pølsemaker Skrevet onsdag kl 08:51 Skrevet onsdag kl 08:51 obygda skrev (1 minutt siden): Det tror jeg dessverre du har rett i. Norge har ingenting å si når Tyskland ønsker kraft fra oss. Da ender det med rasjonering her i nord samtidig med full eksport. Mao vi når maks prisen i budkurven Sant. For meg virker debatten om energisikkerhet tåkelagt av regjeringen. Bare svada og forsikringer om at de har kontroll og følger nøye med osv. Alle beregninger som tilsier det motsatte avfeies glatt. Ganske sikker på de sitter med tall som burde gjøre de lett paniske. Desverre tror jeg de gambler på at det går bra inntil de får gjennomført det såkalte grønne skiftet. Desverre er det til nå bare et lite grønt tillegg når det kommer til energi. Vi må ha gasskraftverk, kjernekraft og vannkraft skal vi opprettholde en solid energisikkerhet. Det finnes ingen fullgod erstatning for fossilt brensel pr i dag. Hverken til energi eller andre produkter som stammer fra olja. Tror det går ganske ille før et land eller flere hiver seg på nødbremsen.
Jarmo Skrevet onsdag kl 08:58 Skrevet onsdag kl 08:58 Vokteren skrev (1 time siden): En god analyse av Anders Magnus, godt støttet av SSB: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-ubehagelig-sannhet-om-innvandring/o/5-95-1496596 Selv om artikkelen er et par år gammel, er den enda mer relevant i dag. https://www.nettavisen.no/nyheter/anders-magnus-staten-ses-pa-som-en-motstander-man-kan-lure-og-svindle/s/5-95-2576237 1
Vokteren Skrevet onsdag kl 09:01 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:01 pølsemaker skrev (3 minutter siden): Sant. For meg virker debatten om energisikkerhet tåkelagt av regjeringen. Bare svada og forsikringer om at de har kontroll og følger nøye med osv. Alle beregninger som tilsier det motsatte avfeies glatt. Ganske sikker på de sitter med tall som burde gjøre de lett paniske. Og dette er årsaken til at Norgespris ble innført som en desperat hastesak. Nettopp for å skjule ulempene ved kabler og EUs «frie» energimarked. At AP samtidig klarte å utmanøvrere SP og deretter ta æren for pristaket, viser bare at politikk ikke er noen søndagsskole.
Vokteren Skrevet onsdag kl 09:30 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:30 Salvesen. skrev (1 time siden): Dette tror jeg hun gjør helt feil i. Hadde hun kjempet for deres "side" hadde hun sagt at hun fratrer posisjonen om det blir aktuelt. Da kunne folk som jeg stemt noe annet enn feks MDG som gjøres kun for å blokkere henne som statsminister. Jeg hadde kanskje til og med stemt på noe på hennes "side". Pr nå ødelegger hun for hele siden sin, som også ikke ønsker henne som statsminister... I overkant taktisk stemming som oser av manglende respekt for andres synspunkter og demokratiske prinsipper. Når jeg skal stemme, er det ut fra samfunnets behov/utfordringer, mine interesser og min hverdag. Ikke ut fra hvordan jeg skal sabotere mest mulig for andre.
agvg Skrevet onsdag kl 09:51 Skrevet onsdag kl 09:51 pølsemaker skrev (1 time siden): Om sola i tillegg ikke skinner som aldri før i Tyskland og Spania blir det mørkt. Må satser Spania hardt på fornybart, den har vel 50 prosent dekning i dag, de bygger batteribanker og pumpekraftverk så jeg tror de vil greie seg helt fint, kanskje de kan bygge linjer til Tyskland med tiden. Alle vil løse fremtidens problemer med gårsdagens løsninger, pleier skjeldent og gå bra, vi Norge burde ha fått batterier på alle disse solcelleanleggene som ble bygget, nå som prisene faller kraftig blir det enda mer lønnsomt selv i Norge. 1
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 09:57 Skrevet onsdag kl 09:57 19 hours ago, freedomseeker said: Da er det isåfall bare å selge alt man eier og har her i landet, den norske kronen kommer til å stupe i verdi. For dette kommer isåfall til å bli den mest radikale regjeringen vi har hatt her på berget siden den tyske okkupasjonen. Skulle ønske at den norske venstresiden kunne vært mindre radikal, man kan jo se til Danmark. De rike syter og klager. For vanlige folk er det et fremskritt. 3
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 09:59 Skrevet onsdag kl 09:59 2 hours ago, Jarmo said: https://frifagbevegelse.no/nyheter/kraftig-opptur-for-hoyre-i-ny-maling-6.158.1157299.0362a1cc7c Et kaldt gufs. Det går opp og ned på målingene. 2
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 10:01 Skrevet onsdag kl 10:01 (endret) agvg skrev (23 minutter siden): bygger batteribanker og pumpekraftverk så jeg tror de vil greie seg helt fint, Det vil lønne seg så lenge strømprisen ligger på ca. 5kr/kwh. Batteribanker er svindyre når en regner på kapasitet i forhold til pris og slitasjen. Egentlig rart ikke andre enn FRP bryr seg om hva klimatiltakene koster. Endret onsdag kl 10:15 av PosteMonopolet
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 10:05 Skrevet onsdag kl 10:05 33 minutes ago, Vokteren said: I overkant taktisk stemming som oser av manglende respekt for andres synspunkter og demokratiske prinsipper. Når jeg skal stemme, er det ut fra samfunnets behov/utfordringer, mine interesser og min hverdag. Ikke ut fra hvordan jeg skal sabotere mest mulig for andre. Når det er i min interesse å unngå en Listhaug- eller Solberg-regjering er taktisk stemming et naturlig valg noen ganger. 2
Salvesen. Skrevet onsdag kl 10:07 Skrevet onsdag kl 10:07 Vokteren skrev (35 minutter siden): I overkant taktisk stemming som oser av manglende respekt for andres synspunkter og demokratiske prinsipper. Når jeg skal stemme, er det ut fra samfunnets behov/utfordringer, mine interesser og min hverdag. Ikke ut fra hvordan jeg skal sabotere mest mulig for andre. lol? Sabotere? Vi lever i et demokrati der vi stemmer på hvem vi ønsker skal styre landet, det er også implesitt det samme som å ikke stemme på folk en ikke ønsker skal styre. Nettopp det jeg gjør. 3
Krig og fred Skrevet onsdag kl 10:08 Skrevet onsdag kl 10:08 19 hours ago, freedomseeker said: Da er det isåfall bare å selge alt man eier og har her i landet, den norske kronen kommer til å stupe i verdi. Gjør det du. Verden går videre. Quote For dette kommer isåfall til å bli den mest radikale regjeringen vi har hatt her på berget siden den tyske okkupasjonen. Mer radikal enn Gerhardsen? Enkelte nordmenn har beveget seg så langt til høyre at alt til venstre for Høyre er nå "radikalt". 4 2
Vokteren Skrevet onsdag kl 10:16 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:16 Salvesen. skrev (2 minutter siden): lol? Sabotere? Vi lever i et demokrati der vi stemmer på hvem vi ønsker skal styre landet, det er også implesitt det samme som å ikke stemme på folk en ikke ønsker skal styre. Nettopp det jeg gjør. Et demokrati handler om å fremsnakke egne standpunkter, for deretter å vise respekt for et lovlig valgresultat. Ikke om å sabotere andre via taktikkeri og løgner som Putin og Trump. 1
sedsberg Skrevet onsdag kl 10:18 Skrevet onsdag kl 10:18 Man stemmer på hvilken politikk man vil ha. Ikke nødvendigvis på hvem man vil ha i sjefsstolen. Vil man ikke ha politikken til ett parti, ja da stemmer man på et annet.
Salvesen. Skrevet onsdag kl 10:18 Skrevet onsdag kl 10:18 Vokteren skrev (1 minutt siden): Et demokrati handler om å fremsnakke egne standpunkter, for deretter å vise respekt for et lovlig valgresultat. Ikke om å sabotere andre via taktikkeri og løgner som Putin og Trump. Så du mener jeg stemmer ulovlig? Jeg gjør bare akkurat det samme som pengebaggene til FRP og høyre gjør. Jeg stemme på ett tilhørende parti for å få de over sperregrensen og gi de flere mandater for å sikre sier til en gruppe partier. 5 1
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 10:24 Skrevet onsdag kl 10:24 (endret) Krig og fred skrev (15 minutter siden): Mer radikal enn Gerhardsen? Enkelte nordmenn har beveget seg så langt til høyre at alt til venstre for Høyre er nå "radikalt". Er nok venstresiden som har blitt mer radikal. Nå er det for eksempel vanlig å true med å legge ned oljeindustrien uten å bry seg om hva som vil skje med økonomien i landet. Eller hva med "ta de rike" holdningene som dreper nærinslivet? Venstresiden har ingen planer om hva Norge skal leve av etter at dem har sanert alt av næringsliv og inntekter til landet. Endret onsdag kl 10:24 av PosteMonopolet 1
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 10:27 Skrevet onsdag kl 10:27 2 minutes ago, PosteMonopolet said: Er nok venstresiden som har blitt mer radikal. Nå er det for eksempel vanlig å true med å legge ned oljeindustrien uten å bry seg om hva som vil skje med økonomien i landet. Eller hva med "ta de rike" holdningene som dreper nærinslivet? Venstresiden har ingen planer om hva Norge skal leve av etter at dem har sanert alt av næringsliv og inntekter til landet. Her skal det tydeligvis sytes og klages uansett hva som er fakta. https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/nasjonalregnskap/statistikk/nasjonalregnskap/artikler/Norsk økonomi vokste i 1.kvartal 2 1
