Sersjant SEGA Skrevet 28. april Skrevet 28. april Visnes skrev: 12 hours ago, herzeleid said: Hei og takk for svar. La meg først være tydelig på at kommentaren min er generell og jeg kjenner selvfølgelig ikke din/deres motivasjon eller bakgrunn. Jeg registrerer derimot at bla. gamer.no genererer relativt mye trafikk til forumet når denne typen saker fremmes og skaper mye diskusjon. Om vi først inntar et kritisk blikk på kommersielle aktører, tror jeg nettopp det er verdt å ha i mente; kontroverser genererer klikk som igjen genererer annonsekroner. Jeg tror ikke spillpressen generelt er forskånet eller hever seg over denne logikken i nevneverdig større grad enn andre medier. Og der tjener denne saken som eksempel: Jeg tror de færreste av oss kjente til "spillbart.com" før denne kommentaren. Vi kjenner til den nå, mange har sikkert også besøkt siden. Selv om det kanskje ikke var deres motivasjon for å skrive kommentaren. Dere driver med så mye rart i Trøndelag 🥸 Som redaksjonssjef i Spillbart kan jeg si: Vi tjener ikke penger på Spillbart (null reklame- eller sponsorinntekter) Det koster oss penger når folk besøker siden (bruker mer data, båndbredde etc) Det var Fredrik Olimb som kontaktet meg med ønske om å republisere på Gamer.no, som jeg takket ja til fordi jeg mener dette er en viktig diskusjon og ta. Om det vi tjener er at en drøss med folk, som ser ut til å ta alt vi sier i verste mening, besøker siden vår, så er dette ikke den vinnen du tror det er. Håper dere alle har en flott dag videre. 😊 kudos for å være såpass synlig i en super toxic område å diskutere
Visnes Skrevet 28. april Skrevet 28. april 26 minutes ago, Sersjant SEGA said: kudos for å være såpass synlig i en super toxic område å diskutere Kristian gjør sitt beste for å holde det sakelig. Er dog ikke alltid så lett. Med 10 år som skribent i Gamereactor på beltet, blir jeg veldig sjelden overrasket av hva noen brukere lirer av seg. 😉 3 1
Milarwen Skrevet 28. april Skrevet 28. april 35 minutes ago, Sersjant SEGA said: xbox for life bryr meg ikke om midt-østens problemer Jeg tror mange føler det samme som deg. 😃 Jeg tror de fleste ønsker oss fred på jord men at de fleste av oss også innser at vi har mikroskopisk evne til å påvirke konflikter. Skal alle mann installere linux, gimp og free office og synge folkesanger rundt bålet? Hva slags utslag gir det for konflikten i midtøsten?
Ole-Br Skrevet 28. april Skrevet 28. april herzeleid skrev (7 timer siden): Takk for link, men jeg har gått på et par ‘du kan begynne med denne’ før som har resultert i langlesing med varierende grad av relevans. Jeg tenker det mest hensiktsmessige er om de som mener noen er transfob (og nå tydeligvis holocaustfornekter) selv setter ord på hvilke uttalelser (med kilde) de mener kvalifiserer til dette, og hvorfor ‘har et annet syn enn meg’ ikke er dekkende. Jeg synes motparten gjorde en ryddig jobb med dette, i en kommentar som ble postet i en annen tråd her inne. Dette er angivelig sitater fra Rowling som tilsier at hun ikke er transfob: Nysgjerrige ønsker å utvide sin forståelse, uansett påstander fra ulike sider. Enten så er man interessert eller så er man det ikke. I denne videoen er det også oppklaringer omkring Rowlings såkalte "snille" tweets og hvorfor disse ikke er populære, også satt i sammenheng med andre uttalelser. Sum og helhet teller. Videoen er relevant for hvorfor hennes uttalelser og fokus blir tatt dårlig imot. Det er ikke noe bevis for eller imot transfobi, gitt den like polariserte forståelsen av ordet, ser jeg ikke vitsen og semantikk kjeder meg. Contrapoints bruker ordet, men det går fint an å se forbi det og på substansen og resonnementene i det som blir sagt. Hvis man etter videoen ikke har vunnet et fnugg av forståelse for transpersoners skuffelse, så er det fordi man har en slagside, ikke fordi man bare er uenig. Videoen provoserer, men det er fullt mulig å hente ut sentrale poenger for hvorfor ting er oppheta, hvis man klarer å holde hodet kaldt. Rowling meldte seg inn i et negativt trykk mot transpersoner, det er hevet over enhver tvil. Jeg savner at vår tids mest ubendige og briljante fantasi heller blir brukt på å skrive gode bøker, jeg da. 3
