Gå til innhold

Kvinner - bare spre bena, sier Sanna Sarromaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke dere som avskyr Sanna sitt svar skriva ett eget svar till insändaren? Skulle vara intressant att veta vad dere ser för lösning. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, leticia said:

Han legger til grunn (slik jeg leser han) at hun kommer med et "råd" om at kvinnen skal spre beina og ha sex når hun ikke har lyst. Er det noen annen grunn til å gjøre dette enn at det skjer når "mannen har lyst", eller for å "tilby han den sexen han trenger".

Ja, for samlivets del. Et samliv fungerer bedre når det er sex involvert. Spesielt kan det være et problem for samlivet over tid når den ene parten er frustrert pga. manglende sex. 

Dette er premisset for problemstillingen.

Thuen forvrenger dette til at "hun" bare er der for "han", hun skal stille opp NÅR han har lyst. Sanna snakker derimot om å ta initiativ, og hun antyder ingen ting om når han vil. Thuen snakker om det mannen trenger. Sanna snakker om hva forholdet trenger.

Jeg gjentar meg selv, det er en mellomting mellom "jeg skal bare ha sex når jeg selv har lyst" og "man må stille opp når partneren har lyst".

Ofte kommer lysten etter hvert. Hvis man alltid forventer at man MÅ ha lyst FØRST, så mener jeg og Sanna at man ødelegger for seg seg selv og forholdet.

Hvis lysten aldri kommer etter hvert, det er da det blir pliktsex, og det kan være ødeleggende.

Så det er to ting her, det ene er å forstå budskapet og gjengi Sanna rett, det andre er om man er enig eller ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (36 minutter siden):

Det är alltså inte möjligt att det sker noe med samlivet och hur man ser varandra efter 10-20-30 år samman? Att en man som ikke får sex av konan är oattraktiv för alla andra kvinner också? 

Du har et godt poeng der.

Slitasjen ved langvarig forhold påvirker selvsagt spenningen og sexlivet. 

En mann som virker dørgende kjedelig og helt uinterressant å ha sex med for sin kone/kjæreste, kan fremstå som selve Supermann for andre kvinner.

Ikke så ofte riktignok, men det skjer....har jeg hørt. 

Endret av DetteErBareMinMening
  • Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, fredrik2 said:

Kan ikke dere som avskyr Sanna sitt svar skriva ett eget svar till insändaren? Skulle vara intressant att veta vad dere ser för lösning. 

Kravstore du skal vera da. Går det virkelig ikkje ann å visa avsky for kor frekk ho er uten å måtte skrive innlegg for na i staden altså? Nei, tøv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
43 minutes ago, knopflerbruce said:

Hjelper ikke på de varene som ikke kan fryses. Det er ofte at ting står seg 2-3 dager etter åpning og innholdet er ment for to-tre middagsporsjoner. De fleste pastasausglass er f.eks. dette, og alle glassene som er rimelige er også store. Hjelper lite å kjøpe et lite glass om du betaler mer for halve mengden...

Men alt dette er egentlig greit, siden man overhodet ikke blir "matlei" av å spise det samme to dager på rappen. Som det ble påstått her. Enten man er barn eller voksen.

Det er helt uproblematisk å fryse pastasaus. Og alle andre sauser man kjøper. Frys dem i små zip-lock poser i akkurat passe porsjoner.

Skrevet
Gammel Gubbe skrev (1 time siden):

Det er riktig. Men det er ikke det samme som "still opp når mannen har lyst" eller "kvinner skal tilby den sexen menn trenger".

Faktisk sitat fra kilden i Minerva:

"Er det din lyst det står på, så er det bare å lukke øynene og tenke på kongen, fedrelandet, Rupert Brooke eller Otto von Bismarck – tenk på det som fungerer for deg. I tankene våre kan vi være så utro vi bare vil!"

Ikke "bare legge seg ned", som du skriver. Du flytter konteksten fra "om det er lyst det står på" til "bare å legge seg ned", på den måten endrer du budskapet hennes for å støtte opp om vrangforestillingen om hva hun faktisk sa.

Slik manipulering ser jeg dessverre i mediene hele tiden. Det er mye av motivasjonen for at jeg kritiserer det her.

Hun sier ikke det hun beskyldes for. Enkelt og greit.

Et av de mest illustrerende eksemplene jeg har sett på pedanteri.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Ole-Br said:

Et av de mest illustrerende eksemplene jeg har sett på pedanteri.

Forskjellen mellom "du skal når han vil" og "du bør ta initativ, og forsøke av og til, selv om du ikke alltid har lyst" er i essens forskjellen i budskapet, og om du kaller dette pedanteri så har du forstått skremmende lite av både språk og samliv.

Skrevet
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

Kan ikke du slappe av? Svaret til Sanna er ikke avskydd. Det er kritisert, og resten av diskusjonen er på grunn av kverulering, ikke Sanna. Det er ikke noen greie mot Sanna personlig. Det er en greie mot fortsatt kulturkrig og kjønnspolarisering, som Sanna viderefører og Thuen faktisk unngår, ved å være saklig og vise forståelse og anerkjennelse, også for de som ønsker mer sex i forholdet. Men skribenten som unngår kjønnskrig, ved å faktisk både se i dette tilfellet mannen og kvinnens perspektiv, er altså den som er på bærtur. Vel. Må handle om at man selv vil ha all oppmerksomhet og anerkjennelse for sine egne behov da.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
9 minutes ago, Sjørøver said:

Hvorfor er det så ekstremt problematisk for noen å gjøre noe de ikke vil av og til? Gi og ta. 

Kvifor skal ein gjere ting ein ikkje vil her da? Litt kvalmende holdning her syns eg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Gammel Gubbe skrev (1 minutt siden):

Forskjellen mellom "du skal når han vil" og "du bør ta initativ, og forsøke av og til, selv om du ikke alltid har lyst" er i essens forskjellen i budskapet, og om du kaller dette pedanteri så har du forstått skremmende lite av både språk og samliv.

Jada jada, vi er ferdig å diskutere. Til og med du klarer tidvis å ordlegge deg mer nyansert enn Sanna, så jeg skjønner ikke det voldsomme flisespikkeriet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, Ole-Br said:

Jada jada, vi er ferdig å diskutere. Til og med du klarer tidvis å ordlegge deg mer nyansert enn Sanna, så jeg skjønner ikke det voldsomme flisespikkeriet.

Ja, det er helt åpenbart at du ikke skjønner forskjellen. 

Skrevet
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kvifor skal ein gjere ting ein ikkje vil her da? Litt kvalmende holdning her syns eg.

Moral og etikk handler om å gjøre det nødvendige og riktige selv om det ikke er det enkle og lettvindte. I et forhold (og mange andre områder i livet) må man både gi og ta, gjøre en innsats for fellesskapet og det man tror på, som innebærer at man gjør en innsats selv om man ikke alltid har lyst.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Gammel Gubbe said:

Moral og etikk handler om å gjøre det nødvendige og riktige selv om det ikke er det enkle og lettvindte. I et forhold (og mange andre områder i livet) må man både gi og ta, gjøre en innsats for fellesskapet og det man tror på, som innebærer at man gjør en innsats selv om man ikke alltid har lyst.

Dette er ting du kan sei om å vaske opp etter deg, men det er kvalmende å dra denne logikken ut til å gjelde sex.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

I forhold strekker man seg. Mange av oss mennesker har nok tatt en for laget når vi ikke har orket. Men da viser vi jo at vi er med. Det er ikke det samme som pliktsex, som er preget av aversjon. Ingen sunne mennesker ønsker sex med en som er passiv eller ser ut som de ikke er med.

Jeg datet ei som mente man aldri skulle gjøre noe man ikke hadde lyst til. Da får man faktisk være singel. Hun ville ikke noe som var viktig for meg og som var viktig for at jeg skulle trives i relasjonen. Det handlet ikke om sex, for det ville hun ha. Skal sies at dama hadde issues. Forhåpentligvis er hun mer voksen i dag. Sex er noe mer delikat enn andre gjøremål for øvrig, men mangelen på det kan være en kilde til frustrasjon for mange, noe som er helt legitimt.

Endret av Ole-Br
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
39 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kravstore du skal vera da. Går det virkelig ikkje ann å visa avsky for kor frekk ho er uten å måtte skrive innlegg for na i staden altså? Nei, tøv.

Lurte bare på vad dere ser for en lösning om nu hennes svar er så dåligt.

Skrevet
2 minutes ago, Ole-Br said:

I forhold strekker man seg. Mange av oss mennesker har nok tatt en for laget når vi ikke har orket. Men da viser vi jo at vi er med. Det er ikke det samme som pliktsex, som er preget av aversjon. Jeg datet ei som mente man aldri skulle gjøre noe man ikke hadde lyst til. Da får man faktisk være singel. Hun ville ikke noe som var viktig for meg og som var viktig for at jeg skulle trives i relasjonen. Det handlet ikke om sex, for det ville hun ha. Skal sies at dama hadde issues. Forhåpentligvis er hun mer voksen i dag. Sex er noe mer delikat enn andre gjøremål for øvrig, men mangelen på det kan være en kilde til frustrasjon for mange, noe som er helt legitimt.

Eg er heilt enig med eksen din ass. Kanskje dykk ikkje går i lag hvis du treng "plikter" her ass.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (25 minutter siden):

Er dette forsøk på satire? Alle mennesker må gjøre ting de ikke vil. Alle mennesker som har relasjoner til andre mennesker må gi go ta for å ta vare på de relasjonene. 

• Liker 2
Skrevet
26 minutes ago, Ole-Br said:

Kan ikke du slappe av? Svaret til Sanna er ikke avskydd. Det er kritisert, og resten av diskusjonen er på grunn av kverulering, ikke Sanna. Det er ikke noen greie mot Sanna personlig. Det er en greie mot fortsatt kulturkrig og kjønnspolarisering, som Sanna viderefører og Thuen faktisk unngår, ved å være saklig og vise forståelse og anerkjennelse, også for de som ønsker mer sex i forholdet. Men skribenten som unngår kjønnskrig, ved å faktisk både se i dette tilfellet mannen og kvinnens perspektiv, er altså den som er på bærtur. Vel. Må handle om at man selv vil ha all oppmerksomhet og anerkjennelse for sine egne behov da.

Er ju du og noen andre som håller på med kjönskrig. 

Lurte bare på vad dere ser som en lösning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...