Gjest d3e5d...e0a Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Jeg begynte i ny jobb i januar, altså fikk jeg feriepenger opptjent i fjor i sluttoppgjøret, i år skal jeg ha 3(juli) +1 (høst) uke ferie og vil trekkes i feriepenger for disse ukene i juni. Men jeg får heller ikke lønn for de ukene jeg ikke jobber i juli. Hvorfor trekkes man dobbelt? Anonymous poster hash: d3e5d...e0a
Salvesen. Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Gjest d3e5d...e0a skrev (3 minutter siden): Jeg begynte i ny jobb i januar, altså fikk jeg feriepenger opptjent i fjor i sluttoppgjøret, i år skal jeg ha 3(juli) +1 (høst) uke ferie og vil trekkes i feriepenger for disse ukene i juni. Men jeg får heller ikke lønn for de ukene jeg ikke jobber i juli. Hvorfor trekkes man dobbelt? Anonymous poster hash: d3e5d...e0a man trekkes ikke feriepenger, du får bare ikke lønn. 1
iGlenn Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Om jeg forstår spørsmålet ditt rett; Du vil ikke trekkes, du får bare ikke feriepenger fra den nye jobben siden du ikke har opptjent feriepenger fra i fjor. Feriepengene du fikk utbetalt i sluttoppgjøret fra den forrige jobben er de feriepengene du har for i år. 1
Herr Brun Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Gjest d3e5d...e0a skrev (1 time siden): Jeg begynte i ny jobb i januar, altså fikk jeg feriepenger opptjent i fjor i sluttoppgjøret, i år skal jeg ha 3(juli) +1 (høst) uke ferie og vil trekkes i feriepenger for disse ukene i juni. Men jeg får heller ikke lønn for de ukene jeg ikke jobber i juli. Hvorfor trekkes man dobbelt? Anonymous poster hash: d3e5d...e0a Du skal ikke trekkes dobbelt. Enten skal du trekkes i lønn i juni (men da uten utbetaling av feriepenger fordi du ikke har opptjent feriepenger), eller så skal du trekkes i lønn når du faktisk tar ut ferien. Om arbeidsgiver trekker deg både i juni og på ferietidspunktet gjør de feil, men det ville være en veldig rar feil å gjøre så jeg ville dobbeltsjekket om dette faktisk var planen deres. 2 1
Wheeljack Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Arbeidsgiver er lovpålagt å påse at du tar ut ferie, men tror det kan gies unntak for første året i ny jobb dersom man ikke har feriepenger samla opp. Som andre har sagt, så har du fått feriepenger fra ifjor fra tidligere arbeidsgiver. Når du da trekkes i lønn for ferie av ny arbeidsgiver så har ikke den nye arbeidsgiver noen feriepenger å betale ut til deg. En veldig utbredt praksis er for arbeidsgiver å trekke 5 ukers ferie samme måned som feriepenger utbetales. Dette gjør at arbeidstaker kan i teorien ta ut disse dagene når man vil gjennom året (i samråd med arbeidsgiver såklar). Tar du f.eks tre feriedager i oktober, så har du allerede blitt trukket i lønn for disse i juni/juli. 1
Gjest d3e5d...e0a Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Herr Brun skrev (På 21.5.2025 den 11.01): Du skal ikke trekkes dobbelt. Enten skal du trekkes i lønn i juni (men da uten utbetaling av feriepenger fordi du ikke har opptjent feriepenger), eller så skal du trekkes i lønn når du faktisk tar ut ferien. Om arbeidsgiver trekker deg både i juni og på ferietidspunktet gjør de feil, men det ville være en veldig rar feil å gjøre så jeg ville dobbeltsjekket om dette faktisk var planen deres. Takk. Vil det si at om jeg trekkes i lønn for feire i juni, så vil jeg motta vanlig lønn i juli når jeg da tar ut tre uker ferie?Jeg er redd for at jeg blir trukket 4 uker ferie i juni og tre uker i juli når jeg tar ferie. Har fastlønn i kommunen om det har noe å si. Anonymous poster hash: d3e5d...e0a
Tussi Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Gjest d3e5d...e0a skrev (18 minutter siden): Takk. Vil det si at om jeg trekkes i lønn for feire i juni, så vil jeg motta vanlig lønn i juli når jeg da tar ut tre uker ferie?Jeg er redd for at jeg blir trukket 4 uker ferie i juni og tre uker i juli når jeg tar ferie. Har fastlønn i kommunen om det har noe å si. Anonymous poster hash: d3e5d...e0a Du blir trukket for 5 uker i juni og får vanlig lønn i juli. Ihvertfall i vår kommune
RRhoads Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Gjest d3e5d...e0a skrev (På 21.5.2025 den 9.47): Jeg begynte i ny jobb i januar, altså fikk jeg feriepenger opptjent i fjor i sluttoppgjøret, i år skal jeg ha 3(juli) +1 (høst) uke ferie og vil trekkes i feriepenger for disse ukene i juni. Men jeg får heller ikke lønn for de ukene jeg ikke jobber i juli. Hvorfor trekkes man dobbelt? Anonymous poster hash: d3e5d...e0a Du får lønn for ukene du jobber i juni i juli 1
Herr Brun Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Gjest d3e5d...e0a skrev (7 timer siden): Takk. Vil det si at om jeg trekkes i lønn for feire i juni, så vil jeg motta vanlig lønn i juli når jeg da tar ut tre uker ferie?Jeg er redd for at jeg blir trukket 4 uker ferie i juni og tre uker i juli når jeg tar ferie. Har fastlønn i kommunen om det har noe å si. Anonymous poster hash: d3e5d...e0a Hvis du ikke får noe feriepenger i juni tror jeg faktisk du vil trekkes noe i juli også, fordi det ikke er mulig å trekke for fem ukers ferie i juni fordi juni ikke inneholder fem uker. Men du vil ikke trekkes hele lønna i juni og så hele feriefraværet i juli, du vil trekkes fem uker i juni-juli uavhengig av når du tar ut ferien, og så vil du ikke trekkes noe når du tar ut ferie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå