Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ps5 skrev (6 minutter siden):

Både Rødt og mdg under sperregrensen på skolevalg sender et kraftig signal om at folk nå er lei. Gleder oss til fasit om en ukes tid.

Tja, vi får se.
Det virker jo som "de voksne" er mer radikale enn ungdommen for tiden. Så blir spennende.

Og så skal man jo være ganske gal for å synes at Amrit Kaur har noe fornuftig å fare med....

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Skrevet
5 hours ago, paatur said:

Tjener man 800.000 tjener man godt. Ikke vil de øke skatten til de som er styrtrike, og de vil heller ikke øke skatten til de som har god lønn. Løsningen deres er selvfølgelig å kutte hos de som er kronisk syke og uten arbeid. 

Et parti for hjerteløse jævler. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutes ago, ps5 said:

Både Rødt og mdg under sperregrensen på skolevalg sender et kraftig signal om at folk nå er lei. Gleder oss til fasit om en ukes tid.

Skolevalg er skolevalg. Dessuten: Frp har bare gjort det noen få prosent bedre enn meningsmålingene. Tiktok har kanskje ikke så stor effekt som en skulle tro, for der er FrpU med leder i spissen suveren nummer 1. Jeg syns det er langt mer forbausende at Høyre har gjort det så bra. Hva er det som har skjedd her?

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (50 minutter siden):

kke mine ord..

Så etterlyser jeg økt bunnfradrag men det hopper du galant over. Noe som vil gjøre saken bedre for akkurat den samme gruppen. Og enda flere med lave inntekter.

Sorry da, hadde litt travelt. Hvor mye tenker du bunnfradraget kan øke til? 5 millioner burde vel være nok til å skjerme de fleste i gruppen du tenker på? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
ps5 skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke du har så dårlig hukommelse.

image.thumb.png.5ba2fd16e6da32020b2708d84ca5ad4f.png

Jeg mener bare at har mdg og rødt noen gang gjort det godt i skolevalget? Altså er det ikke en overraskelse?

for øvrig er jo dette nesten 4% for mdg så det hadde vært ett ganske bra valg for de. Selv om de i målinger nå er oppe i 7% eller hva det er.

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Skolevalg er skolevalg. Dessuten: Frp har bare gjort det noen få prosent bedre enn meningsmålingene. Tiktok har kanskje ikke så stor effekt som en skulle tro, for der er FrpU med leder i spissen suveren nummer 1. Jeg syns det er langt mer forbausende at Høyre har gjort det så bra. Hva er det som har skjedd her?

Henger vell i hop med formueskatten som har blitt valgsak nr en for unge folk, utrolig nok. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Sorry da, hadde litt travelt. Hvor mye tenker du bunnfradraget kan øke til? 5 millioner burde vel være nok til å skjerme de fleste i gruppen du tenker på? 

Bunnfradraget er jo ofte langt høyere ift at denne gruppen ofte sitter på mer eller mindre all formue i bolig og annet som gir reduksjoner i verdi. 

Man kan ha ganske godt med millioner investert før en begynner å betale mer enn tusenlappen i formuesskatt pr måned om en plasserer det rett. Hovedbolig, gull og andre verdisaker, aksjer osv.

Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

I 2021 hadde de 4.6%. Omtrent på nivå med resultatet i stortingsvalget.

Ser ut som det er jeg som ikke har lest skikkelig her, ser det var sperregrensen som var nevnt og ikke dårlig resultat.

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Imaginacíon said:

Skolevalg er skolevalg.

Skolevalg har vel spådd korrekt resultat (aggregert på rød-grønn/blå) siste 20 år så en god indikator er det.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Vil gjerne vente til vi har 2024 tallene.  Men mener vi bør komme opp i ca. 8-10 mill. i 2026. Kan også blir reguleringer allerede underveis så.

Vi må huske på at saken gjelder også småbedrifter osv. Om det gjøres noe skille der etter hvert, vet jeg ikke. AP vil ha skatteforlik så vi får se... 

Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Ungdommen har latt seg forføre av propagandaen.

Ja, det virker som de unge tror de er måneder unna å være de neste store gründerene og at  de skal bli milliardærer over natten. 
Men dette lærer de fort de neste få årene når de skal steke pølser på 7-eleven med en dropout som skriker at de må gå å vaske dassen..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Bunnfradraget er jo ofte langt høyere ift at denne gruppen ofte sitter på mer eller mindre all formue i bolig og annet som gir reduksjoner i verdi. 

Man kan ha ganske godt med millioner investert før en begynner å betale mer enn tusenlappen i formuesskatt pr måned om en plasserer det rett. Hovedbolig, gull og andre verdisaker, aksjer osv.

Ja, det er sant. Jeg lurer bare på hvor langt opp man må for å skjerme minstepensjonistene som sitter med høye boligverdier, og bare slang ut et tall i lufta. Som nevnt fra SSB så er det småbeløp for disse. 

Skrevet
Just now, ps5 said:

Skolevalg har vel spådd korrekt resultat (aggregert på rød-grønn/blå) siste 20 år så en god indikator er det.

En gang må trenden bli brutt. Ungdommen har fokusert usedvanlig mye på formuesskatten. Det blir nok for folk flest gjennomskuet eller er ikke så viktig.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Ungdommen har latt seg forføre av propagandaen.

Men... - er en del av de på vgs som faktisk ikke har stemmerett da. 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, leticia said:

Men... - er en del av de på vgs som faktisk ikke har stemmerett da. 

Over halvparten har ikke stemmerett. I tillegg er det mange som er relativt uinteressert i politikk og ikke kommer til å stemme i det ordinære valget.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Og hva hadde grunnlag for formueskatten blitt da hvis disse eiendommer hadde fått 100% skattegrunnlag? Dobbelt opp og vel så det.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Vil gjerne vente til vi har 2024 tallene.  Men mener vi bør komme opp i ca. 8-10 mill. i 2026. Kan også blir reguleringer allerede underveis så.

Vi må huske på at saken gjelder også småbedrifter osv. Om det gjøres noe skille der etter hvert, vet jeg ikke. AP vil ha skatteforlik så vi får se... 

Jeg syns dette forslaget til bunnfradraget er for høyt. La oss tenke oss til en enebolig verdt 6 millioner (ligningsverdien der er på 1,5 millioner) legg til 2 millioner i aksjer / innskudd, så kan vi godt runde opp en halv million. Min konklusjon er da at vi kan heve bunnfradraget til 4 millioner... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...