Gå til innhold

spørsmål angående å tilbakestille windows 11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Enceladus skrev (6 minutter siden):

Okei, jeg fikset det. Løsningen var slå av ruteren. Da fikk jeg opp valget om offline installasjon.

Makan.

Som nevnt, med Pro utgaven av Windows benyttes valget om jobb og domene. Da settes pcen opp med lokal konto av seg selv, og en slipper noen flere triks - eller å slå av routeren.

I Windows Home er valget for domene fjernet, og en må dermed benytte andre metoder. Her har Microsoft har gjort det litt vel komplisert å gå rundt disse valgene.

Endret av toralfb
Skrevet (endret)

Kan bekrefte at siste versjon av Windows 11 Pro krever MS-konto. Men denne kan fungere:

• Napp ut nettverksledningen og sørg for at du ikke har lagret WIFI-nettverk og passord.
  • Når du kommer til der hvor man skal logge inn trykker du SHIFT-F10 for å få fram kommandolinjen.
  • Skriv OOBE\BYPASSNRO
  • Når du nå restarter så skal du kunne velge "Jeg har ikke internett" nederst ved inloggingen.

Edit: Microsoft vil virkelig at folk skal bruke gamle og utdaterte windows-versjoner!

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)

Microsoft jager folk over på Mac og Linux. Å ikke logge på med Microsoft-konto er et bevisst valg, jeg ønsker ikke at identiteten min blir hacket eller lekket. Den politiske situasjonen er også for ustabil til at jeg ønsker å gi dem så mye data. 

Og hvordan skal jeg nå kunne gi bort/selge brukte maskiner? Må jo logge på med egen konto for å klargjøre maskinene, ellers kan ikke kjøperen ta den i bruk umiddelbart.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Microsoft jager folk over på Mac og Linux. Å ikke logge på med Microsoft-konto er et bevisst valg, jeg ønsker ikke at identiteten min blir hacket eller lekket. Den politiske situasjonen er også for ustabil til at jeg ønsker å gi dem så mye data.

Men du har ingen problemer med å bruke operativsystemet fra dette firmaet du ikke stoler på? Et OS som er involvert i og har tilgang til ALT du gjør på maskinen? Den email-adressen du bruker til din microsoft-konto trenger jo ikke være den email-kontoen du bruker til vanlig.

3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Og hvordan skal jeg nå kunne gi bort/selge bruker maskiner? Må jo logge på med egen konto for å klargjøre maskinene, ellers kan ikke kjøperen ta den i bruk umiddelbart.

Du kan bruke funksjonen "Reset this PC" for å fjerne alle spor av dine filer og programmer hvis du skal selge PC'en. Eller du kan opprette en ny, lokal konto for den personen du skal gi den bort til, og sette den opp med de programmene du selv ønsker.

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):
  • Napp ut nettverksledningen og sørg for at du ikke har lagret WIFI-nettverk og passord.
  • Når du kommer til der hvor man skal logge inn trykker du SHIFT-F10 for å få fram kommandolinjen.
  • Skriv OOBE\BYPASSNRO
  • Når du nå restarter så skal du kunne velge "Jeg har ikke internett" nederst ved inloggingen.

Denne er veldig ålreit å bruke. 
Kan forresten være tilkoblet nettet å fremdeles benytte denne metoden, har ingen betydning. :)

nebrewfoz skrev (49 minutter siden):

Men du har ingen problemer med å bruke operativsystemet fra dette firmaet du ikke stoler på? Et OS som er involvert i og har tilgang til ALT du gjør på maskinen? Den email-adressen du bruker til din microsoft-konto trenger jo ikke være den email-kontoen du bruker til vanlig.

Personlig har jeg faktisk gått over til Linux på heltid nå. 
Ikke utelukkende grunnet sporingen på hva du bruker maskinen til "der og da", selv om det selvsagt er en stor del av det. 
Overvåkning fra OS'et kan man til en viss grad motvirke så lenge man har kontroll over nettverket sitt, men Windows beveger seg stadig raskere mot cloud for det meste du skal gjøre, noe jeg er litt motstander av på klientsiden. 

Samtidig ser jeg jo at det blir stadig mer bloatware installert som standard, og det blir for dumt at du må inn i registry for å hindre at dette blir reinstallert etter at du har aktivt forsøkt å avinstallere det. 

Men grunnen til at jeg egentlig siterte deg var for å nevne at det spiller liten trille hvilken epostadresse du logger deg inn med. Det er kun en veldig liten del av hva som benyttes for å lage en "Nebrewfoz-profil".
Noe så enkelt og gammeldags som cookies og annen sporing direkte fra nettsider og bakgrunnsprosesser  er mye av "moroa" som forsøker å lage en profil på deg. 

Er ikke slik at det dermed blir låst opp mot mailen du brukte på maskinen din, da det egentlig er veldig lite interessant. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Siden det nå er krav om MS-konto under installasjon så går jeg ut i fra det kun er spørsmål om tid før det blir et krav på allerede kjørende Windows 11-maskiner også.

Edit: Tror det enkleste er bare å bruke f.eks. Rufus.

Spoiler

Rufus.png.f7e9acf8045ea5e71f96c3eac297594b.png

Endret av sedsberg
Skrevet

Rufus oppretter bare en konfig fil som ber Windows om å bruke lokal konto. Dvs om Microsoft tar bort funksjonen vil ikke metoden Rufus benytter fungere.

Står dokumentert på Rufus sin FAQ. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...