BertNaked Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april Kjetil Lura skrev (4 minutter siden): Om bilen har kun 60000 på telleren er ikke problemet, er årene som er problemet? Min har 8000 og er 2022. nx450H+ Spørs. Akkurat nå er problemet bremsene bak. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Jepp, Normalt, og bilen er 25år😁 Endret 15. april av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Hold fast på denne aurisen! Alt som blir solgt nå til dags er lagd for å være så komplisert å reparere, at verksted skal gi beskjed om at dette ikke lønner seg etter en fem år.. Pluss at mye har innelagt tidsbomber som fører til motorhavari. Slik som Ford eco-boost-motorer med "wetbelt".... Herregud, snakk om gjenommsiktig. Kort historie lang; wetbelt av gummi tåler ikke motorolje spesielt godt, og derfor ryker beltet etter en viss tid. Ryker det, er motoren kaputt. Vil man følge intervallet for bytte, så koster det mye penger, sikkert mer enn man vil spandere på en 5-7 år gammel bil... Så kjører man til det går til helriket, da! 1 Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Hrafnguth skrev (Akkurat nå): Hold fast på denne aurisen! Alt som blir solgt nå til dags er lagd for å være så komplisert å reparere, at verksted skal gi beskjed om at dette ikke lønner seg etter en fem år.. Pluss at mye har innelagt tidsbomber som fører til motorhavari. Slik som Ford eco-boost-motorer med "wetbelt".... Herregud, snakk om gjenommsiktig. Kort historie lang; wetbelt av gummi tåler ikke motorolje spesielt godt, og derfor ryker beltet etter en viss tid. Ryker det, er motoren kaputt. Vil man følge intervallet for bytte, så koster det mye penger, sikkert mer enn man vil spandere på en 5-7 år gammel bil... Så kjører man til det går til helriket, da! Det er ingen grunn til å legge oljepumpa i panna, man kunne like godt satt det frempå kamakselen. De sier det er for å spare plass, men belter og pulleys tar like mye plass som bare pumpa, så det er rett og slett for å lage havariklare biler. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) En må også passe på rust på gamle biler, de fleste ruster opp før de når 20-25 år. Men selv om bilen skulle ha kort tid igjen så er det ofte rimeligere å ta en slik bremsereperasjon enn å kjøpe noe annet. Endret 15. april av Svein M 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) En del bilopphoggerier har kontrollerte deler og som selges relativ billig. Og har du noen kompiser med kunnskap som kan hjelpe til så.. Endret 15. april av Jarmo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april BertNaked skrev (5 timer siden): Jo, men ikke-merkeverksted tok den samme prisen. Verkstedene eksisterer ikke for å gi deg en lav pris på reparasjoner. De er der der å tjene mye penger. Noen skal bli milliardærer. Man får ikke hyggelige priser på verkstedene i dag. De har minst to ukers ventetid. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april mobile999 skrev (13 timer siden): Verkstedene eksisterer ikke for å gi deg en lav pris på reparasjoner Så det du sier at merkeverksted og de som ikke er tilknyttet noe merke er hipp som happ? Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) mobile999 skrev (13 timer siden): Verkstedene eksisterer ikke for å gi deg en lav pris på reparasjoner. De er der der å tjene mye penger. Noen skal bli milliardærer. Man får ikke hyggelige priser på verkstedene i dag. De har minst to ukers ventetid. Etter å ha vært i bransjen i 20 år, så har ikke jeg sett noe til eiere som blir milliardærer av driften. Jobber nå i en stor bilforretning med ca 100 ansatte, 30 mekanikere på gulvet, og resultatene vi får presantert, selv om det går greit i pluss, er det milevis unna noen som blir millardærer av det vi driver med. Da jeg jobbet i en mindre bedrift, så var vi ofte på minussiden. Tror kanskje ikke folk er klar over hvor sinnsykt mye penger verktøy og utstyr koster, dette skal også vedlikeholdes, repareres og kalibreres. Spesialverktøy har også ofte hinsides priser, og dette MÅ vi ha, dette blir automatisk tilsendt fra importør. Endret 16. april av Paxville 5 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april BertNaked skrev (6 timer siden): Så det du sier at merkeverksted og de som ikke er tilknyttet noe merke er hipp som happ? Nja, merkeverksted er ofte det dyreste av det dyreste. Har du sjekket hva de skal ha på et mindre, lokalt verksted? Evt så kan du jo vurdere å kjøpe inn deler og gjøre jobben selv, med hjelp av en litt kyndig kompis f.eks? Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april Iterion skrev (29 minutter siden): Nja, merkeverksted er ofte det dyreste av det dyreste. Har du sjekket hva de skal ha på et mindre, lokalt verksted? Evt så kan du jo vurdere å kjøpe inn deler og gjøre jobben selv, med hjelp av en litt kyndig kompis f.eks? Sjekket med flere; Alle skulle ha omtrentlig det samme. Bare noen hundrelapper som skilte. Tydelig at det er deleprisene som trekker opp. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april @BertNakedHvor i landet holder du til? Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april Fant gamle kvitteringene her nå. Bremseklosser og skiver ble byttet rundt på hele bilen i 2023. Dette ble gjort av Snap Drive et sted sør i landet. Dritgøy. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) BertNaked skrev (41 minutter siden): Fant gamle kvitteringene her nå. Bremseklosser og skiver ble byttet rundt på hele bilen i 2023. Dette ble gjort av Snap Drive et sted sør i landet. Dritgøy. WTF? Skulle/burde ikke være noen problemer allerede nå? Hvis jeg har forstått riktig.. Endret 17. april av Jarmo 1 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april At kaliptere blir trege og bremsene henger på er helt normalt at skjer på gamle biler. Ganske vanlig at det må byttes noen kaliptere fra ca 10 årsdagen og utover.. Hvis man ikke skrur selv, men vil være føre var, så kjenn på temperaturen på felgene en gang iblandt etter en lengre kjøretur. Er det noen som utmerker seg med høyere temp så henger bremsene på det hjulet. 13000 er mye penger, men kaliptere koster, spesielt bak hvor det også er håndbrems. Hvis ingenting er fastrustet bruker en middels mekaniker ett par timer på en sånn jobb. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april kåre b skrev (10 minutter siden): At kaliptere blir trege og bremsene henger på er helt normalt at skjer på gamle biler. Ganske vanlig at det må byttes noen kaliptere fra ca 10 årsdagen og utover.. Hvis man ikke skrur selv, men vil være føre var, så kjenn på temperaturen på felgene en gang iblandt etter en lengre kjøretur. Er det noen som utmerker seg med høyere temp så henger bremsene på det hjulet. 13000 er mye penger, men kaliptere koster, spesielt bak hvor det også er håndbrems. Hvis ingenting er fastrustet bruker en middels mekaniker ett par timer på en sånn jobb. Da ble bilen sendt inn av tidligere eier fordi bremsene lagde lyd. Dette resulterte i bytte av skiver og klosser. Må bare anta at det er normal skikk at verkstedet går over kaliprene i samme slengen - for det er jo normalt ved slikt bytte, sant? Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april Satser på at byttet av caliprene gjør at dette ikke blir et stort problem videre. Bremsene foran ble ikke nevnt som et problem etter kontrollen, men jeg skal gå over disse selv før EU i år. Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) BertNaked skrev (21 minutter siden): Da ble bilen sendt inn av tidligere eier fordi bremsene lagde lyd. Dette resulterte i bytte av skiver og klosser. Må bare anta at det er normal skikk at verkstedet går over kaliprene i samme slengen - for det er jo normalt ved slikt bytte, sant? Mye kan skje med kalipere på 2 år, så vil ikke si at Snap drive nødvendigvis har gjort noe galt her. Når man skifter skiver og klosser så presser man stemplene tilbake, disse skal gå relativt lett tilbake, hvis ikke så bytter man de. Endret 17. april av Paxville 1 Lenke til kommentar
Føniks Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Bytta for 3-4 år siden en kupevifte på min VW Golf. Da kjøpte jeg noe billig kinaræl fra skruvat og gjorde jobben selv. Vifta ble defekt før det hadde gått ett år. Originalvifta jeg bytta ut hadde holdt koken i over 10 år. Kjøper ikke billig ræl som dette igjen. 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) Føniks skrev (27 minutter siden): Bytta for 3-4 år siden en kupevifte på min VW Golf. Da kjøpte jeg noe billig kinaræl fra skruvat og gjorde jobben selv. Vifta ble defekt før det hadde gått ett år. Originalvifta jeg bytta ut hadde holdt koken i over 10 år. Kjøper ikke billig ræl som dette igjen. Det fine med Skruvat er at man kan velge produsenter selv på mye. Tror nok det i de aller fleste tilfellene lønner seg å velge et merke man har hørt om, fremfor å kjøpe det som det kun står skruvat på, da kan man ende opp med hva som helst. Når det er sagt kjøpte jeg støtdempere bak til 145kr stk selv på tilbud der, jeg kjøpte da en såkalt "skruvat" del og disse var lagd i Polen. De holder koken fremdeles etter 3-4 år. Dette er dog på en bil nr.2 som ikke blir brukt like mye. Endret 17. april av Paxville Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå