Subara Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Hei, jeg er ute etter avfukter som ikke blåser ut varm luft i en underetasje. Det ble visst en lang historie: Fra før av har jeg Meaco DD8L Standard med 2 l vanntank, og Meaco 10L ABC som har 2,6 l vanntank. Meaco DD8L Standard er til vinterbruk. Den varmer opp rommet samtidig som den fjerner fukten. Men siden luften er fuktigere om sommeren og trekker mer vann, blir det dumt å produsere varmt luft i tillegg. Denne typen er en adsorpsjonsavfukter. Meaco 10L ABC er en kondensavfukter og har fungert til vinterbruk. En kondensavfukter er optimal i oppvarmede rom. Den suger inn den fuktige luften og blåser ut varm og tørr luft – perfekt for å korte ned tørketiden på klesvask på vaskerommet. I rommet hvor denne avfukteren står, oppbevarer jeg gamle fotografialbum, så det må ikke bli for varmt der. Jeg synes det er en tung sak med en upraktisk vanntank, så egentlig er jeg ikke fornøyd med merket. Har oppfattet at til sommertemperaturer bruker man en kompressorbasert avfukter. Denne typen skal være billigere og mulig å få tak i mange utgaver. Jeg tenkte på denne her: Strømbesparende avfukter Meaco Arete® One 12L HEPA https://bedre-inneklima.no/produkt/meaco-arete-one-12l/ Meaco Arete® One skal også finnes i 20 l. Sammenligning av det to: https://www.youtube.com/watch?v=TO-HlpAucco De skal stå i små rom, men hva skjer hvis jeg åpner døra til et større område? Vil den lille Meaco 12L da gå i stykker raskere enn en Meaco 20L , eller handler det bare om at jeg må tømme den lille oftere? Det ene rommet har sluk, så da kan jeg velge Meaco 20L på tross av stor vanntank. Eller om Clas Ohlsson har noe brukbar som ikke går fort i stykker? Jeg får 20% ved kjøp av to eller flere varer der denne uken. Stømforbruk er også et poeng. Og det viktigste er jo hvor effektivt den fjerner fukten. Endret 13. mai av Subara Feil link
barfoo Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Du kjem ikkje unna at avfukter varmer opp rommet. Måten dei fungerer på er stortsett at dei kondenserer vatn på ei kald flate. Den kalde flata lager dei ved å kjøle ned noko med ein mekanisme for å flytte energi. Slike mekanismer krev energi, og fører til varme. All energien (pluss litt til) som blir brukt vil ende opp som varme i rommet. Mengda varme er proporsjonal med avfukta mengde, men og avhengig av teknologi; peltierbaserte vil ha meir varme per liter avfukta enn kompressorbaserte. 3
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai barfoo skrev (1 minutt siden): Du kjem ikkje unna at avfukter varmer opp rommet. Måten dei fungerer på er stortsett at dei kondenserer vatn på ei kald flate. Den kalde flata lager dei ved å kjøle ned noko med ein mekanisme for å flytte energi. Slike mekanismer krev energi, og fører til varme. All energien (pluss litt til) som blir brukt vil ende opp som varme i rommet. Mengda varme er proporsjonal med avfukta mengde, men og avhengig av teknologi; peltierbaserte vil ha meir varme per liter avfukta enn kompressorbaserte. Ok, da skjønner jeg min egen forvirrelse. Hvilken type varmer opp rommet minst, en kompressorbasert?
