Gå til innhold

Rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

obygda skrev (17 minutter siden):

Saken ble derimot ikke vurdert like alvorlig som saken mot Gjert...

Jo, politiet ba vel om lenger fengselsstraff for moren i denne saken enn de gjør med Gjert. 2 år og 8 mnd vs 2 år og 6 mnd. 

Veldig mye er annerledes, men også denne saken tok lang tid i retten og jeg ble helt perpleks når jeg så at hun ble frikjent.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Jo, politiet ba vel om lenger fengselsstraff for moren i denne saken enn de gjør med Gjert. 2 år og 8 mnd vs 2 år og 6 mnd. 

Veldig mye er annerledes, men også denne saken tok lang tid i retten og jeg ble helt perpleks når jeg så at hun ble frikjent.

Saken tok ikke like lang tid..6 uker mot 7 for Gjert. Saken mot moren fremstår jo som mer alvorlig....men frifinnelse der altså.

Jeg blir aldri klok på rettsavgjørelser..og ikke retten selv heller om vi skal se på alle ankesaker som dyttes frem. Og for noen kan det se ut som at jo mer penger man kan bruke jo lenger og større rettsak blir det.

Rettssaken mot Gjert har for mitt vedkommende ført til 2 ting.

A) Mindre respekt for rettsvesenet pga den enorme ressursbruken og tilsynelatende egne regler for jørgen hattemaker og kong salomo

B) Mer negativt syn på Jakob

Har nevnt det før og kan nevne det igjen. Lenge før noen visste noe som helst om denne feiden i familien så påpekte min mor,som har et helt liv som behandlede i psykiatrien bak seg, at Jakob i intervjuver fremstod som uekte/påtatt. Dette reagererte jeg på og tok Jakob i forsvar og blant annet påpekte de vannvittige prestasjonene hans. Nå etter å ha lest og sett gjennom rettsaken..hørt hva alle har sagt..osv..så har jeg landet på at Jakob lyver og at min mor sin intuisjon stemmer.  Hva retten vil komme frem til aner jeg ikke. 

Jeg forstår at det er enklere å ta side med ofre,spesielt barn. Men her har barna hyrt inn pr hjelp og fått omtrent hele Norge til å sluke deres historie..en historie som ikke er ført i pennen av dem selv. Jeg vil tro alle som leste eller har hørt om kronikken i vg oppfattet det som dette var noe de skrev..Men det var altså en historie noen andre skrev på vegne av dem. Det er således en litt uekte historie..eller juks som noen ville kallt det.

• Liker 1
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg vet. Men det er mishandling i nære relasjoner i begge tilfeller sånn jeg forstod det? Altså samme/lignende lovgrunnlag? Dette var en avmagret gutt som ikke hadde vært ute av huset på et års tid, ikke visste tid og sted og moren ble frikjent.

Bevisene i hver enkelt sak vurderes av den aktuelle retten. I mange saker er det ord mot ord (uten håndfaste bevis), som i f.eks voldtektssaker. Likevel så er det slik at i liknende saker så blir noen dømt, mens andre frikjent.

Hva som skjer med denne saken i tingretten er egentlig uinteressant syns jeg. Den vil bli anket, og det er lagmannsretten som bestemmer.

Personlig så mener jeg at norsk rett dømmer altfor ofte basert på indisier, og  i denne saken så hvis retten vektlegger bevisene slik jeg selv ser saken, så blir det en domfellelse. Men... jeg tror ikke at det blir 2,5 år, kanskje 1,5 til 2 år. Men det får retten avgjøre. 

Årsaken til sannsynlig  domfellelse er at man greier ikke å komme seg unna den håndkle  - episoden, og at det er andre sterke vitnemål på hva som har foregått med tanke på psykisk vold. Det er også beskrevet materiell vold (som å hive eiendeler ut av vinduet) som også er en del av et psykisk vold bilde.

(Dette er min vurdering, så kan andre ha sin egen vurdering. Det var en stund under rettssaken også jeg hadde en smule tvil, men etter å ha fått hele bildet, så er den lille tvilen forsvunnet.) Regner med at retten havner ned på samme avgjørelse. 

• Liker 3
obygda skrev (40 minutter siden):

Saken tok ikke like lang tid..6 uker mot 7 for Gjert. Saken mot moren fremstår jo som mer alvorlig....men frifinnelse der altså.

Jeg blir aldri klok på rettsavgjørelser..og ikke retten selv heller om vi skal se på alle ankesaker som dyttes frem. Og for noen kan det se ut som at jo mer penger man kan bruke jo lenger og større rettsak blir det.

Rettssaken mot Gjert har for mitt vedkommende ført til 2 ting.

A) Mindre respekt for rettsvesenet pga den enorme ressursbruken og tilsynelatende egne regler for jørgen hattemaker og kong salomo

B) Mer negativt syn på Jakob

Har nevnt det før og kan nevne det igjen. Lenge før noen visste noe som helst om denne feiden i familien så påpekte min mor,som har et helt liv som behandlede i psykiatrien bak seg, at Jakob i intervjuver fremstod som uekte/påtatt. Dette reagererte jeg på og tok Jakob i forsvar og blant annet påpekte de vannvittige prestasjonene hans. Nå etter å ha lest og sett gjennom rettsaken..hørt hva alle har sagt..osv..så har jeg landet på at Jakob lyver og at min mor sin intuisjon stemmer.  Hva retten vil komme frem til aner jeg ikke. 

Jeg forstår at det er enklere å ta side med ofre,spesielt barn. Men her har barna hyrt inn pr hjelp og fått omtrent hele Norge til å sluke deres historie..en historie som ikke er ført i pennen av dem selv. Jeg vil tro alle som leste eller har hørt om kronikken i vg oppfattet det som dette var noe de skrev..Men det var altså en historie noen andre skrev på vegne av dem. Det er således en litt uekte historie..eller juks som noen ville kallt det.

Å få hjelp er ikke et tegn på en uekte historie eller juks.

Det er ingenting slikt (kronikken i VG) som blir sendt inn uten oppdrag fra, samtykke og samarbeid med den det gjelder.

Din mor sin intuisjon trenger en kraftig oppdatering spør du meg...

• Liker 3
leticia skrev (6 minutter siden):

Bevisene i hver enkelt sak vurderes av den aktuelle retten. I mange saker er det ord mot ord (uten håndfaste bevis), som i f.eks voldtektssaker. Likevel så er det slik at i liknende saker så blir noen dømt, mens andre frikjent.

Hva som skjer med denne saken i tingretten er egentlig uinteressant syns jeg. Den vil bli anket, og det er lagmannsretten som bestemmer.

Personlig så mener jeg at norsk rett dømmer altfor ofte basert på indisier, og  i denne saken så hvis retten vektlegger bevisene slik jeg selv ser saken, så blir det en domfellelse. Men... jeg tror ikke at det blir 2,5 år, kanskje 1,5 til 2 år. Men det får retten avgjøre. 

Årsaken til sannsynlig  domfellelse er at man greier ikke å komme seg unna den håndkle  - episoden, og at det er andre sterke vitnemål på hva som har foregått med tanke på psykisk vold. Det er også beskrevet materiell vold (som å hive eiendeler ut av vinduet) som også er en del av et psykisk vold bilde.

(Dette er min vurdering, så kan andre ha sin egen vurdering. Det var en stund under rettssaken også jeg hadde en smule tvil, men etter å ha fått hele bildet, så er den lille tvilen forsvunnet.) Regner med at retten havner ned på samme avgjørelse. 

Jeg tviler på en større straff. Maks 3 mnd betinget. Håndklede saken er det eneste som fremstår tydelig som et overtramp. De psykiske sidene er heller tvilsomme slik jeg tolker dette. Men jeg er ikke dommer.. Men saken vil nok ankes.

Og jeg tror at fasiten uansett ender med en mindre reaksjon i lagmannsretten enn tingretten. Så om Gjert frifinnes i tingretten så vil han nok bli det i lagmannsretten også. Faktisk kan frifinnelse i tingretten muligens stoppe en anke fordi påtalemakten da har svake bevis.

leticia skrev (5 minutter siden):

Å få hjelp er ikke et tegn på en uekte historie eller juks.

Det er ingenting slikt (kronikken i VG) som blir sendt inn uten oppdrag fra, samtykke og samarbeid med den det gjelder.

Din mor sin intuisjon trenger en kraftig oppdatering spør du meg...

Jo - å legge frem en sak som om det er egne ord som skrives - det er ikke noe man gjør med letthet. Hadde man gjort det som et ledd i en hovedoppgave hadde man faktisk blitt tatt for juks :

image.thumb.png.9606c1a99af151821ecc362ff1cdc843.png

Det korrekte her ville være at man også opplyste om forfatteren....Det gjør man ikke - og da lurer man det norske folk til å tro at dette er noe brødrene forfattet ene og alene. Jeg liker ingen form for juks. Og for meg fremstår dette som juks!

Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg vet alt for lite, jeg ble bare veldig usikker etter alle vitneutsagnene somber veldig harde i favør Gjert.

Det blir fort slik, enten eller, alt etter om det er aktoratets eller forsvarets vitner.

Hvor mye vet egentlig en gammel bestemor som omtrent aldri ser barnebarna f.eks...

Og hvis du har litt innsikt i slike saker så er det helt vanlig at man er en fantastisk person utenfor hjemmet,  men en tyrann hjemme.

(Jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken. Men å gå gjennom en slik rettssak, så offentlig,  og så detaljert hvis det er oppspinn, det tror jeg ikke på. ).

• Liker 2
leticia skrev (2 minutter siden):

Det blir fort slik, enten eller, alt etter om det er aktoratets eller forsvarets vitner.

Hvor mye vet egentlig en gammel bestemor som omtrent aldri ser barnebarna f.eks...

Og hvis du har litt innsikt i slike saker så er det helt vanlig at man er en fantastisk person utenfor hjemmet,  men en tyrann hjemme.

(Jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken. Men å gå gjennom en slik rettssak, så offentlig,  og så detaljert hvis det er oppspinn, det tror jeg ikke på. ).

Jeg tror derimot at hele saken har vokst ut av proposjoner fordi brødrene ble så forbanna at de følte de måtte komme med noe skriverier om at faren var en tyrann og at han ikke bør trene noen. Han tråkket dem i beina og trente konkurrenter - i tillegg til å være en drittsekk i en del sammenhenger med brødrene....Og når de først hadde fått PR hjelp til å skrive kronikk A så kunne de ikke unngå B - altså rettsaken.....

Gjert fortjener all straff som kommer hans vei. Han er bitte litt verre enn min stefar. Jeg er for snill så det blir ikke noe av det, men har fantasert mange ganger hva jeg skulle gjøre med min stefar når han ble gammel.

Vi får se om han får noe hjelp av meg eller om han får ha det dritt alene når han spør om hjelp til noe.

Er du drittsekk, driver med overdreven kjefting og nesten psykisk terror over mange år, ja da kan du ikke klage når folk snur ryggen til deg. En skal være heldig det ikke ble vold i den andre retningen.

Endret av SLO7H
  • Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...