Gå til innhold

Staten burde hatt egen matbutikk for folket

Anbefalte innlegg

En ting som plager meg mer og mer over tid er hvordan matprisene fortsetter å øke så mye som de gjør. Dette går mest ut over de som har minst, men går også ut over oss alle i større eller mindre grad.

Jeg mener staten burde hatt en egen matbutikk hvor de selger elementære matvarer til kostpris og ikke for profitt, typ melk og brød o.l.

At private aktører selger øl,pizza,brus og andre matvarer som er mer kos enn et rent behov, for profitt har jeg ingen problemer med. Men jeg syntes ikke noe om at vårt biologiske behov for overlevelse skal bidra til å berike aksjonærer og ledergruppene i matvarekjedene. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse

Vi kan fjerne all moms på elementære matvarer, som smør, kjøtt, bacon, egg og grønnsaker.

Alle matvarer med ingrediensen rapsolje kan vi øke momsen på.

Dette vil gjøre at folk gjør bedre valg, og at produsenter avvikler ingrediensen rapsolje i produktene sine.

Bedre helse, billigere elementær mat.

Ikke at dette er så realistisk, men jeg lurer på hva prisen på for eksempel skoforbruk/år kunne blitt dersom det var en offentlig anbudsordning/innkjøp av skikkelige/slitesterke sko for folk som ikke bryr seg om moter og shopping. Kunne en få prisen til under 100 kroner i året? 200 kroner?

Hva koster det å produsere 100.000 skikkelige sko som varer 20 år ved normalt bruk? Dette vet man vel i det militære?

Og hvor mye går med til lønninger og ellers drifts-kostnader i dagens skobutikker i Norge der en selger til folk som kjøper flere par i året? Mange miliarder?

Fun fact: Min far klarte seg hele livet med bare noen få par skikkelige støvler og noen få par sko.

Endret av lada1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...