Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (3 minutter siden):

"Nedgangen kobles til at selskapets modellsortiment i større grad anses som utdatert"

Det er jo merkelig, med tanke på at Model Y nettopp fikk en større overhaling.

Men nettopp det at den nettopp har fått en større overhaling kan jo bety at produksjonen ikke har tatt seg helt opp igjen enda. Vi får se ut over andre halvår, tenker jeg.

Jepp, kjempe utdatert. Tyskerene flasher fortsatt fobs når de viser frem biler liksom, helt håpløst 😅 Det er bare asiaterene som er forran på å levere X utstyr til Y pris. Alle andre er bak, foruten Tesla. Her får en mer eller mindre all moderne teknologi i prisen og til en lav pris. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Tallene er blodferske - publisert i dag 25.6.2025. Du kan lese hele rapporten her (PDF).

Jeg ser enda bare tall for Mai hvor produksjonen var svært lav fortsatt. Hvor ser du at de nevner juni? Rapporten nevner "first five months, may year to date osv. Eneste plassen June er nevnt er når den er publisert. Det er altså en fersk rapport med gamle tall.

I norge har vi dag-for-dag tall og der ligger Tesla an til å doble salget av model Y i juni iforhold til mai om takten opprettholdes med 400 biler i går og 284 (og økende) tall hittil i dag.

Endret av minim
la til info
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
minim skrev (30 minutter siden):

Hvor ser du at de nevner juni?

Hvor ser du at jeg nevner juni?

Jeg kommenterer tallene, som er blodferske, publisert i dag. Som tilsvar på ditt spørsmål om dette er gamle tall.

Det tar tid å samle sammen registreringstall fra 31 land, der hvert tall kan være summen av mange kilder, verifisere, sortere og kompilere en sånn rapport. Disse rapportene er så vidt jeg vet de mest nøyaktige for Europa og de publiseres alltid rundt den 25. i påfølgende måned. Man kan gjerne si at det burde gått raskere enn det i vår digitale og oppkoblede tidsalder, men det blir nå en sidediskusjon som man sikkert kan ta et annet sted. Er du interessert i juni-tallene må du nok vente til rundt 25. juli og hvis du klager på at det også er for gammelt så kommer du aldri til å bli fornøyd med de mest nøyaktige tallene for Europa. Dette er det ferskeste du får, med mindre heller vil ha mangelfulle, lite nøyaktige tall eller for færre land.

Rapporten forteller at alle 31 land til sammen har hatt en formidabel økning i salget av elbiler så langt i år: +27,8% over samme periode i fjor. Det er i samme periode som Tesla har stupt 37,1% fra samme periode i fjor. Noen andre må altså stå bak den formidable økningen i elbilsalget. Mulig det er SAIC som drar lasset med sine +29,3% (dette tallet er ikke delt opp etter drivlinje, men jeg går ut fra det er elbilene med MG-merkevaren som står for mesteparten). Ser vi på kun EU-tall så ser det ennå styggere ut for Tesla med -45,2% i et elbilmarked som stiger +26,1%.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hvor ser du at jeg nevner juni?

Jeg kommenterer tallene, som er blodferske, publisert i dag. Som tilsvar på ditt spørsmål om dette er gamle tall.

Det tar tid å samle sammen registreringstall fra 31 land, der hvert tall kan være summen av mange kilder, verifisere, sortere og kompilere en sånn rapport. Disse rapportene er så vidt jeg vet de mest nøyaktige for Europa og de publiseres alltid rundt den 25. i påfølgende måned. Man kan gjerne si at det burde gått raskere enn det i vår digitale og oppkoblede tidsalder, men det blir nå en sidediskusjon som man sikkert kan ta et annet sted. Er du interessert i juni-tallene må du nok vente til rundt 25. juli og hvis du klager på at det også er for gammelt så kommer du aldri til å bli fornøyd med de mest nøyaktige tallene for Europa. Dette er det ferskeste du får, med mindre heller vil ha mangelfulle eller lite nøyaktige tall.

Rapporten forteller at alle 31 land til sammen har hatt en formidabel økning i salget av elbiler så langt i år: +27,8% over samme periode i fjor. Det er i samme periode som Tesla har stupt 37,1% fra samme periode i fjor. Noen andre må altså stå bak den formidable økningen i elbilsalget. Mulig det er SAIC som drar lasset med sine +29,3% (dette tallet er ikke delt opp etter drivlinje, men jeg går ut fra det er elbilene med MG-merkevaren som står for mesteparten). Ser vi på kun EU-tall så ser det ennå styggere ut for Tesla med -45,2% i et elbilmarked som stiger +26,1%.

Du svarte på min post hvor jeg skriver "Dette er vel gamle tall fra når de ramper opp produksjon enda I mai.". Det var derfor naturlig tenke at du refererte til ferske tall fra juni, men da er den misforståelsen oppklart. Eller var det seleksjon av sitat som passet med din historie her siden du unnlot mai :)

Det er en rapport med gamle tall som vi vet er lave pga produksjon av ny modell. I Norge hvor vi har ferske tall ser vi nå at disse tallene dobles for juni. Er spent på hva bortforklaringer er nå juni tallene kommer. 

Endret av minim
  • Liker 1
Skrevet

Klagene over "gamle" tall er forsåvidt hakk i plata fra 25. mai og 25. april. Da var det henholdsvis mai- og april-tallene som skulle passe bildet deres bedre. Når får dere flyttet stiften ut av det ødelagte sporet? Når menigheten får et øyeblikksbilde de kan henge på veggen som et slags trofé over den gangen de vant et argument?

Disse "bortforklaringene" er nøyaktige fakta-rapporter om salgstall fra 31 land. De oppdateres hver måned rundt den 25.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
minim skrev (På 24.6.2025 den 7.16):
Simen1 skrev (På 23.6.2025 den 19.25):

0 008 910 nordmenn har kjøpt Tesla model Y i 2025

5 592 139 nordmenn har ikke gjort det

Tallene sier ingenting om hvor stor andel av befolkningen som skammer seg over Tesla. Det kan til og med være noen av de 8910 som skammer seg over Tesla. Men de 8910 gir en indikasjon på hvor mange som kjøper model Y på tross av alt..

Spesielt at du som er så opptatt av å bruke tall og statistikk riktig bommer så til de grader her :) ingen skam i å misbruke statistikk når det kan brukes til å sverte tesla eller musk ihvertfall :)

Kan du utheve med farge det du mener jeg bommer så til de grader på og dokumentere hva bommerten går i? Misbruk, skam, sverting, er sterke ord om det viser seg å være uimotsigelige fakta.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Kan du utheve med farge det du mener jeg bommer så til de grader på og dokumentere hva bommerten går i? Misbruk, skam, sverting, er sterke ord om det viser seg å være uimotsigelige fakta.

Kan egentlig ta hele innlegget. Mener du f eks at 5.2mill nordmenn er potensielle nybil kjøpere eller er du bittelitt enig i at det er skivebom? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Klagene over "gamle" tall er forsåvidt hakk i plata fra 25. mai og 25. april. Da var det henholdsvis mai- og april-tallene som skulle passe bildet deres bedre. Når får dere flyttet stiften ut av det ødelagte sporet? Når menigheten får et øyeblikksbilde de kan henge på veggen som et slags trofé over den gangen de vant et argument?

Disse "bortforklaringene" er nøyaktige fakta-rapporter om salgstall fra 31 land. De oppdateres hver måned rundt den 25.

Hakket stemmer nå bra når vi ser på live tall som tyder på en dobling I juni eller er det bare mange som bommet på lukk browser knappen og bestill knappen når de var innom tesla.com for å skamme seg? 

Endret av minim
Skrevet (endret)

Skal ikke si så mye om bilene, men at folk gidder å kjøre rundt i en doning som "alle" andre har fatter jeg ikke. Må være slik folk som kjørte boble på 60 og 70 tallet hadde det. Blir som å dra på fest bare for å finne ut at 50% går rundt med den samme skjorten kjøpt på H/M. Men når interessen for bil er tilnærmet null og man bare skal ha noe å forflytte seg i så blir det gjerne sånn. Nordmenn elsker å gå i flokk.

Endret av JonTj
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Kan egentlig ta hele innlegget. Mener du f eks at 5.2mill nordmenn er potensielle nybil kjøpere eller er du bittelitt enig i at det er skivebom? 

Så du mener ALT jeg skrev der er skivebom? Hvor er dokumentasjonen?

Nei, det holder ikke å legge ord i munnen på meg, ting jeg ikke har sagt, for så å kalle dette for skivebom. Du må faktisk forholde deg til det jeg skrev.

• Liker 4
Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Hakket stemmer nå bra når vi ser på live tall som tyder på en dobling I juni

Har du helt glemt om at artikkelen i dagbladet, tallene der og referansen deres til ACEA handler om Europeiske tall? Tall som ikke finnes live.

Velger du bare å forholde deg til ting som passer deg bedre og ignorere hva saken handlet om?

• Liker 6
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (På 23.6.2025 den 19.25):

0 008 910 nordmenn har kjøpt Tesla model Y i 2025

5 592 139 nordmenn har ikke gjort det

Tallene sier ingenting om hvor stor andel av befolkningen som skammer seg over Tesla. Det kan til og med være noen av de 8910 som skammer seg over Tesla. Men de 8910 gir en indikasjon på hvor mange som kjøper model Y på tross av alt..

Simen1 skrev (36 minutter siden):

Så du mener ALT jeg skrev der er skivebom? Hvor er dokumentasjonen?

Nei, det holder ikke å legge ord i munnen på meg, ting jeg ikke har sagt, for så å kalle dette for skivebom. Du må faktisk forholde deg til det jeg skrev.

Sorry, skivebommen var mye større enn jeg indikerte med 5.2mill. du sa faktsik 5.6 mill. Jeg siterer og uthever så det ikke skal være tvil om misbruken av tall og statistikk er greit så lenge man kan svartmale tesla og musk, men eller bruker du å være ganske så striks på talltriksing. Eller mener du oppriktig at vi har 5.6 mill potensielle tesla nybil kjøpere i Norge? Om ikke hva mener du med tallet 5 592 139? Tallene vi ser nå er at Tesla skam er et påfunn fra rødstrømpene i media og inne noe annet. 

Simen1 skrev (31 minutter siden):

Har du helt glemt om at artikkelen i dagbladet, tallene der og referansen deres til ACEA handler om Europeiske tall? Tall som ikke finnes live.

Velger du bare å forholde deg til ting som passer deg bedre og ignorere hva saken handlet om?

Nei jeg påpekte jo fra start at de bruker gammel data fra Mai som du så galant (og bevisst) unnlot å sitere for å støtte din sak. Vi vet begge to innerst inne at tallene for Juni som vi har live i Norge indikerer at de får knallsterke juni tall, men bare en av oss innrømmer det. Dette var egentlig gammelt oppgulp som har vært postet her siden tidlig i juni uten å tilføre noe nytt. 

Tilbake til en imponerende Juni måned med litt fakta tall. Leveransetallene i dag fortsetter å øke selv nå på kvelden 21:00 så de kjører lange dager. Nå er de oppe i 305 registreringer i dag av 3599 så langt i juni. De har knust sin tidligere Model Y leveranse rekord. I dag ankom også ny båt med leveranse av Model Y drammen havn så mest sannsynlig vil tallene enten holde eller stige de neste dagene. Med 4 leveranse dager igjen og et snitt på 350 biler/dagen (400 i går og 305 i dag) så kan de bikke 5000 leveranser i juni på en modell alene. 

Kilde: https://elbilstatistikk.no

Endret av minim
  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (24 minutter siden):

Eller mener du oppriktig at vi har 5.6 mill potensielle tesla nybil kjøpere i Norge?

Nei. Derfor skrev jeg heller ikke det. Så hvorfor forsøker du å mistolke meg sånn?

minim skrev (24 minutter siden):

Om ikke hva mener du med tallet 5 592 139?

Det er ikke en mening, men en faktaopplysning. I følge forsiden til SSB var det 5 601 049 innbyggere i landet da jeg skrev det. Dokumentasjon. I følge deg var det 8910 nyregistreringer av Tesla model Y så langt i 2025 den dagen jeg sjekket. Dokumentasjon. Sistnevnte HAR kjøpt Tesla model Y i år. Det betyr at differansen på 5 592 139, ikke har gjort det. Hverken mer eller mindre enn nøyaktig det jeg skrev, slik jeg skrev det. At du mistolker og legger meninger inn i helt objektive tall er ikke min feil. Jeg tror du har stått opp med feil fot hver gang du skriver til meg. Voldsomt på hugget og ute etter å legge ord i munnen på meg, misforstå disse, slik at du kan angripe meg for at du forsto ting på feil måte. Jeg tror du bør ta deg en bolle, telle til ti og lese minst 3 ganger over hva jeg egentlig skriver. Tråden ødelegges av tullprat når du misforstår så mye og krangler om at fakta ikke passer "meningene" dine.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Nei. Derfor skrev jeg heller ikke det. Så hvorfor forsøker du å mistolke meg sånn?