barfoo Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 4 minutes ago, Subara said: Ok, da skjønner jeg min egen forvirrelse. Hvilken type varmer opp rommet minst, en kompressorbasert? Du må nesten sjå på straumbruk versus avfukta mengde. 1
MailMan13 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Avfuktere for kalde forhold har lav virkningsgrad når det er varmt, og likeens er avfukter tilpasset romtemperatur mindre effektiv, eller vil skru seg av, når det er kjølig. Velger man feil, så vil man se at den går mer og oftere for å holde luftfuktigheten riktig, og dermed varmer opp rommet mer. Noe kompressorbassert som er ment for romtemperatur vil være det beste for et vaskerom. De fleste avfuktere har uttak for slange på baksiden, som man kan legge til vask eller sluk. Da slipper man å tømme tanken. 1
Svein M Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) En liten kondensavfukter vil virke best om det er romtemperatur (over 15 grader, til varmere til bedre). Meaco 10L ABC eller Meaco 12L vil trolig være en av de beste til dette. Større varianter som 20L vil bråke mer og bruke mer strøm frem til rommet er tørt (tørker tilsvarende raskere). Endret 13. mai av Svein M 1
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai Svein M skrev (16 minutter siden): En liten kondensavfukter vil virke best om det er romtemperatur (over 15 grader, til varmere til bedre). Meaco 10L ABC eller Meaco 12L vil trolig være en av de beste til dette. Større varianter som 20L vil bråke mer og bruke mer strøm frem til rommet er tørt (tørker tilsvarende raskere). Det var hva jeg begynte å fundere på, at Meaco 10L ABC fortsatt kunne være brukbar om sommeren i dette lagerrommet hvor den står, men å flytte ut fotoalbumene. Er kjøligere i selve underetasjen (stengt dør ut dit) som er åpent mot etasjen over. Der står det ingen avfukter. Bruken av avfukter er pga. dårlig drenering, anbefalt av rørlegger, ikke for å tørke klesvasken. Her har de kategorisert de kompressorbaserte. https://bedre-inneklima.no/kategori/luftavfukter/kompressor/ Meaco 10L ABC står faktisk oppført der selv om den er kondensbasert. Prøver å sammenligne strømbruk i forhold til avgitt fuktighet, men noen viser pr. døgn og andre pr. dag. Noen bare i 20 grader, andre i 30 grader.
MailMan13 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Både kompressor og peltier-basserte avfuktere er "kondensbassert", siden de bruker temperaturforskjeller til å få vann til å kondensere ut av luften. 1
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai MailMan13 skrev (5 minutter siden): Både kompressor og peltier-basserte avfuktere er "kondensbassert", siden de bruker temperaturforskjeller til å få vann til å kondensere ut av luften. Ok. har ikke hørt om peltier-basserte før. Men kanskje min Meaco DD8L Standard, er en sånn, da. Minst mulig avgivelse av varme er å foretrekke. Er det noe man kan finne ut av ved å se på tekniske data i "salgsbrosjyren"?
TheKims Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Er det ventil eller et vindu i nærheten av der avfukter skal stå? Det finnes avfuktere som har utlufting slange slike som denne f,eks. Slipper også styr med å tømme vanntank ettersom den blåser den fuktige lufta ut. Endret 13. mai av TheKims 1 1
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) TheKims skrev (13 minutter siden): Er det ventil eller et vindu i nærheten av der avfukter skal stå? Det finnes avfuktere som har utlufting slange slike som denne f,eks. Slipper også styr med å tømme vanntank ettersom den blåser den fuktige lufta ut. OK, en adsorpsjonsavfukter. Den er til vinterbruk? Ikke vindu. Ventilene, tja de går såvidt over jordskorpen. Utluftingslange, hva er det? (Ok du skrev det, men vil ikke ha noe fuktig langs murveggen). Det er sluk i det ene rommet. Det andre rommet er vegg i vegg med et rom med vask. Vil ikke stikke hull i veggen og en slange vil være i veien. Men kjedelig å tømme avfukteren, om sommeren blir det hver dag. Endret 13. mai av Subara
Svein M Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Når det gjelder strømforbruk ser jeg Meacon 12L er oppgitt til 157W, mens 20L er oppgitt til 219W. Det er ved 20 grader og 60% fuktighet. I praksis så vil vel rommet nå innstilt fuktighet og koble inn og ut, noe som vil gjøre at forskjellen kanskje mellom de to i forbruk jevner seg ut. Jeg ser også der at hepa filter øker forbruket. Endret 13. mai av Svein M
TheKims Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Subara skrev (13 minutter siden): OK, en adsorpsjonsavfukter. Den er til vinterbruk? Ikke vindu. Ventilene, tja de går såvidt over jordskorpen. Utluftingslange, hva er det? (Ok du skrev det, men vil ikke ha noe fuktig langs murveggen). Det er sluk i det ene rommet. Det andre rommet er vegg i vegg med et rom med vask. Vil ikke stikke hull i veggen og en slange vil være i veien. Men kjedelig å tømme avfukteren, om sommeren blir det hver dag. Den kan brukes året rundt. Den vil ikke produsere like mye varme som kondensavfuktere, siden den blåser den varme og fuktige luften ut. 1
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai Bruker Arida Desert 20L WiFi luftavfukter med HEPA-filter mer strøm enn Meacon 20 L? Arida Desert 20L. Nominell kapasitet (30°C / 80% RH), 20 liter / døgn, strømforbruk 330 Watt. Her står det visst bare målt ved 30 grader. Og HEPA-filter her også.
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai TheKims skrev (4 minutter siden): Den kan brukes året rundt. Den vil ikke produsere like mye varme som kondensavfuktere, siden den blåser den varme og fuktige luften ut. Lufteluken er høyt opp på veggen. Hva slags slange bruker man til denne?
TheKims Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Subara skrev (9 minutter siden): Lufteluken er høyt opp på veggen. Hva slags slange bruker man til denne? Her viser han litt hvordan det fungerer. Visst du ikke skal skjule avfukteren inne i et skap, så trenger du ikke bruke de sorte slangene. Endret 13. mai av TheKims 1
Svein M Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Subara skrev (37 minutter siden): Bruker Arida Desert 20L WiFi luftavfukter med HEPA-filter mer strøm enn Meacon 20 L? Arida Desert 20L. Nominell kapasitet (30°C / 80% RH), 20 liter / døgn, strømforbruk 330 Watt. Her står det visst bare målt ved 30 grader. Og HEPA-filter her også. 219W for Meacon 20L, men om det er sammenlignbart kan være litt vanskelig å vite. Det er også viktig at de regulerer mot en ønsket fuktighet slik at de kobler seg ut og inn automatisk (men det gjør vel begge). Endret 13. mai av Svein M 1
Subara Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai Fant svar på Clas Ohlsson i spørsmål og svar: De andre drybox avfukterene har slangetilkobling for innsug for fuktig luft, utblåsning for tørr luft og utblåsning av fuktig luft. Denne ser bare ut til å ha to. Hva er de forskjellige utgangene til? ✓ Hans, Clas Ohlson Drybox X1 (maks 50 m²) har ett våtluftsutløp med en diameter på Ø50 mm og ett torrluftsutløp på Ø102 mm. For eksempel har X200 (maks 250 m²) ett våtluftsutløp på Ø50 mm, samt to torrluftsutløp – ett på Ø102 mm og ett på Ø63 mm. TheKims skrev (3 minutter siden): Her viser han litt hvordan det fungerer. Da damper det altså bare ut av ventilen på husveggen ut i friluft. Høres bra ut. Forstod ikke videoen helt når han snur boksen og sier at det er hva du ser i rommet. Er det når man har bygget avfukteren inne i en vegg? Luften blåses inn igjen fra hvor? Trenger man to ventiler med ett våtluftsutløp og ett torrluftsutløp? Må nok fornye lufteluker/ventiler også. Her må det i så fall komme en montør.
TheKims Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Han i videoen viser hvordan det ser ut visst man bygger den inn i et skap e,l. Du trenger kun en slange ut for den fuktige luften. Den tørre luften den blåser ut vil du ha i rommet. Den sorte slangen til venstre suger inn fuktig luft, den sorte til høyre blåser ut tørr luft, og den hvite monterer du i en ventil som blåser ut den fuktige luften. 1
Simen1 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Vanlige varmepumper i AC-modus både kjøler, og produserer kondensvann som du kan lede til sluket. Varmepumper finnes både i modeller for fast montasje, 1 enhet eller 2-delte. Eller 1 frittstående enhet. Velger du sistnevnte og setter den litt opp fra gulvet så får du godt med fall til kondensslangen som kan lede vannet til en sluk.. Velg en modell med avluftslange som kan lede den varme lufta ut av huset. Dette er i prinsippet kompressorbaserte avfuktere, bare at de markedsføres og designes som kjølere og ikke kondensmaskiner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå