Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (1 time siden):

Jeg jobber selv i offentlig sektor, og synes staten bør slankes. Det betyr ikke att lærere, sykepleiere osv må få fyken. Det finnes vel masse andre papirflyttere vi kan greie oss uten, samt udugelige pengesluk-prosjekter, bistand og masse annet. Vi bruker mest penger på alt og får minst igjen. 

Skal vel være litt forsiktig å si ‘de syke’ må komme seg i arbeid, en sak har to sider, men det er for lett å bare sitte på gjerdet å suge på mine skattekroner  Det samme gjelder innvandring og integrering. Velkommen til jobb i mitt land. Det er jo ingen norske ungdommer som vil jobbe lenger, eller kjøre buss, drosje, servitør eller what not. Men kom ikke her å stem SV å få mine skattekroner. 

Jeg påvirkes ikke av formueskatten heller, men dobbeltbeskattning er jaggu teit. Sosialistene vil ha ned forskjellene, men jeg vil heller ha opp likhetene! 

Edit: det er ganske lite som påvirker meg direkte. Jeg vil ha mer av mine egne penger og da må sløsinga ned. Om minstepensjonister da må få mindre fordi skattene kuttes eller noe dlikt er helt feil måte å spare penger på. 

Mange store problemer her, en skal slanke staten som ofte betyr oppsigelser. Eller så skal en kutte kostnader som også stort sett leder til oppsigelser i prosjektene, så skal en har de uføre ut i jobb i ett jobb marked der arbeidsledigheten har økt mye. Det går liksom ikke opp.

en må da ha klare tiltak på å få de i arbeid i det private, som ofte betyr at staten må bruke penger som f.eks. å bygge vei osv.

alternativt går de over til nav. 

så det er absolutt ikke rett frem. I USA er det greit, der sier en bare opp folk også er de latt til seg selv. Og en trenger ikke tenke så mye på økte kostnader i helsevesenet pga dette da en må betale selv uansett osv.

men jeg er enig i at en bør se på kostnadene, men på en god måte. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (18 minutter siden):

Ja, håper det feiler. KRF er det partiet på stortinget jeg misliker mest. Jeg syns ikke religion bør være et offentlig anliggende. 

De er vell over sperregrensen allerede på målingene, så det funket. Så en må prøve å kontre med MDG på samme måte. Men ikke så lett når en ikke har milliardær å pøse inn i forsøket.

• Liker 3
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (11 minutter siden):

men å bryte valgløfter er for enkelt og burde vært straffbart.

Det er vanskelig å få gjennomført ting man går til valg på når man ikke har over 50 % oppslutning. Da blir det hestehandler og gi og ta. Jeg syns egentlig at noen partier sånn sett har altfor mye makt, fordi de kanskje bare har 1 eller noen få representanter som er nødvendige for å få et flertall. Man kunne evt gjort noe med 4 % regelen, for jo flere partier å fordele stemmene på, jo vanskeligere vil det bli å komme opp til disse 4 %. 

Joachim Vadseth skrev (11 minutter siden):

I mine øyne er det ikke folket som bestemmer, men alle disse ‘politikerne’ som aldri har vært i jobb. Ta for eksempel Brenna pg et par andre som skal mene og bestemme om så mye de ikke har noe kompetanse på. Eneste de har på CVen er att de var på Utøya.

Jeg ser ikke problemet med at politikere ikke har vært i jobb. Når det gjelder Brenna så jeg et intervju med henne hvor hun f.eks nevner Mcdonalds og andre jobber hun har vært innom. Politikerne har rådgivere som hjelper dem på områder hvor deres egen kunnskap er mangelfull. Jeg er ikke helt med på den tankegangen at en jobb skal gjøre deg bedre rustet til å ta en veloverveid beslutning. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

De er vell over sperregrensen allerede på målingene, så det funket. Så en må prøve å kontre med MDG på samme måte. Men ikke så lett når en ikke har milliardær å pøse inn i forsøket.

Men da er du stuck med MDG i potensielt en posisjon med makt (grøss), en skrulle-parti med politikk på nivå med Alliansen og PDK. 

• Liker 4
Skrevet
Frode789 skrev (3 minutter siden):

Men da er du stuck med MDG i potensielt en posisjon med makt (grøss), en skrulle-parti med politikk på nivå med Alliansen og PDK. 

Mdg med liten makt er mye bedre enn listhaug med mye makt… mener jeg.

• Liker 5
Skrevet
Frode789 skrev (8 minutter siden):

Hva er det som er så skrullete?

Ellers ganske friskt å sammenligne MDG med et nynazist-parti…

• Liker 6
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Her er vi mange som er uenige ;) 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

hehe. Du om det. FRP har seriøs politikk i motsetning til MiljøPartietDeGale. Forøvrig så kan jeg si at jeg naturligvis misliker sterkt SV (gitt avstanden politisk), men de kan i alle fall oppfattes som et seriøst parti mtp. realistisk omstilling, bredere politisk platform osv.  

Vennligst forklar hva som er så utrolig skadelig for Norge hvis FRP kommer til makta. (og urealistiske scenarier som at FRP regjerer alene er ikke nødvendig), men gitt en borgelig koalisjon som f.eks FRP-H-KRF-V. 

Skrevet
Frode789 skrev (1 minutt siden):

hehe. Du om det. FRP har seriøs politikk i motsetning til MiljøPartietDeGale. Forøvrig så kan jeg si at jeg naturligvis misliker sterkt SV (gitt avstanden politisk), men de kan i alle fall oppfattes som et seriøst parti mtp. realistisk omstilling, bredere politisk platform osv.  

Vennligst forklar hva som er så utrolig skadelig for Norge hvis FRP kommer til makta. (og urealistiske scenarier som at FRP regjerer alene er ikke nødvendig), men gitt en borgelig koalisjon som f.eks FRP-H-KRF-V. 

Hvorfor skal jeg forklare det? Vennligst forklar hva som er så utrolig skadelig for Norge om MDG kommer over sperregrensa…

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja det er det nok, men en trenger ikke så mange som er enige for å få de over:)

Shiiit, sant det. 

Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er så skrullete?

Ellers ganske friskt å sammenligne MDG med et nynazist-parti…

Det var noen eksempler, det finnes flere "skrullepartier". Er ikke "friskt" i det hele tatt, jeg mener det er riktig. 

Fellesnevner er uansett at partiene har det som oppfattes som svært urealistiske mål eller planer for hva som er gjennomførbart eller til gode for vår økonomi/befolkning. F.eks vil stenge ned olje- og gassnæringen på svært kort tid, uten at det finnes realistiske økonomiske alternativer klare. 

Sterk ideologisk tilnærming ene eller andre veien (miljø, nasjonalisme/innvandring, religion) med STORE systemendringer for landet og uten noen godt gjennomtenkt plan for konsekvenser. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 hours ago, Morromann said:

Jeg vet ikke helt hvorfor; det kan være stolthet, som "det grønne skiftet" som er et fatalt tapsprosjekt som koster Norge skjorta 

Tenk så mye dyrere det blir når det blir sult og massedød fordi hetebølger og flom dreper avlinger. Det blir dyrt det! :fun: 

• Liker 5
Skrevet
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Tenk så mye dyrere det blir når det blir sult og massedød fordi hetebølger og flom dreper avlinger. Det blir dyrt det! :fun: 

Vi har aldri produsert mer mat enn vi gjør nå, så den der er nok ganske overdrevet. 

Skrevet
Just now, Duncan said:

Vi har aldri produsert mer mat enn vi gjør nå, så den der er nok ganske overdrevet. 

Hver gang jeg kommer over folk som er totalt uvitende om hva som er på vei, så anbefaler jeg litteratur om emnet. Ville du har vært interessert i noen boktips, sånn at du kan danne meningen din ut i fra hva som faktisk er tilfelle? 

Av en eller annen grunn leser klimabenektere aldri bøker. 

• Liker 5
Skrevet
Duncan skrev (7 minutter siden):

Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Hver gang jeg kommer over folk som er totalt uvitende om hva som er på vei, så anbefaler jeg litteratur om emnet. Ville du har vært interessert i noen boktips, sånn at du kan danne meningen din ut i fra hva som faktisk er tilfelle? 

Frankrike har nylig kjempet seg gjennom verste skogbrann på 80 år, med 2000 brannmenn i aksjon. Det har vært mye branner i år. Vi er allerede midt i klimakrisen. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvordan mener du penger hadde hjulpet MDG? eg ser MDG overalt så kan da ikkje være mediedekning ihvertfall

Skrevet
Krig og fred skrev (24 minutter siden):

image.png.113d6c94f676a4b1c2332a563e98e97d.png

Benekter ikke noe klima, det er alltid i endring. 
Men tallene peker nå oppover når det kommer til kalorier produsert per person per dag. 

Skrevet
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Tenk om det var noe som kunne forstyrre matproduksjonen

futurama-blog480.png.086025e581c1701a78d044086249c3dd.png

Hmm.

Det hadde egentlig vært litt bra, for det er de færreste som trenger over 4000 kalorier i døgnet. 
Det hadde gjerne gjort noe med fedme epidemien som herjer over planeten nå.
Så der har du faktisk et godt poeng som kan gjøre verden litt bedre og gi folk bedre livskvalitet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...