Det er ikke en mening, men en faktaopplysning. I følge forsiden til SSB var det 5 601 049 innbyggere i landet da jeg skrev det. Dokumentasjon. I følge deg var det 8910 nyregistreringer av Tesla model Y så langt i 2025 den dagen jeg sjekket. Dokumentasjon. Sistnevnte HAR kjøpt Tesla model Y i år. Det betyr at differansen på 5 592 139, ikke har gjort det. Hverken mer eller mindre enn nøyaktig det jeg skrev, slik jeg skrev det. At du mistolker og legger meninger inn i helt objektive tall er ikke min feil. Jeg tror du har stått opp med feil fot hver gang du skriver til meg. Voldsomt på hugget og ute etter å legge ord i munnen på meg, misforstå disse, slik at du kan angripe meg for at du forsto ting på feil måte. Jeg tror du bør ta deg en bolle, telle til ti og lese minst 3 ganger over hva jeg egentlig skriver. Tråden ødelegges av tullprat når du misforstår så mye og krangler om at fakta ikke passer "meningene" dine.

Så å dra 5.6 mill innbyggere inn var ikke for å misbruke tall? Notert :)

Edit: Ang mistolking og feilsitering så ville jeg gått stille i dørene. Dette startet med at du elegant utelot en vesentlig del når du siterte meg om gammel data? :) Jeg skriver "Dette er vel gamle tall fra når de ramper opp produksjon enda I mai."og du siterer "Dette er vel gamle tall" og anklager meg for å rote meg bort i juni tall når jeg skriver at de gamle tallene jeg sakker om er mai tall. 

Endret av minim
edit
  • Liker 3
Skrevet
10 hours ago, JonTj said:

Skal ikke si så mye om bilene, men at folk gidder å kjøre rundt i en doning som "alle" andre har fatter jeg ikke. Må være slik folk som kjørte boble på 60 og 70 tallet hadde det. Blir som å dra på fest bare for å finne ut at 50% går rundt med den samme skjorten kjøpt på H/M. Men når interessen for bil er tilnærmet null og man bare skal ha noe å forflytte seg i så blir det gjerne sånn. Nordmenn elsker å gå i flokk.

Hvorfor skal folk velge en dårligere bil bare fordi den beste bilen er veldig populær?

Folk kommer nok til å velge den beste bilen for sine behov, selv om naboen også har en.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (14 timer siden):

Tenker det stemmer veldig bra jeg, altså at tallene er på vei opp etter omlegging:

image.png.ebc91e21cac668c123056c51d48a78ea.png'

kilde: https://eu-evs.com/

Viser salgstall for Tesla i 15 europeiske land dette året. Denne tråden ble startet i slutten av Mars, rett før årets dårligste tall. Så den var helt relevant, men som forventet har salgstall bare gått oppover siden...

EDIT: Samme tall for Norge, samme trend selv om salget her er langt bedre etter tråden ble opprettet. Men så har vi også 0 rente, det er det ikke alle disse 15 landene som har osv(leveringstrøbbel i frankrike m.m.)

image.png.1ac1f0cdeaca379eda4e95f2b41e88ea.png 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal folk velge en dårligere bil bare fordi den beste bilen er veldig populær?

Nå har vel uansett årenes løp ofte vist at den/de mest populære bilene ikke er de beste. Ofte er det et godt kompromiss mellom flere faktorer hvorav pris er en stor en.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg klikket meg inn på siden for kun Tesla (ingen andre merker) så det sammenligner bare med seg selv fra tidligere år. La til årstall for tydelighet.:

Screenshot2025-06-26at10-14-16ElectricVehicleregistrationsinEurope15countriesmajorityofBEVmarket.thumb.png.22e0ef3968e770b2024d756e634a96fa.png

Når mener folk her inne at "fasiten" kommer og hvordan mener dere den skal regnes? Kun siste måned, kun når Tesla får noen store leveranser? Eller året samlet sett? Er det greit å sammenligne med elbilsalget generelt eller skal Tesla bare sammenlignes med sine egne tidligere tall? Er det greit å sammenligne med totalsalget av biler, altså markedsandel? Kommer det noen sinne til å bli greit for dere å referere til 25 dager "gamle" tall?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...