Gå til innhold

Utfordring a overføre innhold fra miniDV-kassett til fil.

Anbefalte innlegg

Jeg har et over 20 år gammelt Panasonic videokamera (NV-GS70) som bruker miniDV-kassetter. Kameraet er fullt funksjonelt og jeg kan se videoen jeg vil ha på den lille skjermen. Men så var det det å få det over til en fil på PC'en. Jeg husker jeg i sin tid brukte et program som kunne overføre ("capture") videoen mens kameraet var koblet til FireWire-inngangen på PC'en. USB var visst ikke rask nok den gangen, men vil tro det er raskt nok nå. Uansett har ikke dagens PC'er Firewire-inngang.

Selvsagt finner jeg ikke CD'en med det programmet nå - uansett er det neppe kompatibelt med Windows 11. Imidlertid finner jeg drivere for kameraet på nettet. Har prøvd å installere dette, men får bare feilmelding. Sikkert ikke kompatibelt med Windows 11 det heller (står ingenting om hvilken Windowsversjon driverne passer til).

Panasonic Manuals and Driver Software

Har også prøvd å overføre i Pinnacle Studios "Capture video"-funksjon mens kameraet var tilkoblet USB-inngangen. Men da fikk jeg bare inn lyden.

Jeg kan levere kassetten inn til den lokale fotosjappa her, men han skal ha 800 kroner for jobben! Jeg føler jeg er så nær på å klare det selv. Noen som har noen tips?

Endret av Yessmann
  • Yessmann endret tittelen til Utfordring a overføre innhold fra miniDV-kassett til fil.
Videoannonse
Annonse

Ville bare levert inn. Skal du ha det ordentlig må du nesten bruke FW. Da kommer du sansynligvis over 800,- uansett.

Du får nye Firewire-kort til stasjonære PC-er fremdeles (PCIe) som ikke koster all verdens. Men aner ikke noe om kompatibiliteten eller kvaliteten.

Har DV-kamera selv med både USB, DV og analog video. Fikk aldri USB til å virke og analog (capture) ble veldig dårlig kvalitet.

• Innsiktsfullt 1
sedsberg skrev (48 minutter siden):

Ville bare levert inn. Skal du ha det ordentlig må du nesten bruke FW. Da kommer du sansynligvis over 800,- uansett.

Du får nye Firewire-kort til stasjonære PC-er fremdeles (PCIe) som ikke koster all verdens. Men aner ikke noe om kompatibiliteten eller kvaliteten.

Har DV-kamera selv med både USB, DV og analog video. Fikk aldri USB til å virke og analog (capture) ble veldig dårlig kvalitet.

OK. Så det er mangel på Firwire som er problemet. Ja, får bare levere inn. Men passe irriterende at jeg nettopp betalte 800 for overføring av *feil kassett* (før jeg fant ut at videokameraet fortsatt virket)....

Takk for svar.

• Liker 1
Yessmann skrev (49 minutter siden):

OK. Så det er mangel på Firwire som er problemet. Ja, får bare levere inn. Men passe irriterende at jeg nettopp betalte 800 for overføring av *feil kassett* (før jeg fant ut at videokameraet fortsatt virket)....

Takk for svar.

Hvis det bare er én kassett (1 time) du skal ha overført, så var 800 kroner grådig dyrt. Du får det langt rimeligere enn det, men muligens ikke lokalt. Søk på Google.

How to transfer video from a MiniDV camcorder to a computer via USB (@ConsumerDV)

Sitat

Some DV camcorders that have USB 2.0 High Speed interface and are compliant with USB Video Speed class (UVC) can transfer DV video over USB. In this video I show how to capture digital video into a file on a Windows computer by sending it over USB instead of Firewire.
-- @ConsumerDV

Sitat

It is not always clear, whether a DV camcorder can send video over USB, even if you read the operation manual. If the camcorder supports USB 2.0 High Speed mode (480 Mbps) and UVC, it is a good sign. If the camcorder supports only USB 1.0 or USB 2.0 Standard Speed mode, then it will not be able to send video over USB at full resolution and frame rate. At best, it can be used as a low-resolution webcam.

If your Panasonic camcorder supports transferring DV video over USB, then put the camcorder in Play mode (not in PC mode). Select USB FUNCTION → MOTION DV, it should be either in BASIC or ADVANCED menu. If you have a camcorder from a different brand, follow the operating manual.

On Windows, verify that System Settings → Privacy → App Permissions → Camera is enabled for desktop apps.

I was able to capture video from my Panasonic GS500 MiniDV camcorder via USB on Windows 7 and Windows 10 at full quality without re-encoding.
-- @ConsumerDV

I videoen [02:11] klarer @ConsumerDV å overføre DV-video vha programmet "Windows Movie Maker". Les denne siden How to Download Windows Movie Maker før du laster ned og kjører programmet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Nukleosid skrev (6 timer siden):

Hvis det bare er én kassett (1 time) du skal ha overført, så var 800 kroner grådig dyrt. Du får det langt rimeligere enn det, men muligens ikke lokalt. Søk på Google.

De skal ha 500 for selve jobben, men jeg må kjøpe en minnepenn til 300 i tillegg. De godtar ikke at jeg kommer med egen minnepenn. Sikkert virusfaren som er begrunnelsen.

Nukleosid skrev (7 timer siden):

Problemet mitt er også at jeg trenger videofilen raskt. Datteren min konfirmerer seg 3. mai og jeg skal vise video fra da hun nettopp var født. Dermed kan jeg dessverre ikke basere meg på å sende kassetten bort.

Yessmann skrev (55 minutter siden):

Problemet mitt er også at jeg trenger videofilen raskt. Datteren min konfirmerer seg 3. mai og jeg skal vise video fra da hun nettopp var født. Dermed kan jeg dessverre ikke basere meg på å sende kassetten bort.

Da forstår jeg at du ikke vil sende kassetten noe sted.

800 kroner er dyrt, men med tanke på hva du eventuelt må påkoste selv av utstyr hvis du ønsker å gjøre det selv, og ikke minst tidsbruken for å sette opp utstyret og lære deg det, så er det kanskje verdt prisen.

backtoback skrev (6 timer siden):

How to transfer video from a MiniDV camcorder to a computer via USB (@ConsumerDV)

I videoen [02:11] klarer @ConsumerDV å overføre DV-video vha programmet "Windows Movie Maker". Les denne siden How to Download Windows Movie Maker før du laster ned og kjører programmet.

OK. Skal teste ut dette. Regner med Wayback Machine er trygt?

Jeg lastet ned Windows Movie Maker i går, og fikk installert og startet programmet, se nedenfor (jeg har Windows 11 Pro, 23H2, Build 22631.5189).

moviemaker2.thumb.png.88f3ba079bcf1cdfb188bf9f515dac22.png

Du skrev i innlegget ditt at bare lyden ble overført, kanskje ditt videokamera bare støtter USB 1.0 eller USB 2.0 Standard Speed mode?

Men uansett er det sikkert verdt å prøve en overføring med Windows Movie Maker.
Lykke til! :grin:

Sitat

De godtar ikke at jeg kommer med egen minnepenn. Sikkert virusfaren som er begrunnelsen.

Kjøp en helt ny minnepenn (ikke åpne pakningen), men forhør deg først hvilke krav de har til minnepennen (merke, størrelsen, hastighet, etc.). 

Endret av backtoback
typos
  • Liker 1
backtoback skrev (1 time siden):

Jeg lastet ned Windows Movie Maker i går, og jeg fikk installert og startet programmet, se nedenfor (jeg har Windows 11 Pro, 23H2, Build 22631.5189).

moviemaker2.thumb.png.88f3ba079bcf1cdfb188bf9f515dac22.png

Men uansett er det sikkert verdt å prøve en overføring med Windows Movie Maker.
Lykke til! :grin:

Æsj. Jeg klarte ikke å laste ned Windows Essentials. Får bare feilmeldingen "couldn't be installed". Jeg har Windows 11 Home, 24H2.

backtoback skrev (2 timer siden):

Det er helt rett, du skal få en feilmelding, men programmet er likevel installert! Leste du ikke installasjonsinstruksen? :grin:

Jeg fikk denne feilmeldingen:

Klikk [Close]

moviemaker1.png.c0be2a0b334d65270b10bd598fd62887.png

moviemaker3.png.8b8a2e3b19ec455b13a442ef85125b98.png

Okay. Nei, jeg leste ikke veiledningen 🙂. Har lest den nå. Og ja - nå fikk jeg startet Movie Maker. MEN: programmet finner ikke mitt kamera. Det er koblet til USB-inngangen i PC'en til pluggen i kameraet med USB-symbol. Det må da være rett? Når jeg kobler til, kommer et blipp - som tyder på at PC og kamera er koblet sammen. Kameraet er slått på. Men ikke pokker om Movie Maker vil finne kameraet. Gjør som i instruksjonsvideoen: trykker file og så Import from device, men intet kamera dukker opp. Har prøvd med kameraet både i kamera- og VCR-modus.

Æsj - føler jeg er så nær nå. 

Skikkelig synd at det ikke fungerte.:mellow:

Jeg antar at du også gjorde dette også:

backtoback skrev (På 20.4.2025 den 16.53):

If your Panasonic camcorder supports transferring DV video over USB, then put the camcorder in Play mode (not in PC mode). Select USB FUNCTION → MOTION DV, it should be either in BASIC or ADVANCED menu. If you have a camcorder from a different brand, follow the operating manual.

On Windows, verify that System Settings → Privacy → App Permissions → Camera is enabled for desktop apps.

Yessmann skrev (1 time siden):

Nei, finner ingenting som sier USB-funksjon. Jeg har gått igjennom hele menyen. Kanskje kameraet er for gammelt (2003)?

Takk for all hjelp uansett.

Jeg tror du har rett, kameraet er akkurat litt for gammelt. Tipper 2004-modellen har implementert UVC.

Sitat

USB video device class (also USB video class or UVC)

Version: 1.0
Date: September 4, 2003
Description: Initial release

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_video_device_class

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...