Salvesen. Skrevet onsdag kl 10:28 Skrevet onsdag kl 10:28 PosteMonopolet skrev (2 minutter siden): Er nok venstresiden som har blitt mer radikal. Nå er det for eksempel vanlig å true med å legge ned oljeindustrien uten å bry seg om hva som vil skje med økonomien i landet. Eller hva med "ta de rike" holdningene som dreper nærinslivet? Venstresiden har ingen planer om hva Norge skal leve av etter at dem har sanert alt av næringsliv og inntekter til landet. Snakk om hvem som er radikal her 😛 Næringslivet er ikke drept, ikke i nærheten. Og det er absolutt ingen som sier de skal legge ned oljeindustrien uten å bry seg om økonomien i landet. Venstresiden har til og med åpnet opp for endringer i formueskatt i det siste, dog på premisser som sikrer at de rike også bidrar med skatt på en fair måte. Å begynne å se på fremtid uten oljen er sundt, den kommer. Meg bekjent er det ingen som mener en skal legge ned oljeindusrien i nær fremtid. Det nærmeste er kanskje å slutte med leting. 3 2
Shoxx Skrevet onsdag kl 10:31 Skrevet onsdag kl 10:31 1 minute ago, PosteMonopolet said: Er nok venstresiden som har blitt mer radikal. Nå er det for eksempel vanlig å true med å legge ned oljeindustrien uten å bry seg om hva som vil skje med økonomien i landet. Eller hva med "ta de rike" holdningene som dreper nærinslivet? Venstresiden har ingen planer om hva Norge skal leve av etter at dem har sanert alt av næringsliv og inntekter til landet. Hva er egentlig verre i retorikken da? Ta de rike,eller ta de fattige? Nå virker det jo for meg som høyresiden er noe mer korrekte når det gjelder ordvalg. Blir stadig forbauset over de ordene endel på venstresiden benytter seg av. De vil bare gjøre høyresiden mer forbanna,det er innlysende og jeg synes det er litt tankeløst. Men resultater er jo nettopp det. Vil vi gå etter rikingene,eller vil vi gå etter de fattigste. Når man går på valg på å kutte noe for enkelte,og alle jubler,så vet man at de fleste her i landet har det mer en godt nok,men ønsker bare mer eller mindre offentlig politisk underholdning. 2
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 11:04 Skrevet onsdag kl 11:04 Shoxx skrev (3 minutter siden): Ta de rike,eller ta de fattige? Man trenger ikke å ta noen av dem. De rike har skapt verdier og arbeidsplasser som også har hjulpet de fattige til å bli rikere🙂 Salvesen. skrev (16 minutter siden): Snakk om hvem som er radikal her 😛 Næringslivet er ikke drept, ikke i nærheten. Og det er absolutt ingen som sier de skal legge ned oljeindustrien uten å bry seg om økonomien i landet. Venstresiden har til og med åpnet opp for endringer i formueskatt i det siste, dog på premisser som sikrer at de rike også bidrar med skatt på en fair måte. Å begynne å se på fremtid uten oljen er sundt, den kommer. Meg bekjent er det ingen som mener en skal legge ned oljeindusrien i nær fremtid. Det nærmeste er kanskje å slutte med leting. Når investorer og verdiskapere flykter ut av landet på grunn av venstresidens skattepolitikk så vet man at det ikke er noe positivt for næringslivet på lenger sikt. Samfunnet trenger olje langt frem i tiden også. Jeg er for å gradvis redusere bruken av olje, men det er for tidlig å snakke om å legge ned oljeindustrien nå.
Salvesen. Skrevet onsdag kl 11:09 Skrevet onsdag kl 11:09 PosteMonopolet skrev (2 minutter siden): Man trenger ikke å ta noen av dem. De rike har skapt verdier og arbeidsplasser som også har hjulpet de fattige til å bli rikere🙂 Når investorer og verdiskapere flykter ut av landet på grunn av venstresidens skattepolitikk så vet man at det ikke er noe positivt for næringslivet på lenger sikt. Samfunnet trenger olje langt frem i tiden også. Jeg er for å gradvis redusere bruken av olje, men det er for tidlig å snakke om å legge ned oljeindustrien nå. Det er ingen flykt, det er noen få. Mange av de er influensere som tøffer seg i dubai. De har aldri betalt formueskatt. Det er en illusjon. Mange av de topp rikeste flyttet ut for lengst, lenge før støre tok makten denne gangen. Og dollar milliardærene er stigende her hjemme. Det er INGEN av mine arbeidsgivere over årene som har flyktet ut av landet. Ingen. Det er en illusjon. Og som sagt, så og si alle partiene/sidene er nå enig i at en må se på denne skatten. Noen mener de bare må fjerne den tvert, da de rike pampene som betaler de har sagt dette. Mens andre ser på andre løsninger der en gjør det bra for selskapene her til lands men fortsatt sikrer at alle, inkludert de rike bidrar til samfunnet på en god måte. Det er INGEN som snakker om å legge ned industrien nå, det er poenget. Det er du som er radikal og kommer med missvisende påstander om politikken. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå