Gå til innhold

Kommentar: Står vi overfor et maktskifte i spillbransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette har jo pågått i ganske lang tid og vi har skrevet det utallige ganger i kommentarfeltet . Indie-spill gir gjerne en bedre spilleglede , man kan nesten si at spilleglede er proporsjonalt med skaperglede hos utvikler .
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Maktskifte? Nei, uten tvil ingen maktskifte. Det er leit, trist, og dumt å sei, men me kjem nok til å sjå at fokuset kjem til å fortsetje på å vere den neste Fortnite, Genshin Impact, eller ein av desse vanvittige melkekuene me ser der ute i verda. Alle har lyst til å lage den neste franchisen dei kan melke, den neste gimmicken, eller noko liknande.

Me kjem til å fortsetje å sjå stor merksemd rundt enkelttilfelle som desse, fordi det er ei me heiar på. Det er ikkje dei som gjer at aksjekursane stig rundtom i verda.

  • Liker 1
Skrevet
Jeg spiller kun billig spill eller enkle spill som eks ; Icarus, Valheim, Enshrouded, Subnautica, Soulmask, Dawn of Defiance og Dredge har gjennomsnittlig ca 3-400 timer i hvert av spillene
Skrevet

Jeg er usikker på hvorvidt maktskiftet kommer til å endre seg, men jeg er glad for å se at noe mindre spillstudio klarer å levere produkt av lik, og i flere tilfeller høyere, kvalitet enn AAA-selskap gjør. Clair Obscur er soleklart mitt Game of The Year sålangt, og jeg har Silksong å se frem til i år også!

Skrevet

"Hvorfor føler spillere et større behov for å velge i første omgang?" Hva baseres denne setningen på? Har antall kjøpte spill pr person gått ned i gjennomsnitt?

En annen åpenbar faktor er jo i så tilfelle service spill. MANGE spiller 1stk spill som er i kontinuerlig utvikling, og thats it. Enten det er Roblox, Fifa, cod, Fortnite osv.

Skrevet

Det er en grense for hva man betaler for et type spill. GTA VI vil kunne slippe unna med 899 kroner fordi det er et kulturfenomen i seg selv, men et spill som Doom: The Dark Ages vil neppe ha samme tyngde til å forsvare den prisen. Gamere forstår dette instinktivt.

Til syvende og sist handler det om spilltimer og glede opp mot pris, en vurdering de fleste erfarne spillere gjør helt naturlig. Dette er ikke lenger en bransje hvor man kjøper alt som kommer ut. Utvalget er enormt, og konkurransen like så.

Med den enorme strømmen av spill som slippes hver uke, har det blitt mye viktigere å velge med omhu. Akkurat som med alt annet velger man det som gir mest verdi for pengene, tilpasset egne behov.

Dette er en sunn utvikling, en kollektiv modning blant gamere som har vokst fram over tid, hjulpet av bedre dekning og mer åpen diskusjon rundt kvalitet, innhold og prising.

Det er også verdt å presisere at denne modningen ikke kom over natta. Den har alltid ligget der i bakgrunnen. Det som gjør at vi legger mer merke til den nå, er først og fremst mengden spill som lanseres. Det er rett og slett blitt nødvendig å orientere seg bedre. Mange søker derfor andres meninger for å danne sin egen. For dem som ikke gidder å sette seg inn i ting selv, ender det ofte med en slags “sau i flokken”-mentalitet. Men det handler i bunn og grunn om erfaring og spillforståelse, og den øker som regel med tiden.

Når det gjelder artikkelens eksempler, synes jeg det er litt merkelig å gå så forsiktig rundt grøten. Star Wars Outlaws nevnes som et eksempel, der man antyder at spillet floppet på Steam fordi man ikke fikk være kriminell nok. Det er en forenkling. Spillet manglet dybde, hadde repeterende gameplay, svak fysikkmotor, lav innlevelse og et påtrengende DEI-fokus. Alt dette samlet utgjør et problem for målgruppen, som i stor grad består av Star Wars-fans med et ønske om en dypere opplevelse enn det man får på kino.

Det samme gjelder Assassin’s Creed Shadows, hvor utvikleren både har valgt historisk ukorrekte løsninger og samtidig påstår at spillet er historisk forankret. Det skurrer, spesielt for fans som faktisk bryr seg om historisk kontekst og konsistens.

Ellers en god artikkel, og et tema det er viktig å snakke om.

 

Skrevet
Quote

Hvorfor føler spillere et større behov for å velge i første omgang?

Svaret på dette er enkelt. Spill har blitt betydelig dyrere i nyere tid.

Nei. Definitivt ikke svaret, bare en unnskyldning som har kommet til for å unngå å ta tak i faktumet at et "et moderne spillpublikum" aldri har eksistert. At "spillere velger bort", med vekt på **bort**, er ene og alene resultatet av politisk armering av spillindustrien - i vesten. 

Prisene spåes opp for AAA - overfladisk for å dekke tap,  dernest for å slippe å forholde seg til sin egen rolle i en kulturkrig som ble tapt. Dette er det utallige sammenfallende indiser på, som at spillannmeldelses plattformene som tok en politisk profil i tråd med det store narrativet og slo et slag for de underrepresenterte nå er i full restrukturering - dvs konkursbo - identisk med de spillstudioene og spillene som gjorde det samme.

Spinn historien så mye du vil, elefanten i artikkelen er industriens selvskading ved politikk som hevder at den største kundegruppen må reformeres: Identitetspolitikk, stakeholderisme og hybrid krigføring, hånd i hånd.

 

Skrevet
Fkems skrev (3 timer siden):

Nei. Definitivt ikke svaret, bare en unnskyldning som har kommet til for å unngå å ta tak i faktumet at et "et moderne spillpublikum" aldri har eksistert. At "spillere velger bort", med vekt på **bort**, er ene og alene resultatet av politisk armering av spillindustrien - i vesten. 

Prisene spåes opp for AAA - overfladisk for å dekke tap,  dernest for å slippe å forholde seg til sin egen rolle i en kulturkrig som ble tapt. Dette er det utallige sammenfallende indiser på, som at spillannmeldelses plattformene som tok en politisk profil i tråd med det store narrativet og slo et slag for de underrepresenterte nå er i full restrukturering - dvs konkursbo - identisk med de spillstudioene og spillene som gjorde det samme.

Spinn historien så mye du vil, elefanten i artikkelen er industriens selvskading ved politikk som hevder at den største kundegruppen må reformeres: Identitetspolitikk, stakeholderisme og hybrid krigføring, hånd i hånd.

 

Hvis du oppriktig tror at alt i spillverdenen handler om kulturkrig, woke, DEI, er det på tide å ta et skritt ut av online rage boblen du befinner deg i.

Selv om youtube-algoritmen din gir deg inntrykk om at alle og enhver er forbannet over "too much woke", stemmer dette overhode ikke overens med opplevelsen til hvermannsen.

Spillindustrien er så uendelig stor, det bare en bitteliten andel av online Gamers som roper utrolig høyt om DEI som blir pushet av algoritmer fordi sinne og forakt selger som hakka møkk nå tildags.

Mannen i gata kjøper Playstation og koser seg med de aller største spillene som FIFA, COD, The last of us, Ghost of Tsushima, Assassins Creed, GTA osv. Slike gamere er den absolutt største målgruppen til AAA. Slike gamere har absolutt ingen aning hva som foregår i en opphetet online debatt om inkludering. De aner ikke hva en "ubisoft", en "rockstar" eller en "naughty dog" er engang. De vet bare hva Assassins creed er, hva GTA er, hva The Last of Us er..

Så å påstå at det kun av politiske grunner alene går neddover for mange store selskaper er langt, langt bak mål.

 

Tldr; casual gamers bryr seg ikke overhode om alt algoritmen din tror de bryr seg om. De bryr seg hovedsakelig om at forrige gang de kjøpte assassins creed kostet det 549kr, nå koster det plutselig 799kr. Da står man heller over, eller kanskje venter man på salg.

  • Liker 5
Skrevet (endret)
Fkems skrev (3 timer siden):

At "spillere velger bort", med vekt på **bort**, er ene og alene resultatet av politisk armering av spillindustrien - i vesten.

Skal du slenge rundt deg med så bastante påstander, som om du lissom sitter på fasiten av hva over 3 milliarder spillere mener og motiveres av, bør du kanskje backe det opp med litt data?

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 4
Skrevet
Fleskelars skrev (19 timer siden):

Dette har jo pågått i ganske lang tid og vi har skrevet det utallige ganger i kommentarfeltet . Indie-spill gir gjerne en bedre spilleglede , man kan nesten si at spilleglede er proporsjonalt med skaperglede hos utvikler .

Har nok pågått lenge. etter uviklere fikk tilgang til sende oppdateringer og dlc via nettet.

Spoiler

 

 

Skrevet
Tåka skrev (På 14.5.2025 den 20.08):

Jeg spiller kun billig spill eller enkle spill som eks ; Icarus, Valheim, Enshrouded, Subnautica, Soulmask, Dawn of Defiance og Dredge har gjennomsnittlig ca 3-400 timer i hvert av spillene

Du skal såfall ha credit for å ikke være den typiske Norske "gameren" som bare forholder seg til
FIFA, Fortnite, The Sims og Call of Duty.

Nei takk sier vi til det

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Anfieldtheplacetobe skrev (På 14.5.2025 den 23.05):

Har antall kjøpte spill pr person gått ned i gjennomsnitt?

Jeg skulle gjerne sett noen solide tall på dette, men min magefølelse sier ja. Folk kjøper færre spill enn før.

Jeg baserer dette på at spill har mye lengre levetid i dag enn tidligere. De populære spillene dør ikke. Når en person spiller et gammelt spill, vil det nødvendigvis være begrenset tid for vedkommende til å spille nye spill.

Se listen over mest spilte spill på Steam akkurat nå. Folk spiller gamle spill som GTA 5, PUBG, Counter strike, Apex og Dota 2. Samtlige spill (med få unntak) på topp 10 er gamle. Nyere innslag er Free to play. Dette er millioner av spillere som spiller gamle spill fremfor å bruke penger på nye spill.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Spill bransjen har blitt for stor. Mer interesert i å tjene penger enn å lage gode spill folk vil ha. Så blir det slik at folk ''justerer seg til'' disse spillene som kommer fra de store. Indie devs kan noen ganger bli presset ut men det finnes en del mer originale ideer i slike spill fra Indie devs. Ikke en god trend synes jeg. Nei, ikke noe bra. Noen bra spill her og der men oftere er inde dev spill mer på listen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...