Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så oppskriften til venstresiden for å "redde" velferdsstaten er altså: importere billig arbeidskraft fra Øst-Europa og sosiale klienter fra Midtøsten, mens vi samtidig eksporterer kapital og de få dyktige gründerne vi har igjen til Sveits. For en genial plan! Logikken er jo helt vanntett, bare ikke prøv å forstå den med sunn fornuft.

https://www.finansavisen.no/karriere/2025/08/28/8286720/stadig-flere-unge-velger-sveits-hoy-lonn-og-lav-skatt.-det-er-en-no-brainer

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (2 minutter siden):

Så oppskriften til venstresiden for å "redde" velferdsstaten er altså: importere billig arbeidskraft fra Øst-Europa og sosiale klienter fra Midtøsten, mens vi samtidig eksporterer kapital og de få dyktige gründerne vi har igjen til Sveits. For en genial plan! Logikken er jo helt vanntett, bare ikke prøv å forstå den med sunn fornuft.

https://www.finansavisen.no/karriere/2025/08/28/8286720/stadig-flere-unge-velger-sveits-hoy-lonn-og-lav-skatt.-det-er-en-no-brainer

Hva er tallene? Meg bekjent har inntektene på skatt økt, ikke gått ned. Så hvor er problemet?

jeg har selv muligheten til å jobbe i Sveits og leve der om jeg ønsker. Det er dog veldig lite fristende. Hadde aldri hatt mulighet til det livet jeg lever her hjemme der borte.

• Liker 1
Skrevet
28 minutes ago, Salvesen. said:

Tenkte mer på sløsing av penger… har ingenting i mot å få sms.

Og hvordan skal man sile ut de som allerede har stemt?

Først må man gjøre databasen med stemmer tilgjengelig for eksterne systemer, deretter må man faktisk foreta en avregning, og deretter sende ut meldinger. Å få gjort dette vil skape mer byråkrati, og koste en god del penger. 

31 minutes ago, Salvesen. said:

Nei slike tjenester er ikke gratis, spesielt ikke når en skal sende til millionvis av mennesker.

https://fro.no/sms-priser/

Jeg tipper stat og kommune har enda mer generøse rabattordninger enn private. Det er uansett små summer, som i det store bildet er ubetydelige. 

Det offentlige er så sinnsykt dårlig på teknologi, det er helt håpløst.

Det offentlige Norge (og Norden) ligger milevis foran andre land når det kommer til elektroniske tjenester. Bare så det er sagt.

• Liker 2
Skrevet
19 minutes ago, freedomseeker said:

Det er en liten promille av en promille som flyter til Sveits. NHO og Høyresiden er det som er mest fan av arbeidskraft fra Øst-Europa. 

https://www.nho.no/tema/kompetanse-og-utdanning/artikler/kompetanse-fra-utlandet/

Slutt med disse røverhistoriene dine.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Og hvordan skal man sile ut de som allerede har stemt?

Først må man gjøre databasen med stemmer tilgjengelig for eksterne systemer, deretter må man faktisk foreta en avregning, og deretter sende ut meldinger. Å få gjort dette vil skape mer byråkrati, og koste en god del penger. 

https://fro.no/sms-priser/

Jeg tipper stat og kommune har enda mer generøse rabattordninger enn private. Det er uansett små summer, som i det store bildet er ubetydelige. 

Det offentlige Norge (og Norden) ligger milevis foran andre land når det kommer til elektroniske tjenester. Bare så det er sagt.

Automasjon er ikke byråkrati, dette er en enkel oppgave. Men personvernet er nok den største utfordringen.

ofte ser en vell at det offentlige har dårligere avtaler da de blir melket. Var jo en tråd om byggeprosjekter her inne der det offentlige betalte helt ville priser for elektro tjenester m.m. ift det private. Hva var det, 30k for en stikkontakt? Noe sjukt iallefall 

Skrevet
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Bak automasjon ligger det masse IT-arbeid. Masse. 

Tja, det kommer helt an på. Men dessverre er det jo en kjent gjenganger i det offentlige at det faktisk er det og resultatet er enda verre. En må ta tak flere plasser:)

Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Tja, det kommer helt an på. Men dessverre er det jo en kjent gjenganger i det offentlige at det faktisk er det og resultatet er enda verre. En må ta tak flere plasser:)

Det offentlige Norge har gjennomført en rekke reformer de siste 15 årene, og ligger langt foran andre land når det kommer til elektroniske tjenester. Man har klart å modernisere ekstremt gamle systemer og infrastruktur. De elektroniske tjenestene den norske stat har levert har høstet internasjonal annerkjennelse, og en rekke kåringer i bransjemagasiner. Det er mye som er tungvint med staten, og slik vil det alltid være når man har organisasjoner som forvalter en hel befolkning, men denne klagingen på offentlige tjenester du her kommer med er ren skivebom. 

• Liker 2
Skrevet
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Det offentlige Norge har gjennomført en rekke reformer de siste 15 årene, og ligger langt foran andre land når det kommer til elektroniske tjenester. Man har klart å modernisere ekstremt gamle systemer og infrastruktur. De elektroniske tjenestene den norske stat har levert har høstet internasjonal annerkjennelse, og en rekke kåringer i bransjemagasiner. Det er mye som er tungvint med staten, og slik vil det alltid være når man har organisasjoner som forvalter en hel befolkning, men denne klagingen på offentlige tjenester du her kommer med er ren skivebom. 

Ehm, nei. Du leser det du ønsker å lese.

Skrevet
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Ok🤣 jeg refererte til prisene og at for prisen så får en ofte dårlige løsninger. En har masse eksempler, som f.eks. helsevesenet. Tror ikke jeg trenger å legge ved noen linker..

Skrevet (endret)

Valg 2025, Fri Fagbevegelse.

Sitat

Nav stoppet pengene til «Maria» uten varsel. Så ble hun innlagt på psykiatrisk
Inkassokravene hopet seg opp. Sønnens sparekonto ble tømt. «Maria» mener at Solberg-regjeringens politikk nesten tok livet av henne.

Sterke uttalelser nå i slutten av valgkampen, fra en sann historie.

Å miste inntekten over natten er ikke bare, bare. Det handler om karensåret som Høyre innførte i AAP-ordningen da de var i regjering. Og som noen tror vil bli innført igjen hvis Høyre vinner valkampen. Jeg forsøkte å søke på karensår på valgkampsidene til Høyre uten hell.

Det positive er at Erna er opptatt av at de som har hull i CV skal få en sjanse, og hvilke partier er ikke det.

Og arbeidsrettet ytelse til unge istedenfor å bli uføre. https://hoyre.no/2024/12/02/100-nye-ufore-hver-uke/  

Har ikke hørt om at noen har fått til dette før, så det er å love veldig mye. Ellers har vi midlertidig lønnstilskudd, men ingen automatikk i ytelsen.

Endret av Subara
  • Liker 3
Skrevet
55 minutes ago, Subara said:

Valg 2025, Fri Fagbevegelse.

Sterke uttalelser nå i slutten av valgkampen, fra en sann historie.

Å miste inntekten over natten er ikke bare, bare. Det handler om karensåret som Høyre innførte i AAP-ordningen da de var i regjering. Og som noen tror vil bli innført igjen hvis Høyre vinner valkampen. Jeg forsøkte å søke på karensår på valgkampsidene til Høyre uten hell.

Det positive er at Erna er opptatt av at de som har hull i CV skal få en sjanse, og hvilke partier er ikke det.

Og arbeidsrettet ytelse til unge istedenfor å bli uføre. https://hoyre.no/2024/12/02/100-nye-ufore-hver-uke/  

Har ikke hørt om at noen har fått til dette før, så det er å love veldig mye. Ellers har vi midlertidig lønnstilskudd, men ingen automatikk i ytelsen.

Høyre sin politikk, og konservativ poltikk generelt sett, handler om å ta fra majoriteten folk ting, og overføre det til sine støttespillere i næringslivet. Den hjerteløse politikken som føres i Storbritannia og USA, den hvor folk havner på bar bakke og alt de får er "thoughts and prayers" er noe Høyre ønsker å styre mot her i Norge. De sier det selvfølgelig ikke rett ut, i stedet gjemmer de sag bak slagord som "valgfrihet" og "lønnsomhet". 

Homo-sapiens har vært klassedelt siden tidenes morgen, og gjennom hele historien har en liten minoritet undertrykt og styrt majoriteten. Dette endret seg med arbeiderbevegelsen og to verdenskriger, og er helt unikt i menneskets historie. Men, folk har glemt. Unge gutter sitter på promperommet og innbiller seg ikke bare at de er undertrykte i dagens "wOKe!!" samfunn, men at høyresiden med Høyre og FRP liksom skal gjøre livene deres bedre.

Jeg kan skjønne at William Von Gyldenslesk som bor på Skøyen, og som har hundrevis av millioner i en stiftelse vil stemme Høyre, men at alle som ikke er William vil det, er bare tragisk. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Ok🤣 jeg refererte til prisene og at for prisen så får en ofte dårlige løsninger. En har masse eksempler, som f.eks. helsevesenet. Tror ikke jeg trenger å legge ved noen linker..