AtterEnBruker Skrevet 28. april Skrevet 28. april Ole-Br skrev (15 timer siden): Oppriktig nysgjerrighet pleier å ende opp i et omfattende og oversiktlig syn. Å få et overblikk tar få timer med utvidet lesning. Ønsker du å høre gode resonnementer for hvorfor Rowlings uttalelser blir tatt dårlig imot i transmiljøet og av andre som viser solidaritet, kan du feks begynne med contrapoints: https://tinyurl.com/3dkef99k Contrapoints er awesome. Videoen The Witch Trials Of JK Rowling er også en het anbefaling. Her er også en annen favoritt: "If you expect me to argue that Israels actions in Gaza and palestine generally, constitute a genocide, or that Israel is an ethno-nationalist project whose existence is premised on the extermination of the indigenous population, I'm not gonna do that! That's merely the truth. I'm not particularly interested in humoring the people who continue to pretend otherwise!". Sånn skal det gjøres. Ikke la kvakksalvere drukne diskursen med et hav av løgner. Og angående "VisMegNoeTransfobiskRowlingHarSkrevet"-trollene... Man kan konfrontere dem med "Vis meg noe solidarisk mot kvinners reproduktive rettigheter hun har skrevet! Vis meg hennes reaksjoner og avsky mot opphevingen av Roe & Wade". (har hun i det hele tatt gjort det, foressten?) Eller man kan la være å invitere dem i debatten. Avslør løgnene deres, men ikke inkluder dem inn i samtalen, så de kan oversvømme hele debatten med masse badfaith-taktikker. 2 2
Red Frostraven Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) herzeleid skrev (På 28.4.2025 den 6.45): Takk for link, men jeg har gått på et par ‘du kan begynne med denne’ før som har resultert i langlesing med varierende grad av relevans. Jeg tenker det mest hensiktsmessige er om de som mener noen er transfob (og nå tydeligvis holocaustfornekter) selv setter ord på hvilke uttalelser (med kilde) de mener kvalifiserer til dette, og hvorfor ‘har et annet syn enn meg’ ikke er dekkende. ... Det er en del fakta man må vite for å forstå problemet. Høyrepopulister fra USA og Storbritannia har fullstendig overdøvet WHO og andre relevante organisasjoner når det kommer til hvorfor det å være trans ikke lengre skal regnes som en psykisk lidelse, som var vært klart siden minst 2015, og endret behandlingstilbud vedtatt av Helsedirektoratet under Erna Solberg i 2020. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/kjonnsinkongruens/om-retningslinjen Det har vært underkommunisert åramsakene og til endringene i lovgivning kom som et sjokk på mange, som fremdeles -- eller som ble lurt til å -- tro(r) at det å være trans er som å lide av andre vrangforestillinger. Som var diagnosen, før, fundert på ren gjetning uten hold i biologi eller psykologi, i psykiatrien -- på nøyaktig samme måte og av samme grunn som at det å være homofil ble regnet som mental sykdom før, av samme institusjoner. Memes og misinformasjon om kattesand i klasserom -- i misinformasjonen, til folk som identifiserer som katter -- er typisk for kildene som sprer propaganda hvis hensikt har vært å latterliggjøre faktumet at transpersoner eksisterer og ikke lider av vrangforestillinger, gjennom koble dem til ting som er absurde og å latterliggjøre dem som ikke tror at det er vrangforestillinger. ... De fikk drahjelp fra relativt uventet hold, blant psykiatrien og folk og institusjoner som trodde på og var overbevist om at tidligere behandlingstilbud var riktig, samt biologer som ikke har satt seg inn i kjønnsdifferensiering av organer i mer spesialiserte biologiske felt som, som har gjort opplysningsjobben vanskeligere enn den burde være: Fagfolk fremstår splittet i spørsmålene, fordi grupper av fagfolk innenfor psykiatri og biologi er uenige med psykologi, forskning på mennesker og vår utvikling spesifikt, og medisin. Det, igjen, har ledet til at journalister innenfor politikk har bidratt til å spre misinformasjon og clickbait som fremmer antivitenskapelige holdninger og misinformasjon, fordi journalistene igjen i noen tilfeller hører på institusjonene som tidligere stod for behandling og som er kritiske til oppdateringene, og/eller er ofre for populisme i en slik grad at de ikke vet om grunnen til at WHO -- og helsedirektoratet i blant annet Norge -- har nye retningslinjer for behandling for transpersoner. Et mål er å spre en forståelse av at de som trenger behandling, men ikke får det, feilbehandles. https://skeivungdom.no/2022/11/23/ansvarliggjor-rikshospitalet-for-deres-behandling-av-transpersoner/ Det møter ikke forståelse hos dem som tror tidligere behandling, før de nye retningslinjene, var god nok, som blant annet Rikshospitalet i Norge. https://www.nrk.no/trondelag/har-stramma-inn-tilbud-til-transpersoner_-_-behandler-faerre-for-de-blir-18-ar-1.16841653 Som i Storbritannia har mennesker og organisasjoner lurt ansvarlige til å endre tilbudet, etter at det først ble vedtatt et tilbud tilsvarende det norske. Det blir hyllet av aktørene som sprer misinformasjon. Som demonstrerer makten til misinformasjonen i høyrepopulismen; Endringene i storbritannia, og sannsynligvis hos Rikshospitalet i Norge, er fundert på Cass Review, som tar feil på vesentlige punkter, nettopp fordi de ikke anser mennesker som feilbehandles som ofre for feilbehandling, om de er trans -- og klarer ikke å skille politisk motiverte undersøkelser og faktuelle undersøkelser og forskning. https://www.scientificamerican.com/article/the-u-k-s-cass-review-badly-fails-trans-children/ De glemmer målet med det nye tilbudet, og virker ikke å forstå at psykiatrien og tidligere forestillinger er irrelevant for diagnosering. Om man er misinformert, som ekstremt mange nordmenn engelskmenn og amerikanere er, inkludert fagfolk som har jobbet med å behandle transpersoner tidligere, under forestillingen om at de behandlet folk som hadde vrangforestillinger -- så forstår man gjerne ikke problemet med å sammenligne det å være trans med det å ha vrangforestillinger, og tror at det er dem som tilbyr behandling til pubertale barn som er radikale. Det å tro at transpersoner lider av vrangforestillinger, er i seg selv nærmere å lide av en vrangforestilling -- enn det å være trans. Merk at retningslinjene i Norge og som anbefales av WHO er uendret, og at andre enn rikshospitalet i Norge fremdeles følger de nye retningslinjene. Som de skal. --- Folk som Jordan Peterson, og i Norge, Glenn Petter Sæhtre sprer misinformasjon ut fra sine forestillinger -- mens ledelsen for relevant avdeling for Rikshospitalet i Norge forstår ikke årsaken til de nye retningslinjene som WHO og helsedirektoratet anbefaler, og har pusher misinformasjon fundert på forestillingen om at transpersoner som ønsker behandling, og ikke får det av dem(...), ikke feilbehandles. --- Rowling fremmer og tror på vrangforestillingen om at det å være trans er en vrangforestilling. https://www.independent.co.uk/voices/jk-rowling-transgender-critical-feminism-transition-gay-lgbt-a9604316.html Hun fremmer psuedo-vitenskap og anti-vitenskap for å pushe agendaen hun deler med andre transfobe i samme gruppe, som Jordan Peterson og Matt Walsh. Psychology Today går inn på hva som er galt med misinformasjonen hun her sprer videre. https://www.psychologytoday.com/us/blog/political-minds/202007/jk-rowling-and-the-chamber-of-trans-youth-misinformation --- Rowling og andre som har falt i anti-trans-gryten liker å skyve kvinner og barn foran seg. Som tar oss til det neste problemet med Rowling: Hun pusher narrativet om problemer med transpersoner og menn som later som om de er kvinner for å utøve seksuell vold, som er langt sjeldnere enn drap eller å bli truffet av lynet, i omfang, med ekstremt stor margin. Problemet der er ikke bare at hun pusher narrativet fordi hun er opptatt av kvinners rettigheter, men hun mener samtidig at alle transpersoner som ikke regner seg som sitt fødselskjønn er mentalt syke. Som blant annet kommer frem i postene hennes i sosiale medier, og blant annet i bøkene under pseudonymet hennes Robert Gailbraith -- som i seg selv fundert på en virkelig person. https://www.newsweek.com/why-jk-rowling-robert-galbraith-pseudonym-gay-conversion-robert-galbraith-heath-153234 Og kommer frem i retorikken hennes i sosiale medier, og gjennom hennes trans-ekslusive virke: https://en.wikipedia.org/wiki/Beira's_Place Hun støtter trans-eksluderende radikal feminisme -- er en TERF. Per definisjon. ... Grunnen til at folk ikke forstår at hun er transfob ligger generelt i at sentrum av debatten på nett nettopp i disse sfærene vi her omgås ligger nær misinformasjon fra kristne høyre, og at folk ikke forstår hva som faktisk foregår på det faglig nivå, eller hvem de bør høre på blant fagfolk og presse. Det har blitt så gale at deler av pressen selv ikke vet hva som foregår, fordi de ikke vet hvem de skal eller bør høre på i disse sakene nettopp på grunn av spliden mellom dem som feilbehandlet og trodde transpersoner led av vrangforestillinger, psykiatrien, og dem som forstår begrunnelsen for det nye behandlingstilbudet. Som er hvordan pressen tidligere har feilet blant annet gamere: De har latt høyrepopulismen og kreasjonist-vitenskapen spre misinformasjon og forestillinger om både spill, medier og samfunnet uimotsagt. --- Dermed har vi både anti-woke og folk som ikke forstår at det å aktivt motarbeide forskningsbaserte medisinske retningslinjer som har tatt tiår å utvikle -- som egentlig var logisk åpenbart for 30 år siden samtidig som at vi lærte at legning ikke produseres av vårt genetisk kjønn -- er anti-trans. Endret 29. april av Red Frostraven 2 3
Atib Azzad Skrevet 29. april Skrevet 29. april Det er litt morsomt å observere hvodan en artikkel som faktisk tar for seg etikk i spilljournalistikk blir mottatt. 3
ddol Skrevet 29. april Skrevet 29. april bubba477 skrev: Denne tråden viser hva som skjer når politiske aktivister slippes inn i spill verdenen. Vi begynner å krangle når vi i stedet skulle kose oss med å snakke om spill. Har sett dette skje så mange ganger over de siste 15 årene. Samme tullballet gang på gang. Virkelighetenes problemer og konflikter hører til i politiske rom, ikke i spillenes rom, uansett hvor mye aktivister forlanger en såpeboks å stå på. Nei, nei og atter nei takk. Om denne tråden viser noe som helst, så er det vel heller at skikkelig moderering må til for at slike debatter skal funke på Gamer.no. Minst halvparten av kommentarene er OT, og det er sikkert 30-40 som burde blitt slettet av andre årsaker. Å skille politikk og gaming er en legitim preferanse, men det finnes da også de som ønsker å snakke om problemstillinger som relaterer til spillindustrien. I en tid der "gaming is dying" og stadig flere utviklere tyr til forbrukerfiendtlige økonomiske inntjeningsmodeller, så skulle en da tro at et kritisk blikk på industrien var på sin plass. Og til sist - det er mulig å IKKE trykke inn på de artiklene man ikke interesserer seg for. Og i forlengelsen av det, så er det også fullt mulig å IKKE involvere seg i en debatt man ikke er interessert i, eller ikke har noe konstruktivt å komme med. 2 1 1
JornHansen Skrevet 29. april Skrevet 29. april Angrepet på Telavåg i april 1942 var en brutal tysk represalie etter at to Gestapo-offiserer ble drept av norske motstandsmenn fra Kompani Linge, som hadde søkt tilflukt i den lille kystbygda Telavåg på Sotra. Som hevn gikk tyskerne til fullstendig ødeleggelse av bygda: Alle hus ble brent ned eller sprengt. 18 menn fra Telavåg ble henrettet, og over 70 sendt til tyske konsentrasjonsleirer – mange av dem døde der. Kvinner og barn ble internert i Norge i flere år. Dette var en av de mest brutale represaliene i Norge under okkupasjonen, og ble av tyskerne begrunnet med at lokalbefolkningen "beskyttet terrorister". Hendelsen ble brukt som skremsel for å avskrekke støtte til motstandsbevegelsen. Minner dette kanskje litt om Palestinsk motstand mot okkupasjonen? For det er kanskje noen i tråden her som ikke har fått med seg at Israel har brutt seg inn på Palestinske områder gang på gang etter grensene ble satt på sekstitallet og at Palestinere har levd under apartheid i flere tiår med USA sin velsignelse, og Norges stilltiende etterdilting. Men det er klart...de som ikke klarer å se at brune barn er like mye verdt som hvite klarer ikke å se denne sammenligningen heller... 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå