra 9 185H. Jeg installerte Ubuntu helt vanlig, og alle drivere var på plass og fungerte fra start. Jeg installerte Plex via Discover-appen, mountet mappene med filmer og serier fra NASen min via SMB, og satte opp Plex akkurat som på en Windows-maskin. Forskjellen er at jeg nå har en Plex-server med uavbrutt oppetid siden installasjon, i motsetning til Windows-installasjonen jeg tidligere brukte på samme PC, som stadig krasjet på grunn av problemer med NVMe-håndteringen til windows i nyere tid.

Nå la jeg også inn Kubuntu på en eldre workstation-laptop, igjen uten noe som helst kluss. Alt fungerte fra første oppstart etter installasjon: lyd, nettverk, lysstyrkejustering, alt.

Så vi har nok ganske forskjellige erfaringer når det gjelder Linux og brukervennlighet, i hvert fall. Men  når det kommer til laptoper er det selvfølgelig litt avhengig av produsent og hvor godt tilrettelagt dette er for Linux, hvor noen produsenter er flinke og andre ikke fult så flinke.

Ja,skulle ønske at jeg hadde din erfaring med det.

Nå fikk jeg fikset nettverksdisken. Installerte Samba på nytt,og gikk gjennom alt på ny,og da plutselig virket den. Ellers har jeg fått fikset det jeg hadde av problemer til nå. Men synes fortsatt hele OSet er ganske treigt. Det føles ikke "snappy og raskt" i det hele tatt. Men har jo fprtsatt endel problemer med nVidia driverne som kan være mye av synderen.

Skrevet
18 hours ago, BamseMums80 said:

Hvorfor??? Hvordan ender dere som klager over at Linux er vanskelig opp med å kjøre de særeste hobby varianter av Linux? 

Hvorfor bruker du ikke en mer standard Linux distribusjon enn en variant av Ubuntu satt sammen av to brødre? De er sikkert flinke men du burde gå for en mer "vanlig" variant dersom du ikke er spesielt interessert i å tukle med operativsystemet ditt. 

Ubuntu

Fedora

Debian

Linux Mint

Er alle langt mer brukt ( ikke bruk distrowatch som kilde ellers begynner jeg med selvskading ) og har et større team bak seg som bør gjøre opplevelsen mindre grusom.

Nei, maskinen din skal ikke være treg med Nvidia kort. Jeg har faktisk nylig satt opp en AI Maskin med RHEL og et 5090 kort. Fungerte helt fint. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Her er en med negative merknader til Zorin 18:

Jeg har bare myst kjapt gjennom, og oppfatter at han mener at Zorin 18 er for mye forenklet, og mangler effektiv støtte til nyeste/råeste hardware (bla pga Zorins manglende Wayland-støtte, hva nå enn det er). Det finnes andre distro som er bedre for slik hardware, ifølge fyren jeg vet null og niks om. Så ta det med noen kilo salt.

Min konklusjon er at jeg med mine to laptops fra 2010 og 2019 neppe har hardware i den problematiske kategorien :) Så jeg skal se om jeg får testet Zorin litt ila helgen - hovedsaken er at jeg nå vil bort fra Microsoft (blir mer og mer en abonnements-pusher), men ha et arbeidsmiljø som er lett å kjenne seg igjen i for en som har brukt Win siden 3.11. 

Tipper 2010-modellen (en Acer med i5-450M, 8GB DDR3 RAM, 1TB SSD, ATI HD5650) vil være ganske uproblematisk. 2019-modellen vil jeg bli overrasket om alt funker på, det er en 2-i-1 fra HP (i7 8565U, 16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD, onboard Intel UHD Graphics 620) som går fra fysisk tastatur til skjermtastatur og pad-modus når man folder den baklengs, og skjermbildet skal rotere for både liggende og stående visning. Går neppe bra :huh: :) 

• Liker 1
Skrevet
a_aa skrev (12 timer siden):

Her er en med negative merknader til Zorin 18:
...

Jeg har bare myst kjapt gjennom, og oppfatter at han mener at Zorin 18 er for mye forenklet,

Jeg gadd ikke se video'en men som det står "It's just Ubuntu with Gnome-extensions", og det er jo fullstedig riktig, nesten for alle praktiske formål, ihvertfall. Wayland var støttet i versjon 17 også ser jeg på Zorin forum, så der tar han feil. Men, funker ikke Ubuntu med Gnome for deg så funker neppe Zorin heller. 

For alle praktiske formål er Zorin veldig likt Ubuntu, men de har tatt seg bryet med å polere vekk det som måtte være igjen av skarpe kanter i Ubuntu, og så er desktop'en litt annerledes enn stock Ubuntu. Vet ikke hva han mener med at det er blitt "for enkelt", men sliter litt med å se hvordan det kan være et problem. For meg er arbeidsflyten helt lik som i Ubuntu, men alt tar seg litt bedre ut og ser litt mer konsistent og ryddig ut. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (På 22.10.2025 den 19.41):

-Første som skjer er jo at musen ikke virker. En RAKK mus jeg har kjøpt i Asia. Greit nok å fikse

I praksis Ubuntu 24.04, det er et eller annet som skurrer når selv ikke musa di ikke virker. Ser at det samme gjelder tastaturet. Det er jo mildt sagt uvanlig. Som jeg nevnte i et annet innlegg så er det jo sånn at mye av hardwarestøtten i Windows leverers av hardware-produsenten. Slik er det ikke i Linux, og dermed kan det være problem med driverstøtte for obskur hardware (som tastaturet ditt åpenbart er når du må dille med firmware og whatnot for at det skal funke i det heletatt).

Kan også kjenne meg igjen i nvidia-problemene dine, men det er for mange, mange år siden. Som du sier er de antagelig skyld i både lagging og problemer med videoavspilling. Husk at de er levert av nvidia. Sist jeg kobla meg på et smb-share var det null problemer, men det er lenge siden. Det er selvfølgelig ikke vanlig at alt tar ett sekund lengre tid på Linux enn på Windows, det fins nok av benchmarks man kan lete opp om man lurer på ytelsen. 

Edit: mrk. også at du kan kjøre moderne linux på gammel/treg hardware og få brukbar ytelse takket være valgfriheten på desktop-implementasjon. Har du en gammel pc, eller en raspberry pi osv. trenger du ikke treske rundt på KDE eller Gnome. 

Endret av quantum
  • Liker 1
Skrevet
Locrin skrev (20 timer siden):

Hvorfor??? Hvordan ender dere som klager over at Linux er vanskelig opp med å kjøre de særeste hobby varianter av Linux? 

Tildels enig, men om man baserer seg på en "spin" av en av de distroene du nevner så kan man stort sett fortsatt forvente at alt "bare virker" i like stor grad som på "originalen". 

Skrevet
BamseMums80 skrev (På 20.10.2025 den 11.14):

De fleste som er knallhard på Linux her inne er uansett folk som overhodet ikke representerer "de fleste" da de sitter med keyboardet 100% av tiden,og gjør selv det mest enkle av tasks i terminalen. Bruker PCen som en Windows bruker overhodet ikke kan kjenne seg igjen i. Det er og en bølge av panikkbrukere som lever i limbo pga Windo

Tro det er veldig få ordinære bruker som kjenner seg igjen i dette, terminalen brukes veldig skjelden, hvor ofte bruker du power shell på winboksen? 

Har har helt ordinære bruker på Ubuntu og Kbubtu, så langt null problem.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Tro det er veldig få ordinære bruker som kjenner seg igjen i dette, terminalen brukes veldig skjelden, hvor ofte bruker du power shell på winboksen? 

Det koker vel til slutt ned til at smaken er som baken. Selv kunne jeg levd helt fint med Windows, men foretrekker å la være. 

Skrevet
quantum skrev (Akkurat nå):

Det koker vel til slutt ned til at smaken er som baken. Selv kunne jeg levd helt fint med Windows, men foretrekker å la være. 

Ja, kuttet ut Windows for egen del for ca 20 år siden, driver bare med Windows når jeg får betalt for det i form av support. Nå har vel faktisk ingen Windows-installasjoner igjen, blir sur og grinete må jeg bruke det. Er like likedan med macOS, du må pent gjøre som Appel vil du skal gjøre. Ikke noe for meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (8 minutter siden):

Det var ikke terminalen som var problemet, der var bruk av keyboard, stod det. Vil man unngå det bør man kjøre Linux i form av Android på et nettbrett. 

Endret av quantum
Skrevet (endret)
quantum skrev (10 minutter siden):

Det var ikke terminalen som var problemet, der var bruk av keyboard, stod det. Vil man unngå det bør man kjøre Linux i form av Android på et nettbrett. 

Men du skal ha ett sært tastatur skal det være ett problem, og kan vel knapt kalles ett argument for og ikke bruke Linux på generell basis, jeg sliter med at Windows ikke vil kjøre gamle usb serieportadaptere, møkka produsenten har valgt og ikke støtte nyere Windows og denne plagen av ett OS har ikke noen universaldrivere for slik enkel hardware, men dette er jo ikke veldig relevant for de fleste Windows-brukere.

Men selvsagt kan det løses med en Linux-PC, kjøre det via socat, og la socat rute serieporten til Windows-boksen. Vel, ett eksempel på at enkle ting ikke fungere på Windows.

Endret av agvg
Skrevet
BamseMums80 skrev (På 30.9.2025 den 16.43):

Dette er Linux bra på,og stort sett det jeg bruker det til: Dersom andre ikke bruker det utover dette,så forstår jeg hvorfor man favoriserer Linux fremfor Windows.

Screenshot from 2025-09-30 16-31-50.png

Ser ut som noe retro-gaming-greier? Vil som sagt ikke anbefale Linux som gamingplattform, medmindre du vet på forhånd at det funker bra med de spillene du spiller. Kanskje noe emuleringsgreier for å få opp forhistoriske commodore-64-spill? Men noe av pointet er vel å prøve seg på nye spill når disse kommer ut? Da får du fort en dårlig opplevelse med Linux tror jeg ... utover det så kan jeg bekrefte at folk bruker Linux til mye annet enn å titte på gamle videoer og høre på Radio Sandnes. 

Kan du forklare hvorfor du velger å gjøre akkurat disse tre tingene på LInux og ellers bruker Windows til alt annet? Det virker jo veldig overkill å ha en egen linux-boks til dette? 

Skrevet
agvg skrev (6 minutter siden):

Men du skal ha ett sært tastatur skal det være ett problem, og kan vel knapt kalles ett argument for og ikke bruke Linux på generell basis, jeg sliter med at Windows ikke vil kjøre gamle usb serieportadaptere, møkka produsenten har valgt og ikke støtte nyere Windows og denne plagen av ett OS har ikke noen universaldrivere for slik enkel hardware, men dette er jo ikke veldig relevant for de fleste Windows-brukere.

Men selvsagt kan det løses med en Linux-PC, kjøre det via socat, og la socat rute serieporten til Windows-boksen. Vel, ett eksempel på at enkle ting ikke fungere på Windows.

95% av alt jeg trenger av software kjører like fint på Windows som på Linux, forskjellen ligger i hvordan opplevelsen er når jeg bruker denne softwaren. Det koker vel ned til desktop-opplevelsen og shellet, for min del. Minste motstands vei er Linux. 

• Liker 1
Skrevet
quantum skrev (48 minutter siden):

95% av alt jeg trenger av software kjører like fint på Windows som på Linux, forskjellen ligger i hvordan opplevelsen er når jeg bruker denne softwaren. Det koker vel ned til desktop-opplevelsen og shellet, for min del. Minste motstands vei er Linux. 

Jeg synes det så utrolig mye behageligere og bruke Linux, kjører Kbubtu, så standard som mulig, har nerdet fra meg men nå man startet med Linux var det bratt, det var vel Redhat 5 eller 6, begynner og bli noen år siden.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
quantum skrev (1 time siden):

Vil som sagt ikke anbefale Linux som gamingplattform, medmindre du vet på forhånd at det funker bra med de spillene du spiller. Kanskje noe emuleringsgreier for å få opp forhistoriske commodore-64-spill? Men noe av pointet er vel å prøve seg på nye spill når disse kommer ut? Da får du fort en dårlig opplevelse med Linux tror jeg ... 

Det du sier er ikke feil, men jeg synes likevel det blir fremstilt litt skjevt. Min erfaring er at spilling på Linux i praksis fungerer omtrent som på Windows, så lenge du holder deg innenfor Steam. Det er minimalt med fikling, i verste fall må du legge til en enkel launch option for et spill som krangler litt. https://www.protondb.com er et fantastisk verktøy for å sjekke kompatibilitet, men i de aller fleste tilfellene er det bare å trykke "Play" og spille som vanlig.

Ønsker man å spille via andre launchere, finnes både Lutris og Heroic, som fungerer veldig bra. Det krever litt mer oppsett, men eksempelvis ikke noe vanskeligere enn å konfigurere GOG Galaxy til å samle flere launchere på Windows.

Unntaket, som "alle" vet om, er selvsagt online spill med kernel level anticheat, disse fungerer ikke, og kommer neppe til å gjøre det med det første heller, før utviklerne finner en bedre måte å gjøre det på enn å fylle maskiner med malware for anticheats.

Alt i alt er mitt inntrykk av gaming på Linux i dag at det fungerer så å si smertefritt. Nvidia har endelig begynt å ta Linux mer seriøst og jobber aktivt med å forbedre driverne sine, noe en ser resultater av den siste tiden.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...