Du har hele tiden pratet om at det offentlige i Norge er elendige på elektroniske tjenester, noe som er direkte feil. Ta L'en og gå videre :closedeyes:

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Du har hele tiden pratet om at det offentlige i Norge er elendige på elektroniske tjenester, noe som er direkte feil. Ta L'en og gå videre :closedeyes:

Åja? Siter meg på det. 

Men ja, jeg er kritiske til flere digitale tjenester i Norge. Og mangelen på mye, selv om vi gjerne er bedre enn mange andre. Og det værste av alt er prisene, de er ofte hinsides all fornuft. Som jeg var inne på her. 

Skrevet
4 hours ago, leticia said:

Prisene blir høye fordi altfor mange har lyst å bo på samme sted i forhold til boliger som bygges akkurat der. Her som jeg bor, greit nok, boligene har steget i verdi også her, men ikke i nærheten av pressområder som f.eks Oslo. (Eneboligen vi bor i har økt verdien med 2,5 ganger kjøpsprisen på 22 år. ). Jeg skjønner du har et behov for å skylde på sosialister for alt som er galt i verden,  men det virker faktisk ikke som om borgerlig flertall heller har fått gjort / kommer til å gjøre noe med boligprisene. Vet ikke om di fulgte debatten i går, men der sa Støre at det må bygges mer boliger. 

Ja, men selv på bygda stiger boligene så mye at det kommer til punktet der unge kjøpere nesten ikke har mulighet til å komme seg inn på markedet selv der. Pga inflasjon og dårlig kronekurs som gjør at det ikke blir bygget nok. 

For å få orden i sysakene er første bud å fikse kronekursen. Og det er mer sannsynlig skjer ved å stemme på de til høyre for FRP, enn venstre for AP.

Jeg er litt av den oppfatningen at har man uføretrygd så bør den være stor nok til at man ikke trenger bostøtte i tillegg. Da må man heller finne seg et billigere sted å bo.

Det kan du godt mene, jeg bare sier at de har strammet inn der også, mens alt annet har blitt dyrere.

Jeg tror ikke det er beregnet at uføretrygden (laveste sats) skal føre til at man har mulighet til et feriebudsjett. Jeg har nevnt det tidligere, at du nok iallefall ikke kan håpe på bedre tider hvis "kutt i stønader - partiene" inntar regjeringskontorene. Litt dumt egentlig,  alle de som er trygda som stemmer Høyre og FRP, iallefall hvis de er opptatt av egen økonomi. Særlig FRP har også noen valgløfter som iallefall vil bety økt inflasjon og dårligere tider for de som har minst. Jeg er egentlig en borgerlig velger selv, men pga de partiene vil gjeninnføre karensåret på AAP, og jeg har sett hvordan det har slitt på noen venner av meg, så er det uaktuelt i år.

Men uføretrygden burde være såpass at de som uheldigvis er syke, også kan leve greit og kunne ta seg råd til en ferie i ny og ne. Jeg er opptatt av at kronekursen blir bedre. Den er jokeren til hele greia. En lav kronekurs er en ekstra skatt for hele befolkningen. Og de jeg har mest tiltro til at kan snu skuta, er partiene til høyre.

Hvis du snakker om konservativt ,  så kanskje de kan få uventet høy oppslutning i Rogaland / Agder, men sannsynligvis fremdeles langt unna et direktemandat. Og sperregrensa på landsbasis kan de bare drømme om. 

Blant annet, men virker som ND er i vinden også med mye engasjement, utifra det jeg leser på facebook. Angående Konservativt så virker det også som at det er mange kvinner som tenker å stemme på dem. INP, GP, blir spennende å se hvordan stemmene vil fordele seg. Stemmer og håper på det beste, så får det bli som det blir 😀

Skrevet

Hvis man stemmer på partier som lover for mye kan man bli lurt. Ellers er jo dette fordelen med å ikke sitte i regjering.

Støre og Erna ligner på hverandre. Men har man lite å rutte med ville jeg stemt fra midten og mot venstre.

Og tiden vi lever i med dårligere råd er ikke noe som er spesielt for Norge.

Kronekursen - en sak for seg. Jeg har ikke nok økonomisk innsikt til å vite hvordan det kan gå bedre med den. Gjerne å gå over til Euro, men så er spørsmålet hva som skjer da. Godene kommer alltid med noen forbehold, har jeg inntrykk av.

Å styre landet er ikke enkelt.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, freedomseeker said:

Den norske regjeringen i et nøtteskall:

Ah, Lindsey Graham! Jeg har aldri vært en fan av Huitfeldt, og kommer aldri til å bli det, men alt Lindsey Graham sier kan man ta med en generøs klype salt. Hvis folk i Norge ser til Graham så har de alvorlige problemer. 

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...