Gå til innhold

GamingPc til min sønn, ser oppsettet greit ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min sønn har spart i lengre tid til gamingPC, tiden er inne for å realisere!
Jeg har bygd noen maskiner til meg selv, men det begynner å bli endel år siden. Regner ikke med det skal by på de store utfordingene.
Rett meg gjerne her om jeg tar feil. 
Oppsettet jeg har kommet frem til er basert på Tek.no sin artikkel om gamingpc til 15000,- lenke

Jeg er litt usikker på hva slags skjermkort jeg bør velge. Planen er å ligge rundt 5000 / 5500 for selve kortet.
Kortet fra Tek.no sin artikkel er ikke på lager, og ville foretrukket å handlet alt derfra.

Noen som har noen gode forslag, eller forslag til endringer?

Foreløpig handlekurv:

AMD Ryzen 5 7600
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Hovedkort
Kingston NV3 SSD 1TB
NZXT H5 Flow RGB Mid Tower (sort)
Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB
Corsair CX Series CX650 650 Watt PSU

Endret av Knobbhans
Videoannonse
Annonse
Skrevet

RTX 5060TI ligger på rundt 5500kr. Bare pass på at det er 16GB versjonen og ikke 8GB.

5060 TI er ca 10% raskere enn 7700 XT i vanlig raster, og vil være en god del raskere i spill som bruker Ray Tracing.

• Liker 2
Skrevet
TheKims skrev (9 minutter siden):

RTX 5060TI ligger på rundt 5500kr. Bare pass på at det er 16GB versjonen og ikke 8GB.

5060 TI er ca 10% raskere enn 7700 XT i vanlig raster, og vil være en god del raskere i spill som bruker Ray Tracing.

Nå er det ikke de tyngste spillene det går i akkkurat nå, men jeg vil tro det ikke går så veldig lang tid før det kan bli aktuellt.
Er det mer fornuftig å gå for et svakere kort, og heller bytte  det ut når tiden er inne? eller vil kortet du foreslår fungere bra i mange år?

Skrevet

Det er ikke så mye å velge blant visst man skal ha noe under 5000kr. Det er vel kun Intel Arc B580-B570 som ikke er forrige generasjon, men de har fortsatt noe driver problemer.

Nvidia kommer ut med 5060 om en ukes tid, men da må man ta til takke med 8GB VRAM, og det begynner å bli litt lite i de nyeste spillene. Er litt kjipt å kjøpe et nytt skjermkort også må man spille på laveste grafikkinnstillinger.

Litt vanskelig å spå fremtiden, men tror 5060TI skal duge greit i noen år.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om det er 1080p skjerm så kan en bruke 8GB skjermkort som RX 7600, RTX 4060, RTX 5060.

Har en 1440p skjerm så vil mangel på VRAM være mer merkbart.

Det er fristende å gå opp til skjermkort med mer VRAM som Arc B580

RX 7600 XT (16GB) er også et alternativ.

Men klart RTX 5060 Ti 16GB er mye kraftigere enn de nevnt over. Ny generasjon kommer annet hvert år, og etter 3 generasjoner (6 år frem i tid) så vil det i hvertfall være en betydlig forskjell i ytelse.

edit: Jeg vil anbefale skjermkort med minst 12GB VRAM om det er mulig. 8GB VRAM kan bety at en må langt ned i grafikk-settinger (medium/low) i noen spill.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (48 minutter siden):

Om det er 1080p skjerm så kan en bruke 8GB skjermkort som RX 7600, RTX 4060, RTX 5060.

Har en 1440p skjerm så vil mangel på VRAM være mer merkbart.

Det er fristende å gå opp til skjermkort med mer VRAM som Arc B580

RX 7600 XT (16GB) er også et alternativ.

Men klart RTX 5060 Ti 16GB er mye kraftigere enn de nevnt over. Ny generasjon kommer annet hvert år, og etter 3 generasjoner (6 år frem i tid) så vil det i hvertfall være en betydlig forskjell i ytelse.

Jeg mener at 12GB er absolutt minimum i dag, med mindre man kun spiller eldre, indie eller E-sport spill. Er kjipt å legge ut 5000kr for et nytt skjermkort, også må man spille de nyeste spillene på laveste grafikkinnstillinger fordi skjermkortet ikke har nok VRAM.

Er en god del spill allerede hvor 8GB ikke er nok for 1080P. I Indiana Jones må man ned på medium grafikk med 5060TI 8GB for å i det hele tatt kunne starte spillet. Skrur man opp til high så kræsjer spillet på grafikkort med kun 8GB.

Skrevet (endret)

Kmplett er blitt dyrt. Jeg handler kun fra Proshop nå for tiden og har gode erfaringer med kundeservice der. De er jevnt over billigst alle gangene jeg har sjekket og handlet deler. Da jeg bygget PC høsten 2023 sparte jeg nesten 5000kr kontra komplett på en PC til ca 35k.

Her er oppsettet ditt hos Proshop. Kan velge ASUS skjermkort (samme pris) om du tar sjangsen på å vente til det kommer på lager med ukjent dato.

Screenshot 2025-05-12 at 09.33.53.png

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Skrevet

Om jeg skulle gjort noen små justeringer:

Vil i tillegg oppgradere kjøleren til denne (som er fantastisk bang/buck) og viktigst av alt RGB! (er du i Trondheim kan du få kjøpe min for 300kr, brukt i 1 måned mens jeg ventet på vannjølingen)
https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Thermalright-Peerless-Assassin-120-SE-Black-ARGB-CPU-Luftkjoeler-Max-26-dBA/3179163

Og da i samme slengen oppgradert fra 7600 til 7600X på CPU (160kr mer):
https://www.proshop.no/ProsessorCPU/AMD-Ryzen-5-7600X-ProsessorCPU-6-kjerner-47-GHz-AMD-AM5-AMD-Boks-uten-kjoeler/3098699

Og kjølepasta fra Thermalgrizzly:
https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Thermal-Grizzly-Kryonaut-1g-Bulk-Kjoelepasta/3277721

Screenshot 2025-05-12 at 09.48.38.png

• Liker 1
Skrevet

Ser at Komplett gir meg samme pris for den pakka du la ut (med 500kr rabatt på sitt minne), som Proshop tar for min "update" med bedre CPU, bedre kjøler, og bedre minne.

Skrevet (endret)

Kan du avvente kjøpet en uke?

9060 XT skal ifølge ryktebørsen lanseres 18-21. mai. Prisen er ikke avslørt. Jeg ville sett an ytelse/pris på 9060 XT 16gb vs 5060 ti 16 gb før jeg kjøpte.

Som flere andre har påpekt: Ikke kjøp 8 gb i 2025. 8 GB er ikke nok i nyere spill, heller ikke i 1080p.

Edit: Bilde er hentet fra denne anmeldelsen.

Skjermbilde 2025-05-12 103738.png

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (51 minutter siden):

Vil i tillegg oppgradere kjøleren til denne (som er fantastisk bang/buck)

Hvis man skal snu på kronen ville jeg ikke kjøpt en kjøler. Kjøleren som medfølger 7600 er god nok. Hvis du skal bruke noen kroner ville jeg kjøpt Ryzen 7 7700. Da får du enda bedre kjøler og to ekstra kjerner på prosessoren.

Men 7600 er helt grei bang for buck-pakke med kjøler og prosessor.

Skrevet
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Hvis man skal snu på kronen ville jeg ikke kjøpt en kjøler. Kjøleren som medfølger 7600 er god nok. Hvis du skal bruke noen kroner ville jeg kjøpt Ryzen 7 7700. Da får du enda bedre kjøler og to ekstra kjerner på prosessoren.

Men 7600 er helt grei bang for buck-pakke med kjøler og prosessor.

Helt enig der. 7700 uten kjøler til 2990 og Peerless Assassin RGB så har du et gankse bra oppsett.

Skrevet

https://www.komplett.no/product/1313859/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/phanteks-evolv-x2-case-brushed-black-mid-tower-sort?queryid=7e2c645806bc266c55cbe6a8a84294fa&sort=None

Virker for meg som ett av de bedre kjøpene mtp kabinett for tiden. Spesielt om en er opptatt av visuelt (RGB etc).

Da også med reversed air vifter i bunn (ja jeg vet det koster...). 3 pack med 30mm for bedre trykkevne. De vil bygge 5mm opp i selve chassis. Så det er mulig at det er best med 25mm versjon.

https://www.komplett.no/product/1243337/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/phanteks-d30-120mm-reversed-air-vifte-3pack-sort?queryid=7fd2ddeb52f9b033b91c9316e662a000&sort=PriceAsc

25mm er vesentlig rimeligere også....

https://www.komplett.no/product/1318083/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/phanteks-m25-gen2-120mm-drgb-reversed-vifte-3pk-sort?queryid=584d063fed05dfeba5948e2dff4d96b1&sort=None

Når det kommer til strømforsyning så er det litt lite imo med 650W. Spesielt mtp fremtidig potensielt oppgradering av GPU.

Det er i så måte etter min mening lite vits i å se på annet enn AMD CPU. Da Intel er altfor strømkrevende og selv om AMD også nyter godt av kjøling (da de vil "overklokke seg selv" etter temperatur. Så er det innafor å benytte en stock kjøler fra AMD til å begynne med. Mens kabinett og tilhørende vifter etc, kan være ett sted å legge litt penger.

Men det avhenger av hvor viktig det visuelle er for deg (og din sønn).

Kabinettet og tilhørende vifter er fult mulig å oppgradere i. Men en kan få rimelige løsninger (som også ser sånn noenlunde ut). F. eks er det NZXT H5 kabinettet med tilhørende vifter også enkelt å oppgradere i. Men det er mer standard chassis visuelt. Mens Phantecs kabinettet jeg linket til har en mer åpen visuell form. Det er også klargjort for "reverse" power konseptene så en kan velge ett hovedkort med strømkoblingene gående mot baksiden av hk brettet for enda mer clean look.

Koster flesk med slike løsninger though, så det er også greit at kabinettet har god løsning for normale HK (noe Phantecs kabinettet har).

Peerless Assasin 120se er eneste kjøler jeg ville vurdert å putte peng i i dag. Uslåelig bang for buck når det kommer til kjøling. Og som nevnt temperatur er ytelse med AMD.

Jeg kjøpte selv maskiner til smårollingene for en stund tilbake og de har bygd videre på hva de fikk. Det eneste som gjenstår av det jeg kjøpte er kabinett (brukte Lian Li 011), PSU (brukt 1000W Corsair), vifter (Pjhantecs D30, reverse blades i bunn og vanlig i topp), CPU kjøler (Assassin 120Se) og hk (med 32GB minne). CPU, GPU etc har blitt oppgradert etter hvert som de fikk mer og mer interesse for mer og mer krevende oppgaver og generell hardware interesse.

Peerless Assassin er i bruk den dag i dag på langt mer krevende CPU`er enn det er snakk om her (9900X3D).

Begge smårollingene sikler på det phantecs kabinettet jeg linket til ovenfor. Men de har akkurat brukt peng på GPU`er så de har godt av å måtte vente litt på neste oppgradering (har kjøpt de kabinettene ovenfor på tilbud og satt de i boden frem til respektive bursdager om noen uker).

Skrevet (endret)

Ser flere steder at 7600/7600X velges. Hvorfor det når 9600X er tilgjengelig og har samme eller bare litt høyere pris? 9600X uten kjøler hos Proshop til 2600,-.  Spesielt siden de har tenkt å bruke annen kjøler.

Er det pga kompabilitet med rimeligere HK B620/650? Spør da jeg vurderer oppgradering selv. Men stusser jo når det er så mange som går for 7600x selv om 9600x er likt og i dette tilfelle lavere priset.

Endret av KJE85
Skrevet
On 5/12/2025 at 10:38 AM, Donkey Kong said:

Kan du avvente kjøpet en uke?

9060 XT skal ifølge ryktebørsen lanseres 18-21. mai. Prisen er ikke avslørt. Jeg ville sett an ytelse/pris på 9060 XT 16gb vs 5060 ti 16 gb før jeg kjøpte.

Som flere andre har påpekt: Ikke kjøp 8 gb i 2025. 8 GB er ikke nok i nyere spill, heller ikke i 1080p.

Edit: Bilde er hentet fra denne anmeldelsen.

Skjermbilde 2025-05-12 103738.png

Du vet det er mulig å spille med medium/høy grafikk-settings? I mange spill ser det bra ut. Ultrahøy-setting eksisterer omtrent kun for å få visse folk til å spy ut mest mulig penger på dyrest mulig hardware for minimalt forbedret grafikk.

Skrevet (endret)
Elefantmesteren skrev (27 minutter siden):

Du vet det er mulig å spille med medium/høy grafikk-settings? I mange spill ser det bra ut. Ultrahøy-setting eksisterer omtrent kun for å få visse folk til å spy ut mest mulig penger på dyrest mulig hardware for minimalt forbedret grafikk.

Når man må ned på medium grafikk i dagens spill, hvordan tror du det blir om 2-3 år? Det er 5-600kr forskjell i pris på 5060TI 8GB vs 16GB, så egentlig ikke noe å tenke på en gang. Når du en gang skal selge kortet så vil 16GB holde seg mye bedre i pris også.

Endret av TheKims
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...